Alan tehdä. Ihan varmasti.
En varmastikaan muuta sen takia kaunista supisuomalaista tapaa sanoa "alkaa tehdä" ja "ryhdyn tai rupean tekemään", kun kielilautakunta on nyt antanut luvan käyttää sitä toista muotoa eli alkaa tekemään.
Ja vain siksi, että kieltä hallitsemattomat juntit ja erikieliset eivät jaksaneet opiskella suomenkieltä edes sen vertaa!
Hyi hitto. Haastan kaikki äidinkieltämme kunnioittavat ihmiset, kansalaisuudesta riippumatta, pelastamaan muodon:
alan tehdä.
Kommentit (3)
kakkonen - sinulla on suuri sydän. On kai hyvä, jos antaa kaikkien kukkien kukkia, ja onhan näitä näkemyseroja muitakin, kuten spora ja skuru tai dösa ja busa.
Ehkä olen pikkumainen, mutta minua surettaa, että näinkään yksinkertaista muotoa ei ole saatu opetettua Suomenmaassamme. Yhtä lailla voisimme sopia, että 2 plus 2 on sekä 4 että 7, kun nyt jotkut laskevat sen seitsemäksi...
Onko sinulla kaikki inkkarit kanootissa? kysyn vain
Alan tehdä edelleenkin, kuten olen koko puhekykyisen elämäni aikana tehnyt. Tämä tapa on siirtynyt myös seuraavaan sukupolveen.
En kuitenkaan paheksu tekemään alkavia, enkä todellakaan huomauttele heille. Kieli muuttuu koko ajan, ja mielestäni se on arvovapaa asia. Tärkeintä on, että ymmärrämme toisiamme!