Olen pudottanut itsekseni bmi 49:stä bmi 41:een ja nyt kun pyysin terveyskeskuksesta apua painon pudottamiseen, sanoivat että
Hyvinhän tuo tippuu ilman apujakin, jatkat vaan samalla tavalla.
Kun yritin selittää että kun nyt ei enää tahdo tippua, on itseasiassa noussut hiukan kun omat voimat ovat loppu, että voisinko saada esim jonkun lääkityksen tueksi, en haluaisi enää jojoilla. Lääkäri naurahti ja sanoi että on kamalasti sivuvaikutuksia niissä lääkkeissä ja minun olisi vaan ajateltava positiivisesti.
Ketkä sitä apua painonhallintaan on saanut ja millä perusteilla?
Minulla on metabolinen oireyhtymä ja reuma.
Kommentit (39)
Syä vähemmän,pienempiä annoksia ja urheile enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jokaikinen ylipainoinen tietää tämän.
Kyllä saa lääkkeet, sen kun pyytää.
Mihin terveyskeskuksesta yleensä saa apua?
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen saanut jo 35 kiloa painoa omin avuin pois, mutta sudenkuoppani on pysyvä muutos...siten ettei painoni nousisi takaisin. Tätä yritän välttää. Haluaisin onnistua pitkällä tähtäimellä, mutta tarvitsisin tukea.
Jos on metabolinen oireyhtymä, tärkeintä on saada insuliini alas, ja siinä auttaa jo sekin, jos pätkäpaastoilet, eli pidät joka päivä 16 tunnin tauon syömisestä.
Paras olisi, jos jättäisit sokerinkin pois. Pätkäpaasto on ihmeellisen helppoa. Kokeile itse.
Todella hieno pudotus jo nyt! :) En osaa valitettavasti vastata varsinaisesti mutta ehdottaisin tiedon hakemista esimerkiksi terveyskeskuksen laihduttamiseen tai elintapamuutokseen liittyvistä ryhmistä. Kerroit, että sinulla on metabolinen oireyhtymä, joten onko sinulla hoitokontakti esimerkiksi diabeteshoitajaan? Häneltä voisi kysyä neuvoja. Samoiten ravitsemusterapeutin ohjeistuksesta voisi olla hyötyä, siihen tarvinnet lähetteen.
Tsemppiä jatkoon!
Aivan samanlainen kokemus myös mulla. itse pudotin bmi 42->35 ja siihen jäin jumiin. Ei mitään apua terveysasemalta vaikka kävin kyselemässä esim. laihdutusryhmiä tai liikuntaryhmiä tai lähetettä ravintoterapeutille. Kehuivat vaan saavutusta ja lähettivät kotiin. Ottaa päähän, kun kaikkialla haukutaan läskiksi mutta apua sen läskin poistamiseen ei saa, vaikka yrittäisikin.
Tsemppiä sulle kovasti! Kyllä me tähän pystytään!
Mulla vähän sama. Innostuin pudottamaan painoa sairaalloisesta ylipainosta alaspäin, mutta jossain vaiheessa tajusin että vaikka olen laihtunut jo 30 kg, on normaalipainon ylärajaan vielä 40 kg ja alkaa sisu loppua. Päätin, että menen laihdutusleikkaukseen. No enpä päässyt, koska sitä varten pitää olla BMI yli 40 ja ollut vähintään 5 vuotta. Koska BMI:ni oli juuri ja juuri alle 40 sen 30 kg laihdutuksen jälkeen, niin se oli siinä sitten. Lääkkeitäkään en kuulemma tarvitse koska hyvinhän se painonpudotus näyttää sujuvan. Niin, mutta vieläkin on 93 kg painoa ja olen ihan loppu jo laihduttamiseen ja elimistö on niin sekaisin etten laihdu kuin syömällä 800-1000 kcal, 1200 kcal pitää painon samassa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan samanlainen kokemus myös mulla. itse pudotin bmi 42->35 ja siihen jäin jumiin. Ei mitään apua terveysasemalta vaikka kävin kyselemässä esim. laihdutusryhmiä tai liikuntaryhmiä tai lähetettä ravintoterapeutille. Kehuivat vaan saavutusta ja lähettivät kotiin. Ottaa päähän, kun kaikkialla haukutaan läskiksi mutta apua sen läskin poistamiseen ei saa, vaikka yrittäisikin.
Tsemppiä sulle kovasti! Kyllä me tähän pystytään!
Joo ei saa julkisesta terveeydenhuollosta apua, koska BMI 35 ilman liitännäissairauksia ei ole minkäänlainen terveydellinen hätätila, vaikka toki jonkun verran tiettyjen sairauksinen riskejä jo lisääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen saanut jo 35 kiloa painoa omin avuin pois, mutta sudenkuoppani on pysyvä muutos...siten ettei painoni nousisi takaisin. Tätä yritän välttää. Haluaisin onnistua pitkällä tähtäimellä, mutta tarvitsisin tukea.
Ei lääkkeitä voi pitkään syödä eli ei ne ainakaan ole pitkän tähtäimen ratkaisu.
Onko ainut mahdollinen julkinen puoli, vai onko sinulla työterveyshuoltoa? Aivan minimisopimukseen ei kuulu juuri mitään, mutta jo ennaltaehkäisevään työterveyshuoltoon voi kuulua ravitsemusterapeutti. Olen itse saanut IBS:än hoitoon 3 kerran lähetteen, joten olettaisin että myös laihdutuksen tueksi voisi saada, kun on kuitenkin jo sairauksia.
Ei ole olemassa mitään lääkkeitä painonpudotukseen. Aikoinaan oli am fetamiinijohdannaisia, nykyään ei mitään. Lääkäri on voinut viitata johonkin mielialalääkkeeseen, mutta ei niillä paino putoa, hyvin usein juuri päinvastoin.
Saattaisin sinun asemassasi varata ajan toiselle lääkärille ja jos se ei auta, ottaisin yhteyttä ylilääkäriin. Kyllä sen avun pitää tulla silloin, kun sitä pyydetään.
Joku puhui pätkäpaastosta. Ylipainoinen hyvin usein on syömishäiriöinen, ei siis ehkä järkevää sekoittaa näitä asioita tähän, varsinkin kun ihminen haluaa elämänmuutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne ei sitten tee niin?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään lääkkeitä painonpudotukseen. Aikoinaan oli am fetamiinijohdannaisia, nykyään ei mitään. Lääkäri on voinut viitata johonkin mielialalääkkeeseen, mutta ei niillä paino putoa, hyvin usein juuri päinvastoin.
Saattaisin sinun asemassasi varata ajan toiselle lääkärille ja jos se ei auta, ottaisin yhteyttä ylilääkäriin. Kyllä sen avun pitää tulla silloin, kun sitä pyydetään.
Joku puhui pätkäpaastosta. Ylipainoinen hyvin usein on syömishäiriöinen, ei siis ehkä järkevää sekoittaa näitä asioita tähän, varsinkin kun ihminen haluaa elämänmuutosta.
Mielialalääkkeistä Voxra on amfetamiinijohdannainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne ei sitten tee niin?
Ongelma on psyykkinen, johon ei haluta hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla yhtenä kaksisuuntaisen lääkkeenä on Voxra. Siis masennusjaksoja varten mulle kirjoitettu. Sillä on selvästi ruokahalua hillitsevä vaikutus ainakin omasta kokemuksestani. Mutta tosiaan, ei se silti mikään laihdutuslääke sinällään ole.
Tulin seuraamaan. Toivottavasti jollain on antaa vinkkejä. Hienosti edetty jo! :)