Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tehdäänkö lastenne eskareissa paljon "spesiaalijuttuja"?

Vierailija
04.02.2014 |

Olen sen eilisen "kauanko eskarissa ulkoillaan"-ketjun hirveäksi uraohjukseksi leimattu äiti, keskusteluketju näköjään on jostain syystä sittemmin poistettu?

Otin tänään asian puheeksi hoitopäivän jälkeen yhden toisen vanhemman kanssa kun satuttiin samaan aikaan hakemaan lapsia (älkää huoliko, aion kyllä jutella henkilökunnankin kanssa ihan tällä viikolla) ja hän sanoi kiinnittäneensä huomiota paitsi samaan kuin minä, myös siihen, että tuolla eskariryhmässä on pelkkää arkea, vähääkään erilaisempia juttuja ei ole tehty.

Pääasiassa lapset ovat sisällä, puuhaavat joko eskarikirjojensa/siihen liittyvien juttujen parissa, piirtelevät tai leikkivät. Jumpassa nuo kävivät syksyllä kerran viikossa, nyt ilmeisesti enää ei, ainakaan jumppavaatteita ei ole pyydetty enää tuomaan. Uimaan ovat menossa lähiviikkoina, mutta sekin on joku kaupungin organisoima juttu, jota varten noiden työntekijöiden täytyy vain viedä lapset ajoissa paikalle. Mitään metsäretkiä, kirjastoreissuja, tutustumiskäyntejä vaikka paloasemalle tms. ei ole tehty, tuo hoitokaverin äiti osasi kertoa, että eräässä toisessa päiväkodissa eskarilaiset ovat tämän vuoden aikana tehneet ainakin tuota ja paljon enemmän.

Päiväkodin johtaja on tuon ryhmän lto, joten mitä tässä voi enää oikein tehdä... :/ En ole valittajatyyppiä, mutta jotenkin kyllästyttää se, että ilmeisesti tuolla toteutetaan paljon heikompitasoista varhaiskasvatusta kuin monissa muissa eskareissa. 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä äitinä arvostaisin sitä, että lasten leikeille on järjestetty aikaa.

Vierailija
2/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retket eivät välttämättä ole "parempilaatuista" varhaiskasvatusta. Retkiin menee aikaa, mikä taas on pois monesta muusta asiasta. Leikkiminen on tuossa iässä aivojen kehitykselle mitä parhainta harjoitusta. Parhaimmin elämässä menestyvät ovat niitä, joilla on ollut eniten aikaa vapaaseen leikkiin sekä yksin että yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 20:32"]

[/quote]

Minä äitinä arvostaisin sitä, että tuo päiväkoti ja jopa eskari olisi lapsille muutakin kuin pakollinen säilytyspaikka, jossa henkilökunta tahtoo aina päästä helpoimmalla. Toiset saavat rahoilleen paljon parempaa vastinetta (luistelua, hiihtoa, pistäytymisiä lähipuistoon, retkiä kirjastoon ja metsään, teatteriesityksiä...) kuin me.

Vierailija
4/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen jatkaa vielä: meillä on retkiä  joka viikko 1-2 kpl. Ennen joulua oli 3-4 retkeä viikossa usean viikon ajan. Kävivät tutustumassa ties mihin jouluisiin asioihin. lapsi valitti kotona, kun ei ehtinyt leikkimään ollenkaan :(

Vierailija
5/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä käyvät kahden vkon välein jumppaamassa. Ovat käyneet luistelemassa parin vkon aikana neljästi. Kirjastossa käyvät välillä. Paloautossa on vierailleet ja varmaan muutakin jota en muista:) kyllä siellä leikillekin on aikaa useita tunteja päivässä. Lisäksi ulkoilevat joka päivä. Ollaanhan siellä monta tuntia viisi päivää vain viikossa kyllähän siinä nyt kerkeää kaikenlaista, jos vain viitsii..

Vierailija
6/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso kunnan varhaiskasvatussuunnitelma, kyllä niiden pitää sitä noudattaa.

Mun lapsen eskarissa on kynätehtäviä vain kerran viikossa, muina päivinä (tällä viikolla) muskaria, askartelua, luistelua, leipomista.

Vierailija
7/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 20:34"]

Retket eivät välttämättä ole "parempilaatuista" varhaiskasvatusta. Retkiin menee aikaa, mikä taas on pois monesta muusta asiasta. Leikkiminen on tuossa iässä aivojen kehitykselle mitä parhainta harjoitusta. Parhaimmin elämässä menestyvät ovat niitä, joilla on ollut eniten aikaa vapaaseen leikkiin sekä yksin että yhdessä.

[/quote]

Eskaria on monta tuntia per päivä. Jos yksi tunti on jotain ohjattua niin kyllä siihen jää vielä vapaata leikkiä vaikka kuinka.

Tuo "vapaa leikki" on toki henkilökunnan kannalta tosi helppo valinta.

Vierailija
8/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko eskarissa uudet opet tai vaikuttaako siltä, että ryhmä on normaalia suurempi tai haasteellisempi? Kelit ovat olleet nyt melko huonot eli aika kovat pakkaset jne.

Vierailija
9/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosiaan siltä, että lapsellenne on sattunut esikouluun vähemmän innostunutta henkilökuntaa.

Luistelu, hiihto ja retket kuuluvat esikouluikäisen päivään. Kuopus on käynyt eskarissa nukketeatterissa, kaksi kertaa konsertissa ja museovierailulla. Luistelemassa ja metsäretkillä ovat käyneet monta kertaa.

Muutenkin puuhaavat monipuolisesti: on liikuntaa, musiikkia, askartelua ja kirjatehtäviä kerran viikossa.

Esikoinen oli tuollaisessa heikommassa eskarissa ja kävivät kerran jossain retkellä koko esikoulun aikana. Sitä helkutin puuhakirjaa kyllä tekivät kuin iisakin kirkkoa. Esikoiselle se oli ihan vitsi, kun osasi lukea ja laskea, mutta tulipahan hänen väkerrettyä kirjaimia tuntitolkulla viikossa.

Vierailija
10/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö kunnan suunnitelmaa noudattaa, jos kyse on yksityisestä pk:sta?

Tuolla tilanne on siis sellainen, että mun on ihan oikeasti vaikea uskoa, että esiopetukselle asetetut kriteerit täyttyvät. Ohjattua ulkoliikuntaa ei käsittääkseni ole ollut lainkaan, muutenkin ulkoillaan tosi vähän, mistään muskareista en ole kuullut (eskarilaisia nuorempien on mahdollisuus päästä musiikkiopiston muskariin pk-aikana, mutta se maksaa reilun 200 e eikä siis ole eskarilaisille mahdollinenkaan), todellakaan ei ole leivottu, varsinaisia askarteluja on tehty tosi vähän, piirrelty vapaasti kyllä...

Vierailija
11/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lastentarhanopettajana eskarissa. Se mitä lapset tuntuvat eniten arvostavan on vapaa leikki ja ulkoileminen säällä kuin säällä. Jos jompi kumpi näistä jää esimerkiksi jonkin retken takia vähemmälle, valittavat lapset asiasta. Vapaa leikki on myös ikään kuin toimintakenttä jossa harjoitellaan opittuja taitoja ja tietoja. Mielikuvitus, luovuus ja sosiaaliset suhteet kehittyvät. Leikin eduista voisi paasata vaikka kuinka. Vapaan leikin aika ei tulisi olla päiväkodin aikuisille lepoaikaa, vaan vapaan leikin havainnointi on tärkeää lapsen kehityksen arvioinnin kannalta. Lisäksi aikuista saatetaan tarvita tukemassa leikin kehittelyä. 

