Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vapaa kasvatus synnyttää hirviöitä

Vierailija
04.02.2014 |

Suomessa on sellainen kulttuuri, että teinit oikein haluavat kapinoida vanhempia/opettajia vastaan ja purkaa pahaa oloaan. Jos opetettaisiin käytöstapoja niin tuollaista ei tapahtuisi. Mutta se on justiinsa, kun ei oikein pidetä mitään rajoja. Oppilas voi käydä päälle vaikka puukon kanssa, mutta jos opettaja hiemankin hipaisee oppilasta omaksi puolustuksekseen, niin se on opettaja, joka siitä saa pahoinpitelysyytteen.

Sama on vanhempien kanssa. Jotkut äitylit oikein rinnastavat lapsen aiheellista kuritusta johonkin hakkaamiseen, vaikka se ei todellakaan sitä olisi. Se joka lastansa rakastaa, se myös ajoissa kurittaa. Jos lapsi ei itse suostu ymmärtämään tehneensä väärin, niin se on vanhempien tehtävä opettaa, miten asia on. Aina ei pelkkä soosoon sanominen riitä.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 18:43"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 18:22"]

Lapsi ei voi kasvattaa itseään. Se ei voi päättää milloin menee nukkumaan, mitä se aina syö tai miten se kulkee missäkin ja monelta se tulee kotiin. Vanhempi ei ole kaveri. Ei ennen kun lapsi on tarpeeksi vanha eli kun hän lentää pesästä. 

[/quote]

Mitä seurauksia luulet olevan sillä, että lapsi pakotetaan syömään (lautanen tyhjäksi) oli nälkä tai ei? Miten luulet tällä tavalla kasvatetun lapsen oppivan kuuntelemaan omaa kehoaan ja tietämään milloin on kylläinen?

Miten se pesästä lentänyt lapsi yht'äkkiä osaa tehdä itsenäisiä päätöksiä jos se ei edellisenä päivänä osannut? Miten ylipäänsä on mahdollista opettaa lasta tekemään omia päätöksiä jos hänellä ei ole vapautta? Ja jos kerran sinä olet niin fiksu, että tiedät milloin lapsen pitää aloittaa syöminen ja lopettaa syöminen ja tämä sinusta lapsen omaksi parhaaksi, niin miksei aikuisilla ole vanhempia? Miksi vapaus on aikuiselle hyväksi? Miksemme siirtyisi elämään totalitarismissa jossa valtio päättää ruoka-ajat ja nukkumaanmenoajat? Eläköön Pohjois-Korea!

[/quote]

Luitpa edellisen tekstin huonosti!

"Se ei voi päättää milloin menee nukkumaan, mitä se aina syö..."

Ja sinä alat jauhamaan lautasen tyhjäksi syömisestä. Lapsella on oltava rajat. Ruokailussa on ruoka-ajat. Vanhemmat päättää, mitä lapsi syö. Lapsi päättää, minkä verran syö. Maistettava on kaikkea, mutta enempää ei tarvitse syödä, jos ei maistu. Seuraavan kerran ruokaa tarjolla seuraavalla aterialla.

Vierailija
42/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi lapselle ei saisi astettaa sääntöjä ja kieltoja, sillä niinhän tämä yhteiskuntakin toimii ja on todellinen karhunpalvelus olla opettamatta lapselle että aina on rajoja ja joku ylempi taho ne määrää. Jokainen normaali aikuinen elää sääntöjen ja kieltojen viidakossa joka päivä niitä noudattaen, miksi lapselle pitäisi opettaa, ettei sellaisia ole vaan ne saa itse päättää?

