Jos jättää leivät pois ruokavaliosta, mitä tilalle?
Luulen, että leipä (hiiva) ei sovi mulle. Ruisleivällä olen aina yrittänyt pitää nälkää poissa (jotta ei sorru herkkuihin). Millä sitten saa vatsan täyteen? Maitotuotteitakaan en voi hirveästi syödä (laktoosi-intoleranssi). Monille hedelmille olen allerginen. Mitä ehdottaisitte?
Kommentit (60)
^ Niin, ja juureen tehdyt hiivattomat leivät ovat toki eri asia, mutta niitäkin saa myös kaupasta.
Mulla on ollut AINA tosi alhainen hemoglobiini ja yhdeksi syyksi epäiltiin keliakiaa. Kävin testeissä, joista ei kumminkaan löytynyt mitään keliakiaan viittaavaa. Otin "ohjat omiin käsiin" ja jätin viljat pois kotimaista kauraa lukuunottamatta ja hb arvot on vihdoinkin normaalit! :) Eli jos vatsa kestää kauraa, niin ota kauraleipä ja puuro mukaan ruokavalioon! Muuten "leivänkorvikkeiksi" en osaa mitään neuvoa. Itse syön myös leivän "täytteitä" (poissulkien voi..) yksistään leivän asemesta, siis kinkkua, kurkkua, paprikaa ja juustoa välipalana :D
Olen nyt syönyt kuukauden vhh:sti. Ilmavaivat ovat hävinneet, kiloja lähtenyt mukavasti ja olo on hyvä. Itse olen ostanut esim. proteiinipatukoita välipaloille.
Kaupat on täynnä ruokaa. On se outoa, ettei sieltä muka löydä mitään suuhunpantavaa, jos ei halua tai pysty viljaa syödä. :o
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:36"]
Ilmaisin varmaan itseäni hassusti. Siis ihan normiruokaa syön muuten, terveellisesti, salaattia, kasviksia, lihaa, kalaa, kanaa... Mutta sitten kun tulee nälkä, esim vaikka illalla tai sitten vaikka iltapäivällä, niin olen syönyt leipää pitääkseni nälän poissa. Myslipatukat eivät oikein innosta, sokerin takia. Puuroa en jaksa hirveän usein syödä, joskus toki se maistuu. Jotenkin tuntuu, että hedelmillä (ne harvat jotka käy) nälkä ei pysy poissa.
********************************************'
Puuroa en jaksa syödä. Hah! JOs puuroa ei jaksa syödä, täytyy varmaan sitten hankkiutua johonkin energiahoitoon, jotta jaksais elämän perusasioita. Marjoilla tai hedelmillä ja maidolla puurosta saa tuunattua mitä parasta herkkua. Ja hiivan ja sokerin kanssa on ongelmia! Herätys! Olemassa on aitoon taikinajuureen tehtyä leipää. Leipä ei todellakaan lihota, koska et pysty syömään sitä niin paljon, mutta ratkaisevampaa on, mitä laitat leivän päälle.
Jos on hiivan kanssa ongelmia, luultavasti kannattaa jättää esim. hormonaaliset valmisteet poies. Myöskään kovin sokerisia ja vehnäisiä ei kande napostella. Ja rasvaa ihminen tarttee päivässä aika vähän.
Ap
[/quote]
Kärsin itse toistakymmentä vuotta sitten viljojen, nimenomaan ruisleivän tuomista ongelmista. Turvotti, pieretti, röyhtäilytti, nivelet kipeenä, lihakset kipeenä etc. Välillä sormet niin turvoksissa, ettei sormuksia saanut pois. Tutkimuksissa ei reumaa eikä kihtiä ja lääkärit huuli pyöreenä. Kunnes, joku viisas kanssaeläjä neuvoi jättämään ruisleivän ja vähentämään viljoja yleensä. Jo muutamassa päivässä huomasin eron aikaisempaan. Nyt olen ollut ilman leipää jo yli kymmenen vuotta ja voin hyvin. Syön yleensä vain leivänpääliset eli muutama siivu juustoa ja sen päällä kinkkua tms ja hyvin pärjään. Aterioilla en ennenkään syönyt leipää. Joskus eväänä retkillä syön kauranäkkileipää. Kaura ei aiheuta ongelmia. Pikkunälkään porkkanoita, paprikaa, mutta täytyy sanoa, että sellasta pikkunälkää ei edes tule. Se ruisleipä ikään kuin koukutti koko aika syömään. Keitettyjä kananmunia pidän jääkaapissa aina, se on hyvä välipala. Tämän hyvän olon bonuksena painoni on pudonnut ihan huomaamatta.
Mun malli:
Sopimattomaan iltanälkään yksi keitetty kananmuna (vaikka jääkaappiin valmiiksi keitetty) ja lasi vettä. Odotetaan vartti. Luultavasti nälkä on poissa.
En tiedä, käykö kaikille, mutta itsellä auttaa. Ja ainakaan tuolla tavalla, tyhjään mahaan, yksistään syötynä ei ärsytä mitenkään.
Kuituja saan muilla aterioilla riittävästi.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:41"]
Mun maha on hirveä ilman kerääjä enkä oikein saa selvää mistä kaikista se johtuu, uskon, että hiiva ja sokerit ainakin pitäisi jättää pois. Hyla-tuotteita voin syödä vähän, vaivat eivät selity yksin laktoosi-intoleranssilla. Tietääkö joku vaikka jotain luontaistuotteita tms, jotka voisivat auttaa mahan toimimiseen (ilmavaivat ja turvotukset pois)? En kestä enää mun mahaa ja oloa.... :(
Ap
[/quote]
No ainakin kaikki keyyttuotteet pois, maustetut jugurtit yms (lisä ja makeutusaineet tekee vatsavaivoja). Eiköhän se maha rauhoitu kun vähennät viljoja. Kaalit ja vihreät vihannekset/salaatit voi myös olla kypsentämättöminä niin "kovia" että vatsa ei sulata.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:56"]
21 - on vain nälkä, ei ne pääateriat riitä. Ruoka on itseasiassa intohimoni, on vaikea olla syömättä, jos on nälkä. Eikä ne ravintoterapeutitkaan neuvo ihmisiä olemaan nälässä...
Ap
[/quote]
Sitten sun täytyy korjata sun pääaterioiden sisältöä! Niissä on pahasti pielessä joku jos normaali annos ei riitä! 100g (max 150) lihaa/kalaa/kanaa, kasviksia eri muodoissaan (keitettynä, höyrytettynä, vaikka papuja pekonin kanssa, ratatouillea, tuorewokkia yms) paljon ja salaattia niin paljon ettei mitään enää mahdu. Salattiin ruokalusikallinen siemeniä ja tilkka oliiviöljyä. Tuolla kaavalla en ole koskaan tarvinnut välipaloja, iltapalankin syön ehkä 2x viikossa (joko 125g rahkaa ja marjoja tai juusto-ruisleipäpalan) joskus 3-4 parapähkinää.
Joku irvaili täällä sitä että nyt vasta muka syödään "oikeaa ruokaa" kun siitä on tullut muotia - mä olen 53v ja syönyt sellaista koko elämäni! Aina itsetehtyä, ei välttämättä kallista mutta hyvistä aineksista, terveellistä ja monipuolista. Leipää hyvin vähän, joskus "herkkuna" jotain itsetehtyä saaristolaisleipää tai sämpylöitä.
t toinen intohimoinen gurmandi
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:28"]
Leivällä täyttänyt mahaa? Mitä järkeä? Mikset syö kunnon ruokaa, kasviksia, lihaa, kalaa?
[/quote]
Hyvä kysymys.. Sitäpä tässä itsekin olen miettinyt, että miksi se ruuanlaittaminen on muka niin vaikeaa, mutta kun se vaan on ollut ja sillä siisti. Siitä oppiminen pois kuitenkin on nyt tärkeysjärjestyksessä numerolla 1. :)
Itse hankin turvotukseen LR aloe vera geeliä jota juon aamulla shotillisen ja sitten aloin itsekin kyseistä tuotetta myymään :) http://getalife.lr-partner.com
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 08:17"]
Itse hankin turvotukseen LR aloe vera geeliä jota juon aamulla shotillisen ja sitten aloin itsekin kyseistä tuotetta myymään :) http://getalife.lr-partner.com
[/quote]
Ei turvotukseen muuta tarvii kuin jättää viljat syömättä.
En oikein ymmärrä tätä kun nykyään mitään"epämukavaa" ei siedetä. Ei aikuisen ihmisen pidä yrittää syödä niin paljon ettei enää ole nälkä, vaan riittää että syöt päivän aikana aamiaisen, lounaan, välipalan, illallisen ja KEVYEN iltapalan. Illalla esim. 7 jälkeen ei oikeasti tarvitse mitään syötävää. Jos haluat olla normaalipainoinen niin et voi syödä leipää tai mitään muutakaan nälän pitimiksi. On toki myös heitä, joilla normaalit ruoka-annokset pitävät nälän poissa, mutta vähemmistöön kuuluvat.
T. Alan opiskelija
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 08:41"]
En oikein ymmärrä tätä kun nykyään mitään"epämukavaa" ei siedetä. Ei aikuisen ihmisen pidä yrittää syödä niin paljon ettei enää ole nälkä, vaan riittää että syöt päivän aikana aamiaisen, lounaan, välipalan, illallisen ja KEVYEN iltapalan. Illalla esim. 7 jälkeen ei oikeasti tarvitse mitään syötävää. Jos haluat olla normaalipainoinen niin et voi syödä leipää tai mitään muutakaan nälän pitimiksi. On toki myös heitä, joilla normaalit ruoka-annokset pitävät nälän poissa, mutta vähemmistöön kuuluvat. T. Alan opiskelija
[/quote]
Missä opiskelet?
Jos olet lihava, ja tartteis laihduttaa, niin et tarvii mitään muuta tilalle kuin kasviksia ja protskuja.
Leivällä täyttänyt mahaa? Mitä järkeä? Mikset syö kunnon ruokaa, kasviksia, lihaa, kalaa?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 23:15"]
Monelle ei sovi kaupan valmiit leivät, mutta itsetehtyä leipää sietävät. Oletko kokeillut leipoa itse?
[/quote]
Minulle ei sovi kaupan leipäkään kovin hyvin, mutta itsetehdyt vielä huonommin, maha alkaa kuplia heti. En tosin tiedä johtuuko siitä, että itsetehtyjä tulee usein syötynä ihan tuoreena ja vielä lämpimänä. Itsetehtyjen leipien ohjeissa on yleensä reippaasti enemmän hiivaa kuin kaupan leivissä, joten se on varmaan toinen syy.