Parhaimmat laihdutusvinkkisi!
Maanantaina se taas alkaisi :D Uusi elämä! Kiloja on taas kertynyt +5kg ja lopputulos saisi olla -8 kg. Tuon verran olen onnistunut laihduttamaan ennenkin, esim. painonvartioilla ja eroamalla parisuhteesta (suru+alkon vähennys+mässäily kotisohvilla loppui).
Olen 30v nainen. En motivoidu liikunnasta enkä ole koskaan ollut siinä hyvä. Väkisin yritän kuntourheilla, surkeamma menestyksellä. Tiedostan, että laihduttaminen pelkällä ruoalla on tyhmää, joten yritän jatkaa tätä väkisin urheilua jatkossakin. Josko se siitä.
Minä en haluaisi laihdutuksesta sellaista koko elämän täyttävää projektia, jossa mitataan ja kielletään ja tehdään kaikkea niin helvetin orjallisesti. Haluaisin laihduttaa yksinkertaisilla, pienillä muutoksilla ja säännöillä. Joitain olen keksinyt itsekin, mutta paljasta minulle omat vastaavat vinkkisi, jotka ovat olleet sinulle tehokkaita!
Tässä omia neuvojani:
1. Juo paljon vettä (2-3 l)
2. Syö säännöllisesti (itse pystyn 5 ateriaan päivässä, en enempään)
3. Syö aina aamiainen (puuroa minulla!)
4. Lisää proteiineja ja kasviksia
5. Vähennä hiilihydraattia (esim. leipä pois? itse en ole ruisleivästä luopunut, mutta sen määrä pitäisi varmaan laskea max 2 viipaleeseen/pv?)
Näitä suosin:
- puuro (ei manna- tai riisipuuro)
- kananmuna (1kpl/pv, ei enempää)
- täyteläinen maitorahka (vaikka rasvaa 3 % maku on taivaallinen vrt. rasvattomaan)
- salaattilounaat aina arkisin sis. 2 proteiiniannosta+ rasvaton piimä 2dl
Näitä pitäisi lisätä:
- hedelmät
- salaattia myös muulloin kuin lounaalla
- mitä ovat kevyet lämpimät ruoat?
Sudenkuopat:
- alkoholi
- epäterveelliset päivälliset kotona, ilman salaattia
- herkut
Kommentit (6)
Itse söin usein laihduttaessa lämpimäksi ruuaksi ison kasan keitettyja baby porkkanoita ja parsakaalia/vihreitä papuja, joiden seuraksi paistoin hyvin maustettuja broilerin suikaleita. On yksi lempiruuistani nykyisinkin, vaikken enää laihdutakaan!
Hyvä ja helppo lounas on esim. pinaattikeitto (voi laittaa vaikka raejuustoa sekaan, tulee täyttävämpää).
Helpon ja nopean "salaatin" saa kotipäivinä kurkusta, raejuustosta ja tonnikalasta (vedessä). Hyvää ja täyttävää!
Rasvattomastakin maitorahkasta saa hyvää, kun sekoittaa siihen hyvänmakuista rasvatonta mehukeittoa.
Herkkuina minulla toimi jäiset vadelmat, dippikasvikset ja mehujäätelöt.
Alkoholin suhteen kannattaa vertailla eri juomien kaloripitoisuuksia esim googlen avulla ja drinkeissä ottaa huomioon myös blandisten kalorit. Vähentäminen on tietysti tärkeää.
Toivottavasti vinkeistä oli jotain apua :)
Hei kiitti vinkeistä!
Puuron dissaajalle: mulla se riittää lounaaseen asti, ja riippumatta siitä pitääkö nälkää vai ei, niin puurossa on tosi paljon vähemmän energiaa kuin monessa muussa aamiaisessa + pitää nälkää tai ei, niin lounaan syön silti samaan aikaan ja lounaan sisältö on silti sama runsas salaatti, eli en usko että puuro sotkee kuvioita.
Lisääminen ei vähentäminen. Ajatusmaailmana tosi hyvä! Pyrin tähän siis jatkossa.
Alkoholista: joo olen tietoinen eri alkojuomien energiamääristä. Suosin kuivaa kuohuviiniä. Valkoviini ja spritserit (valkkari+vichy) ois myös "hyviä", mutta niistä en pidä. Ongelmana rakkaus olueen ja alkoholiin ylipäätään. Eli vähentää pitää joka tapauksessa.
T. Ap
Pitäisi saada 200-250 kaloria aamupalalla. Vaikka puuro pitäisi nälkää niin lisää vielä keitetty kananmuna ja vaikka marjoja. Mitä enemmän syö aamulla, sen vähemmän syö illalla. Tutkittu juttu..
Lisääminen, ei vähentäminen. Tarkoittaa sitä, että ruokavalioon lisätään terveellisiä ainesosia. Kaikkea kun ei jaksa syödä, niin silloin väkisinkin jää pois niitä epäterveellisiä.
Ruokien kaloreita ei kannata tuijottaa, vaan ravintosisältöä. Syö vain sellaisia ruokia, jotka sisältävät paljon vitamiineja, hyviä rasvahappoja yms. Vältä tyhjiä kaloreita.
Itse suosin kasviksia, marjoja, kalaa, avokadoa, pähkinöitä yms.
Puuro ei ole hyvä aamupala. Se pitää nälkää poissa tosi heikosti.