Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko villapaidan neulominen vaikeaa?

Vierailija
26.10.2020 |

Haluaisin kokeilla. Tarvitsen langat, puikot, ohjeen, mitä muuta? Kävelenkö vaikka Prismaan ja ostan käsityölehden ja muut tykötarpeet? Olen neulonut viimeksi alakoulussa sukat ja lapaset.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä keneltä kysyy. Mulle se on korkeampaa tiedettä tai suoranaista magiaa, täysin ulottumattomissa, pari työkaveria kutaisee sukat kaffepaussilla, ja käyttää muutaman ruokapaussin siihen että väkertää niihin sukkiin sopivan paidan ja legginsit lisäksi.

Vierailija
2/22 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

YouTubesta löytyy videoita myös suomeksi. Kannattaa ehkä aloittaa siitä, kun että heti ostetaan materiaalit. Voi saada hyviäkin neuvoja mitä kannattaa hankkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole

Vierailija
4/22 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole vaikeaa. Mutta tarvitset hyvän ohjeen, jota seuraamalla saat koon oikein sekä hihat ja kauluksen tehtyä hyvin.

Voit googlata Novitan ohjeet.

Pipokin on kiva neuloa, jos haluat kokeilla ensin jotain nopeaa.

Vierailija
5/22 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.novitaknits.com/fi/lempi-neulepusero-novita-hygge-wool

Tuossa malli on yksinkertainen ja lanka tosi paksua, joten villapaita valmistuu nopeasti. Jos haluaa välttämättä aloittaa villapaidalla, niin tuo voisi olla kohtuullisen helppo. Jos et yhtään osaa neuloa, niin kannattaisi aloittaa jollain kaulahuivilla, jotta voit harjoitella silmukoita jne.

Vierailija
6/22 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mallista ja ohjeesta. Enemmänkin se on työlästä.

Vierailija
7/22 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset ohjeen, oikean kokoiset pyöröpuikot ja sukkapuikot (hihoja varten), oikean paksuiset langat ja neulan jolla voit päätellä langanpäät.

Ohjeita on monenlaisia. Jos ei ole pitsiä, palmikoita tms., niin paitaa neuloessa tarvitsee osata periaatteessa vain oikea ja nurja silmukka sekä kavennukset ja lisäykset.

Vierailija
8/22 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikeaa, mutta todella iso työ jos olet viimeksi koulussa neulonut. Jos haluat paidasta käyttökelpoisen, kannattaa tehdä edes muutama pienempi työ niin käsiala harjaantuu ja saat tuntumaa. Sanon suoraan, että haukkaat turhan ison palan jos lähdet ensimmäisenä tekemään paitaa.

Vierailija
9/22 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villapaitaohjeita on helppoja ja vaikeita. Toisiin niistä tarvitaan monenlaisia lisävälineitä, toisiin ei mitään. Kannattaa aloittaa mallin valinnasta. Mallin ohjeessa yleensä kerrotaan, mitä tykötarpeita tarvitaan.

Mutta jos tosiaan olet viimeksi neulonut tumput ja sukat peruskoulussa, niin neuloisin ensin jotain vähän pienempää. Vaikka pipon ja kaulaliinan tms. Ihan siksi, että sun käsiala muuttuu takuuvarmasti vähän ajan päästä siitä kun aloitat neulomisen ja jos aloitat villapaidasta, se voi johtaa siihen, että sun etukappale ja takakappale on eri kokoiset vaikka olet noudattanut samaa ohjetta. Puhumattakaan siitä, että muutenkin vähän totuteltuasi teet siistimpää jälkeä.

Vierailija
10/22 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villapuseron ohjeita on netissä pilvin pimein. Ohjeita kannattaa katsoa sieltä, muussa tapauksessa sopivien lankojen ja puikkojen ostaminen voi mennä pieleen, jos siis aiot ostaa ohjeen samalla. Jos paikkakunnallasi on hyvä käsityöliike, niin sieltä saa asiantuntevaa palvelua. He tietävät, millainen ohje on aloittelijalle hyvä.

Vierailija
11/22 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa, vain kirjoneule vaikeaa.  Oikea silmukkamäärä ja sopivan paksuinen lanka.  Hihan pyöriön kun oppii kirjoita ohje ylös.

Höyrytä kappaleet kiinnitä ensin nuppineuloilla pyyhkeeseen ja kostea riepu päälle, silitys.

Niin saat onnistumaan kun seuraavana päivänä kappaleet kuivia.

Vierailija
12/22 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä viestistä aloittelijat ei ehkä tajua mitään :)

Vierailija kirjoitti:

Helppoa, vain kirjoneule vaikeaa.  Oikea silmukkamäärä ja sopivan paksuinen lanka.  Hihan pyöriön kun oppii kirjoita ohje ylös.

Höyrytä kappaleet kiinnitä ensin nuppineuloilla pyyhkeeseen ja kostea riepu päälle, silitys.

Vierailija
13/22 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä viestistä aloittelijat ei ehkä tajua mitään :)

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, en siis tajua itsekään oikein ohjeista. 

Aina kun opin jotain kirjoitan sen niin että osaan seuraavalla kerralla.  Ohjeista silmukkamäärä ja oikea lanka, sekä puikkojen paksuus.

Vierailija
14/22 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei meinaa tulla samaa silmukoiden tiheyttä kuin ohjeissa, vaikka millä puikoilla ja langoilla koitan. Ja jos se ei ole sama, niin tuote voi olla aika oudon muotoinen (terveisiä villapaidalta, jossa hihat 20 cm liian pitkät). 

Muuten se ei varmasti ole mitään ylivoimaista, mutta ihan hemmetin iso työ. Jos siis tekee aikuiselle. Lapsen tai vauvan villapaita voisi olla hyvä harjoitus, kerrata ja opetella tekniikoita.

Vierailija
15/22 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen aina ylhäältä alaspäin, ei tarvitse ommella kappaleita yhteen ja arvailla minkä kokoinen tulee lopulta. Sovittaminen on helppoa jo alussa.

Samoin pipot on kätevintä tehdä ylhäältä alas. Ei tarvitse arvailla oikeaa lopullista silmukkamäärää vaan telee lisäyksiä sen verran kuin tarvitaan.

Suosittelen siis ylhäältä alaspäin - ohjeita.

Vierailija
16/22 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin kutoa ohjeen mukaan villapaitaa. Siitä vaan taitaa tulla hirveän suuri, vaikka kaikkien ohjeitten mukaan olen tehnyt. Suututtaa, kun aikaa on mennyt paljon ja langat kalliita.

Vierailija
17/22 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikeaa, mutta todella iso työ jos olet viimeksi koulussa neulonut. Jos haluat paidasta käyttökelpoisen, kannattaa tehdä edes muutama pienempi työ niin käsiala harjaantuu ja saat tuntumaa. Sanon suoraan, että haukkaat turhan ison palan jos lähdet ensimmäisenä tekemään paitaa.

Ei se ole liian iso pala, kun tekee helpon mallin mukaan, yhdellä värillä ilman kuvioita tai muuta. Pyöröpuikolla kaarrokepaita tai neljästä suorasta kappaleesta tehty on on  helppo. 

Kun valitset lankaa, kokeile käsissä, miltä se tuntuu. Ei sitten tökkää koko homma siihen, että ei tunnu kivalta kutoa.

Vierailija
18/22 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin neulomaan villapaitaa vaikka viimeksi olen tehnyt teininä villapaitoja. Olen nyt 48. 

minä neuloin strömsön paidan viime keväänä ja en tehnyt niitä kuvioita koska ajattelin harjoittelevani. Innostuin tekemään vielä poolokauluksen siihen ja olen pitänyt paitaa tosi paljon. Nyt meinaan neuloa saman uudelleen vaan eri värisenä. En vieläkään aloita kirjoneuletta.

kannattaa aina neuloa koetilkku. Se antaa näkymää millainen käsiala sinulla on. Ja paljonko tarvitset silmukoita. 

tsemppiä! 

Vierailija
19/22 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin kutoa ohjeen mukaan villapaitaa. Siitä vaan taitaa tulla hirveän suuri, vaikka kaikkien ohjeitten mukaan olen tehnyt. Suututtaa, kun aikaa on mennyt paljon ja langat kalliita.

Teitkö lainkaan mallitilkkua ja tarkistitko siitä tiheyttä? Mutta jos työstä tulee aivan väärän kokoinen, kannattaa purkaa. Näin saa kalliit langat käytettyä johonkin parempaan.

Vierailija
20/22 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei meinaa tulla samaa silmukoiden tiheyttä kuin ohjeissa, vaikka millä puikoilla ja langoilla koitan. Ja jos se ei ole sama, niin tuote voi olla aika oudon muotoinen (terveisiä villapaidalta, jossa hihat 20 cm liian pitkät). 

Muuten se ei varmasti ole mitään ylivoimaista, mutta ihan hemmetin iso työ. Jos siis tekee aikuiselle. Lapsen tai vauvan villapaita voisi olla hyvä harjoitus, kerrata ja opetella tekniikoita.

Tähän vaikuttaa myös lanka. Olen kutonut täsmälleen oikealla tiheydellä oikein kokoisia, mutta osa venähtää pituutta, osa leveyttä. Siksi kannattaa tehdä patalapun kokoinen mallitilkku, kastella se ja katsoa siitä silmukkaluku. Sekään ei aina riitä, vaan neule muuttaa muotoaan käytössä. Hyvä villalanka pysyy parhaiten kuosissaan, kunhan ei vanuta sitä pesukoneessa.