Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Takaisitko pienen lainan hyvälle ystävällesi?

Vierailija
04.02.2014 |

Ystäväni köyhä ja luottotiedoton (nuorena töpeksinyt). Ihan kunnon ihminen kuitenkin, ei ryyppää ja hoitaa raha-asiansa nykyään ihan ok. Tarvisi muutaman tonnin lainaa pankista, jonka avulla mahdollisesti pääsisi uuden työuran alkuun. Lainaa ei kuitenkaan saa ilman takajaa. Maksusuunnitelmakin on erittäin kohtuullinen, todennäköisesti siis pystyisi maksamaan lainan takaisin.

Toisaalta tekisi mieli alkaa takaajaksi, mutta tiedän että tuskin osaan antaa anteeksi jos joudunkin maksumieheksi syystä tai toisesta. Omalle kohdalleni ei tulisi taloudellista katastrofia asiasta, vaikka en mikään rikas ole minäkään, normaalituloinen ihminen.

Mitä tekisin? Alkaisitko sinä tässä tilanteessa takaajaksi?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:02"]

Sukulaisilta ei kuulemma kehtaa pyytää kun on huonot välit. Ap

[/quote

Kertomasi perusteella vaikuttaa etta lainan hakijalla on aito tarkoitus maksaa laina ja laittaisin omat roponi sen puolesta, että ihan oikeastikin sen pystyy hoitamaan. Toisaalta, mitä parempi ystävä hän on sinulle, sitä enempi sinulla on menetettävää mahdollisten eurojen lisäksi. Ns "hyöty" puolella ei välttämättä ole montaakaan asiaa. Riski vs "hyödyt" ei sun kohdalla olisi balanssissa. Jos lainaaja loukkaantuu siitä että et takaa lainaa, ei hän loppuen lopuksi ollut kuitenkaan hyvä ystäväsi. Toki omalla kohdalla tuo on aina vaikea ratkaista.

Vierailija
22/53 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:07"]

Sosiaalinen luotto voisi olla ratkaisu, http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/sosiaalinen_luototus

Googlaa kotipaikkakunnan nimi + sosiaalinen luotto.

[/quote]

Kiitos vinkistä! Harmi vain ettei hänen kunnassaan näyttäisi olevan sos. luototusta. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma päätökseni on ollut, että en takaa kenenkään lainoja. Usein lainat joita voisi miettiä takaavansa, on niitä mihin ei henkilötakaajia tarvitakkaan.

Vierailija
24/53 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 22:53"]

Säästäminen ei noilla nykyisillä tuloilla tule kyseeseen, siihen menisi vuosia, ja lainan avulla pääsisi paremman leivän ääreen. Tavallaan haluan auttaa, mutta pelkään että menetän koko ystävyyden jos maksu meneekin mönkään. Pidän sitä pienenä riskinä, mutta onhan se riski olemassa kuitenkin.

[/quote]

Kuinka sitten se lainanmaksu tulisi kyseeseen, mikäli ei säästämäänkään pysty?

Vierailija
25/53 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään suosittele tätäkään, mutta mainitsen silti:

Yksi vaihtoehto voisi olla että lainaisit tarvitsemansa summan hänelle suoraan, tekisitte selkeät ja tarkat paperit maksuaikatauluineen ym., ehkä jokin pantti myös jos kaverillasi on jotain pantiksi kelpaavaa omaisuutta. Tässä mallissa olet joka päivä tilanteen tasalla, ja jos homma menee huonosti, menetät vain lainaksi antamasi summan. Jos menet pankkilainan takaajaksi, voit lopulta joutua maksamaan paljon enemmän, eli lainasumman lisäksi pankin korot + pankin korot. Eikä pankki välttämättä kauheasti ilmoittele väliaikatietoja sulle.

Vierailija
26/53 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:15"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 22:53"]

Säästäminen ei noilla nykyisillä tuloilla tule kyseeseen, siihen menisi vuosia, ja lainan avulla pääsisi paremman leivän ääreen. Tavallaan haluan auttaa, mutta pelkään että menetän koko ystävyyden jos maksu meneekin mönkään. Pidän sitä pienenä riskinä, mutta onhan se riski olemassa kuitenkin.

[/quote]

Kuinka sitten se lainanmaksu tulisi kyseeseen, mikäli ei säästämäänkään pysty?

[/quote]

juuri näin. liian tiukoilla on, jos ei pysty säästämään edes todistaakseen maksuvaraansa. säästäminen olisi pitänyt aloittaa heti kun alkoi bisneksiä suunnittelemaan....

Vierailija
27/53 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:10"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:02"]

Sukulaisilta ei kuulemma kehtaa pyytää kun on huonot välit. Ap

[/quote

Kertomasi perusteella vaikuttaa etta lainan hakijalla on aito tarkoitus maksaa laina ja laittaisin omat roponi sen puolesta, että ihan oikeastikin sen pystyy hoitamaan. Toisaalta, mitä parempi ystävä hän on sinulle, sitä enempi sinulla on menetettävää mahdollisten eurojen lisäksi. Ns "hyöty" puolella ei välttämättä ole montaakaan asiaa. Riski vs "hyödyt" ei sun kohdalla olisi balanssissa. Jos lainaaja loukkaantuu siitä että et takaa lainaa, ei hän loppuen lopuksi ollut kuitenkaan hyvä ystäväsi. Toki omalla kohdalla tuo on aina vaikea ratkaista.

[/quote]

Hmm, tämä pistää miettimään. Pystyn kyllä perääntymään "kunniallisesti" asiasta vetoamalla mieheeni ja näin asia ei kolhi ystävyyttämme vaikka kieltäytyisinkin. Toisaalta tiedän, että apu olisi iso hänelle varsinkin jos tuottaa tulosta. Äh, en tiedä... Jotenkin tosi vaikea päättää. Eipä tuosta kyllä minulle juuri hyötyä olisi, muuta kuin ilo siitä että olen voinut olla avuksi.

Nyt kun alan oikein miettiä, niin minä taidan olla se, joka meidän ystävyydessämme on se, joka on useimmiten avuksi. Oikeastaan minä olen ollut melko paljon avuksi, mutta enimmäkseen se johtuu siitä, että olen avulias yleensäkin ihmisiä kohtaan ja olen apuani itse tarjonnut - ei siis siitä että hän olisi minulta ollut apua pyytelemässä, vaikka sitä on tarvinnutkin... Jaa, taitaa tarvia vielä nukkua muutama yö asian kanssa. Onneksi sillä ei ole kiire!

Vierailija
28/53 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:19"]

Yksi vaihtoehto voisi olla että lainaisit tarvitsemansa summan hänelle suoraan, tekisitte selkeät ja tarkat paperit maksuaikatauluineen ym., ehkä jokin pantti myös jos kaverillasi on jotain pantiksi kelpaavaa omaisuutta. Tässä mallissa olet joka päivä tilanteen tasalla, ja jos homma menee huonosti, menetät vain lainaksi antamasi summan. Jos menet pankkilainan takaajaksi, voit lopulta joutua maksamaan paljon enemmän, eli lainasumman lisäksi pankin korot + pankin korot. Eikä pankki välttämättä kauheasti ilmoittele väliaikatietoja sulle.

[/quote]

Tässä on erittäin hyvä pointti ja se on se, että jos päädyt takaamaan ystäväsi lainan selvitä pankilta mustaa valkoisella se mihin summaan takausvastuusi rajautuu, se ei välttämättä rajaudu tuohon lainattavaan summaan.

Vierailija
29/53 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna se raha sille suoraan niin et joudu maksamaan korkoja eikä sinulta mene maine ja luottotiedot. 

Vierailija
30/53 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:24"]

Anna se raha sille suoraan niin et joudu maksamaan korkoja eikä sinulta mene maine ja luottotiedot. 

[/quote]

Rahalla on aina aika-arvo. 5000e tänään on merkiitävästi enemmän kuin esim seitsemän vuoden päästä. Tämän takia rahaa ei useinkaan anneta vaan se lainataan ja lainatulle pääomalle maksetaan korkoa. Lainaamisessa helposti ristiinnaulitaan koron kiskuriksi, jos hiukankaan kohtuullista korkoa yrittää pyytää.

Vierailija
31/53 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En takaisi, lainata voisin sen verran kuin itsellä olisi varaa menettää ilman että kirpaisisi liikaa. Takaamaan en lähtisi juuri edellä mainitusta syystä, yhtenä kauniina päivänä tuleekin sitten kirje ulosottomieheltä, jossa karhutaan puolitoista kertaa alkuperäistä summaa. Kokemusta on. Kokemusta on myös siitä, kuinka pyhästi lupaavat hyvät ystävät ja lähisukulaiset eivät kuitenkaan pidä kovinkaan tärkeänä lainojen takaisin maksua. "Just nyt on rahat vähän tiukilla, sopiiko että maksan isomman summan sitten kun veronpalautukset tulee?". Noh, veronpalautukset tulee ja menee, mutta laina ei edelleenkään lyhene kuin nimellisesti, koska veronpalautusrahoille löytyy kivempaakin käyttöä. Näistä oppineena, periaatteena on että aivan sama kuka on kyseessä, en takaa, enkä lainaa enempää kuin olen valmis menettämään.

Vierailija
32/53 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En takaisi enkä lainaisi.

Vierailija
33/53 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:28"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:24"]

[/quote]

Rahalla on aina aika-arvo. 5000e tänään on merkiitävästi enemmän kuin esim seitsemän vuoden päästä. Tämän takia rahaa ei useinkaan anneta vaan se lainataan ja lainatulle pääomalle maksetaan korkoa. Lainaamisessa helposti ristiinnaulitaan koron kiskuriksi, jos hiukankaan kohtuullista korkoa yrittää pyytää.

[/quote] 

Tai päinvastoin. 90 luvun lamaa edeltävän ajan raha ei ollut yhtä kallista kun mitä siitä sitten tuli. Raha oli hankalaa saada ja korko oli kova sitäpaitsi rahalla sai monikertaisesti enemmän. Nyt on osittain sama asia tapahtumassa koska kiinteistöjen hinnat ovat laskeneet ja laskevat yhä. Työttömyyden ja ulkomaisen halpatyövoiman takia palkat laskee ja ostovoima hupenee. Raha on hankala hankkia. 

Vierailija
34/53 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää viel mietityttämään mihin ystäväsi näitä rahoja tarkalleen ottaen käyttää? Jos on todella jotain bisnestä perustamassa niin eiköhän starttirahaa löydy jos idea on hyvä, onko hakenut? Jos idea on huono voit sanoa rahoille hyvästi sinäkin. Ehkä hänen pitää ostaa joku pyramidikampanjan aloituspakkaus..??

Vierailija
35/53 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm....tämä aika on muutenkin epävarma aloitella mitään bisneksiä. En epäile etteikö ystäväsi aikoisi maksaa lainaa mutta jos hän ei KYKENE sitä maksamaan. Onhan hänen paitsi elettävä, myös maksettava lainaa ja jos ei pysty edes säästämään....no, en lainaisi. Ihan siitä syystä että aikuisen ihmisen on itse vastattava taloudestaan ja elämästään, ja siksi että ystävyyttä ja raha-asioita ei kannata sekoittaa keskenään. Itse kyllä lainaan rahaa akuuttiin tarpeeseen kertaluontoisesti mutta takaajaksi en lähtisi. 

Vierailija
36/53 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ystävät ja raha ovat kaksi eri asiaa joita ei tule sekoittaa keskenään.

Vierailija
37/53 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu summasta. Lainaisin omistani. Niin olen kolmen henkilön kanssa toiminut ja kaikki on hoitanut lainat asiallisesti.

Ekan rahan aikoinaan lainasin itse ja annoin eteenpäin.. kun hulttioveljeni ei saanut lainaa itse. Isolla riskillä lähdin, mutta ajattelin testata veljen auttamista. Maksusuunnitelma tehtiin ja kerran se nilkki yritti luistaa. Joskus eräpäivät lipsu, mutta ymmärsi viivästyskoron maksaa nurisemati päälle.

Sain nuo rahat säästöön osan sijoitin ja sieltä olen vastaavasti sitten kahta kaveria jelppinyt. Heidän kanssaan ei ongelmia.

Viidentonnin lainoista on ollut kyse. Veljeä autoin markka-aikana.

Tein sen virheen, että "sijoitin" ystävyyteen, mutta onpa nykyään ainakin kolme kiitollista ja uskollista ystävää. Niin oon mä pikku ostoissakin muita jelpannut esim. sohvaa rahoittanut.. Ruokakasseja jne. Vain veli pyysi apua, toisilla kerroilla mä tein aloitteen.

Eipä noita joka vuosi ole.. Ei edes joka viides. :)

Mä olen pärjännyt hyvin ja mielelläni autan näinkin. Olen myös muuttoapuna ekana ja lapsia vahdin mielelläni, kuskaan.. Eikä mua kukaan hyväkseen käytä, osaan sanoa myös tiukasti ei sovi nyt. Kerran par kuussa jotain.. Unohduin höpöttämään. ;)

Vierailija
38/53 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menimme mieheni kanssa takaamaan talo+remonttilainan hänen veljelleen.

oli erittäin ahkera työssä kävijä, teki pitkää päivää ja täytyy sanoa, että oli yksi niistä harvoista ihmisistä mihin luotin täysin ja hetkeäkään epäilemättä.

persoonana aivan mieletön tyyppi ja meille todella, todella läheinen.

Ei ollut ainuttakaan maksumuistutus merkintää missään vaiheessa ja tulot kk olivat varmasti lähellä 3500/4000e.

no, nyt sitten maksamme lähes 200 000e lainaa pankkiin.

rahat olivat ennestäänkin tiukilla ja nyt eletään kädestä suuhun.

Nyt tämä sama herra kiikuttaa meille ja läheisilleen laskuja maksettavaksi.

olemme auttaneet omien rajojemme puitteissa, mutta olo on vähintäänkin hyväksi käytetty.

kiinnostus töitä kohtaan on nolla ja asuu ja elää muiden rahoilla.

tiedän että valehtelee meille paljonkin, mutta jotenkin emme vain voi olla niin karuja

että lopettaisimme rahallisen avun antamisen.

olemme koittaneet vetää jotain rajaa, esim. Pieniä hanttihommia vastaan saa rahaa, mutta ei muuten.

potee masennusta, pelkona tietenkin että pohja tulee vastaan,

eikä jaksakkaan enää yrittää..

näin meni meillä.

miehemme kanssa olemme päättäneet että seuraavat ja ainoat kenelle menemme takaamaan, ovat omat lapsemme.

ap teet niinkuin itsestä tuntuu, mutta aina kaikki ei mene niinkuin on sovittu.

varaudu pahimpaan ja toivo parasta.

täällä on tullut hyviä vinkkejä, virallinen velkakirjakin kuulosti hyvältä.

Vierailija
39/53 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, jos otat taataksesi, niin otat maksaaksesi.

eli bonuksena tulee mahdollinen maksu.

Vierailija
40/53 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:19"]

[/quote]

Tässä on erittäin hyvä pointti ja se on se, että jos päädyt takaamaan ystäväsi lainan selvitä pankilta mustaa valkoisella se mihin summaan takausvastuusi rajautuu, se ei välttämättä rajaudu tuohon lainattavaan summaan.

[/quote]

Toimin aikoinaan juuri näin ja silti ystävyys loppui silti. Ent. ystäväni maksoi lainan, mutta heti sen jälkeen hän sai perinnöksi hieman rahaa, ja en enää jostain syystä kelvannut ystäväksi. Ilm. olin vain ystävä niin kauan kuin minusta oli hyötyä.