Punttitytöt: ylävartalon voima ja haamurajanne?
Tuli mieleen ketjusta, jossa joku esitti ihan todennäköisenä että 60 kg nainen pystyy tekemään sarjoja 20 kg käsipainoilla hauiskääntöä...
Missä on teidän omat rajat, joista ette ole päässeet yli? Ja douppaajia ei sitten lasketa. Eikä mitään heijareita tai muuta paskatekniikkaa, vaan kunnon liikkeet (jos et tiedä mikä ero näillä on, älä vastaa).
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 14:01"]
Missä on teidän omat rajat, joista ette ole päässeet yli? Ja douppaajia ei sitten lasketa. Eikä mitään heijareita tai muuta paskatekniikkaa, vaan kunnon liikkeet (jos et tiedä mikä ero näillä on, älä vastaa).
[/quote]
En tiedä eroa enkä lähde vastaamaan, mutta kiinnostaa todella millaisia painoja muut naiset käyttävät. Itselläni ei kuntosalin käsilaitteissa (sellaisilla ylöstyönnöillä) painot kasva lainkaan (esim. jalkaprässissä on painot jo tuplaantuneet alkuajoista). :/
Miksei se 60-kiloinen pysty pitkän treenaamisen jälkeen tekemään 20-kiloisilla, kun 54-kiloinenkin pystyy tekemään 15-kiloisilla? Minulla on sellainen nainen, 2 x 12 ja 1 x 8 toistoa ovat sarjat ja kummassakin kädessä on 15 kg:n puntti. Eikä heijaa tai huijaa. Takana kauan treenaamista ja hauikset ovatkin sitten kuin kiveä.
No mä vastaan ensiksi sitten. Olen hiukan alle 60 kg ja painoharjoitellut enemmän tai vähemmän yli 15 vuotta. Eli jos olet 2. harjoitellut vasta lyhyen aikaa niin ei kannata hirveästi tehdä vertailuja.
Hauiskääntösarjat menee max 15 kg käsipainoilla, tässä on sellainen kohta, joka ei ole noussut vuosiin. Tangolla menee enemmän ihan puhtaasti, 35 kg+ sarjoina, sillä tangolle alkaa tukea rinta- ja selkälihakset.
Pystysoutu on mennyt lyhyillä sarjoilla jopa 40 kg tangolla. Ojentajat mulla on verrattain heikot, istuen niskan takaapunnerrus yhdellä käsipainolla n. 25 kg, ja tässä olisi oikeasti parantamisen varaa paljonkin.
Yhden käden kulmasoutu maksimi sarjoihin n. 30 kg, ja taas tangolla sitä menee selkeästi enemmän, enimmillään 50 kilolla.
Nämä lyhyempinä sarjoina, maksimeja en ole koittanut varmaan ikinä, ehkä vähän enemmän menisikin.
Tähtäimenä on vielä hieman nostaa, esimerkiksi uskon että pystysoutu- ja kahden käden kulmasoutu on mahdollista tehdä lähellä omaa kehonpainoa, jälkimmäinen ehkä jopa hieman yli.
Mutta olen puolitehon treenaaja, en tee ikinä ohjelmia vaan menen tuntumalla sekä perusruokavaliolla, joten tulokset saattaisivat olla hiukan parempia?? Vaikea sanoa.
Laitetuloksia on yleensä täysin turha verrata, koska ne vaihtelevat ihan tosi paljon. Musta vain vapaiden painojen tuloksilla on mitään väliä. Ne on kaikille yhtä raskaat, ja ne todellakin painaa sen minkä lupaa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 14:14"]
Miksei se 60-kiloinen pysty pitkän treenaamisen jälkeen tekemään 20-kiloisilla, kun 54-kiloinenkin pystyy tekemään 15-kiloisilla? Minulla on sellainen nainen, 2 x 12 ja 1 x 8 toistoa ovat sarjat ja kummassakin kädessä on 15 kg:n puntti. Eikä heijaa tai huijaa. Takana kauan treenaamista ja hauikset ovatkin sitten kuin kiveä.
[/quote]
Koska se on se 15 kiloa, eikä 20 kiloa. Siinä on ihan sairaan suuri ero. Saati laskepa mikä ero on suhteessa 60 ja 54 kiloa, sekä 15 ja 20 kiloa, jos matska toimii? Sulla on sairaan hyväkuntoinen nainen kun tuohon pystyy, muttei se silti ole lähelläkään kahtakymmentä kiloa. Siinä on 25 % ero.
ap (kuten myös 4)
oivoi mulla on matkaa siihen viiteentoista. teen nyt kaseilla, haamu ois kymppi. kakskymppii ois jo huhhuh. käsien ylöstyöntövoimaa onkin hankalampaa nostaa, niskajumi pistää hanttiin. soutaen menee 35 ja ylätaljassa 40. pitäiskö näitä vielä nostaa en tiedä? kai sitä jotain kehitystä pitäisi saada mutta aika hyvin nostettu lähtöpainoista 15 :P jalkaprässiin 2x15 menee jo vähän yli oma paino eli 100kg :) = olen läski, oisko pitäny jättää vastaamatta?
Mä olen treenannut salilla pari vuotta, vasemmassa ranteessa on vamma joka estää aikalailla isojen painojen käyttöä tukisiteestä huolimatta. Teen siis pääsääntöisesti mutkatangolla hauiskäännöt koska silloin tuo ranne saa hieman helpotusta ja tukea toisesta kädestä. Viimeksi painoa oli 25kg. Käsipainoilla en ole uskaltanut ranteen takia vielä yli 10kg. Ranne alkaa helposti vihlomaan ja on sitten pitkään kipeä. :/
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 14:22"]
oivoi mulla on matkaa siihen viiteentoista. teen nyt kaseilla, haamu ois kymppi. kakskymppii ois jo huhhuh. käsien ylöstyöntövoimaa onkin hankalampaa nostaa, niskajumi pistää hanttiin. soutaen menee 35 ja ylätaljassa 40. pitäiskö näitä vielä nostaa en tiedä? kai sitä jotain kehitystä pitäisi saada mutta aika hyvin nostettu lähtöpainoista 15 :P jalkaprässiin 2x15 menee jo vähän yli oma paino eli 100kg :) = olen läski, oisko pitäny jättää vastaamatta?
[/quote]
Ei ole sun haamu kymppi, siihen pääsee jotakuinkin jokaikinen treenailija kun vaan on tahtoa :) Tee pakkotoistoja, nousee sinne nopeasti. Venytä niskat ja käy hierojalla sarja. Kympistä ylöspäin se vasta vaikeutuu. ap
Puhdasta hauiskääntöä ei kannata paljon treenailla; puolen vuoden välein voi vaikka mittailla voiman testaamiseksi, ei siis voiman kehittämiseksi. Hauiskääntöön vaikuttaa niin moni muukin lihas ja on parempi treenata kunnolla selkää ja siinä sivussa samalla käsivarsien koukistajat treenaantuvat monesta kulmasta. Jos voimia jää, voi tehdä hauiksia selällä vippaillen; se on luonnollisin treenitapa. Kun kehittyy huomattavan paljon yläselän liikkeissä ja puristusvoimissa, niin hauistuloskin nousee jonkun kilon.
-Mies 28v-
Vilkasin treenipäiväkirjoja vuosien takaa omasta painosta 55,5 kg. Sama hauiskääntö 15 kg/käsi siellä näkyy... Mutta pystysoutu on mennyt 47,5 kg lyhyinä sarjoina ja kulmasoutu 52,5 kg tangossa. Mutta nämä nyt on varmaan ihan ehdottomat rajat mulle sarjapainoina, sen verran samoina ne on pysyneet ikiajat. Pakko vaan myöntää, että joko olisi tehtävä ammatikseen tai hyväksyä, että kehon rajat tulevat mulla vastaan ;(
Selitätkö tarkemmin mies28? Mulla on tapana kyllä pyrkiä eristämään se harjoitettu lihas, vaikka tukilihakset aina jossain vaiheessa lähtee mukaan kuten ihmisen rakenteeseen kuuluu. Miksi selällään tekeminen olisi luonnollisin tapa? Keskitetty hauiskääntö istuen, kyynärpää polvea vasten on kuningasliike, ja toinen on tavallinen hauiskääntö tangolle, minulle. Vaan voisko tulos nousta? Ei kai kukaan aktiivisempi reenailija keskity vain hauiskääntöihin, tottakai tehdään selkää, siinä kuin käsiäkin. ap
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 14:42"]
Vilkasin treenipäiväkirjoja vuosien takaa omasta painosta 55,5 kg. Sama hauiskääntö 15 kg/käsi siellä näkyy... Mutta pystysoutu on mennyt 47,5 kg lyhyinä sarjoina ja kulmasoutu 52,5 kg tangossa. Mutta nämä nyt on varmaan ihan ehdottomat rajat mulle sarjapainoina, sen verran samoina ne on pysyneet ikiajat. Pakko vaan myöntää, että joko olisi tehtävä ammatikseen tai hyväksyä, että kehon rajat tulevat mulla vastaan ;(
Selitätkö tarkemmin mies28? Mulla on tapana kyllä pyrkiä eristämään se harjoitettu lihas, vaikka tukilihakset aina jossain vaiheessa lähtee mukaan kuten ihmisen rakenteeseen kuuluu. Miksi selällään tekeminen olisi luonnollisin tapa? Keskitetty hauiskääntö istuen, kyynärpää polvea vasten on kuningasliike, ja toinen on tavallinen hauiskääntö tangolle, minulle. Vaan voisko tulos nousta? Ei kai kukaan aktiivisempi reenailija keskity vain hauiskääntöihin, tottakai tehdään selkää, siinä kuin käsiäkin. ap
[/quote] No jos et hirveästi hifistele vaan treenaat vetävät lihakset yhtenä päivänä (myös hauis menee pakosti siihen ja samoin kyynervarsi) niin sinun on pakko tehdä isot moninivelliikkeet ensiksi ja eristävät liikkeet vasta sen jälkeen, jos voimia jää. Jos teet hauikset ensin, hauisten ja kyynervarsien väsyneisyys vie täysin tehot varsinaisista runkoliikkeistä ja se ei ole hyvä. Toki jos olet niin erikoistunut, että pidät hauiksille jonkun oman päivän, niin se on toinen juttu.
-Mies 28v-
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 14:42"]
[/quote] No jos et hirveästi hifistele vaan treenaat vetävät lihakset yhtenä päivänä (myös hauis menee pakosti siihen ja samoin kyynervarsi) niin sinun on pakko tehdä isot moninivelliikkeet ensiksi ja eristävät liikkeet vasta sen jälkeen, jos voimia jää. Jos teet hauikset ensin, hauisten ja kyynervarsien väsyneisyys vie täysin tehot varsinaisista runkoliikkeistä ja se ei ole hyvä. Toki jos olet niin erikoistunut, että pidät hauiksille jonkun oman päivän, niin se on toinen juttu.
-Mies 28v-
[/quote]
Mulla passaa treenitapa, jolla ei mahdollisesti ole nimeä (vai onko?), eli otan yhteen harjoituskertaan yhden lihasryhmän käsien, keskivartalon ja jalkojen alueelta (rinta kuuluu käsiin). Ne saa vedettyä ihan täysin piippuun. Saatan tehdä ensin eristävät niin että nitisee, sen jälkeen teen vaikka sen hauiskäännön tangolla, nousi tai ei. Jos ei nouse, niin nousee puoleenväliin, ja sarjan jälkeen pudotan 2,5 kg pois. Toisinaan taas aloitan vaikka sen tangolla kääntämisen, kolme sarjaa lämmittelyä ja sitten niin paljon painoa, että viimeinen ei nouse. Taukoja en pidä lainkaan, vaan sen hauisliikkeen jälkeen siirryn tekemään vatsan ja sitten vaikka etureidet, ja kierto uudelleen.
Eli teen loppuun asti ihan aina, ja pieni tauko tulee vain jos selvästi pyörryttää, jos ei muuten tunnu niin pudotussarja loppuun. Harvemmin muutan tätä mallia, koska se on sopivan intensiivinen. Taukoja pitämällä ei kuitenkaan painomäärä tuosta nouse. ap
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 14:18"]
[/quote]
Koska se on se 15 kiloa, eikä 20 kiloa. Siinä on ihan sairaan suuri ero. Saati laskepa mikä ero on suhteessa 60 ja 54 kiloa, sekä 15 ja 20 kiloa, jos matska toimii? Sulla on sairaan hyväkuntoinen nainen kun tuohon pystyy, muttei se silti ole lähelläkään kahtakymmentä kiloa. Siinä on 25 % ero.
ap (kuten myös 4)
[/quote]
Mikä helvetin matska? Teemu Selänteen sanoin: "puhu vittu Suomea". Ei olla päiväkodissa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:10"]
[/quote]
ap (kuten myös 4)
[/quote]
Mikä helvetin matska? Teemu Selänteen sanoin: "puhu vittu Suomea". Ei olla päiväkodissa.
[/quote]
Oliks muuta sanottavaa vai tajusitko olevasi väärässä? ap
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:11"]
[/quote]
ap (kuten myös 4)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Väärässä missä? Siinä, että Teemu on sanonut noin? Muutahan en ole kommentoinut.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:15"]
[/quote]
ap (kuten myös 4)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Väärässä missä? Siinä, että Teemu on sanonut noin? Muutahan en ole kommentoinut.
[/quote]
Älä ole tyhmä. Jos olet numero 3, niin pistäpä muijasi tänne mesoomaan omasta puolestasi. Ja jos taas et ole, niin kirjoita edes yksi, asiaanliittyvä järkevä lause tai keksi parempaa tekemistä. ap
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:18"]
[/quote]
ap (kuten myös 4)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Älä ole tyhmä. Jos olet numero 3, niin pistäpä muijasi tänne mesoomaan omasta puolestasi. Ja jos taas et ole, niin kirjoita edes yksi, asiaanliittyvä järkevä lause tai keksi parempaa tekemistä. ap
[/quote]
Eh, miksi olisin numero 3? Ärsyttää lässytyksesi, treenipainosi taas eivät kiinnosta tippaakaan. Jatkakaa.
Miten isot lihakset nainen voi saada ilman hormoneja?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:18"]
[/quote]
ap (kuten myös 4)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eh, miksi olisin numero 3? Ärsyttää lässytyksesi, treenipainosi taas eivät kiinnosta tippaakaan. Jatkakaa.
[/quote]
Älä avaa ketjua, pelle.
Miten monta aloitusta aiot vielä tehdä tästä aiheesta, ap? Onko sulla joku alemmuskompleksi lihaksistasi vai mitä oikein haet takaa? Kuntosalit ovat joka tapauksessa mennyttä aikaa, aikaansa seuraavat ihmiset treenaavat ihan toisella tavalla.. :)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 20:18"]
Tosin kyllä sulla ap on jo voimaa tarpeeksi, ja oot varmasti tosi hyvännäköinen!
[/quote]
Ja tää vastaus oli siis mun oma! Ap.
[/quote]
No ei kyllä ollut, mutta mitä väliä. Mutta mikä vittu teitä vaivaa? Ihan aikuisten oikeasti? Ymmärrän, jos jotakuta ei kiinnosta käydä salilla, tai kiinnosta toisten tulokset, ei se mitään haittaa. Mutta koliseeko se jotenkin omaan itseen, jos joku muu on kiinnostunut? Miksi avata ketjua, joka ei sinänsä kiinnosta?
Mä en useinkaan avaa aaveen mies sitä/mies tätä, vinkuvankuvonku, bloggari sitä ja tätä, nitiniti -ketjuja. Saati että jaksaisin kommentoida. Että joku ongelma teillä nyt taitaa olla, ja ihan itsenne kanssa.
Harmi homma, että nykyinen fitnessbuumi on tehnyt ihmisistä tuollaisia. Kyllä ennen sai keskustella kuntosalilla käynnistään ihan ilman että joukko vikisijöitä tulee ketjuun vittuilemaan. Antakaahan nyt jokaisen harrastaa ihan mitä haluaa, ja hankkikaa vaikka oma, josta puhua.
Ihan vain rehellisesti, ja itseeni ottamatta ihmettelen. ap