Lääkärin erikoiset kirjaukset lääkärikäynnin jälkeen
Kävin taannoin korona-asemalla jossa kysyttiin kaikki lääkitykset jotka minulla on tällä hetkellä käytössä. Ilmoitin kaikki käyttämäni lääkkeet ja niiden annostukset. Nyt kuitenkin kanta.fi näkyy ihan vääriä lääkkeitä, esim unilääke joka määrättiin 2013 ja jota en koskaan edes hakenut apteekista.
Miksi on kirjattu käyttämäni lääkkeet väärin ja voiko tästä olla jotain haittaa myöhemmin?
Kommentit (24)
Erikoista sekin, että minulle oli mm merkitty 2 eri nenäsuihketta pysyväislääkitykseksi, vaikka ei niitä käsittääkseni edes saisi käyttää rinnakkain. Mitä ihmettä oikeasti...
Ilman muuta soitat sinne ja pyydät oikaisemaan. Mulla oli muutama vuosi sitten epikriisissä lueteltu "sydämen läppävika" ja "masennustausta", vaikka sellaisia ei ole kuunaan todettu. Soitin keskussairaalaan, ja tiedustelin, että kuka tällaiset mahtaa olla diagnosoinut, kun en itse tiedä niistä mitään. Asia korjattiin.
Kanta on niin täynnä kaikkea shittiä että sen voisi lopettaa. En ymmärrä kun lääkärit kirjoittaa potilas tuli aurinkolasit päässä vastaanotolle....... Sinne ei pitäisi kirjoittaa kuin sairaudet ja mitä lääkkeitä käyttää ilman mitään muuta.
Korjaat asian ottamalla yhteyttä lääkäriin.
Kyllä virheitä sattuu kaikilla aloilla, myös lääkäreillä.
Mistä sen tietää, jos vaikka lääkärillä on ollut toisen potilaan tiedot muistiinpanoissaan, joita on syöttänyt sinun tietoihisi.
Lääkärit eivät ainakann terveyskeskuksissa ehdi tehdä kirjausta Oma Kantaan aina potilaiden välillä.
He kirjoittavat ne myöhemmin.
Kirjaukset Oma Kantaan lääkärissä käynnin jälkeen pitää tulla vähintään viiden päivän kuluttua, potilaan luettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta soitat sinne ja pyydät oikaisemaan. Mulla oli muutama vuosi sitten epikriisissä lueteltu "sydämen läppävika" ja "masennustausta", vaikka sellaisia ei ole kuunaan todettu. Soitin keskussairaalaan, ja tiedustelin, että kuka tällaiset mahtaa olla diagnosoinut, kun en itse tiedä niistä mitään. Asia korjattiin.
Kiitos vastauksesta! Pitääkö minun soittaa tuonne samaiselle terveysasemalle vai mihin?
Vierailija kirjoitti:
Kanta on niin täynnä kaikkea shittiä että sen voisi lopettaa. En ymmärrä kun lääkärit kirjoittaa potilas tuli aurinkolasit päässä vastaanotolle....... Sinne ei pitäisi kirjoittaa kuin sairaudet ja mitä lääkkeitä käyttää ilman mitään muuta.
Tuohan potilaan taustaa, että kertoo potilaan tulleen vastaanotolle aurinkolasit päässään.
Onhan tuollainen hiukkasen kyseenalainen asia, noin niinkuin mielenterveyden tms. ongelmien suhteen.
Harvemmin kukaan normaali ihminen menee lääkärin vastaanotolle sisätiloissa aurinkolasit päässään.
Tuolla lääkäri vihjaisee muille lääkäreille, että ihan kaikki tällä potilaalla ei ole kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
No niillä aurinkolaseilla voi olla oikeasti merkitystä, esim jos potilas kärsii migreenistä. Siinä mielessä ymmärrän kirjauksen, kun halutaan selkeyttää taudinkuvaa.
Itselläni ei ole ollut omituisia kirjauksia tätä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Korjaat asian ottamalla yhteyttä lääkäriin.
Kyllä virheitä sattuu kaikilla aloilla, myös lääkäreillä.
Mistä sen tietää, jos vaikka lääkärillä on ollut toisen potilaan tiedot muistiinpanoissaan, joita on syöttänyt sinun tietoihisi.
Lääkärit eivät ainakann terveyskeskuksissa ehdi tehdä kirjausta Oma Kantaan aina potilaiden välillä.
He kirjoittavat ne myöhemmin.
Kirjaukset Oma Kantaan lääkärissä käynnin jälkeen pitää tulla vähintään viiden päivän kuluttua, potilaan luettavaksi.
Joo voi olla, tuolla korona-asemalla oli aikamoinen kiire käynnissä silloin kun sinne itse menin. Pitää siis selvittää miten saan nuo tiedot oikaistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Pitääkö minun soittaa tuonne samaiselle terveysasemalle vai mihin?
