korkeakoulututkinnon jälkeen lähihoitajaksi - kokemuksia?
Kuulisin mielelläni kokemuksia lähihoitajaksi opiskelusta aikuisiällä? Itsellä on taustalla työttömyyttä ja pätkätöitä ja nykyinen yliopistopohjainen koulutus ei työllistä. Mietin yleisesti kasvatus- ja sosiaalialaa, mutta pitkien opintojen tekeminen ei ole taloudellisesti mahdollista joten jäljelle jää tuo lähihoitaja. Monipuoliset työllistymismahdollisuudet kiinnostavat ja vanhustyö etenkin.
Kommentit (30)
Lähihoitajan työssä raskainta on surkeat työyhteisöt ja tyhmät (oikeasti...en vieläkään tajua minkälaisia tampioita) työkaverit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kuitenkin amk-tason terveysalan tutkintoa. Moni niistä työllistää hyvin jo opintojen aikana, joten keikka- ja kesätöillä pärjää sen yliajan lähihoitajakoulutukseen nähden. Työmahdollisuudet on kuitenkin jo amk-tasolla paljon monipuolisemmat ja palkkakin siedettävämpi.
Koulutukseen pääseminen nykyään tuskaa, jos taustalla jo yksi korkeakoulututkinto.
Näin. Minulta evättiin koulutukseen pääsy psykologin toimesta akateemisen taustani takia. Nyt luen sitten sairanhoitajaksi amkissa, jonka jälkeen lähden Norjaan, olen saanut jo työtarjouksen ja käyn siellä tekemässä lomien aikana alan töitä, jotta oppisin sujuvammaksi Norjan kielen osaajaksi. Palkka on huikeasti suomea korkeampi muine etuuksineen.
Eniten harmitta se, että olisin tiennyt, että olen sopiva alalle ja sillä hyvällä tavalla,ja mieluiten olisin ihan tehnyt töitä suomessa ja vanhusten hyväksi, mutta senkun sitten vinkuvat, että lähihoitajia ei ole tarpeeksi. Suomessa vaan mennään näissä kouluasioissa yhden mallin mukaan eikä se malli sovi sitten kaikkiin tilanteisiin, se on harmi.
Norjan ja Suomen ero esim. psykologin haastatteluissa on huikea ja suomen tappioksi.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan työssä raskainta on surkeat työyhteisöt ja tyhmät (oikeasti...en vieläkään tajua minkälaisia tampioita) työkaverit.
Mielenkiintoista. Harvemmin kaikki työkaverit ovat lähihoitajia, joten siitä ei ainakaan ole kyse. Minulla suurin osa työkavereista on maistereita.
Minä kävin lähihoitajaksi AMK-tutkinnon jälkeen. Olen lastenhoitajana päiväkodissa ja tykkään työstäni todella paljon. Ihanat lapset ja huiput työkaverit. Tiedän myös yhden korkeakoulutetun, joka toimii hammashoitajana. Palkka tietysti ainut miinus tässä ammatissa, mutta työttömyys oli aikanaan niin raskasta, että en valita :)
Monimuoto-opinnoilla (eli entiset aikuisopintolinjat) AMK sairaanhoitajaksi tms. Voit tehdä esim lähihoitajan töitä opiskelun ohella... Katso nämä monimuotolinjat.
Itsekin täällä mietin alanvaihtoa. FM-koulutus taustalla, mutta oman alani hommat on kauheaa freelance-riistop*skaa eikä tutkinnollani oikein muuta irtoa. Olenkin saanut aivan toisen alan työpaikan, mihin ei tarvitse lainkaan koulutusta. Paikka on vakituinen, työvuorot arkisin 8-16, työ helppoa ja stressivapaata, mutta tiedän että olen helposti korvattavissa ja käteen jää vain semmoiset 1700 € kuussa. Olen vähän ajatellut amk-tutkintoa sote-alalta, mutta toisaalta palkkaero olisi niin pieni ja työ kenties huomattavasti kuormittavampaa, että en ole varma, kannattaako. Myöskin opiskelujen aikaiset tulonmenetykset olisi aika mittavat. Ehkä odottelen, että oikeasti heittävät mut täältä pihalle ja sitten ansiosidonnaisella takaisin koulun penkille :D