Pitäisikö 3. luokkalaisilla olla jo joskus läksyjä???
Mä en tajua, poika on nyt kolmosella, eikä juuri mitään läksyjä! Tiedän muissa kouluissa olevia samanikäisiä, missä läksyjä tulee jo aika paljon, niin että niihin menee aikaa, mutta ei meidän pojalla vaan...Oon jo kerran laittanut opettajalle viestiä asiasta ja kysynyt, mutta sanoi vaan että joo, ei niitä niin paljoa kotiin tule tehtäväksi vielä, tehdään enemmän täällä koulussa...
Itse mietin et miten ihmeessä sit nelosella, jolloin ei todellakaan enää ns. harjoitella koulunkäymistä, tuleeko sit järkytyksenä et oho, nyt niitä läksyjä sit tuleekin ja paljon! Paitsi tietty jos koko ala-aste mennään ei-läksylinjalla, järkytys tuleekin vasta yläasteella...
Kommentit (14)
Kyllä meidän kolmasluokkalaiselle tulee läksyä. Joskus niihin menee jopa tunnin verran aikaa, Jos on läksyt matikasta,äikästä,ympästä ja uskonnosta.
Normaalisti aikaa menee n.20-30min.
Meidän ekaluokkalaisellekin tulee joka päivä läksyä, paitsi perjantaisin. Aikaa menee noin 5-15min riippuen tuleeko matikasta ja äikästä vai vaan toisesta. Meidän poika on nopea tekemään noita läksyjä.
Muistelen isompien läksyjä ja toisella tuli kolmosella enemmän kuin toisella. Ja sillä toisella tuli kutosella tosi paljon läksyjä. Nyt yläkoulussa ei läksyjä tule läheskään niin paljoa.
En voi edes kuvitella että meidän pojalla olis niinpaljon läksyjä et niihin menis tunti aikaa! Toki toiset tekevät nopeammin kuin toiset, mutta silti. Välillä vaan suorastaan huolestuttaa kun tuntuu että tehdäänkö siellä koulussa mitään...
Meidän alakoulussa on tullut läksyjä alusta asti.
Joskus on enemmän ja joskus vähemmän.
Toisissa aineissa lopputunnista saa aloittaa jo läksyjen tekemisen ja nopeat ehtii ne usein tehdäkin jo koulussa.
5lk ja 6lk ovat alakoulun vaativimmat luokat ja töitä saa tehdä jos haluaa pärjätä.
Esikoinen on jo lukiossa ja yläaste oli kyllä liian helppo eli ihan ok pärjäsi vaikka paljon mitään ei tehnyt kunhan vain jotain teki.
Olikin sitten järkytys mennä lukioon ja huomata ettei samalla tasolla pärjääkään vaan pitää taas osata tehdä läksyjä ja lukea kokeisiin kunnolla.
Mä kans aattelen et koulun käymisen pitäsi olla jo ala-asteelta alkaen sellaista, että lapset tajuaa et jotain tarvii tehdä et pärjää! On väärin opettaa lapsille sellaista "kuunnelkaa nyt vaan niin pärjäätte" -meininkiä, kun kuitenkin jos kouluja haluaa myöhemmin käydä vähän pidemmälle kuin peruskoulun ysiin, se varsinainen opiskelun opiskeleminen on sitten vasta edessä, ja varmasti vaikeampaa silloin!
Kyllä meilläkin niitä läksyjä tulee kolmosella. Yleensä saavat tietyt kotitehtävät, ja jos tunnilla jää tehtävät kesken, myös ne tehdään loppun kotona (näitä ei meillä ole tainnut jäädä kuin ehkä pari kertaa koko vuonna). Enkusta lisäksi tulee sanojen kirjoittamista vihkoon ja sanojen opettelua. Ympin läksynä on yleensä kappaleen lukeminen ääneen ja sen tehtäviin vastaaminen vihkoon.
Kolmosella läksyt ei ole enää pelkästään tehtäviä vaan myös lukuläksyjä - sekä äidinkielestä että reaaliaineista ja ensimmäisestä vieraasta kielestä. Äidinkielen lukuläksyjä luulisi olleen jo ekalla ja tokallakin.
Meillä kolmos luokkalaisella menee läksyihin 20min- tunti. Riippuen miten paljon englannista läksyä. Jos sanojen opettelun ja kirjoittamisen lisäksi kappaleen käännös, niin niihin voi mennä jo tunti.(vaikka joulu todistuksessa oli arvosana erinomainen) Matikan tehtävät vastaavasti max 3 minuuttia.
Ensimmäisestä luokasta lähtien on ollut reilusti läksyjä perjantaita lukuunottamatta. Kolmannella luokalla vievät aikaa yleensä n. 20 - 40 minuuttia päivässä. Kokeita ja pistareita säännöllisesti.
On kyllä suuria eroja opetustavoissa.
Älä huoli, suattaapi mennä niin kuin meilläkin: seiskaluokkalaisen vakiovastaus läksykyselyyn on ettei niitä taaskaan tullut. Ei kai sitten juurikaan tule, kun ei Wilmassakaan ole niiden tekemättä jättämisestä suuremmin huomautuksia.
Ehkä muutamana päivänä viikossa tulee yksi pieni läksy, naurettavaa!
Meillä on tullut jo ekalta lähtien ja selvästi niiden määrä on nyt kolmosella lisääntynyt. Läksythän opettaa lapselle vastuuta ja omien asioiden ja hommien hoitamista. Outoa jos niitä ei tosiaan ole, milloin ne lapset niitä sitten saa ja miten ne enää niitä oppii edes tekemään.
Ilmeisesti riippuu paljon siitä millainen opettajan/koulun käytäntö on. Poikani on ollut kahdessa eri koulussa alakoulussa. Ensimmäisessä läksyjä tuli läkähdyksiin saakka heti ensimmäiseltä luokalta alkaen. Kun hän meni uuteen kouluun (sama kaupunki) muuttaessamme, läksyjen määrä väheni olennaisesti. Meidän mielestämme jälkimmäinen toimintatapa oli lapsen kannalta parempi. Hän (ja koko luokka) oli rauhallisempi, onnellisempi ja kävi mielellään koulua. Yläkouluun siirtyessä asia muuttui ja läksyjä oli taas järkyttävät määrät. Yksi opettaja myös jätti poikani jälki-istuntoon kerran siitä syystä, että poika oli tehnyt etukäteen välitunnilla läksyjä pois alta, ettei tarvitse kotona illalla pakertaa. Päädyimme vaihtamaan koulua ja uudessa koulussa on taas kiva systeemi. Läksyjä on kohtuudella. Heillä on myös kerran viikossa läksyntekotunti, jonne saa tulla tekemään läksyjä ja jossa saa apua (opettajalta tai koulukavereilta), jos ei ymmärrä jotakin. Aivan ihana yhteishenki tässä koulussa! Ja mainittakoon, että poikani on kiitettävän tasoinen oppilas.
Meillä kolmasluokkalaisella menee läksyihin keskimäärin 20-40min päivässä. Tehtävien lisäksi myös lukuläksyjä, esim ypistä aina uusi kappale pitää lukea myös kotona, samoin englannissa sanat kirjoitetaan vihkoon mutta pitää myös lukien opetella. Parhaimpina päivinä on matikasta, äikästä, ypistä ja uskonnosta samanaikaisesti.
Aika oudolta kuulostaa, ettei lukuläksyjäkään muka tule....
Meidän kolmasluokkalaisella on myös vain vähän läksyjä. Opettaja on sanonut, että tehtävät ainakin aloitetaan koulussa, ja loput jäävät kotitehtäviksi. Jos ehtii tehdä koulussa kaikki, niin läksyjä ei tule.