Töihin mennään kun työaika alkaa ja lähdetään, kun se loppuu eikä silloin kuin itsestä siltä tuntuu. Autolla ajetaan liikennesääntöjen mukaan, ei niin kuin itse haluaa. Kaupassa maksetaan ostokset ensin ja syödään vasta sitten vaikka nälkä olisi kuinka kova. Tie ylitetään vain suojatien kohdalta. Humalassa tai pilvessä ei ajeta autoa, vaikka haluaisi. Kerrostalossa ollaan illalla ja yöllä hiljaa, eikä imuroida ja pidetä bileitä, vaikka haluaisi. Ja niiin edelleen. Näin tämä yhteiskunta pyörii. Aikamonen kolaus parikymppisen vapaan kasvatuksen tuotoksen huomata, ettei enää saakaan tehdä siltä kun itsestä tuntuu ja kokeilla mikä sopisi itselle, vaan siitä seuraa pahoja hankaluuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:39"]

En ymmärrä, miksi lapselle ei saisi astettaa sääntöjä ja kieltoja, sillä niinhän tämä yhteiskuntakin toimii ja on todellinen karhunpalvelus olla opettamatta lapselle että aina on rajoja ja joku ylempi taho ne määrää. Jokainen normaali aikuinen elää sääntöjen ja kieltojen viidakossa joka päivä niitä noudattaen, miksi lapselle pitäisi opettaa, ettei sellaisia ole vaan ne saa itse päättää?

Töihin mennään kun työaika alkaa ja lähdetään, kun se loppuu eikä silloin kuin itsestä siltä tuntuu. Autolla ajetaan liikennesääntöjen mukaan, ei niin kuin itse haluaa. Kaupassa maksetaan ostokset ensin ja syödään vasta sitten vaikka nälkä olisi kuinka kova. Tie ylitetään vain suojatien kohdalta. Humalassa tai pilvessä ei ajeta autoa, vaikka haluaisi. Kerrostalossa ollaan illalla ja yöllä hiljaa, eikä imuroida ja pidetä bileitä, vaikka haluaisi. Ja niiin edelleen. Näin tämä yhteiskunta pyörii. Aikamonen kolaus parikymppisen vapaan kasvatuksen tuotoksen huomata, ettei enää saakaan tehdä siltä kun itsestä tuntuu ja kokeilla mikä sopisi itselle, vaan siitä seuraa pahoja hankaluuksia.

[/quote]

Hyvä! Täyttä asiaa kirjoitat!

Vierailija
44/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä toivoisin, että joku kertoisi mulle, mitä teidän mielestä on nykypäivän vapaa kasvatus. Mistä kaikesta lapset teidän mielestä saa päättää, mistä ennen ei saaneet?

En mä vaan ole törmännyt tällaiseen yhtään.

Siksi haluaisin vähän tarkempaa kuvausta joltain teistä, jotka vastustatte vapaata kasvatusta. Mitä se on? Missä ja miten se näkyy?

Vierailija
45/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden äidin, joka noudattaa tätä vapaata kasvatusta ja on ylpeä siitä. Lapset ovat, näin meidän kesken, ihan kamalia.

Yksi mielenkiintoinen esimerkki on, että äiti ei esimerkiksi pue tai pakota pukemaan lapsiaan jos nämä kietäytyvät. Kerran kauheassa pakkasessa vei lapsen päiväkotiin peittoon käärittynä, koska lapsi ei tahtonut pukea ulkovaatteita.  Lapsi oli silloin joku 1-2-vuotias taapero. Esimerkkejä riittäisi vaikka kuinka, vielä pahempiakin, mutta en viitsi kirjoittaa ettei häntä tunnisteta.

Vierailija
46/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen mutu-tuntuma, että ei se aina kyllä niin mene, että niissä perheissä, joissa on kauheasti rangaistuksia, kovaa kuria ja huutoa olisi jotenkin hyvin käyttäytyvät ja mukavat lapset.

Väittäisin että päinvastoin.

Varsinkin uhmakkaita, voimakastahtoisia lapsia ei voi kasvattaa pelkästään käsky-tyylillä.

Meillä on mielestäni selkeät rajat, kaikesta silti neuvotellaan tai ainakin annetaan vaihtoehtoja, koskaan ei ole ollut minkäänlaisia rangaistuksia. Tai on meillä yksi "rangaistus" ollut käytössä, joka on se, että täyttä kurkkua huutava lapsi poistetaan muiden seurasta, koska muut eivät kestä sitä huutoa. Kannetaan vaikka toiseen huoneeseen rauhoittumaan.

Lapsia on tyttöjä ja poikia, rauhallisia ja voimakastahtoisia.

