Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan teidän eskarilaiset ovat ulkona hoitopäivän aikana?

Vierailija
03.02.2014 |

Meillä siis kokopäivähoitoinen (n. 7-15.30) eskarilainen. Ulkona ovat esikoulupäivän aikana reilun puoli tuntia riippuen siitä, kuinka kauan pukeutumiseen menee ja mitä ohjelmaa on, yleensä kuitenkin n. 9.40-10.15. Iltapäivällä menevät ulos vasta klo 16 ->, eli meidän poika ei ehdi iltapäivän ulkoilulle ollenkaan. Kivalla säällä, tarkoittaen siis oikesti liki hellekeliä, menevät lisäksi 12-13 ulos. 

Minusta tämä on aika vähän? Poika on selvästi paremmalla tuulella kun on ulkoiltu enemmän, vähäisen ulkoilun päivinä kotiin tulee kärttyinen ja nuutunut poika. Ulkoilupäivinä energiaa riittää, mutta uni tulee kuitenkin nopeasti ja ajallaan. 

Tietysti ulkoillaan kotonakin niin paljon kuin mahdollista, mutta aika hassua minusta, että vastuu lapsen riittävästä ulkoilusta jätetään noin voimakkaasti vanhemmille. Tuossakin pk-ryhmässä on kuitenkin lapsia, jotka ovat hoidossa seitsemästä viiteen, joten aika vähälle jää ulkoilu kotona silloin.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 21:23"]

Mitä aloittaja ajatteli lapsensa kanssa tehdä kun koulut alkaa puolen vuoden päästä?

Itketkö silloinkin kun koululainen ei enää saa olla puolta koulupäivää ulkona vaan monella se on se pari pidempää välituntia ja muut siirtymävälitunteja 5min. Itketkö silloinkin että ei se vaan voi olla vanhemman vastuu ulkoiluttaa lastaan yhyyy....

Vai onko lapsesi puolessa vuodessa kokenut ihmekypsymisen ja osaa ulkoilla koulun jälkeen itse mutteis iihen nyt kykene?

Katso peiliin, siellä on kaiken syypää nyt.

[/quote]

Kuten jo aiemmin kirjoitin tänne, ulkoilee minun kummipoikani ekaluokkalaisena pelkän koulupäivän (4 h) aikana enemmän kuin eskarilaiseni koko päivänä. 30 minuutin välitunteja on heillä kuulemma kaksi, lisäksi yksi vartin. 

On hassua, että vaikka monet päiväkotiammattilaiset ovat tässä keskustelussa sanoneet, että meidän lapsen päiväkodin ulkoilut kuulostavat vähäisiltä, olen minä tässä nyt huono äiti, joka ei tarjoa lapselleen liikaa virikkeitä jne. Ei sen niinkään ole minusta tarkoitus mennä, että päiväkodissa voidaan tehdä päivät mitä lystätään ja luotetaan siihen, että vanhemmat hoitavat illalla kaiken lapsen kehitykselle tärkeän aktiviteetin. Ei siellä pk:ssa jätetä lapsia ruokkimattakaan. 

Vierailija
42/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 21:23"]

Mitä aloittaja ajatteli lapsensa kanssa tehdä kun koulut alkaa puolen vuoden päästä?

Itketkö silloinkin kun koululainen ei enää saa olla puolta koulupäivää ulkona vaan monella se on se pari pidempää välituntia ja muut siirtymävälitunteja 5min. Itketkö silloinkin että ei se vaan voi olla vanhemman vastuu ulkoiluttaa lastaan yhyyy....

Vai onko lapsesi puolessa vuodessa kokenut ihmekypsymisen ja osaa ulkoilla koulun jälkeen itse mutteis iihen nyt kykene?

Katso peiliin, siellä on kaiken syypää nyt.

[/quote]

Kuten jo aiemmin kirjoitin tänne, ulkoilee minun kummipoikani ekaluokkalaisena pelkän koulupäivän (4 h) aikana enemmän kuin eskarilaiseni koko päivänä. 30 minuutin välitunteja on heillä kuulemma kaksi, lisäksi yksi vartin. 

On hassua, että vaikka monet päiväkotiammattilaiset ovat tässä keskustelussa sanoneet, että meidän lapsen päiväkodin ulkoilut kuulostavat vähäisiltä, olen minä tässä nyt huono äiti, joka ei tarjoa lapselleen liikaa virikkeitä jne. Ei sen niinkään ole minusta tarkoitus mennä, että päiväkodissa voidaan tehdä päivät mitä lystätään ja luotetaan siihen, että vanhemmat hoitavat illalla kaiken lapsen kehitykselle tärkeän aktiviteetin. Ei siellä pk:ssa jätetä lapsia ruokkimattakaan. 

[/quote]

Juuri näin. Kunnon ulkoilu kuuluu päiväkotipäivään. Eihän puolen tunnin ulkoilusta jää lapselle kuin pukemisen ja riisumisen vaiva.

Hoidossa ollaan juurikin se päivän valoisa aika, jolloin on paras ulkoilla näin huonokelisenä talvenakin.

Meilläpäin on koulussa vartin välitunnit kolmen vartin tuntien päätteeksi. Iltapäiväkerhossa koululaiset ulkoilevat monta tuntia!

Kannattaa ottaa puheeksi. Vähintäänkin omituista on noin vähäinen ulkoilu.

t: 63

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP jatkaa vielä. 

Itselleni tuli vähän paha mieli tästä keskustelusta. Kysyin ihan vilpittömästi muiden eskarilaisten ulkoilumääriä ja kerroin oman kokemukseni siitä, miten ulkoilu vaikuttaa poikani vireystilaan. Vastaukseksi saan, että olen urakeskeinen, itsekäs paskiainen, kun olen ylipäänsä laittanut pojan hoitoon, vieläpä varsin kohtuulliseksi ajaksi verrattuna useisiin muihin lapsiin?

Minä käyn töissä paitsi siksi, että se on kivaa, myös siksi, että tätä perhettä ei pyöritettäisi vain yhdellä palkalla, saati sitten pelkillä työttömyysrahoilla. Tällä palstalla oltaisiin luultavasti paheksuttu myös sitä, jos olisin kertonut, että lapsi joutuu rahattomuuden vuoksi menemään hoitoon rikkinäisessä haalarissa ja liian pienissä talvikengissä tai että meillä ei ole varaa käydä luistelemassa, koska bussiliput koko perheeltä maksavat liikaa. 

Mulle on aina ollut itsestäänselvyys, että "normaaleissa" perheissä vanhemmat käyvät töissä ja lapset ovat hoidossa - meidän lapset ovat vieläpä 6 ja 4, eli eivät sieltä pienimmästä päästä. En ole koskaan myöskään tullut ajatelleeksi, että päivähoidon selvät epäkohdat pitäisi korjata niin, että vanhemmat heikentävät asemaansa työmarkkinoilla. Tässä keskustelussa on lukuisia viestejä vanhemmilta tai ammattilaisilta, joiden kokemuksen mukaan päiväkodissa ulkoillaan paljon enemmän. Siispä minä en koe olevani tämän tarinan pääpahis "keskittyessäni uraan lasten sijasta". 

Vierailija
44/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinku kaks tai jotain, eikä niiden kirjoittajaata ole varmuutta. No, kävitkö luistelemassa pojan kanssa tänään?

Vierailija
45/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 22:35"]

Niinku kaks tai jotain, eikä niiden kirjoittajaata ole varmuutta. No, kävitkö luistelemassa pojan kanssa tänään?

[/quote]

Luistelemassa ei käyty, isänsä kanssa lapset kävivät pulkkamäessä. 

Vierailija
46/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa siltä, että päiväkodin tädit ovat yksinkertaisesti liian laiskoja järjestämään lapsille kunnon ohjelmaa. Ota asia puheeksi ryhmässä, ei tuo ole mikään peruste millekään, että kautta on "niin vähän" jäljellä. On sitä nyt kuitenkin neljä pitkää kuukautta, melkein puolet!

Terveisin entinen pk-ryhmän hoitaja, joka on työskennellyt kaikissa mahdollisissa ikäryhmissä eikä missään ulkoiltu noin vähää. Ei edes alle 2-vuotiaiden kanssa kovilla pakkasilla. 

Vierailija
47/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös se lounas voi olla limitetty. Jos on pieni päiväkoti. Eskariryhmä kuitenkin on se päiväuneton ja siksi rytmilrään jo erilainen.

Eihän tässä ees ole kuin neljä kuukautta enää sitä eskaria jäljellä. Ja minä kyllä yhdistäisin kärttyisyyden liian varhaiseen ylösnousuun ja liian lyhyisiin yöuniin.

Vierailija
48/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 16:09"]

Myös se lounas voi olla limitetty. Jos on pieni päiväkoti. Eskariryhmä kuitenkin on se päiväuneton ja siksi rytmilrään jo erilainen.

Eihän tässä ees ole kuin neljä kuukautta enää sitä eskaria jäljellä. Ja minä kyllä yhdistäisin kärttyisyyden liian varhaiseen ylösnousuun ja liian lyhyisiin yöuniin.

[/quote]

Meillä on nuorempikin lapsi samassa päiväkodissa, ruoka on samaan aikaan heillä kun meidän esikoisella. Eikä tämä ole minulle se "ongelma" - ongelma on se, että iltapäivät tuolla lähinnä vain "haahuillaan" paikasta toiseen, joten miksei saman tien mentäisi ulos? Kuten jo sanottua, ymmärrän hyvin, ettei sateella tai paukkupakkasilla ulkoilla enempää kuin on pakko, mutta tänäänkin sää olisi ollut ulkoiluun todella hyvä. 

