AINA sama kaava: yritän parhaani, mutta saan kuraa niskaan :(
Esimerkit on näennäisen mitättömiä, mutta niiden pohjustamiseen ei mene niin kauan.
Mutta siis, kesällä vuokrasimme Airbnb:n kautta mökin viikoksi. Otettiin perusmaksun lisäksi yli 100€ siivousmaksu, kun ajateltiin että ei sitten loman päätteeksi tarvitse ihan joka paikkaa kuurata. Viimeisenä päivänä kuitenkin laitettiin kaikki paikoilleen, kerättiin vuodevaatteet pinoihin sängyille kuten vuokraaja oli toivonut, ja lopuksi vielä jätin astianpesukoneen päälle kuten oli pyydetty. Kotona laitoin hyvät arvostelut, ja mitä itse sain? Kommentin, että "kiitos vierailusta. Mökki jäi vähän sotkuiseksi, mutta koska kyseessä lapsiperhe, annetakoot anteeksi".
Kuukausi tuosta, ja lapsi halusi tehdä kutsukortit synttäreilleen. Tehtiin ne, ja laitettiin postiin. Miehen sukulaiselta tuli viesti, että kiitos, tullaan jos ymmärrettiin kutsu oikein, kun "käsialasta ei saa oikein mitään selvää".
Muutama viikko sitten kävin kampaajalla, ja leikkautin reilusti kuivia, värjättyjä latvoja pois. Jäljelle jäi ns. long bob-malli, ja vain oma väri hiuksissa. Kampaajalla sanoin, että pidän omasta väristäni, johon kampaaja ynähti ja sanoi, että voisihan siihen laittaa raitoja piristämään vähän. Olen myös saanut monta kommenttia, että "olet käynyt kampaajalla", mutta ei mitään jatkokommenttia, että näyttää kivalta tms.
Tätä tapahtuu minulle jatkuvasti, isoa ja pientä. En ole tällä hetkellä työelämässä, mutta sielläkin olen saanut kokea, kuinka KAIKKI muut saa jonkun kannustavan ja kehuvan kommentin, mutta en minä. Vaikka varmasti tein yhtä paljon ja yhtä hyvin kuin muutkin. Olen ollut illanistujaisissa, jossa muiden asut ja kampaukset ja kerran jopa kyvyt kehutaan, mutta ei juuri minun.
Ihan viimeisin on tältä aamulta: myin tori.fi:n kautta maljakon. Ostaja osti sen, ja lähetin heti kun maksu näkyi tilillä. Tänään sitten sain viestin jossa luki: olisit voinut pakata vähän paremmin. Kysyin, että ei kai maljakko mennyt rikki? Kuulemma ei, mutta olisi voinut mennä. En oikeasti enää jaksa :(
Elämässäni on isompiakin stressiaiheita juuri nyt, joten se varmasti vaikuttaa siihen miten koen tällaisen palautteen omasta tekemisestäni. Mutta silti. Masentaa :(
Kommentit (35)
Tähän on monta syytä.
Yksi on se, että meillä on varhaislapsuudessa opetettu vaatimattomuuden ja viallisuuden kulttuuri, jota peruskoulu vahvistaa: kaikessa on jotain vikaa ja itse kunkin tehtävä on a) ymmärtää ja hyväksyä se ja b) varmistaa että muutkin tajuavat omansa kertomalla toisten vioista. Valitettavasti omien vikojensa hyväksyminen on vielä vaikeampaa kuin niiden tajuaminen ja b-kohta ei siksi kauheasti auta a-kohdan toteutumisessa.
Toinen puoli on tietysti se, että, vaikka yrittää parhaansa niin voihan olla, että se paras ei ole kovin hyvää vertaillessa muihin. Näin voi olla varsinkin silloin kun ”elämässä on isompiakin stressinaiheita”. Stressi vie voimia ja Koska ihmisellä on rajallinen möärä aikaa ja voimia, se on aina pois jostain muusta. Et voine sille nyt mitään - jos voisit olisit varmaan jo aikaa sitten hankkiutunut eroon stressinaiheista - joten anna sen olla, ja hyväksy se. Et ole täydellinen muttei tarvitsekaan olla. Joskus, jos se stressi menee ohi, saatat palata asiaan.
Pystyykö vuokraajan kommenttiin vastaamaan? Jos on siivouksesta maksettu, silloin voikin jäädä vähän sotkuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö vuokraajan kommenttiin vastaamaan? Jos on siivouksesta maksettu, silloin voikin jäädä vähän sotkuiseksi.
Olisi kai pystynyt, mutta se olisi varmasti mennyt vain kinasteluksi. En tiedä, näkeekö sitten seuraava vuokraaja tuon kommentin, ja mitä sitten meistä ajattelee. Sekin jäi ärsyttämään. Ap
Ainakin olet pitkämielisempi kuin minä. 👍 Itse olisin varmaan suuttunut tuossa mökkijutussa, että mistähän hyvästä maksoin yli sata euroa 😏
Kampaajan kommentista ei kannata tehdä päätelmiä omasta ulkonäöstä, koska hänhän markkinoi palveluitaan. Markkinointiin ylipäätään kuuluu se, että pitää saada kohteena olevat ihmiset tuntemaan, että heiltä puuttuu jotain.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on monta syytä.
Yksi on se, että meillä on varhaislapsuudessa opetettu vaatimattomuuden ja viallisuuden kulttuuri, jota peruskoulu vahvistaa: kaikessa on jotain vikaa ja itse kunkin tehtävä on a) ymmärtää ja hyväksyä se ja b) varmistaa että muutkin tajuavat omansa kertomalla toisten vioista. Valitettavasti omien vikojensa hyväksyminen on vielä vaikeampaa kuin niiden tajuaminen ja b-kohta ei siksi kauheasti auta a-kohdan toteutumisessa.
Toinen puoli on tietysti se, että, vaikka yrittää parhaansa niin voihan olla, että se paras ei ole kovin hyvää vertaillessa muihin. Näin voi olla varsinkin silloin kun ”elämässä on isompiakin stressinaiheita”. Stressi vie voimia ja Koska ihmisellä on rajallinen möärä aikaa ja voimia, se on aina pois jostain muusta. Et voine sille nyt mitään - jos voisit olisit varmaan jo aikaa sitten hankkiutunut eroon stressinaiheista - joten anna sen olla, ja hyväksy se. Et ole täydellinen muttei tarvitsekaan olla. Joskus, jos se stressi menee ohi, saatat palata asiaan.
Ymmärrän mitä ajat takaa. Tiedostan kyllä itsekin, että kaikessa voisi olla aina parempi, mutta en silti käsitä, miksi minä olen se, joka jää ilman kehuja tai kiitosta. Itse olen yrittänyt antaa hyvääkin palautetta kun sellaiselle on ollut aihetta, joten joskus kun näitä juttuja miettii, tekee mieli jatkossa olla vain hiljaa. Kiukutella kuin pieni lapsi, että jos en minä saa, ei tule muutkaan saamaan. Ap
Hommaa parempi itsetunto.
Ympäristön kehujen varassa eläminen ei ole elämää.
Parasta on olla välittämättä pskaakaan. Oletko ajatellut että ne jotka kylvävät negaa saattavat olla itse masentuneita tai heillä on huono itsetunto jota nostaakseen piikittelevät/huomauttelevat muita. Kohdallesi on sattunut vaan tällaisia ihmisiä nyt useampi. Sinussa ei ole vikaa. Voit myös itse olla masentunut ja nähdä maailmaa harmaiden lasien läpi nähden vain pelkät viat. Huomaatko mitä hyvää olet tehnyt, annatko itse tekemisillesi arvoa vai onko itsetuntosi toisten kehujen varassa? Oletko lapsena jäänyt vaille kehuja kun niin kovasti odotat niitä muilta. Ole itse tyytyväinen hiuksiisi, nauti niistä ja muista tekemisistäsi missä olet onnistunut omasta mielestäsi. Jätä toisten kommentit omaan arvoonsa. :) Kun itse arvostaa itseään ja tekemisiään myös muut alkavat tehdä niin. Tsemppiä!
Joissain suvuissa on tuollainen pieni arvostelun vire aina päällä. Miehen sukulaiset ovat arvostelleet joulukorttejamme, ristiäiskakkujamme,sisustusratkaisujamme,minun juhlapukeutumistani ja hiuksiani ja mitä nyt vielä. Lopulta olen päättänyt että en enää piittaa, jos kerran itse tykkään. Kyllähän minä olen siellä selvästi vähän sorsittu. Enää en anna sen vaikuttaaa. Yritän etsiä kannustavampaa seuraa.
Kampaamon ja asunnonvuokran yhteydessä tuollainen märinä on vähän outoa, heidän tehtävänsä on toimittaa sovittu palvelu mahdollisimman ystävällisesti.
Mutta on kyllä ärsyttävää huomata ympäristössään valehtelevia tyyppejä.
Valehtelevat mistä tahansa omaksi edukseen.
Olet kyllä aika herkkänahkainen jos noista pahoitat mielesi. Taidat olla Lataamon listoilla.
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä aika herkkänahkainen jos noista pahoitat mielesi. Taidat olla Lataamon listoilla.
Vastaamon?
En itse näe mitään pahaa siinä, että ihminen on ollut tai on edelleen hoitosuhteessa psyykkisen kuormittumisen tai psyykkisten ongelmien kanssa. En näe, että tämä olisi mitenkään lyömäase keskustelussa, että hahaa, taidat olla hullu kun olet niin herkkä.
Enkä voi sille mitään, että olen herkkä. Pyrin kyllä siihen, että käyttäydyn hyvin, mutta taidan tästä lähtien näyttää loukkaantumiseni ihan suosiolla. Jospa ihmiset sitten olisivat hiljaa - se olisi minusta parempaa kuin ainainen nälvintä ja huomauttelu. Ap
Sinua masentaa, koska et saa omasta mielestäsi tarpeeksi kehuja ympäriltäsi? Mitä jos tekisit asialle jotain ja kehittäisit itseäsi?
Oi, mulle tuli oikein sympatian ja empatian aalto sua kohtaan. Ymmärrän sua niin hyvin ja mullekin tapahtuu tuollaista aika usein. En osaa antaa neuvoa sen kummemmin, mutta annan ison virtuaalihalin, sinä tuntematon kohtalotoverini.
Tuohan on hyvä, kun pystyy tekemään kaikki asiat sen verran hyvin, että just riittää, ja huolehtimaan ne isommat stressinaiheet ja pitämään kaikki pallot ilmassa. Kapea-alaisilta toistaitoisilta ei tuokaan onnistu (täällä yks semmonen). Olet varmasti hyvä noin!
Mökkivuokraajan moka, olisin nostanut tuosta metelin!
Jotkut ihmiset on tuollaisia ja siihen kannattaa tottua. Kyllä mullekin käy paljon vastaavia asioita, pieniä arjen vastoinkäymisiä.
Esim. eilen. Laitoin viestiä yhdestä ihanasta kissasta tori.fissä. Sillä aikaa ilmoitus oli juuri poistettu! Viestittelin myös eräästä kiinnostavasta asunnosta. Vuokraaja vastaili epäasiallisesti ja töykeästi.
Lannistuinko mä tästä? Kyllä, vähän. Mutta eteenpäin. Joskus laitan reklamaatiota tmv. jos asia on tärkeä tai aiheuttaa esim. rahanmenetystä. Joskus päättelen, että kannattaa vaan muistaa pysyä erossa kyseisestä ihmisestä/palvelusta vastaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Hommaa parempi itsetunto.
Ympäristön kehujen varassa eläminen ei ole elämää.
Tiesitkö että juurikin esim. tällaiset kommentit on juuri niitä jotka sitä itsetuntoa laskee? Penaalin tylsät kynät taas huutelemassa ”viisaita” elämänohjeita.
Mikä hiusten kanssa siis epäonnistui? Sait kuivat latvat pois ja olet omaan väriin tyytyväinen. Long bob omalla värillä on ehkä niin tavallinen, että ihmiset eivät kehu yltiöpäisesti. Hiukset kuitenkin kasvaa nyt terveenä eivätkä menneet esimerkiksi pilalle kampaajan tekosien takia! Voit koska tahansa tehdä hiuksiin jotain "lisää", jos itse sittenkin haluat. Jos kampaaja oli tympeä, mene eri kampaaajalle ensi kerralla. Sellaiselle, joka on hyvän palvelun lisäksi kiva, niin jää hyvä mieli hyvän leikkauksen lisäksi :)
Vierailija kirjoitti:
Sinua masentaa, koska et saa omasta mielestäsi tarpeeksi kehuja ympäriltäsi? Mitä jos tekisit asialle jotain ja kehittäisit itseäsi?
Kiiltääkö sun se romurengas pään ympärillä? Päivän hyvä teko tehtynä kun pistät mollaavan kommentin ja siitä tulee sulle hyvä mieli: ”pääsinpä taas vähän kääntämään veistä haavassa kjehkjeh”.
Onko sulla ystäviä? Ne ovat just sitä varten, että puolustaa ja nostaa mielialaa, kun maailma murjoo.
Toivottavasti sulle tulee mukava päivä tänään ❤️🌺
Tsemppiä! Tuo on tuttua ja ärsyttävää.