Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaus + uusi työ

Vierailija
05.02.2014 |

Sain irtisanomisen jälkeen vihdoin aivan mielettömän työn. Haastattelun aikaan olin jo raskaana, mutta en tiennyt sitä. Työ alkaa maaliskuussa ja silloin olen viikolla 12. Työssä on 4kk koeaika aluksi. Missä vaiheessa pitäisi kertoa työnantajalle? Koeajan päättyessä olen melkein 30 viikolla raskaana eli hyvinkin näkyvästi ja äitiyslomakin alkaisia suht pian. 2kk etukäteen pitäisi työnantajalle ilmoittaa. 

Pitäisikö kertoa heti kun työsopimus on allekirjoitettu? Vai kun työt alkaa? Vai odotella hetki. Riskinä on se, että pomo tajuaa raskauden ja antaa potkut koeajalla ennen kuin kerron.

Ikävä tilanne kyllä kun onnellinen olen vahinkoraskaudesta, mutta myös työ on tärkeä juttu.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/8 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan pitää pystyä todistamaan, että mahdollinen koeaikapurku johtuu jostakin muusta kuin raskaudestasi. Siksi on hyvä kertoa siitä mahdollisimman pian varsinkin jos on senlaatuinen työpaikka, jossa on tapana lopettaa työsuhteet koeaikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 16:42"]Työnantajan pitää pystyä todistamaan, että mahdollinen koeaikapurku johtuu jostakin muusta kuin raskaudestasi. Siksi on hyvä kertoa siitä mahdollisimman pian varsinkin jos on senlaatuinen työpaikka, jossa on tapana lopettaa työsuhteet koeaikana.

[/quote]

Tämän vuoksi ei kannata missään nimessä kertoa heti, mahdollisimman myöhään vasta.

kerro 2kk Ennen äitiyslomalle jääntiä, kuten on pakko. joudut valitettavasti kertomaan ennen koeajan loppua (n. 28 viikolla).

Vierailija
4/8 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä on kaikilla keskustelupalstoilla mielipiteitä molempiin suuntiin. Ajoissa kertominen osittain suojaa irtisanomiselta, koska jos pomo saa muuten tietää/huomaa raskauden, enkä ole kertonut hänelle, voin saada potkut enkä voi viedä asiaa eteenpäin.

Jos taas kerron ja saan potkut, voin viedä asian eteenpäin ja todistustaakka on pomolla.

Vierailija
5/8 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerroin uudessa työpaikassa heti kun raskaus selvisil Tulinkin raskaaksi samalla viikolla kuin työsopimus kirjoitettiin.... Oli määräaikainen sopimus. Olin kyllä yllättynyt ja tyytyväinen kun ehdotettiin ennen kuin jäin äitiyslomalle että jos haluan työsopimusta voidaan jatkaa niin että minua odottaa vakipaikka kun vanhempainvapaa ja mahdollinen hoitovapaa on pidetty =)

Vierailija
6/8 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon avoimella sopimuksella uudessa työssä. Viikkoja 14 ja aion pitää visusti salassa just niin kauan kun pystyn. Suullisesti sovittu syksyyn saakka.

Vierailija
7/8 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:22"]

Itse kerroin uudessa työpaikassa heti kun raskaus selvisil Tulinkin raskaaksi samalla viikolla kuin työsopimus kirjoitettiin.... Oli määräaikainen sopimus. Olin kyllä yllättynyt ja tyytyväinen kun ehdotettiin ennen kuin jäin äitiyslomalle että jos haluan työsopimusta voidaan jatkaa niin että minua odottaa vakipaikka kun vanhempainvapaa ja mahdollinen hoitovapaa on pidetty =)

[/quote]Kiva kuulla! Valitettavasti kaikkialla ei vain olla noin reiluja :( 

No täytynee ehkä ottaa liittoon yhteyttä ennen kuin kerron pomolle. Positiivista tässä lienee se, että saatan olla korkein henkilö ko toimipisteessä, eli välttämättä isopomo ei raskautta heti pääse huomaamaan.

Vierailija
8/8 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 18:00"][quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:22"]

[/quote]Kiva kuulla! Valitettavasti kaikkialla ei vain olla noin reiluja :( 

No täytynee ehkä ottaa liittoon yhteyttä ennen kuin kerron pomolle. Positiivista tässä lienee se, että saatan olla korkein henkilö ko toimipisteessä, eli välttämättä isopomo ei raskautta heti pääse huomaamaan.

[/quote]

Mutta isolla pomolla on varmasti silmiä ja korvia myös siellä sinun toimipisteessäsi. Kannattaa pitää huolta että pomosi kuulee raskaudesta nimenomaan sinulta itseltäsi eikä kenenkään työpaikan juorokellon kautta.