Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttääkö ihmiset vielä laminaattia lattiamateriaalina?

Vierailija
26.10.2020 |

Muistan joskus 2005 kun olimme kavereiden kanssa ekojen asuntojen ostoiässä, niin silloin kaikki puhui siitä miten laminnaatti ”parketti” on hyvännäköinen, kestävä ja edullinen lattiamateriaali.

Nyt 10-15 vuotta myöhemmin kun katsoo ihmisten lattioita niin suurin osa niistä keillä on vanhat laminaatit, niin ne näyttävät hirveä kuluneilta ja kolhuisilta.

Toki parkettikin naarmuuntuu mutta harva parketti menee 10-15 vuodessa vaihtokuntoon ja kaiken lisäksi parketin voi aina hioa, lakata, sävyttää yms

Toisin sanoen nykyään jos miettisin lattiamateriaalia niin itselleni laminaatti ei ainakaan olisi ykkösvaihtoehto. Onko tämä yleisempikin ”trendi” vai onko tämä vain minun oma käsitykseni?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin parketin ja tyytyväinen olen ollut. 

Vierailija
22/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli laminaatti, laitettiin tilalle vinyyli

Se vinyyli on vielä paskempaa kuin se laminaatti, vaikka onkin nyt muodissa, kaikki laittaa harmaata vinyyliä, tiedän koska niitä asennan työkseni.

Useissa vinyyleissä se pintakerros on alle millimetrin paksuinen, lisäksi nämä uralliset vinyylit, joita mahdoton siivota, uriin jää paskaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia kokemuksia vinyylistä? Onko pohja siis korkkia?

T. Kellastunut mäntylauta

Vinyyli on muovimatyo, laminaatti on kerroksia ja muovia, mutta se on alun perin ollut kovapintainen ja kulutusta kestävä, kunnes tuli jokamiehen halpaversiot.

Oli lattia mitä tahansa, niin laatu maksaa. Joka materiaalissa on laatua ja sitten halpaversioira. Jopa laudoissa.

Vierailija
24/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta minä haaveilen vanhanaikaisista lautalattioista. 

Meillä on. Vanha kellaatunut mäntylautalattia. Mietin että jos laittaisi vinyylikorkkia päälle.

Mikset hio ja valkolakkaa jos on kellastunut? Se olisi varmasti nätimpi ja ekologisempi

En ole tuo jolta kysyit mutta koska omistan yli 100m2 kellastunutta mäntylautalattiaa, niin vastaan. Hiomisen ja maalaamisen ajaksi huoneet pitää tyhjentää ja meidän tapauksessa täällä ei edes asuttaisi työn aikana, koska lattia ulottuu vessasta keittiöön. Joten mihin huonekalut ja ihmiset? Siksi meillekin tulee joko vinyylilankkua tai ihan vaan laminaattia, koska siten täällä voi asua ja tulee todennäköisesti halvemmaksi puhumattakaan tekemisen vaivasta.

Vierailija
25/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on. Vanha kellaatunut mäntylautalattia. Mietin että jos laittaisi vinyylikorkkia päälle.

Ehkä tekisin laudalle jotain, enkä laittaisi päälle mitään. Jos tarvitaan "eristeeksi, niin sitten.

Vierailija
26/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tekisin laudalle jotain, enkä laittaisi päälle mitään. Jos tarvitaan "eristeeksi, niin sitten.

No se hiominen on oikeasti kova homma. Kuten tuolla joku jo totesikin, niin huoneet pitää tyhjentää ja se pölyn määrä on ihan hirveä, eteensä ei näe.

Vierailija
27/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin parivuotta sitten vinyylilattia. Olen enemmän kuin tyytyväinen kun on kaksi koiraa. On vaalea ei harmaa, eikä uria tosi helppo pitää puhtaana. Jos vettä loiskuu tai koira pissaa niin helppo pyyhkiä pois, eikä jätä mitään jälkeä.

Vierailija
28/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovet ei yllättäen aukea.Hilkulle meenee..

Vierailija
29/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 10v vanha laminaattilattia ja mielestäni tämä on edelleen hyvännäköinen ja toimiva ratkaisu omiin tarpeisiini...heittämällä toimivampi kuin edellisen kämpän tammiparketti oli. Laminaatista vain on tehty uusi muovimatto, niitähän ihmiset alkoivat uusia vain siksi, kun materiaali meni pois muodista ja sitä alettiin pitää rumana sekä halpiksena.

Vierailija
30/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on illuminaattia, se on tosi hienoa ja kestävää. Ainoa hankaluus oli se, että oli löydettävä vapaamuurari asentamaan.

Vierailija
31/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoa pois muutettuani, lähes kaikissa asunnoissa olut (halppis)laminaatti. Osassa jopa ihan kivan näköinen pintakuviolta/väri, mutta se käytännöllisyys koirien kanssa täys nolla. Heti pitää olla kuivaamassa jos jotain märkää tulee, muuten menee kupruille. On kova jalan alla ja kylmän tuntuinen, koiran kynnet kopisee, pelkkä kynän lattialle tippuminenkin aiheuttaa jäätävän kolinan.

Oman tuvan ostettuani, päätin laittaa vinyylin. Omaan tarpeeseen hyvä ja suhteellisen edullinen, vaikken halvinta vinyyliä ostanutkaan, tosin en kalleintakaan. Pehmeän tuntuinen, vesi ei tuhoa, pinnasta lähti hyvin irti viikon ollut koiran oksennus (piilossa ollut, ei tapana jättää moisia lattialle kuivumaan 😄), eikä jäänyt mitään läikkää.

Maku asioitahan nämä, kannattanee tosiaan vertailla sitä minkälaiseen käyttöön itselle tulee. Meillä tarvittiin kulutuksen ja kosteuden kestävä, sekä mielellään pehmeämpi kuin laminaatti, siksi vinyyli.

Vierailija
32/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

;)

Vierailija
33/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirsitalo, lankkulattiat.

Onko uusi talo? Onko lattialämmitys?

Vierailija
34/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On laminaatti. Halpa, huoleton ja helppo ja edullinen vaihtaa, jos menee huonoksi tai kyllästyy. Mun käsittääkseni parketti ei oikein saisi koskaan päästä kastumaan, mikä on lapsi- ja lemmikkiperheessä hankala juttu. Laminaatille läikkyy milloin mitäkin ja kuivataan kun huomataan, eikä mene miksikään. 

Laminaattihan nimenomaan turpoaa ja menee pilalle jos kastuu pidemmäksi aikaa

Nykyään on myös vedenkestäviä laminaatteja.

Vierailija
35/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia kokemuksia vinyylistä? Onko pohja siis korkkia?

T. Kellastunut mäntylauta

Mulla sydän itkee aina verta, kun vanhoista taloista on lautalattiat vaihdettu muovisiin materiaaleihin. Hio se lattia ja pintakäsittele. Tulee paljon hienompi.

Vierailija
36/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset hio ja valkolakkaa jos on kellastunut? Se olisi varmasti nätimpi ja ekologisempi

Olen edellisissä taloissani tehnyt tuon urakan. Ihan hirveä homma, sitä hiontapölyä on ihan joka paikassa. Lisäksi vaaleassa lattiassa näkyy joka ikinen tahra, eli mopata saa jatkuvasti.

Petsaamalla saat sävytettyä tummemmaksi tai mihin suuntaan haluatkin. Lakaksi kannattaa valita riittävän kova, julkisiin tiloihin tarkoitettu lakka, koska mänty itse on suhteellisen pehmeä materiaali.

Vierailija
37/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laminaatti on ollut passe jo vuosia nykyään käytetään illuminaattia.

Vierailija
38/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-Rauta mainostaa tuollaista hybridilattiaa alle parikymppiä neliö. Onkohan minkälainen materiaali, kun en ole ennen kuullutkaan?

https://www.k-rauta.fi/inspiraatio-ja-ohjeet/remontointi/hybridilattia

Vierailija
39/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laaminaatti on viheliäinen, kylmä jalan alla, kolisee ja on hemmetin ruma.

Aito parketti on minulle ainoa oikea lattia.

Vierailija
40/65 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on parkettia, koska vihaan kaikkea puun näköistä muovia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme