Olen kateellinen kaikille vauraudesta, olenko ainut?
Todella paska mieli. Tänään olen lukenut Nata Salmelan 14 000 kuukausituloista. Viime viikolla se oli lääkäri Jenni mikälie. Tietenkin esimerkiksi lääkärien tulot ovat enemmän kuin ansaittuja. Tuntuu vaan pahalta kokoajan seurata somesta kun kaikilla on varaa remontoida unelmiensa talot, ostaa kaikkea mahdollista ja hemmotella itseään laadulla ja palveluilla. Olen itse luokan- ja aineenopettajaksi valmistunut, kotihoidontuella. Valitettavasti koko opiskeluajan nostin opintolainaa ja vaikka työskentelin yliopiston ohella, kaikki rahat menivät. Olin nuori tyhmä ja masentunut. Nyt olen vanha köyhä ja masentunut. Jotenkin sellanen fiilis että tää rahatilanne ei tuu tästä koskaan merkittävästi paranemaan. Tiedän että on paljon itseäni huono-osaisempiakin, mutta tällä hetkellä masentaa kuinka naiivi alavalinta ja nuoruuden hölmö rahankäyttö määrittelee nyt elämääni. Surrealistista kuvitella että joskus tilillä olisi 10 000e.
Kommentit (24)
Olen aika hyvin oppinut siihen, että en mieti muiden varallisuutta, vaan keskityn pelkästään omaan tekemiseeni. Ymmärrän kuitenkin aloittajaakin.
Itsellä on osa-aikatyö, ja kiva keskustayksiö vuokralla. Säästössä vähän vajaat 2000 euroa. Ei tällä juhlita ja tilastollisesti olen toki köyhä, mutta pyrin yleensä keskittymään positiivisiin asioihin.
Et ole ainoa, jota harmittaa. Ilman somen vaikutusta voisin olla tyytyväisempi omiin vaatimattomiin saavutuksiini. Harmittaa kun ei nuorena ymmärtänyt sitä mitä nyt, lähinnä rahan merkitystä elämässä.
Olin ennen. Sit aloin ajatella, että teen tilsnteelleni sen mitä pystyn.
Kotihoidontuella eläminen nyt ainakin on jotain mikä kannattaa lopettaa. Jos sillä elät, olet itse valinnut köyhyyden.
Miksi olet kotihoidon tuella? Se nyt on täysin oma valinta.
Aineenopettajana sinulla ei ole ollenkaan huono palkka ja jos sinulla on työssäkäyvä puoliso, en nyt pysty ymmärtämään valitustasi.
Käyttäisit tuonkin kateusenergian oman varallisuutesi kasvattamiseen. Voisit edes miettiä mahdollisia keinoja siihen.
Olen kotihoidontuella koska hoidan lastamme kotona ja seuraavan laskettu on jouluna. Olen tässä sentäs yrittänyt pelata fiksusti että teen lapset nyt "kertarykäyksellä" että pääsen sitten takaisin (työ)elämään kiinni kertaheitolla. Mutta juups, tiedän että 3000 palkkani on todellakin oikein pätevä kun siihen taas käsiksi pääsen. Yritän keskittyä vähemmän someen ja enemmän omaan tekemiseen, näinä vauvavuosina se on aina vaan välillä sangen vaikeaa 😊
Vierailija kirjoitti:
Käyttäisit tuonkin kateusenergian oman varallisuutesi kasvattamiseen. Voisit edes miettiä mahdollisia keinoja siihen.
Jep, samaa mieltä! Jokapäivä mietinkin miten kasvattaa varallisuutta, nyt ja tulevaisuudessa. Omalla alalla se ei ole mahdollista kovinkaan räjähdyksenomaisesti. En todellakaan ole ylpeä kateellisuudestani
Eniten ärsyttää, että ap:n kaltainen hyväosainen, joka on omasta valinnastaan kotona, marisee olematonta köyhyyttään.
Unohdit mainita puolison tulot kokonaan ja hyvän koulutuksesi, jonka ansiosta työllistyt ja saat ihan hyvää palkkaa. Lapsenkin olet voinut hankkia. Sinulla on kaikki edellytykset hyvään elintasoon.
Vierailija kirjoitti:
Olen kotihoidontuella koska hoidan lastamme kotona ja seuraavan laskettu on jouluna. Olen tässä sentäs yrittänyt pelata fiksusti että teen lapset nyt "kertarykäyksellä" että pääsen sitten takaisin (työ)elämään kiinni kertaheitolla. Mutta juups, tiedän että 3000 palkkani on todellakin oikein pätevä kun siihen taas käsiksi pääsen. Yritän keskittyä vähemmän someen ja enemmän omaan tekemiseen, näinä vauvavuosina se on aina vaan välillä sangen vaikeaa 😊
Oisit voinut palata vähäksi aikaa töihin, jos sulla on vakipaikan ja taloutesi olisi sulle tärkeä. Nyt oot pistänyt muut asiat rahan edelle, mikä on ihan ok, mutta tarkoittaa myös sitä, että valinta oli sun.
Vierailija kirjoitti:
Väliaikainen kotona oleminen ja perheonni. Tajuatko, miten onnekas olet, kun kaikki palikat on kohdallaan? Puoliso joka varmaan tienaakin jotain, valmis tutkinto, perhe ja hyvät työmahdollisuudet. Siinä on köyhyys kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää, että ap:n kaltainen hyväosainen, joka on omasta valinnastaan kotona, marisee olematonta köyhyyttään.
Unohdit mainita puolison tulot kokonaan ja hyvän koulutuksesi, jonka ansiosta työllistyt ja saat ihan hyvää palkkaa. Lapsenkin olet voinut hankkia. Sinulla on kaikki edellytykset hyvään elintasoon.
Selkis, tuli selväksi että olen typerys ja kiittämätön, kun haluaisin joskus urallani tienata enemmänkin kun sen mitä tienasin 26 -vuotiaana, en halunnut laittaa pientä lastani päivähoitoon ja uskalsin vielä valittaa.
Olen todella tietoinen OIKEASTA köyhyydestä, olen sellaisen lapsuuden elänyt. Kyllä kotihoidontuki on oma valintani, en tietääkseni siitä valittanut? Pointti: oman menneisyyden virheet, häpeällinen kateus, alanvalinnan virhe. Over and out
Meillä lapsilla 8 vuotta ikäeroa. On ehditty olla töissä, matkustella ja maksaa talolaina. Eka lapsi osa-aikaisesti hoitoon 1v 3kk, toinen 2v (2 päivää viikossa). Vuorotyö mahdollistanut pitkiä vapaita ja lyhyitä hoitopäiviä. Työelämässä ja sen muutoksissa on pysynyt hyvin osa-aikatyöllä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkis, tuli selväksi että olen typerys ja kiittämätön, kun haluaisin joskus urallani tienata enemmänkin kun sen mitä tienasin 26 -vuotiaana, en halunnut laittaa pientä lastani päivähoitoon ja uskalsin vielä valittaa.
Olen todella tietoinen OIKEASTA köyhyydestä, olen sellaisen lapsuuden elänyt. Kyllä kotihoidontuki on oma valintani, en tietääkseni siitä valittanut? Pointti: oman menneisyyden virheet, häpeällinen kateus, alanvalinnan virhe. Over and out
Mitä vikaa on alavalinnassasi? Ainakin pk-seudulla pitäisi töitä olla vaikka viran saaminen olisi vaikeaa.
Jos velat on vain opintolainoja, niissä on matala korko etkä niidenkään takia joudu vaikeuksiin. Jos et eroa kumppanista, kaiken järjen mukaan elätte oikein keskiluokkaista elämää, kun pääset työelämään.
Somesta ei saa oikeaa kuvaa ihmisten elämästä. Siellä näytetään ns. sunnuntaipuoli. Annetaan itsestä parempi kuva kuin on. Miksi googlata niitä paljon tienaavia. Kannattaa googlata joskus kehitysmaa ihmiset niin kun katsoo savimajojen asukkaita niin tuntee itsensä suorastaan rikkaaksi. Kun googlailee somea niin alkaa tuntua, että kaikilla menee paremmin kuin itsellä. Vaikkei niin olisikaan.
kyllähän se on välillä myönnettävä, että kateus kalvaa. Mutta ehkä sitä enemmän kalvaa oma saamattomuus.
En ole, kun ei tarvitse olla
Olen näet yliopistoopettaja joten "massia" on sen verran ettei tarvitse muita kadehtia
Tuulipukukansan keskiluokkainen örvellys ei saa edes huomiotani
no miksette sijoita ja säästä.
Minä olen pienituloinen ja olen sijoittanut pari vuotta ja sijoituksissa on jo yli 10 000 euroa ja vuosittain tulee satoja euroja osinkojakin. Kyllä näin pienituloisena lämmittää nuokin tulot.
Nyt ostaa-läsäytätte keskihesasta sellaisen ihqun kaksion. Siinäpä sitten sujuukin loppuelämä hernesoppaa syöden. Asuntolaina on maksettuna vuonna 2057.
Synkkää syksyä ;)