Vatsan palautuminen.
Hei!
Meillä on nyt kahden kuukauden ikäiset kaksospojat. Elämä sujuu mukavasti vaikka väsy painaa.
Oman vatsan palautuminen mietityttää. Vatsani kasvoi raskausaikana isoksi ja iho repesi lukuisille raskausarville...vatsan iho on kuin hämähäkin seitin peitossa...Vatsa kasvoi suoraan eteen, en levinnyt sivuille lainkaan.
Raskauden aikana tulleet kilot ovat karisseet jo ajat sitten, mutta vatsa pömpöttää ouosti varsinkin navan ympäriltä. Välillä tuntuu, että sisuskalut ovat aivan ihon alla. Vatsalihaksissa on selvä, noin 10 cm:n aukko navan ylä- ja alapuolella.
Kuinka teidän muiden vatsa on palautunut raskaudesta ja missä ajassa? Mietin, että tuleeko tästä minun masusta enää entistä koskaan. Arvet tietty jäävät, mutta laskeeko pömppö koskaan kokonaan pois? Tuntuu kuin olisin yhä neljännellä kuulla raskaana. Onko niin, että vatsalihasliikkeitä ei voi tehdä ennen kuin lihakset ovat palautuneet yhteen. Olisi kiva kuulla teidän muiden kokemuksia ja näkemyksiä.
Kommentit (8)
... että tosiaan kannattaa odottaa vatsalihasjumpan aloittamisen kanssa siihen saakka kunnes lihakset on palautuneet. Saattaa mennä kuulemma puolesta vuodesta vuoteen. Sitä ennen sain ohjeeksi jumpata ja saada lihaksia palautumaan niin että konttausasennossa nostaa vuorotellen käsiä sivulle oikealle ja vasemmalle. Tuntuu sekin jonkun verran ja kävelyt ainakin mulla myös tuntuu vatsalihaksissa. Kun vaan tän virkeän vauvan kanssa löytyisi sen verran omaa aikaa että ehtisi jumppailemaankin;-)
Meillä kaksostytöt on nyt 7kk ja mulla maha on edelleen ihan kamalan näköinen!!! Arpia tosiaan on vaikka muille jakaa, mut sitten on myös tää löysä nahkareppu:( Mä oo kyl jo valmiiks vähän pulska, kaikki raskausaikana tulleet kilot on karissu, mut tosiaan tuo nahka tuossa roikkuu aika ikävänlaisesti! Mä huomasin tyttöjen ollessa n.5kk että vatsalihakset oli palautunut ja nyt yritän niitä jumppailla, todella laiskasti kylläkin HYI mua! Kyllä vähän jännittää onko mulla ikuisesti tälläinen nahkareppu tossa etupuolella vai lähteekö kun yritän noita vattalihaksia säännöllisesti tehdä!
Mutta kannattaa odotella et lihakset palautuu ja sit vasta jumppaamaan;))
r-p ja tytöt 7kk
Raskausaikana kertyi painoa huikeat 37kg ja vatsan ympärysmitta vähintään tuplaantui. Vatsa oli mulla myös kokonaan edessä, takaa päin ei huomannut että olin raskaana. Ihme kyllä säästyin kokonaan raskausarvilta, joten niistä en osaa sanoa.
Maha mulla ei meinannut alkuun pienentyä millään. Vakavan raskausmyrkytyksen vuoksi mulla oli myös massiivinen turvotus. Nyt kuitenkin suunnilleen kuukausi sitten vatsa vaan yhtäkkiä hulahti takaisin sisään suunnilleen viikossa. Ei se toki entisensä ole, mutta melkein. Olin ennen raskautta hyvin hoikka ja fyysisesti hyvässä kunnossa. Kävin lenkillä tai urheilin jotain vähintään pari kertaa viikossa. Vatsalihakset on palautuneet ihan miltei ennalleen. Ehkä navan yläpuolella on vähän pehmeää vielä muutaman sormen leveyden verran. Mullakin se pömpöttävin osa on muuten just tossa navan seudulla.
Tuttavallani on 1,5 vuotiaat kaksoset ja on palautunut ihan ennalleen. Sanoi, että vajaa vuosi siihen suunnilleen menee. Toivoa siis on!
Hassua on muuten se, että mulla on reidet kapeammat kuin koskaan ennen raskautta ja reidet mulla on aina olleet se kohta, mikä kerää ylimääräiset kilot. Nyt menee entiset farkut ja pienemmätkin, mutta painoa on silti jäljellä vielä 7 kg verrattuna ennen raskautta tilanteeseen.
Paljon jaksamista kaksosarkeen ja kyllä se kroppa siitä pikku hiljaa palautuu, kun malttaa vaan antaa ajan kulua.
Syviä (poikittainen vatsalihas) vatsalihaksia voi tehdä ja niitä pitäisikin tehdä. Poikittaisen vatsalihaksen tehtävä on vetää vatsaa sisään. Poikittaista voit harjoitella vaikka selin makuulla ja laittamalla napaa kiinni selkärankaan eli lantion etuosa kallistuu taakse (pää pysyy lattiassa). Tunne on sama kuin laitaisi liian pieniä farkkuja kiinni. Kokeile liikettä vaikka pelin edessä, niin huomaat, että poikittainen tosiaan vetää vatsaa sisään.
se pehmeä kohta navan molemmilla pulilla on auki oleva jännesauma (eli suorat vatsalihakset ovat venyneet toisistan etäälle) Sitten kun tämä jännesauma on umpinainen, niin voi alkaa tehdä muitakin vatsalihasliikkeitä, esim. ns. tavallisia vatsalihaksia.
Jännesauma umpeutumisen voi kokeilla seuraavasti:mene selälleen makaaman ja paina sormi navan ala tai yläpuolelle ja nosta päätä. Jos sormi uppoaa sisään, niin jännesauma on vielä auki. Toivottavasti ymmärsit. Että ei muuta kuin vatsalihaksia tekemään. Missän nimessä ei kannata tehdä tavallisia vatsalihanostoja, jos se jänesauma on auki.
Poika on kohta 10 kk ja mulla on vatsalihasten välissä yhä kolo. Olenkin miettinyt, että onko vatsalihasten palautumattomuudesta muuta kuin esteettistä haittaa? Olen ymmärtänyt, että joillakin ei palaudu koskaan ennalleen. Olen kyllä muuten ihan entisissä mitoissa ja vaatteet päällä kukaan ei huomaa hieman pömpöttävää vatsaani, koska en ole muuten ylipainoinen. Itse vain huomaan selkeän eron miten vatsa näyttää ja tuntuu erilaiselta. Jotenkin " sisuskalut" on löysässä ja vatsalihakset selkeesti näkyvät muhkuroina joissakin asennoissa. Mitään vatsatreeniä en ole tehnyt (ja rehellisyyden nimissä en varmaan teekään).
vaikka esikoiseni synnytyksestä tuli tiistaina kuluneeksi vasta 4viikkoa ja mitään jumppia en ole tehnyt. Pientä kiinteytystä kun vain kun ehtisi siihen treenata.. Synnytys meni kyllä muutenkin niin hyvin että olin pitkällä kävelylenkilläkin mieheni,koiriemme ja vaunujen kanssa 3 päivää synnytyksestä ja parin päivän päästä juoksulenkillä :)
maha roikkuu. Pojat on nyt 8 viikkoa. Raskauden aikana ei tullut kuin 15 kiloa lisää painoa. Maha " repes" loppu vaiheessa joten raskausarpiakin löytyy. Jouduin toisen poitsun kanssa hätäsektioon joten maha on revitty myös pystysuunnassa. Vatsalihas liikkeitä en ole vielä uskaltanut edes ajatella tekeväni. Saa nähdä saanko roikkuvan ihon koskaan pois. En tiedä teistä muista, mutta minulla ainakin lanteet levisi aivan hirveästi raskauden aikana ja odotan huolestuneena palautuuko nekään enään samoihin mittoihin. Ei viitsisi koko housu repertuaaria vaihtaa kun eivät tällä hetkellä mahdu. Aika tietty tekee tehtäväänsä, kun vaan jaksaisi odottaa..... kun on tuore juttu kuitenkin tuo synnytys.
Meidän neiti on nyt 3,5kk, ja aika hyvin on maha palannut entiselleen. Vielä on ihossa kuitenkin ihan selkeästi kiinnikuromisen varaa, ja arpiakin tietysti on... Nyt on alkanut tuntua siltä että lihakset alkavat olla paikoillaan. Tuskin tässä enää koskaan palataan täysin entiseen kuosiin, mutta aika lähelle kuitenkin. Minulle terkkari lupasi että 5kk synnytyksestä " et enää huomaa raskaana olleesikaan" . Katsotaan... Sinulla kun on kaksoset, niin varmaan menee vähän pidempään.
Älä vielä aloita mitään aktiivista mahanpienennysjumppaa, siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä! Odota ihan rauhassa että lihakset palaavat paikalleen, muuten kuulemma voit punnertaa sisäelimet lihasten päälle ja saada tosi ruman ja kuhmuraisen mahan. Näin minulle väitettiin...
Suhni