Vierailija
47/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 10:12"]

Mulla on sellainen mutu-tuntuma, että ei se aina kyllä niin mene, että niissä perheissä, joissa on kauheasti rangaistuksia, kovaa kuria ja huutoa olisi jotenkin hyvin käyttäytyvät ja mukavat lapset.

Varsinkin uhmakkaita, voimakastahtoisia lapsia ei voi kasvattaa pelkästään käsky-tyylillä.

Meillä on mielestäni selkeät rajat, kaikesta silti neuvotellaan tai ainakin annetaan vaihtoehtoja, koskaan ei ole ollut minkäänlaisia rangaistuksia. Tai on meillä yksi "rangaistus" ollut käytössä, joka on se, että täyttä kurkkua huutava lapsi poistetaan muiden seurasta, koska muut eivät kestä sitä huutoa. Kannetaan vaikka toiseen huoneeseen rauhoittumaan.

[/quote]

Niin unohtui sanoa, että palaute on päiväkodista/koulusta että ovat kilttejä ja sosiaalisia.

Vapaalla ja vapaalla kasvatuksella on eroja.

Vierailija
48/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mikä pakko on mennä jompaan kumpaan ääripäähän???

Vierailija
49/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 10:18"]

[/quote]

Mikä pakko on mennä jompaan kumpaan ääripäähän???

[/quote]

En tiedä, kenelle viestisi on osoitettu, mutta ei ole pakko mennä ääripäähän :)

Mutta täällä ne, jotka kovimmin huutavat tiukan kasvatuksen puolesta, ovat mielestäni lähellä toista ääripäätä, kun ruumiillista kurittamistakin puolustavat.

Vierailija
50/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 20:09"]

Vapaa kasvatus ei ole sama kuin kasvattamatta jättäminen. Vapaa kasvatus on yksi kasvatuksen muoto. Se on autoritäätisen kasvatuksen vastakohta. Siinä peruskäsitys lapsesta on positiivinen ja optimistinen. Lapsen annetaan oppia kokeilemalla ja ilman aikuisen totaalista kontrollia. Lapsen annetaan toteuttaa itseään. Lapsi saa kokea oppimisen iloa siitä että oivaltaa ja löytää itse asioita ilman että oppi kaadetaan kurkkuun valmiiksi pureskeltuna. Vapaan kasvatuksen tullessa Suomeen joskus noin 60-70-luvulla tämä oli aika radikaalia sen ajan kontrolloivan lastenhoito- ja lasten opettamiskulttuurissa. Ylilyöntejä tapahtui, mistä sai alkunsa käsitys että vapaa kasvatus on sama kuin kasvattamatta jättäminen.

[/quote]

Nykyään puhekielessä vapaa kasvatus tarkoittaa nykyään jälkimmäistä eli kasvattamatta jättämistä

sitä ap:kin haki aloituksessa

Vierailija
51/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 10:35"]

Nykyään puhekielessä vapaa kasvatus tarkoittaa nykyään jälkimmäistä eli kasvattamatta jättämistä

sitä ap:kin haki aloituksessa

[/quote]

Aivan ja tämä väärinkäsitys pitäisi ehdottomasti korjata.

Vierailija
52/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe olevani hirviö vaikka mulla oli todella vapaa ja kohdittain välinpitämätön kasvatus. Minusta tuli tiukka ja huolehtiva vanhempi. Ehkä juuri siksi.

Vierailija
53/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalkkiksen mielipide: Raamit pitää olla kunnossa, mutta useimmat asiat eivät ole niin pyhiä, etteikö niistä joskus voisi lipsua. Esim. syömisen, karkkipäivän, metelöinnin, liiallisen pelaamisen ja nukkumaanmenon lasken tähän kastiin, josta voi SILLOIN TÄLLÖIN joustaa.

Kaikenlainen väkivalta ja kiusaaminen kuuluu sitten siihen puoleen, josta ei jousteta. Eli ehdoton EI.

Täytyyhän lapsenkin oppia neuvottelemaan asioista ja antamaan periksi joskus. Toivottavasti vanhemmatkin osaisivat tämän.

Vierailija
54/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:37"]

Lapsi ei voi kasvattaa itseään. Se ei voi päättää milloin menee nukkumaan, mitä se aina syö tai miten se kulkee missäkin ja monelta se tulee kotiin. Vanhempi ei ole kaveri. Ei ennen kun lapsi on tarpeeksi vanha eli kun hän lentää pesästä. 

[/quote]

Mitä seurauksia luulet olevan sillä, että lapsi pakotetaan syömään (lautanen tyhjäksi) oli nälkä tai ei? Miten luulet tällä tavalla kasvatetun lapsen oppivan kuuntelemaan omaa kehoaan ja tietämään milloin on kylläinen?

Miten se pesästä lentänyt lapsi yht'äkkiä osaa tehdä itsenäisiä päätöksiä jos se ei edellisenä päivänä osannut? Miten ylipäänsä on mahdollista opettaa lasta tekemään omia päätöksiä jos hänellä ei ole vapautta? Ja jos kerran sinä olet niin fiksu, että tiedät milloin lapsen pitää aloittaa syöminen ja lopettaa syöminen ja tämä sinusta lapsen omaksi parhaaksi, niin miksei aikuisilla ole vanhempia? Miksi vapaus on aikuiselle hyväksi? Miksemme siirtyisi elämään totalitarismissa jossa valtio päättää ruoka-ajat ja nukkumaanmenoajat? Eläköön Pohjois-Korea!

[/quote]

Ja sinä alat jauhamaan lautasen tyhjäksi syömisestä. Lapsella on oltava rajat. Ruokailussa on ruoka-ajat. Vanhemmat päättää, mitä lapsi syö. Lapsi päättää, minkä verran syö. Maistettava on kaikkea, mutta enempää ei tarvitse syödä, jos ei maistu. Seuraavan kerran ruokaa tarjolla seuraavalla aterialla.

[/quote]

Kyllä ne kaikki syödään. Mitään muuta ruokaa ei saa. Jos lapset eivät syö niitä ruokia mitän teen niin olkoot nälissään. En tee ruokaa sen mukaan mistä lapset tykkää enkä anna rahaa ostaa muuta ruokaa. Päättäkööt itse syökö vai ei 

Vierailija
55/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat ennenkaikkea yksilöitä jo syntyessään. Joillekin sopii vapaampi kasvatus, toiset tarvitsevat tiukemmat rajat. Jotkut ovat luonnostaan järkevämpiä kuin toiset, osaavat tehdä fiksuja valintoja, säästävät viikkorahansa ja ostavat jotain kestävää (kun toiset tuhlaa sen heti karkkiin) jne.

Sinänsä vapaa kasvatus on hyvä asia. Nykyisessä muuttuvassa maailmassa tarvitaan ihmisiä, joilla on hyvä itsetunto, tervettä kriittisyyttä, rohkeutta ja aloitekykyä. Perinteinen autoritäärinen kasvatus tuottaa helposti jonkun auktoriteettihahmon vedätettävissä olevia, heikkotahtoisia ihmisiä.

Vierailija
56/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä ne kaikki syödään. Mitään muuta ruokaa ei saa. Jos lapset eivät syö niitä ruokia mitän teen niin olkoot nälissään. En tee ruokaa sen mukaan mistä lapset tykkää enkä anna rahaa ostaa muuta ruokaa. Päättäkööt itse syökö vai ei 

[/quote]

Nimenomaan! Näinhän minä juurikin kirjoitin.

Vierailija
57/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 13:33"]

Olen vapaan kasvatuksen "uhri". Toisinsanoen pienenä minulla ei ollut nukkumaanmeno aikoja, heräämis aikoja, sain valita omat vaatteeni aina, ja tekemisiini ei puututtu lainkaan, vaan annettiin minun itse kasvattaa itseni... Kyllä lapsi kaipaa rajoja. 

[/quote]

Olen kohtalotoveri. Ja minulle jäi lapsuudesta olo, ettei vanhempani välitä kun eivät sanoneet edes, koska olisi kotiintuloaika. Tosin he olivat myös masentuneita, kaikki ei johtunut osaamattomuudesta tai laiskuudesta. Muistan usein toivoneeni, että kun kaveriporukassa muut sanoivat, että "Äiti käski minut kuudeksi kotiin", niin olisin voinut sanoa samoin :'( Unohdetuksitulemisen tunne oli sanoinkuvaamaton.

Lapselle on joskus jopa elintärkeää saada rajoja

Vierailija
58/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käsitän tämän vapaan kasvatuksen niin että o ekaluokalla olevat saavat olla facebookissa, surffailla netissä ilman valvontaa, mennä nukkumaan milloin huvittaa, syödä mitä huvittaa aina, ei mitään karkkipäiviä tms. Tiedetään liikaa aikuisten asioista koska ovat saaneet kuulla kaikki asiat mitä vanhemmat puhuvat. Heille kerrotaan asioita joita eivät pysty vielä käsittelemään niin nuorena.

Se luo turvattomuutta lapseen jos vanhemmat eivät vaivaudu pitämään mitään kuria tai sääntöjä. Olen kuullut seuraavan lauseen eräältä lapselta ( noi 8v) : teillä on kiva olla koska pidät kuria ja meillä on sääntöjä joita noudatetaan. Omat vanhempansa eivät ilmeisesti sitten pidä. Lapsi on kyllä hyvin hoidettu ja perustarpeet ym. kunnossa. Mutta taitaapi olla liian vapaa kasvatus.

Vierailija
59/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 10:53"]

Kalkkiksen mielipide: Raamit pitää olla kunnossa, mutta useimmat asiat eivät ole niin pyhiä, etteikö niistä joskus voisi lipsua. Esim. syömisen, karkkipäivän, metelöinnin, liiallisen pelaamisen ja nukkumaanmenon lasken tähän kastiin, josta voi SILLOIN TÄLLÖIN joustaa.

Kaikenlainen väkivalta ja kiusaaminen kuuluu sitten siihen puoleen, josta ei jousteta. Eli ehdoton EI.

Täytyyhän lapsenkin oppia neuvottelemaan asioista ja antamaan periksi joskus. Toivottavasti vanhemmatkin osaisivat tämän.

[/quote]

Lapsi EI ymmärrä mitään joskus asiaa. Lapselle pitää olla suora ja lapsen pitää jo ennen kysymistä tietää vastaus ja jo ennen tekemistä tietää seuraus. Jos muutat sääntöjä niin lapsi ei tajua enää mistään mitään. 

Vierailija
60/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 13:33"]

Olen vapaan kasvatuksen "uhri". Toisinsanoen pienenä minulla ei ollut nukkumaanmeno aikoja, heräämis aikoja, sain valita omat vaatteeni aina, ja tekemisiini ei puututtu lainkaan, vaan annettiin minun itse kasvattaa itseni... Kyllä lapsi kaipaa rajoja. 

[/quote]

Olen kohtalotoveri. Ja minulle jäi lapsuudesta olo, ettei vanhempani välitä kun eivät sanoneet edes, koska olisi kotiintuloaika. Tosin he olivat myös masentuneita, kaikki ei johtunut osaamattomuudesta tai laiskuudesta. Muistan usein toivoneeni, että kun kaveriporukassa muut sanoivat, että "Äiti käski minut kuudeksi kotiin", niin olisin voinut sanoa samoin :'( Unohdetuksitulemisen tunne oli sanoinkuvaamaton.

Lapselle on joskus jopa elintärkeää saada rajoja

[/quote]

'Kohtalotoveri' jatkaa: Minusta ei ole tullut hirviötä, mutta olen huomannut, että tietyllä tavalla vastuu ahdistaa minua. Masentuneiden, vähän rajoja asettaneiden vanhempien esikoisena koen, että olen joutunut olemaan tämän nuoren elämäni aikana jo liian vastuullinen. Pelkään töitä, joissa on liikaa velvollisuuksia, en voisi kuvitellakaan hankkivani lapsia ( =lisää huolehdittavaa). Olen ylikiltti ja liiankin kunnollinen, pienetkin velvollisuudet tuntuvat suurilta vuorilta. Onneksi olen päässyt terapiaan käsittelemään tunteitani.