Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten lapsi- ja vanhusvihamielisyys kiteytyy suojatiekulttuurissa

Vierailija
05.02.2014 |

Tuli vaan mieleen, että kun lapset joutuvat jo soittamaan vanhemmilleen kännykällä suojatien varresta ja itkemään kun pelkäävät myöhästyvänsä koulusta. Siis siksi, että autoilijat eivät pysähdy suojatien eteen kuten laki velvottaisi.

Muistuttavatko nämä kaksi ryhmää, vanhukset ja lapset, liikaa siitä haavoittuvuudesta ja avuttomuudesta, jonka aikuiset mieluummin unohtaisivat?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:18"]

Miksi yleistät kaikki suomalaiset nyt vihamielisiksi? Kuulunet itse siis samaan suomalaisten joukkoon. Ja missä kaikissa maissa tämäkin asia on paremmin?

[/quote]

Kävelijänä tuntuu tosiaan, että "kaikki suomalaiset". Mitä huononpi ilma sen vähemmän autoilijat huomioivat kävelijöitä. 

Tuo koululaisen hätä on tuttu meidän kylämäisestä Tapanilastakin. Olen aitiopaikalla seuraamassa ja hyvin harva autoilija antaa lapsille tietä. Yleensä pysähtyjä on bussi.

Vierailija
22/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittava aloitus. Miksiköhän USAssa lapsia ei päästetä mihinkään yksin jos siellä on lapsen niin turvallista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Keski-Euroopassa autot (myös bussit yms.) pysähtyvät, vaikka jalankulkija aikoisi pysähtyä suojatien eteen päästämään ne ohi. Suojatielle saa siis kävellä ihan reippaasti pelkäämättä. Jos tuossa lehtijutussa kuvatulla tavalla ajaisi täällä niin ruumiita tulisi. Järkyttävää.

Vierailija
24/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua ottaa riskiä, että takaani tulee joku idiootti ja jyrää jalankulkijan yli.

Vierailija
25/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen suojatiekulttuuri vastasi ennen venäläisten ajotapoja. Mutta sitten Putin pisti suojatierikkomuksille sellaiset sanktiot, että venäläiset alkoi noudattamaan suojatiesääntöjä.

Suomessa on ehkä koko euroopan paskinta suojatiekäytöstä.

Vierailija
26/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vosikohan lapsissa ja vanhuksissa olla jotain vikaa? Onko tätä puolta asiassa mietitty?

Vierailija
27/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisin laittaa ekaluokkalaisen yksin koulutielle Berliinissä, mutta en Tampereella.

Vierailija
28/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aika hämmentävä kokemus kun olin Belgiassa ja pysähdyin katselemaan kadun toisella puolella olevaa hienoa rakennusta. Yhtäkkiä hätkähdin että miksi kadulla oleva liikenne on pysähtynyt. Autoilijat jäivät odottamaan että ylitän kadun, vaikka kohdalla ei ollut edes suojatietä! Ylihän siitä piti mennä ja jatkossa piti varoa että että seisoo riittävän kaukana kadusta, jos ei halua yli.

Vierailija
29/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:59"]

Vosikohan lapsissa ja vanhuksissa olla jotain vikaa? Onko tätä puolta asiassa mietitty?

[/quote]

Niin mitä "vikaa"? Suojatien eteen pitää pysähtyä, oli sinne kävelemässä sitten lapsi, aikuinen tai vanhus. Se ei ole mitään avaruustiedettä mutta jos sitä ei autoilijana osaa niin paras jättää autokin kotiin.

Vierailija
30/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että onko lapsissa ja vanhuksissa jotain vikaa? Uskomaton asenne!

Lapset ovat LAPSIA ja vanhukset ovat VANHUKSIA.

Vierailija
31/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ylitin kerran suojatietä niin pysähtymään joutunut autoilija heilutteli nyrkkiä ja näytteli keskisormea autosta. Sillä oli arviolta viisivuotias lapsi pelkääjänpaikalla kyydissä, että tällaista esimerkkiä vanhemmat näyttävät jo pienestä pitäen. Ei ole enää edes passiivisaggressiivista käytöstä vaan ihan avoimen vihamielistä. 

Vierailija
32/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalankulkijoilla pitäisi olla sellainen ammuttava ja sisäänkelautuva piikkimatto, joka sinkautetaan suojatien yli kun lähdetään ylittämään tietä.

Mikään muu ei suomalaista pysäytä.

Suojatien tarkkaileminen ei tarvitsisi muuta kuin pari silmänliikettä, joilla havaita onko suojatien läheisyydessä ylitystä haluavia jalankulkijoita. Ilmeisesti sekin on useimmille autoilijoille liikaa. 

Vierailija
33/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun mä löytäisin youtubesta sen pätkän, jossa mummeli ylittää katua ja mersukuski joutuu odottamaan liian kauan...

Vierailija
34/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä hankalaa, itse kyllä päästän ihmiset suojatien yli, jos ihan selvästi odottavat. No joskus on ärsyttänyt puolestaan se mitä jotkut aikuiset tekevät. Seisovat suojatien edessä eivätkä mene vaikka joku pysähtyy. Jotenkin urpoa kieltäytyä menemästä.

Vierailija
35/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:50"]Olen nähnyt liikaa näitä urpoja kävelijöitä, jotka eivät mene tien yli reippaasti kun pysähdyn. Tuijottavat vain typerinä ja pitää heiluttaa kättä kuin hullu että tajuavat kipittää tien yli. Jotkut eivät tajua tuolloinkaan.

Sanoisin, että vika on tyhmissä jalankulkijoissa, ei autoilijoissa.

T. Mies

[/quote]

Älä ilkeile. Toivoisin kyllä itsekin, että aikuinen jalankulkija keskittyisi kun odottaa suojatien ylitystä. Tuntuu hölmöltä pysähtyä antamaan tietä jos jalankulkija katselee taivaalle tai ties minne eikä huomaa että ainoa näkyvissä oleva auto on pysähtynyt antamaan tietä.

Vierailija
36/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 10:19"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:50"]Olen nähnyt liikaa näitä urpoja kävelijöitä, jotka eivät mene tien yli reippaasti kun pysähdyn. Tuijottavat vain typerinä ja pitää heiluttaa kättä kuin hullu että tajuavat kipittää tien yli. Jotkut eivät tajua tuolloinkaan.

Sanoisin, että vika on tyhmissä jalankulkijoissa, ei autoilijoissa.

T. Mies

[/quote]

Älä ilkeile. Toivoisin kyllä itsekin, että aikuinen jalankulkija keskittyisi kun odottaa suojatien ylitystä. Tuntuu hölmöltä pysähtyä antamaan tietä jos jalankulkija katselee taivaalle tai ties minne eikä huomaa että ainoa näkyvissä oleva auto on pysähtynyt antamaan tietä.

[/quote]Miksi pysähdyt hölmö tuossa tilanteessa

Vierailija
37/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset ja lapset, nuo yhteiskunnan loiset kuppaavat ensin varsinkin autoilijoilta kauhean määrän rahaa joilla heitä elätetään ja sitten vaativat vielä palvelua meiltä! Menkööt taksilla tai bussilla jos ei suojatiekohtelu miellytä.

Vierailija
38/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 10:24"] Miksi hölmö tuossa tilanteessa

[/quote]

Koska jalankulkijalle tulee tarjota esteetön pääsy suojatielle. En minä voi etukäteen arvata mihin jalankulkija katsoo. Tuntuu että kun hän on havainnut minut niin olettaa että en pysähdy ja ei sen takia enää havannoi tilannetta.

Vierailija
39/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 10:24"] Miksi hölmö tuossa tilanteessa

[/quote]

Koska jalankulkijalle tulee tarjota esteetön pääsy suojatielle. En minä voi etukäteen arvata mihin jalankulkija katsoo. Tuntuu että kun hän on havainnut minut niin olettaa että en pysähdy ja ei sen takia enää havannoi tilannetta.

Vierailija
40/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on kyllä Helsingissä parempi kuin esim. Kuopiossa, Lahdessa tai Lappeenrannassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän