Käyttääkö ihmiset vielä laminaattia lattiamateriaalina?
Muistan joskus 2005 kun olimme kavereiden kanssa ekojen asuntojen ostoiässä, niin silloin kaikki puhui siitä miten laminnaatti ”parketti” on hyvännäköinen, kestävä ja edullinen lattiamateriaali.
Nyt 10-15 vuotta myöhemmin kun katsoo ihmisten lattioita niin suurin osa niistä keillä on vanhat laminaatit, niin ne näyttävät hirveä kuluneilta ja kolhuisilta.
Toki parkettikin naarmuuntuu mutta harva parketti menee 10-15 vuodessa vaihtokuntoon ja kaiken lisäksi parketin voi aina hioa, lakata, sävyttää yms
Toisin sanoen nykyään jos miettisin lattiamateriaalia niin itselleni laminaatti ei ainakaan olisi ykkösvaihtoehto. Onko tämä yleisempikin ”trendi” vai onko tämä vain minun oma käsitykseni?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 10v vanha laminaattilattia ja mielestäni tämä on edelleen hyvännäköinen ja toimiva ratkaisu omiin tarpeisiini...heittämällä toimivampi kuin edellisen kämpän tammiparketti oli. Laminaatista vain on tehty uusi muovimatto, niitähän ihmiset alkoivat uusia vain siksi, kun materiaali meni pois muodista ja sitä alettiin pitää rumana sekä halpiksena.
Rumahan laminaatti onkin ja kylmän tuntuinen, kolisee niin saatanasti, ei koskaan meille sitä köyhien kurjaa valeparkettia.
Vierailija kirjoitti:
K-Rauta mainostaa tuollaista hybridilattiaa alle parikymppiä neliö. Onkohan minkälainen materiaali, kun en ole ennen kuullutkaan?
https://www.k-rauta.fi/inspiraatio-ja-ohjeet/remontointi/hybridilattia
Nää on heivanneet hyväkuntoisen, joskin väärän värisen, muovilattian kaatikselle ja vetäneet tilalle uudet muovit. Kehtaavat vielä sössöttää jotain ekologisuudesta. Olis kantsinut laittaa puulattia, kun sen voi sitten edes sävyttää kun on seuraavan kerran väärän värinen lattia.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti paras lattiamateriaali, mikä omissa kämpissäni on ollut, oli muovimatto! Hiljainen, pehmeä, eikä mene pilalle koiranpennun lätäköstä tai jostain muusta vahingosta. Ihan ehdottomasti laittaisin omaan kämppääni laadukasta, neutraalin väristä muovimattoa :D.
Mulla on seitkytkuvun muovimatto ja rakastan sitä! Se on pehmeä, kestävä, lämmin, helppo putsata ja hauskasti retro. En ikinä poistaisi tai peittäisi sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta minä haaveilen vanhanaikaisista lautalattioista.
Meillä on. Vanha kellaatunut mäntylautalattia. Mietin että jos laittaisi vinyylikorkkia päälle.
Mikset hio ja valkolakkaa jos on kellastunut? Se olisi varmasti nätimpi ja ekologisempi
En ole tuo jolta kysyit mutta koska omistan yli 100m2 kellastunutta mäntylautalattiaa, niin vastaan. Hiomisen ja maalaamisen ajaksi huoneet pitää tyhjentää ja meidän tapauksessa täällä ei edes asuttaisi työn aikana, koska lattia ulottuu vessasta keittiöön. Joten mihin huonekalut ja ihmiset? Siksi meillekin tulee joko vinyylilankkua tai ihan vaan laminaattia, koska siten täällä voi asua ja tulee todennäköisesti halvemmaksi puhumattakaan tekemisen vaivasta.
Älä! Mäntylattia on ihana! Ei se haittaa että se on kellastunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti paras lattiamateriaali, mikä omissa kämpissäni on ollut, oli muovimatto! Hiljainen, pehmeä, eikä mene pilalle koiranpennun lätäköstä tai jostain muusta vahingosta. Ihan ehdottomasti laittaisin omaan kämppääni laadukasta, neutraalin väristä muovimattoa :D.
Mulla on seitkytkuvun muovimatto ja rakastan sitä! Se on pehmeä, kestävä, lämmin, helppo putsata ja hauskasti retro. En ikinä poistaisi tai peittäisi sitä.
Toi olis hauska, en mäkään poistaisi, koska todennäköisesti pitäisi tehdä asbestityönä eli kalliisti.
Laitettiin vanhan parketin päälle vinyylilankkulattia. Pidän omaan makuun parhaimpana lattiamateriaalina. Ja sieltähän se parketti löytyy alta jos joskus haluaa hioa ja sävyttää. Laminaatti on mielestäni surkein mahdollinen lattia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi olis hauska, en mäkään poistaisi, koska todennäköisesti pitäisi tehdä asbestityönä eli kalliisti.
Tarkistutin tämän kyllä koska keittiörempan takia olisi ehkä pitänyt vaihtaa, muttei sitten onneksi tarvinnut. Eikä ollut onneksi siis asbestiakaan.
Laminaatti pitäisi kieltää kerrostaloissa. Vinyyli on sata kertaa parempi, koska ei toimi kaikukoppana muihin asuntoihin, kuten laminaatti. Muovia molemmat, vinyyli vain pehmeämpää ja käytännöllisempää.
Meillä on nyt neljättä vuotta laminaatti ja on tosi siisti vaikka kolme koiraa ja kaksi minipossua säheltää itkin kämppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 10v vanha laminaattilattia ja mielestäni tämä on edelleen hyvännäköinen ja toimiva ratkaisu omiin tarpeisiini...heittämällä toimivampi kuin edellisen kämpän tammiparketti oli. Laminaatista vain on tehty uusi muovimatto, niitähän ihmiset alkoivat uusia vain siksi, kun materiaali meni pois muodista ja sitä alettiin pitää rumana sekä halpiksena.
Rumahan laminaatti onkin ja kylmän tuntuinen, kolisee niin saatanasti, ei koskaan meille sitä köyhien kurjaa valeparkettia.
Ei mulla kyllä ole sisällä varpaat jäätyneet, enkä oikein ymmärrä tuotakaan, että laminaatti muka kolisee hirveästi. Kopsutteletteko te korkkarit jalassa kotona tai jotain? Oma kokemus on, että laminaatti ei naarmuunnu yhtä helposti kuin puulattia esim. koiran kynsistä.
Meidän lattia on 1800-luvulta. Vielä ei ole tarvinnut miettiä uusimista. Puu on luonnonmateriaali, eikä siitä vapaudu hengitysilmaan haitallisia yhdisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K-Rauta mainostaa tuollaista hybridilattiaa alle parikymppiä neliö. Onkohan minkälainen materiaali, kun en ole ennen kuullutkaan?
https://www.k-rauta.fi/inspiraatio-ja-ohjeet/remontointi/hybridilattia
Nää on heivanneet hyväkuntoisen, joskin väärän värisen, muovilattian kaatikselle ja vetäneet tilalle uudet muovit. Kehtaavat vielä sössöttää jotain ekologisuudesta. Olis kantsinut laittaa puulattia, kun sen voi sitten edes sävyttää kun on seuraavan kerran väärän värinen lattia.
Oli sentään ekologinen, hiilineutraali vaihtoehto. 😊
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta sitten vaihdettiin muovimatot laminaattiin, nyt laminaatit vinyyliin. Miksiköhän muovimatosta tuli niin inhokki? Oikeasti se olisi noista kestävin, helpoin siivota, ei ole liukas, ei kopise, helppo asentaa jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla kyllä ole sisällä varpaat jäätyneet, enkä oikein ymmärrä tuotakaan, että laminaatti muka kolisee hirveästi. Kopsutteletteko te korkkarit jalassa kotona tai jotain? Oma kokemus on, että laminaatti ei naarmuunnu yhtä helposti kuin puulattia esim. koiran kynsistä.
Totta on, että laminaatin pinta on kova, eikä siihen tule helposti kynnenjälkiä. Mutta ei ole mukava asua kerrostalossa, kun yläkerransijoituskämppään laitettu halpa laminaattilattia. Kops kops kops.
Meillä on julkistentilojen tason laminaatti kotona. Laittaisin betonilattian jos asuisin okt, mutta kerrostalossa tykkään tuosta laminaatista. On pysynyt täysin samannäköisenä viimeisen 7 vuotta. Meillä on iso koira ja kaksi pientä lasta joten kulutusta on ollut. Pudotin silitysraudan lattialle nokka edellä silityslaudalta ja lattiaan tuli pienen pieni jälki, silitysrauta hajosi.
Toki joku kalanruotoparketti voisi olla kaunis, mutta toistaiseksi en jaksaisi jatkuvaa huoltoa kun iso koira juoksee ja leikkii.
Onko ne vinyylin urat pahat siivoamisen kannalta? Sisällä kumminkin olen paljain jaloin tai sukkasillaan, niin ei sinne juuri muuta likaa tule kuin pölyä.
Tuli mieleen, että urallinen lattia ei ainakaan ole liukas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien talossa on lankkulattiat, koiran kynnet naarmuttivat sen hirveän näköiseksi (yksi keskikokoinen koira, eikä mikään kennel). Kun koira kuoli, kaikki lattiat piti hioa. Entisessä kämpässäni oli parketti, koiran kynnet naarmuttivat sitäkin ja jos esim. avainnippu putosi lattialle, siitä jäi heti jälki lattiaan. Nyt asennutin rivariasuntoon sen paljon parjatun laminaatin ja on kyllä pysynyt siistin näköisenä.
Mikä tää betonilattiavillitys on? Mulla oli sellainen, kun asuin ulkomailla ja olin poistanut makkarista epähygieenisen kokolattiamaton. Silloin suomalaiset vieraani naureskelivat sitä, että on kolkko kuin autotalli. Vaikka olihan minulla matot siellä.
Vierailija kirjoitti:
Laminaatti pitäisi kieltää kerrostaloissa. Vinyyli on sata kertaa parempi, koska ei toimi kaikukoppana muihin asuntoihin, kuten laminaatti. Muovia molemmat, vinyyli vain pehmeämpää ja käytännöllisempää.
Vinyyli vain on PVC:a, jonka valmistusprosessi on epäekologisin ja ainoa muovi, jota ei voi kierrättää.
Laminaatit puumainen tuntu. Katin paskat sanon minä. Viheliäinen on laminaatti.