Miksi jotku naiset haluaa maata vain kotona ja tehdä lauman lapsia?
Ihan kauhistuttaa kun alle 25v on 4. lapsi tulossa. Kolme ensimmäistä on "vahinkoja" ja kaikki eri miehille. Eikö tulis mieleen että voisi käydä koulua ja mennä töihin.
Itsellä on myös useampi lapsi, joista ensimmäinenkään ei ole vahinko ja koko ajan olen ollut työelämässä mukana. Etten kotona hoitovapailla maannu vuosikausia. Mitä tämmösien ihmisten päässä liikkuu?
Kommentit (58)
Kotona on kiva olla. Mä taas en ymmärrä ihmisiä, jotka raahaa 9 kk ikäsen hoitoon. Mun mielestä lasten kanssa kuuluu olla ja huolehtia heistä eikä paiskata muiden kasvatettavaksi ja itse ollaan pari tuntia päivässä oman jälkikasvun kanssa.
"urailu"?!?
siis haluuks joku naisihminen todella tehdä haastavaa mielenkiintoista merkityksellistä työtä hyvällä palkalla?
ihan sairas ajatus, hyi!
En minäkään käsitä. Eräs samanikäinen tuttuni (21v.) on jo kolmen lapsen äiti, ensimmäinen syntyi kesken 2. asteen opintojen, eikä ole niitä päässyt vielä jatkamaan, enkä usko että tulee edes koskaan jatkamaan. Vanhin lapsista on siis 3,5-vuotias, keskimmäinen 1,5-vuotias ja nuorin 0,5-vuotias (kahdella nuorimmalla on 11kk ikäero..). Eikä tämän mieskään tienaa kovin hyvin, olen kuullut että sossun tuilla elävät.
Minä taas olen sillä aikaa, kun hän on pusertanut muksuja, ollut vuoden vaihto-oppilaana, valmistunut ylioppilaaksi, ollut töissä, opiskellut avoimessa yliopistossa ja nyt opiskelen AMK:ssa. Lapsia haluan sitten joskus "aikuisena".
Siskoni on juuri tälläinen,sai lapsen heti ammattiin valmistuttuaan. Sittemmin niitä on tullut lisää tasaisin välein. Ja sanoo ettei kiirettä,eikä häntä oikein työt kiinnostakkaan hirveästi. Eli vastaus taitaa olla ettei työ ole kaikille se tärkein juttu
Niin, no mäkin käyn kyllä töissä välillä kääntymässä päivän tai parin, kun on rahallisesti pakko, mutta paljon mielummin olen kyllä kotona, tai missä ikinä nyt olemmekin, lasten kanssa. Nyt siis hoitovapaalla hoidan kahta lasta kotona. Kolmaskin on jo suunnitteilla...Tiedä sitten jääkö siihenkään, aikaa on vielä tehdä useampikin, täytyy vaan vähän miettiä mihin on varaa. Emme elä sossun tuilla.
No mä tein lapset heti kerralla. Neljä lasta peräkkäin. Esikoiseni sain 19v iässä, neljännen 25v. Kauheaa? Ei ollenkaan. Sain ammatin, nykyään työelämässä :)
Ja olen nyt 26v.
Olen sen verran laiska ja mukavuudenhaluinen, että en voisi kuvitella hankkivani itse lapsia, joten en osaa ajatella lapsia tehtailevia ihmisiä ainakaan laiskoina. Suomessa on kuitenkin liian alhainen syntyvyys, joten varmaan ihan hyvä että sellaisiakin ihmisiä on.
Ysi jatkaa, varmasti hyvin moni kuvitteli, että aion "maata" kotona loppelämäni (missä välissä olisin ehtinyt loikoilla kunnolla? :D ) mutta näin me mieheni kanssa päätimme ja sen toteutimme :)
Ei kannattaisi tehdä johtopäätöksiä liian aikaisin :)
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 17:32"]
Siskoni on juuri tälläinen,sai lapsen heti ammattiin valmistuttuaan. Sittemmin niitä on tullut lisää tasaisin välein. Ja sanoo ettei kiirettä,eikä häntä oikein työt kiinnostakkaan hirveästi. Eli vastaus taitaa olla ettei työ ole kaikille se tärkein juttu
[/quote]
No jos rehellisiä óllaan, niin mua ei vois vittuakaan kiinnostaa olla töissä, kuitenkin olen tehnyt töitä ja edennyt urallani, vaikka mulla on vain lukio+ammattikoulu käytynä. Lapsiakin on vain yksi joka on kohta 3v, silti raadan joka perkeleen päivä töissä sen 8h, nykyään vielä nälkäpalkalla, koska vaihdoin esimiestehtävät säännölliseen aamuvuoroon (lapsen takia). Jos voisin, niin todellakin makaisin himassa lisääntyen kuin kani, mutta mies ei moiseen suostu ja itsekin olen kyllä sitä mieltä että lapsia ei pidä tehdä (ainakaan yhtä enempää), jos ei niitä ei ole varaa elättää, vaan eletään sossuntuella, asutaan liian pienessä kämpässä pihistellen kaikesta ja kuljetaan kirpparikledjuissa, eikä ole varaa syödä kunnolla vaan halpaa skeidaa, eikä varaa tehdä mitään.. Mikä näyttää olevan monen av-mamman mielestä normaalia elämää.. :(
Mun tuttavapiiriin mahtuu jokunen jolla lapsia pukkaa mutta mitään koulutusta tai työkokemusta, eikä aikomustakaan hankkia sellaista. Mies elättää surkeella palkalla ja sossun varassa ollaan. Lapset ei ole missään hoidossa ennen eskaria. Usein näillä äideillä mt taustaa. Ei ole musta kovin hyvät eväät elämään lapsilla.
Huom! En tuomitse kotiäitiyttä sinänsä tai lasten hankkimista nuorena vaan tätä päämäärätöntä kotona istuskelua ja täydellistä kunnionhimottomuutta.
Mikä sinä olet tuomitsemaan ketään joka haluaa kasvattaa lapsia kotona? Kaikki eivät halua uraa tai tehdä töitä lasten kustannuksella. Ja kyllä, olen sitä mieltä, että jos alle 3-4 vuotias lapsi laitetaan päivähoitoon, se tapahtuu lapsen kustannuksella. Mutta tehköön kukin miten parhaaksi näkee.
Ei onnistu kotona MAKOILU jos on LIUTA lapsia.
Eiköhän se ole ihan geeneissä, naisen varsinainen tehtävä.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 17:25"]
Kaikkia ei vaan kiinnosta urailu.
[/quote]
Eli sinua ei kiinnosta olla mukana luomassa sitä yhteiskuntaa, joka vielä lapsillesi ja lapsenlapsillesi voisi tarjota ne samat palvelut terveydenhoitoineen, koulutuksineen ja kirjastoineen, kuin mitä nyt?
Ei ne ilmaiseksi taivaalta putoile.
Jotenkin vaan ottaa päähän nämä kuormastasyöjät, joiden ei sitten vähääkään huvita itse lastia sinne kuormaan kerätä.
Seuraava esimerkki on vain yksi tuntemani tapaus, ei kävisi siis mielessäkään tuomita suurta joukkoa kotona "makaavista" äideistä seuraavan esimerkin perusteella. Nainen täyttää tänä vuonna 30, vanhin lapsi täyttää pian 11, sen jälkeen on lapsia tullut tasaiseen tahtiin. Taas raskaana, odottaa siis kuudetta lastaan. Syyt kuulemma en halua mennä töihin ja ne vauvat on niin kivoja.
Kyllähän siellä työelämässä kerkeää olla niin monta vuotta, että oikein kyllästyy. Silti en ymmärrä sitä, että lapsia tehdään tasaisin väliajoin sen takia, kun haluaa vaan lorvia kotona.
Minustakin varmaan luultiin, että aion makailla kotona ja tehdä lapsia loputtomiin. Sain kolme ikävuosina 20-25 v. Tiedän kyllä senkin, että jotkut lisääntyvät juuri 18:n mainitsemista syistä, eivätkä aio ikinä töihin. Kaikki eivät vain kuulu tähän porukkaan...
Missä näitä ihmisiä on? Minä en tunne yhtäkään suomalaistaustaista. Jos hoitaa neljä lasta kotona kotihoidontuella ja lapsilisillä ja saa vielä sossusta rahaa, on kyllä tosi pienet tulot ja elättää siis viisi ihmistä suunnilleen yhden ihmisen ansiosidonnaisella.
Oi kuulostaa ihanalta, mä ainakin hakuaisi´n vaan maata sohvalla ja tehdä lapsia?