Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan teidän eskarilaiset ovat ulkona hoitopäivän aikana?

Vierailija
03.02.2014 |

Meillä siis kokopäivähoitoinen (n. 7-15.30) eskarilainen. Ulkona ovat esikoulupäivän aikana reilun puoli tuntia riippuen siitä, kuinka kauan pukeutumiseen menee ja mitä ohjelmaa on, yleensä kuitenkin n. 9.40-10.15. Iltapäivällä menevät ulos vasta klo 16 ->, eli meidän poika ei ehdi iltapäivän ulkoilulle ollenkaan. Kivalla säällä, tarkoittaen siis oikesti liki hellekeliä, menevät lisäksi 12-13 ulos. 

Minusta tämä on aika vähän? Poika on selvästi paremmalla tuulella kun on ulkoiltu enemmän, vähäisen ulkoilun päivinä kotiin tulee kärttyinen ja nuutunut poika. Ulkoilupäivinä energiaa riittää, mutta uni tulee kuitenkin nopeasti ja ajallaan. 

Tietysti ulkoillaan kotonakin niin paljon kuin mahdollista, mutta aika hassua minusta, että vastuu lapsen riittävästä ulkoilusta jätetään noin voimakkaasti vanhemmille. Tuossakin pk-ryhmässä on kuitenkin lapsia, jotka ovat hoidossa seitsemästä viiteen, joten aika vähälle jää ulkoilu kotona silloin.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 17:09"]

Onhan se. Työpäivää voi lyhentää molemmat.

[/quote]

Mutta miksi meidän pitäisi, kun tässä ketjussa jo kaksi päiväkotialan ihmistä on ollut sitä mieltä, että meidän pk:ssa toimitaan asian suhteen hassusti? Sitä paitsi minusta olisi hauska nähdä, miten tämä yhteiskunta toimisi, jos kaikki päiväkoti-ikäisten vanhemmat vähentäisivät työaikaansa - siinä oltaisiin heti taas "hieman" suuremmissa tuottavuusongelmissa kuin nyt. 

Vierailija
62/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi vitsi, mekö muka uraorientoituneita! :D Miehen on pakko olla työnantajan suuntaan mielinkielin, koska työpaikat ovat tuossa firmassa/tuolla alalla liipasimella ihan jatkuvasti. Miehen kanssa samaa työtä tekeviä on jo saanut lähteä, joten tässä tilanteessa ei todellakaan voida pyytää mitään työajan lyhennyksiä tai osittaisia hoitovapaita.

Minun työni kuullessanne nauraisitte, mutta kyse on sellaisesta alasta, jonka kanssa uraorientoituneisuus sopii yhteen TODELLA huonosti :D Olen suorittanut AMK-tutkinnon unelma-alalleni, joka työllistää jokseenkin huonosti ja avoimiin virkoihin valitaan aina tehtävänkuvaan nähden ylikoulutettu maisteri - ihan vaan siksi, että heidänkin työtilanteensa on niin huono. Minä roikun kynsin hampain noissa osa-aikaisuuksissani, koska ne ovat realistisesti ainoa vaihtoehto päästä joskus kiinni vakituiseen työpaikkaan. Lastentekoakin joudutaan tämän tilanteen vuoksi lykkäämään, onneksi iällisesti aika ei ole vielä loppumassa.

Aikuiset käyvät työssä ja lapset päivähoidossa, tämä on ollut minulle ja minun lähipiirissäni ihan itsestäänselvyys. Olen aika yllättynyt siitä, millaista kommenttia tähän keskusteluun on tullut - tähän asti minulle on ollut ihan selviö, että valtaosa suomalaislapsista viedään päiväkotiin, jotta vanhemmat voivat tehdä työtä. Tämä maa tarvitsee työssäkäyviä, ei sen vuoksi downshiftaavia, jotta lapsi ei joutuisi - hui kamala - sekä aamu- että iltapäivähoitoon. Lapsi selviää siitä kyllä, olen minäkin aikoinani selvinnyt, ja mun lisäkseni sadat tuhannet suomalaislapset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaihda rytmiä tunti myöhemmäksi. Eihän siellä mitään eskariopetusta ole enne n kuin max 8.30.

Vierailija
64/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 15:32"]

No vaihda rytmiä tunti myöhemmäksi. Eihän siellä mitään eskariopetusta ole enne n kuin max 8.30.

[/quote]

Siis... täh? Ikävä kyllä en voi sille mitään, että minun on oltava töissä jo 7.00 ja mieheni 7.30, joten rytmiä ei noin vain muuteta. Onpas erikoinen ajatus, että ratkaisu päivähoidon ongelmiin olisi aina se, kuinka vanhemman pitäisi järjestellä uudestaan työaikansa. Vaikka se jossain toimii, niin meidän aloilla ei missään tapauksessa. 

Vierailija
65/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla on oikeus lyhentää työpäiväänsä.

Tietenkin se on vanhempien asia ajatella omaa ladtansa! Hassu ajatus, ettei olisi. 

Vierailija
66/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ulkoilivat kello 12 - 14 välillä, eivät aina koko aikaa. Se oli se aika päivästä, jolloin päikkäreitä nukkuvat ryhmät oli vastaavasti sisällä. Pihaa käytettiin vuorotellen.

Meidän lapsilla oli pari liikuntaharrastusta.

Vierailija
67/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 15:44"]

Molemmilla on oikeus lyhentää työpäiväänsä.

Tietenkin se on vanhempien asia ajatella omaa ladtansa! Hassu ajatus, ettei olisi. 

[/quote]

Oikeus on, muttei käytännössä mahdollisuutta - mies työskentelee kovin tuulisella alalla teollisuudessa, minä olen osa-aikaisuusputkessa unelma-alallani, jolla vakkariduunit ovat todella kiven alla.

Tietysti me ajatellaan lastamme, eikä aloituksessa oikeastaan tullut edes ilmi, kuinka kauan meidän lapsi ulkoilee päivässä - eskaripäivän jälkeenkin ulkoillaan. Silti minusta on outoa, että päivähoidon tehtävä ei olisi ensisijaisesti miettiä lapsi(perheid)en tarpeita -  ei ne siellä iltapäivisin kuitenkaan mitään tähdellistä tee, joten miksei mennä ulos? Ymmärrän paukkupakkaset kyllä, mutten esim. tätä päivää, kun ulkona on -2 astetta ja mitä parhain lumileikkikeli. 

Vierailija
68/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No syy voi olla just se, että ulkoilut on limitetty. En tajua mikä on ongelma. Anna olla pidempään ja ulkoilla ryhmän mukana tai käy itse puistossa samalla kuin haet.

Tai mieti työkuviot uusiksi.

Vierailija
69/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 15:58"]

No syy voi olla just se, että ulkoilut on limitetty. En tajua mikä on ongelma. Anna olla pidempään ja ulkoilla ryhmän mukana tai käy itse puistossa samalla kuin haet.

Tai mieti työkuviot uusiksi.

[/quote]

Ei niitä ilmeisesti ole mitenkään limitetty, aamupäivän ulkoilulla kaikki ovat samaan aikaan, alle kolmivuotiaat omalla aidatulla osuudellaan ja yli kolmivuotiaat omallaan, joka on suht pienelle päiväkodille kuitenkin hyvän kokoinen. Jos jonkunlainen limitys olisi syynä, niin eivät ne kai ulkoilisi aamupäivästä ja iltapäivästä samaan aikaan? :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä