Olen kateellinen kaikille vauraudesta, olenko ainut?
Todella paska mieli. Tänään olen lukenut Nata Salmelan 14 000 kuukausituloista. Viime viikolla se oli lääkäri Jenni mikälie. Tietenkin esimerkiksi lääkärien tulot ovat enemmän kuin ansaittuja. Tuntuu vaan pahalta kokoajan seurata somesta kun kaikilla on varaa remontoida unelmiensa talot, ostaa kaikkea mahdollista ja hemmotella itseään laadulla ja palveluilla. Olen itse luokan- ja aineenopettajaksi valmistunut, kotihoidontuella. Valitettavasti koko opiskeluajan nostin opintolainaa ja vaikka työskentelin yliopiston ohella, kaikki rahat menivät. Olin nuori tyhmä ja masentunut. Nyt olen vanha köyhä ja masentunut. Jotenkin sellanen fiilis että tää rahatilanne ei tuu tästä koskaan merkittävästi paranemaan. Tiedän että on paljon itseäni huono-osaisempiakin, mutta tällä hetkellä masentaa kuinka naiivi alavalinta ja nuoruuden hölmö rahankäyttö määrittelee nyt elämääni. Surrealistista kuvitella että joskus tilillä olisi 10 000e.
Kommentit (24)
Minä en osaa olla kateellinen, kaikkea muuta voin olla mutten osaa kadehtia.
En ole rikas, en lahjakas, en ole kaunis enkä hoikka. En omista mitään.
Minulla on vakituinen työpaikka, aikuiset lapset ja pitkä parisuhde.
Hyväksyin jo lapsena sen tosiasian, että olen vähäosainen ja suuriosa on minua onnekkaampia ja parempia.
Elän oman pienen vaatimattoman elämäni näin ja tyydyn siihen.
Miten se rikkaus muuttaisi sinun mieltäsi. Ajattelisitko aina, että hähää, nyt ostan tämän tonnin takin tai nyt mällätään. Raha ei tee ihmisen mieltä onnelliseksi. Toki ruokaan on hyvä olla rahaa, mutta asunnon ei ole pakko olla miljoonalukaali, jotta kodin onni tulisi sieltä. Monesti katson itse alueellani miljoona-asuntoja, ovat suuria, kolkkoja taloja. En viihtyisi, liikaa huoneita. Ei se asunnon hinta ratkaise. Itse asuisin mielelläni 100-vuotiaassa hirsitalossa puulämmityksellä.
Sitten kun ihmisellä on isot talot ja uima-altasaat, ne jää käyttämättä. Uima-allaskin vaatii huoltoa ja siivousta. Moniko jaksaa oikeasti ison talon ja altaan siivousta. Toki siivoojan voi palkata, mutta se on sitä kalliimpaa, mitä isompi talo on.
Rikaskin voi köyhtyä, kun elää yli varojensa.
Rikas ihminen voi olla myös lapseton ja unelmoi perheestä. Ihminen haluaa aina sitä, mitä ei ole. Aloittajalla on kuitenkin koulutus ja opettajalla pitkät lomat.
Joku toinen voi olla katkera siitä, että ei saa kuin 4 viikkoa. Miksi et iloitsisi lapsista ja mitä kaikkea voit heille opettaa. Lapset eivät opi arvostamaan oikeita arvoja, jos vertaat itseäsi kokoajan muihin.
Kun näin viestisi otsikon, kuvittelin kirjoittajaksi ihmistä, jolla ei ole mitään. Hämmästys oli suuri, kun luin, että sinulla on koulutus, työ, lapsi ja toinenkin tulossa. Jos tuo ei ole vaurautta niin, mikä sitten...
Saattaisi olla hyvä keskittyä niihin rikkauksiin, jotka ovat jo kättesi ulottuvilla. Ehkä olet liian lähellä nähdäksesi.
Tuntui myös aika kamalalta ajatella, että sinulla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten toisten ihmisten lapset maailman näkevät ja mitä siinä arvostavat. Toivon todella, että kateus ei olisi yksi niistä asioista, jonka he oppivat.
Onneks on vihervassarihallitus.