Muutoksen Kanta-tietoihin voi tehdä vain se sama lääkäri, joka ne on sinne kirjoittanutkin.
Eihän joku muu voi kirjautua tietoihisi ja ruveta sorkkimaan toisen lääkärin kirjoituksia. Se on lainvastaista.
Mieheni sai taannoin vakavan sairaskohtauksen. Lääkäri, joka ei edes pystynyt diagnosoimaan infarktin, oli jostain saanut päähänsä että mieheni on tupakoitsija jota ei siis ole. Meni melkein 2 vuotta saada merkintä poistettua. Kirjoitetaanko sinne ihan mitä päähän pälkähtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai nyt omalle terveysasemalle! Pentagoniin soitat ja vaadit että vähintään kolmen tähden kenraali pitää saada puhelimeen näin tärkeän asian kyseessä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutoksen Kanta-tietoihin voi tehdä vain se sama lääkäri, joka ne on sinne kirjoittanutkin.
Eihän joku muu voi kirjautua tietoihisi ja ruveta sorkkimaan toisen lääkärin kirjoituksia. Se on lainvastaista.
Ahaa, kiitos selvennöksestä!
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sai taannoin vakavan sairaskohtauksen. Lääkäri, joka ei edes pystynyt diagnosoimaan infarktin, oli jostain saanut päähänsä että mieheni on tupakoitsija jota ei siis ole. Meni melkein 2 vuotta saada merkintä poistettua. Kirjoitetaanko sinne ihan mitä päähän pälkähtää?
Hui kamala! Miksihän on niin vaikea saada vääriä merkintöjä pois? Nyt alkoi huolettaa tuo unilääkeresepti, kun ei minulla ole mitään kuuppalääkkeitä tms käytössä, mutta nyt voidaan leimata terveydenhuollon edessä vaikka millaiseksi enkä välttämättä saa oikeanlaista apua tähän sairauteeni kun seuraava pahenemisvaihe tulee :(
Sinne kantaan kirjoitellaan kaiken maailman pashaa. Usein on mm kirjoitettu, että potilas on kalpea. Hittoako minä sille voin että olen kalkkilaivan kapteeni kesät talvet, en ota aurinkoa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kirjaa/kirjoita Kantaan. Kirjaukset tehdään omaan potilastietojärjestelmään ja ne siirtyvät Kantaan, jos tekstin kirjoittaja täppää tekstin hyväksytyksi ja siirtymään Kantaan.
Kanta on arkisto, ei potilastietojärjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa puppua niissä paperiversioissakin on aina ollut, emme vaan olleet niistä tietoisia kun niiden tarkistaminen ei ollut ollenkaan tavallista eikä vaivatonta. Väärinkäsityksiä syntyy hirveän helposti ja usein, lääkärit kuuntelee vain toisella korvalla koska he samalla miettivät omia tekemisiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan potilaan taustaa, että kertoo potilaan tulleen vastaanotolle aurinkolasit päässään.
Onhan tuollainen hiukkasen kyseenalainen asia, noin niinkuin mielenterveyden tms. ongelmien suhteen.Harvemmin kukaan normaali ihminen menee lääkärin vastaanotolle sisätiloissa aurinkolasit päässään.
Tuolla lääkäri vihjaisee muille lääkäreille, että ihan kaikki tällä potilaalla ei ole kunnossa.
Toivottavasti lääkäri ei ajattele mielenterveysongelmia vaan että silmät ovat valonarat.
Onko siellä koronaterveysasemalla Apotti- tietojärjestelmä käytössä? Se kai sotkee helposti potilaiden lääkelistat, olen kuullut. Sinne ei voi suoraan kirjoittaa mitä lääkkeitä on käytössä, vaan siinä pitää osata poimia kotilääkkeet sähköisistä resepteistä ja siinä voi tulla sotkua, esim. just jotain vanhoja lääkkeitä mukaan, jotka ei ole enää käytössä, mutta joista on resepti vielä voimassa, voi tulla mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä koronaterveysasemalla Apotti- tietojärjestelmä käytössä? Se kai sotkee helposti potilaiden lääkelistat, olen kuullut. Sinne ei voi suoraan kirjoittaa mitä lääkkeitä on käytössä, vaan siinä pitää osata poimia kotilääkkeet sähköisistä resepteistä ja siinä voi tulla sotkua, esim. just jotain vanhoja lääkkeitä mukaan, jotka ei ole enää käytössä, mutta joista on resepti vielä voimassa, voi tulla mukaan.
Ei voi kehua Apottia joo
Ja pitääkö minun hakea oikaisua tähän asiaan? Onko voinut mennä jopa potilastiedot jonkun toisen potilaan kanssa sekaisin kun on eri lääkitykset kuin mitä minulla on nyt päivittäisessä käytössä? Minulla on tosi yleinen krooninen perussairaus, joten siinä mielessä on uskottavaa että jonkun toisen potilaan kanssa olisi voinut mennä tiedot ristiin.