Esiteini/varhaisnuori. Mikä ikä mielestäsi?
Minkä ikäinen sinusta on varhaisnuori? Minusta 12v on varhaisnuori, teini sitten siitä ylöspäin.
Kommentit (20)
Sanoisin, että esiteini on 10-12-vuotias. Ja sitten 13-vuotiaasta ylöspäin on teini.
Varhaisnuori on n. 10-13-vuotias. Tuolloin fyysinen murrosikä yleensä alkaa. Varsinainen teini on sitten tietenkin 13-19-vuotias (thirteen-nineteen).
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 19:21"]9-vuotias.
[/quote]
9-vuotias ei todellakaan ole minkään sortin varhaisteini, vaan täys pikkulapsi vielä. 9v ei ymmärrä teinimaailmasta voielä mitään, eikä hän sinne kuulukaan.
Minä sanon, että n. 12-vuotias.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 19:22"]Varhaisnuori on n. 10-13-vuotias. Tuolloin fyysinen murrosikä yleensä alkaa. Varsinainen teini on sitten tietenkin 13-19-vuotias (thirteen-nineteen).
[/quote]
10v on lapsi. Eivät ne rinnat kenestäkään teiniä tee, vaan täytyy olla myös henkisesti kypsynyt.
12-vuotiaana lähes jokainen yksilö on saavuttanut henkisen kehityksen käännekohdan, murrosiän. Siitä tulee nimitys murrosikäinen. Tällöin kaikilla ei vielä fyysinen kypsyminen ala, mutta henkinen kehits ottaa starttia. Jokainen kehittyy omassa tahdissaan.
Mutta vaikka 10-vuotias olisi rintava ja olisi menkatkin, harva kymmenvuotias on oikeasti mikään "varhaisnuori".
Kuten sanoin, siinä 12v paikkeilla alkaa olemaan varhaisnuori ja varsinaisen murrosiän kynnyksellä.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 19:32"][quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 19:22"]Varhaisnuori on n. 10-13-vuotias. Tuolloin fyysinen murrosikä yleensä alkaa. Varsinainen teini on sitten tietenkin 13-19-vuotias (thirteen-nineteen).
[/quote]
10v on lapsi. Eivät ne rinnat kenestäkään teiniä tee, vaan täytyy olla myös henkisesti kypsynyt.
12-vuotiaana lähes jokainen yksilö on saavuttanut henkisen kehityksen käännekohdan, murrosiän. Siitä tulee nimitys murrosikäinen. Tällöin kaikilla ei vielä fyysinen kypsyminen ala, mutta henkinen kehits ottaa starttia. Jokainen kehittyy omassa tahdissaan.
Mutta vaikka 10-vuotias olisi rintava ja olisi menkatkin, harva kymmenvuotias on oikeasti mikään "varhaisnuori".
Kuten sanoin, siinä 12v paikkeilla alkaa olemaan varhaisnuori ja varsinaisen murrosiän kynnyksellä.
[/quote]
Komppaan!
esiteini noin 10-12v
varhaisnuori noin 8-14v
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:42"]esiteini noin 10-12v
varhaisnuori noin 8-14v
[/quote]
Tätä ketjua ei kannattaisi enää nostaa, mutta lueskelin vanhoja aiheita ja pakko kommentoida.
8-vuotias ei TODELLAKAAN ole varhaisnuori, vaan pikkulapsi. Varhaisnuorilla on murrosikä alussa, aletaan kypsyä, jotkut meikkaavatkin, vastakkainen sukupuoli kiinnostaa.
Mun käsityksen mukaan 8-vuotiaat leikkii vielä barbeilla ja LittlePetShopeilla, kroppa on ihan taaperomn vielä ja pelätään "poikabakteereja". Millainen maailma tästä tulee? 8-vuotiaita pikkutyttöjä pidetään teineinä.
Olet joko aivan hunningolla tai minä olen elänyt pumpulitynnyrissä. Itse veikkaan ensimmäistä. Varhaisnuori on n. 12v. Siitä ylöspäin on teini. Alle 12-vuotiaat ovat lapsia. Tai no onvathan kaikki alle 18-vuotiaat lapsia, mutta siis pikkulapsia.
Pitääkö tämä vääntää rautalangasta?
Varhaisnuoreksi sanoisin yleisesti 11-13-vuotiasta ja teiniksi 13-19-vuotiasta. Joillakin tietenkin se esiteini-ikä voi alkaa aikaisemmin ja joillakin teini-ikä voi jäädä vielä päälle parikymppisenäkin päälle.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:42"]esiteini noin 10-12v
varhaisnuori noin 8-14v
[/quote]
Tätä ketjua ei kannattaisi enää nostaa, mutta lueskelin vanhoja aiheita ja pakko kommentoida.
8-vuotias ei TODELLAKAAN ole varhaisnuori, vaan pikkulapsi. Varhaisnuorilla on murrosikä alussa, aletaan kypsyä, jotkut meikkaavatkin, vastakkainen sukupuoli kiinnostaa.
Mun käsityksen mukaan 8-vuotiaat leikkii vielä barbeilla ja LittlePetShopeilla, kroppa on ihan taaperomn vielä ja pelätään "poikabakteereja". Millainen maailma tästä tulee? 8-vuotiaita pikkutyttöjä pidetään teineinä.
Olet joko aivan hunningolla tai minä olen elänyt pumpulitynnyrissä. Itse veikkaan ensimmäistä. Varhaisnuori on n. 12v. Siitä ylöspäin on teini. Alle 12-vuotiaat ovat lapsia. Tai no onvathan kaikki alle 18-vuotiaat lapsia, mutta siis pikkulapsia.
[/quote]
Miksi joku oli alapeukuttanut tämän viestin? En ole tämä kirjoittaja, mutta ihmetelen. Tekstihän oli täysin asiallinen ja täyttä asiaa. Minä olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa, ihmetyttää täm nykypäivän villitys, että jo pikkutyttöjen pitäisi meikata, jättää leikkiminen ja käyttäytyä kuin mitkäkin teinikuningattaret, vaikka siellä pinkissä prinsessamaailmassakin voisi elää pidempään.
Minulla se varhaisnuoruus taitaa olla vielä menossa kokemusmaailman puolesta.
-Mies 28v-
Minulla on 9-vuotias. Ihan täysin lapsi vielä, vaikka jotain "teinimäisiä" piirteitä alkaa olla musiikkimakuineen, bändifanituksineen, mielialan ailahduksineen, kiinnostuksineen niin vaatteisiin kuin meikkeihinkin (omistaa joitain meikkeja, mutta ei kyllä meikkaa kuin leikkeihin kotona ja sitäkin harvoin). Sitten kuitenkin leikkii vielä Petshopeilla, lukee pehmoleluille iltasatuja, leikkii pihalla: keinuu, laskee liukumäkeä. Fyysinenkään teini-iän kehitys ei ole vielä alkanut vaikka varhaisimmillaan kai murrosiän merkit voivat tulla jopa 8-vuotiaalle.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:42"]esiteini noin 10-12v
varhaisnuori noin 8-14v
Vanha ketju mutta TÄMÄ! Ja aiheen vierestä menee, mutta sanon vielä että 18-vuotias on aikuinen vain lain edessä. Tämän ikäinen ihminen on vielä nuori, enkä häntä aikuiseksi sanoisi. Millä perusteella 17-vuotias on lapsi, mutta 18-vuotias jo aikuinen? Mielestäni henkinen kehitys tärkeämpi määritelmissä.
Tytöt ja pojat ovat minusta ihan eri ikäisinä esiteinejä ja teinejä. 10-vuotias poika on vielä lapsi mutta tyttö voi hyvin olla jo esiteini, jolla fyysinen murrosikä on jo alkanut.
14-vuotiaana taas eivät kummatkaan ole enää mitään ESIteinejä vaan teinejä.
Mulla on 11-vuotias tyttö, joka tykkää vielä leikkiä ja ulkoilma, tykkää leluista yms. mutta menkat alkoivat puoli vuotta sitten. Mieleltään hän on siinä lapsuuden ja teiniyden välissä eli esiteini.
Poikani täyttää kohta 15 ja on niin teini kuin olla voi. Sanoisin, että 13-vuotiaana hänestä tuli teini.
Varhisnuori-sana ei kuulu omaan sanavarastooni ollenkaan. Missä sitä käytetään? Nuori taas tarkoittaa milloin mitäkin.
Joo, 7-14.v ovat varhaisnuoria ainakin internetin mukaan.