Inkivääriä yli 1 vuotiaan yskään?
Hei, täällä 1v 3kk ikäinen potilas jolla todella ikävän kuuloinen röhäyskä tuli täysin yllättäen. Itsellä ollut tässä vähän väliä kurkkukipuja aamuisin ja kun olen juonut omenateetä jonka keittänyt oikeissa inkiväärinpaloissa niin on aina helpottunut. Mietinkin nyt että teetä ei varmaankaan tuon ikäisellä uskalla antaa? Mutta entä lämmintä vettä jossa olisi keitetty juurikin tuoretta inkivääriä ja vaikka hunajaa ja omenanpaloja? Saako noita antaa ja mikä voisi olla sopiva määrä? Onko kellään kokemuksia?
Kommentit (7)
Ei inkivääriä. Hunaja tutkitusti hyvä pienillä lapsilla
ennemminkin antaisin kyllä lusikallisen hunajaa
Mä olen lapsen kurkkukipuun sekoitellut hunajaa lämpimään maitoon, desinfioi kurkkua. Mutta yskän tarkoitushan on puhdistaa röörit limasta, joten on annettava yskiä. Suihkun jälkeen olen vienyt myös lapsen kylppäriin, lämmin kostea ilma hajottaa limaa.
antaisin kanssa lusikallisen hunajaa
Mä olen kyllä tehnyt lientä kuumasta vedestä, inkivääristä, timjamista ja hunajasta. En nyt oikein usko, että olisin pilannut lapsen elämää. Joskaan en ole myöskään varma onko kovin auttanut tai mikä niistä on auttanut. Hunaja lusikasta on toisinaan auttanut yskänkohtauksiin.
Kiitos vastauksista. Ite ajattelin et lämmin vesi mihin sekottaa niin vois kans limaa irrottaa ja et tosiaan olis joku "hyvä" juoma mikä menis alas et sais juotua:) Annoin sit yöllä lämmintä hunajavettä ja tuntu auttavan, toki nostin samalla sängynpäätyä lisää et josko sekin vaikutti.. Tänään kysyin tuosta inkivääristä neuvolasta samalla kun soitin.. Sanoivat että perjaatteessa miksei, mutta meidän poika kun sai nuorempana allergiareaktion kanelista niin ei suositellut ihan vielä kokeileen..
Jos lapsi suostuu sen juomaan niin mikä ettei. Tutkimusten mukaan hunaja lievittää yskää. Nestettä kannattaa juoda runsaasti liman vetelöittämiseksi.