Vinkkaisin silti ryhmänne aikuisia, jos todella on niin, että lapset eivät tee mitään retkiä tai tutustumiskäyntejä. Me kyllä teemme noin 1-3 retkeä joka kuukausi. Tällainen määrä on sopiva lasten jaksamisen ja kiinnostuksen kannalta. Aivan tavallinen arkikin on heille nimittäin tärkeää ja arvokasta. Retkiä tehdän esim. metsään, kirjastoon, torille, museoihin, puistoihin jne. Jumpassa käydään kerran viikossa. Välillä käydään koulun musiikkiluokassa tai puutyöluokassa. Uimassakin on käyty nuo kaupungin järjestämät kerrat. Suosittelen muuten joskus menemään eskariporukan kanssa uimahalliin ja miettimään sen jälkeen, oliko se ryhmän aikuisille vain helppoa lepäilyä ;). 

Jos sinä haluat rajata lapsesi vapaan leikin aikaa, niin se on sinun toiveesi. Tässä maailmassa kuitenkin ehtii suorittaa muiden ohjaamaa toimintaa ihan riittävästi. Lapsen työ on leikkiä!

Vierailija
12/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vapaan leikin päiviä on kolme viikossa niin kyllä se on liikaa ja henkilökunnan laiskuutta. vapaata leikkiä mahtuu sinne toiminnan  lomaan.

Vierailija
13/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se eskari sitten eroaa muista päiväkotivuosista jos on pelkkää vapaata leikkiä? Miksi edes kutsua esiKOULUksi?

Eskaria on kuitenkin 4 h per päivä. Eikö riitä että siitä on vapaata leikkiä n. 2-2,5 h? Vapaata leikkiä ne kuitenkin jatkavat kotonakin koko loppupäivän.

Vierailija
14/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläisessä eskarissa, tai päiväkodissa, lapsi ei ole koskaan päässyt uimaan tai hiihtämään.

Museioissa ja teatterissa tai lähipuistoissa käydään. Samoin luistelemassa. Yhteistyökoulun kanssa tehty asioita ekaluokkalaisten kanssa. Koulun jumppasalissa jumppaa, keväisin ja syksyisin paremmalla ilmalla liikunta ulkona.

Itse koen äitinä päivän ohjelman siten haasteelliseksi, että ruokailu, päivälepo ja taas välipala ovat niin myöhään, ettei usein enää ulkoilla iltapäivällä ja näin talvella haen lapsen sisältä kotiin juuri kun on tulossa pimeää...

Vierailija
15/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo yllä kirjoittanut lto. Siis vapaata leikkiähän tulee olla joka päivä. Mutta meidän eskarissa on neljänä päivänä viikossa myös muuta ohjattua toimintaa. On kuitenkin myös vapaan leikin muodostumisen kannalta tärkeää että sille varataan riittävästi yhtämittaista aikaa.

Meidän eskaripäivä menee suunnilleen niin, että 8.30-9.30 ulkoillaan, 9.30-10.30 vapaata leikkiä, 10.30-11.30 ohjattua toimintaa ja 11.30-12 ruokailu. Tämän jälkeen kokopäivähoidossa olevat menevät levolle ja kotiin haettavat voivat leikkiä hiljaisia leikkejä, lukea, puuhailla eskarikirjan parissa, tehdä tietokoneella eskaritehtäviä tms. Uskoisin että vastaavan tyylinen aikataulu on suurimmassa osassa eskareita. Sitten jos on esimerkiksi retkipäivä, voidaan olla 8.30-11.30 retkellä ja tulla eskariin vain syömään ja siitä sitten puolipäiväset kotiin. :)

Vierailija
16/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti 11, kiitos ammattilaisen näkemyksestä. En minä vapaata leikkiä missään tapauksessa kokonaan tahtoisi kieltää, mutta ongelmana on minusta se, että tuolla ei juuri mitään muuta tehdäkään. Eskarin yksi tehtävä on kuitenkin kai valmentaa koulua varten, eikä se minusta toteudu, jos lapsilla ei ole esim. sääntöleikkikokemusta tai liikunnan perustaitoja. 

Enkä minä sitä tarkoittanut, että uimaan vieminen välttämättä helppoa olisi, mutta se kuitenkin kai jossain määrin pakollista eikä vaadi sen kummempaa suunnittelua pk:n omalta henkilökunnalta.

Vierailija
17/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 21:04"]

Viesti 11, kiitos ammattilaisen näkemyksestä. En minä vapaata leikkiä missään tapauksessa kokonaan tahtoisi kieltää, mutta ongelmana on minusta se, että tuolla ei juuri mitään muuta tehdäkään. Eskarin yksi tehtävä on kuitenkin kai valmentaa koulua varten, eikä se minusta toteudu, jos lapsilla ei ole esim. sääntöleikkikokemusta tai liikunnan perustaitoja. 

Enkä minä sitä tarkoittanut, että uimaan vieminen välttämättä helppoa olisi, mutta se kuitenkin kai jossain määrin pakollista eikä vaadi sen kummempaa suunnittelua pk:n omalta henkilökunnalta.

[/quote]

Juu tuo kannattaa ottaa kyllä puheeksi, että jos todella on pelkkä leikkimistä päivät. Eskarissa on kuitenkin tavoitteena oppia myös tiettyjä perustaitoja ja tietoja koulua ajatellen. Ja ylipäätään edes 3-5 vuotiailla päivien ei kuuluisi olla pelkkää leikkiä, vaan myös heille pitäisi antaa laadukasta varhaiskasvatusta tuokioineen ja retkineen. Kannattaa vaikka kysellä jotenkin positiiviseen sävyyn, että millaista toimintasuunnitelmaa heillä on kevääksi, että onko jotain retkiä tulossa esim. Tai sitten voit kysellä aina kun haet lasta että mitäs tänään on puuhattu (aikuisten kuullen). Tai kysäistä aikuisilta, että tuotko jumppavaatteet taas, että minäs päivänä se jumppa olikaan... Sillai positiiviseen sävyyn vihjaiset, niin he saa mahdollisuuden kertoa jos heillä onkin jotain muuta toimintaa kuin leikkiä, joka on jäänyt vaan vanhemmilta pimentoon. Tai sitten he ehkä heräävät kehittämään toimintaa. Kyllä eskarin tulisi olla muutakin kuin säilytyspaikka, jossa leikitään päivät pitkät. t. lto :)

Vierailija
18/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 20:36"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 20:32"]

[/quote]

Minä äitinä arvostaisin sitä, että tuo päiväkoti ja jopa eskari olisi lapsille muutakin kuin pakollinen säilytyspaikka, jossa henkilökunta tahtoo aina päästä helpoimmalla. Toiset saavat rahoilleen paljon parempaa vastinetta (luistelua, hiihtoa, pistäytymisiä lähipuistoon, retkiä kirjastoon ja metsään, teatteriesityksiä...) kuin me.

[/quote]Vie itse lapsesi luistelemaan, kirjastoon, hiihtämään, uimaan, teatteriin, mu7seoon, metsäretkelle, kaikkiko pitää yhteiskunnan tehdä

Vierailija
19/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Vie itse lapsesi luistelemaan, kirjastoon, hiihtämään, uimaan, teatteriin, mu7seoon, metsäretkelle, kaikkiko pitää yhteiskunnan tehdä

[/quote]

En ole ap ja sinäkin vaan provoilet, mutta vastaan silti.

Ap käy töissä ja sen ajaksi hänen lapsensa ovat oikeutettuja saamaan laadukasta varhaiskasvatusta.

Ja kyllä päiväkodin pitää tehdä retkiä ja kasvattaa esikoululaisista koulukelpoisia yhdessä vanhempien kanssa.

Vierailija
20/27 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni eskari oli aika tylsä lapsen mielestä aikanaan. Olisi halunnut enemmän tehtäviä, haasteellisempaa. Uimassa eivät käyneet kertaakaan, en valita siitä koska vein lapseni uimakouluun ja menimme monta kertaa uimaan samaten luistelemaan ja hiihtämään. Kai kerran pari kävivät kirjastossa mutta kävimme useesti kirjastossa jopa museoissa. Koulu sujunutkin todella hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi