Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvanvaatteet

Vierailija
06.02.2014 |

Jos sinulle syntyisi vauva huhtikuun lopussa, mitä vaatteita ostaisit hänelle kevääksi ja kesäksi, ja kuinka paljon? Entä muut tarvikkeet? 

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ostanut tulevalle esikoiselleni varmaan ihan liikaa kaikkea, mutta en tiedä onko silti kaikkea tarpeellista. Miten esimerkiksi ne tumput vastasyntyneelle? Eikö sellaiset pidä olla raapimisen estämiseksi? Mutta tuleeko vauvalle niissä kuuma toukokuussa? Entä kesäpukeutuminen? Kokeneemmat, auttakaa!

Vierailija
2/9 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vauva on syntynyt marraskuussa, joten en osaa noihin kesäpukeutumisiin vastata. Lyhythihaisia bodyja varmaan ostaisin pitkähihaisten rinnalle. :) Tumppuja ei meidän vauva ole käyttänyt lainkaan muuta kun tietysti ulkoillessa talvikylmällä. Ei siis todellakaan ole välttämättä tarpeen ja varmasti on kesällä kuumatkin! Mikäli kesällä on lämmintä niin vastasyntynyt pärjännee mainiosti ulkonakin vaunuissa ihan yhdellä kerroksella vaatteita (eli esim. body + potkarit/puolipotkarit). Ja jos on kuuma niin pelkällä bodylla tai jopa pelkällä vaipalla. Koleampia säitä varten kannattanee kuitenkin hankkia vähän lämpimämpääkin vaatetusta, esim. fleecehaalari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä vaatteita tulee yleensä lahjaksi niin paljon, että lahjoilla ja ÄP:n vatteilla pärjää :)
Vauvat ovat yksilöitä, osa raapii ja osalle tulee helposti kuuma. Etukäteen on mahdotonta tietää. Joistain bodyista saa hihansuut umpeen. Niitä voi käyttää kylmäkätisellä ja raapijalla. Ostaa sitä mukaa kun tulee tarvetta.

Vierailija
4/9 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelenpa muistakin tarvikkeista kun aikaa on (vauva ei suostu nukahtamaan...). Suosittelen hankkimaan telakallisen turvakaukalon, turvavöiden kanssa värkkääminen on todella rasittavaa ja monessa autossa vyöt ei edes yllä kaukalon ympäri. Kaukaloon yhteensopivat matkarattaat, joihin kaukalon saa kiinni travel systemiksi on myös hyvä hankinta esim. kauppareissuja varten. Meillä on Gracon Logico S -kaukalo ja Graco Mirage Plus -matkarattaat.

Hyviin vaunuihin kannattaa panostaa. Miettikää millaiset tarpeet teillä on vaunuille. Kääntyvät etupyörät on kätevät jos vaunuilla kuljetaan paljon esim. kaupungilla kaupoilla, mutta hankalat jos vaunuilla täytyy päästä kulkemaan säässä kuin säässä ja erilaisilla alustoilla. Offroad-menoon ilmakumipyörät on paremmat kuin ilmakennot.

Kesävauvalle ostaisin ehkä vaunut missä erillinen kantokoppa, koska se on viileämpi kuin kantokassi. Meidän vaunuissa (Emmaljunga Duo Edge) on kopassa vieläpä pohja, jonka ilmastointia saa säädettyä. Mikäli budjetti ei anna myöten ostaa hyviä vaunuja uutena, sijoittakaa laadukkaisiin käytettyihin ennemmin kuin halpoihin uusiin.

Hoitoalusta pesukoneen päällä on kätevämpi kuin erillinen hoitopöytä jossain muussa huoneessa (ellei sitten ole vessa), kakkapyllyisen vauvan kanssa ei ole kiva rampata ympäri kämppää. :) Pikkutavaroista suosittelen hankkimaan valmiiksi ainakin sinkkirasvaa, hoitoöljyä kylpyjä varten ja Bepanthenia.

Vierailija
5/9 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen eri mieltä vaatehankinnoista 5 kanssa. Meillä kaikki lahjaksi saadut vaatteet on olleet nimenomaan 68 ylöspäin koossa (koska kaikki ajattelee että kuitenkin sitä pientä on jo liikaa...), joten pikkuvauva-aikaan ei niistä ole ollut mitään hyötyä. Olin uskonut nettipalstoja siinä, että 50 cm vaatteita ei kannata hankkia lainkaan ja 56-senttisiäkin vain vähän, koska vauva ei niihin kuitenkaan mahdu kuin pari hassua viikkoa.

No kuinkas kävikään, kun syntyi 48 cm ja 2800 g vauva... Niitä 50 cm vaatteita lähdettiin sitten metsästämään kissojen ja koirien kanssa kun 56-senttisiin tyttö hukkui. Ja noita pienimpiäkin vaatteita käytettiin useampi viikko, joten seuraavan kohdalla ostaisin niitä 50 cm vaatteitakin jokusen vaatekerran kaappiin. Itse halusin pukea vauvan sopivan kokoisiin vaatteisiin, toki joku kokee ettei liian suuret haittaa. On se kuitenkin vähän kurjaa jos kaula-aukosta näkyy olkapäätkin... Äitiyspakkauksen vaatteet on todella suuria myös.

Varsinkin bodyja menee päivässä vaihtoon helposti useampia, joten jos pyykkikone ei laula päivittäin, suosittelen hankkimaan ainakin noita 56 cm bodyja 10-15 kpl. :) Housuja/puolipotkareita ei tarvitse samassa suhteessa, tai meillä ei ainakaan ole mennyt kovinkaan herkästi likaiseksi ja on pystytty pitää samoja parikin päivää. Joten niitä riittää 5-7 paria. Sukkia ei myöskään tarvitse kuin muutamat.

Vierailija
6/9 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 23:59"]

Minä olen ostanut tulevalle esikoiselleni varmaan ihan liikaa kaikkea, mutta en tiedä onko silti kaikkea tarpeellista. Miten esimerkiksi ne tumput vastasyntyneelle? Eikö sellaiset pidä olla raapimisen estämiseksi? Mutta tuleeko vauvalle niissä kuuma toukokuussa? Entä kesäpukeutuminen? Kokeneemmat, auttakaa!

[/quote]

Kannattaa olla hanskat, ohuet sellaiset. Muuten raapii. Pieni vauva tarvitsee paljon enemmän lämpöä kuin aikuinen eikä hän saa altistua kauheasti suoralle auringonpaisteelle. En usko, että tarvitsette kesällä lyhythihaisia bodeja. Ehkä yöllä, jos on kova hikoamaan?

Vierailija
7/9 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIETAISUBODEJA, meillä ainakin pään yli vetäminen itketti, seuraavalle en muita hankkisikaan alkuun. Miettikää kuinka kipeä oma päänne olisi sellaisen väännön jälkeen :( muutama 50 vaate varalle, meillä ainakin liian isojen vaatteiden kanssa oli hankala vaivaa käsitellä, pelkäsin että putoaa, jää vain vaatteet käsiin.. Näitä on netit pullollaan käytettynäkin.

Vierailija
8/9 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis VAUVAA käsitellä ;)

Vierailija
9/9 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostais kuulla :))