Kärttyisyydellä on ihan selvästi yhteyttä tuohon ulkoiluun. Joululomalla lapsi oli muutaman päivän ajan hoidossa päivystävässä päiväkodissa, jossa ulkoiltiin moninkertaisesti tuohon eskariryhmään verraten, ja silloin hän oli iltaisin kotona kuin toinen poika, vaikka uusi ympäristökin varmasti rasitti. Saman huomaa silloin, kun eskarissa on ulkoiltu enemmän, käyty vaikka luistelemassa. Minusta tuo on ihan fakta aikuistenkin kohdalla, että ulkoilma virkistää ja antaa energiaa, siksihän niitä "happihyppelyitä" tehdään. 

Vierailija
49/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pidennä sitten sitä päivää niin että poika ulkoilee tunnin lisää! Tai mene eskarin jälkeen itse 1,5tunniksi ulkoilemaan pojan kanssa. Mikä helvetin ongelma tää nyt on?

Vierailija
50/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 16:17"]

No pidennä sitten sitä päivää niin että poika ulkoilee tunnin lisää! Tai mene eskarin jälkeen itse 1,5tunniksi ulkoilemaan pojan kanssa. Mikä helvetin ongelma tää nyt on?

[/quote]

Meillä mennään eskaripäivän jälkeen kyllä ulkoilemaan, tosin vähän vaihtelevasti, koska elämässä on vähän muitakin muuttujia kuin se, kuinka moneksi tunniksi ehditään työ- ja hoitopäivän jälkeen ulkoilemaan. Hoitopäivää taasen en yhtään aio pidentää, eikä sitä tällaisilla perusteilla kai saisikaan - minä olen ymmärtänyt, että lapset pitää hakea hoidosta heti kun työstä pääsee, eikä siellä pidetä turhaan. Eikä siis TODELLAKAAN tule edes harkintaan moinen.

Se "ongelma" minulle tässä on se, että päivähoidon pitäisi lähteä ensisijaisesti lapsen ja toissijaisesti lapsiperheen tarpeista. En voi ymmärtää, miksei siellä hoidossa voitaisi mennä hyvällä säällä (eli siis kun ei sada tai ole liikaa pakkasta) ulos myös keskipäivällä - tiedän, että monissa hoitopaikoissa näin tehdään, eikä se ole tuottanut mitään ongelmaa. Ymmärtäisin, jos esikoululaisten iltapäivissä olisi jotain "järkevää" sisältöä, mutta kun se on näkemäni ja pojaltani kuulemani perusteella lähinnä sitä, että levätään vajaan tunnin verran ja muuten touhutaan vapaasti. 

Tuonkaan ikäinen lapsi ei oikeastaan voi ulkoilla "liikaa", jos päällä on säähän sopivat kamppeet. Poikani tämänhetkisestä hoitopäivästä alle 1/8 osa on ulkoilua. 

Vierailija
51/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, päivän voi sopia just senmittaiseksi kuin haluaa.

Ja öh, öh, se että SINUN lapsesi on kärttyinen ja että SINÄ ja SINUN miehesi ette jousta omistanne pätkääkään on ihan SINUN oma tarpeesi ja ongelmasi.

Ja se että kärttyinen saa valvotusti harjoitella vapaata leikkiä on kyllä koulutaitojen kannalta erittäin tärkeää. Noin ihan jo muidenkin kannalta.

Ehkä se poika oppii siellä, että maailmassa on muitakin. Vaikkei sitä kotona opetettaisikaan.

Vierailija
52/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikallani eskarit ulkoilevat 9.30-10.30, 12.15-12.50 ja 15.45-17.00, jolloin päiväkoti sulkeutuu. AP:n lapsen pk:n ulkoilut kuulostavat ammattilaisen korviin aika vähäisiltä, ehkä syytä kysyä henkilökunnalta, voisiko määrää lisätä jonkun verran? Päiväkotipäivän pitäisi olla samassa suhteessa sitä, mitä lapsi tekisi täysipainoisessa kotihoidossakin. Jos lasketaan, että lapsi on aktiivisesta valveillaoloajastaan vaikkapa 75 % hoidossa (joka pitänee AP:n lapsen kohdalla paikkansa), pitäisi pk-päivän aikana toteutua 75 % suositellusta ulkoilumäärästä jne. 

T. LTO

Vierailija
53/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 16:30"]

Ehkä se poika oppii siellä, että maailmassa on muitakin. Vaikkei sitä kotona opetettaisikaan.

[/quote]

Mitä ihmettä? Maailmassa todellakin on muitakin, ja tuossakin hoitoryhmässä on sellaisia lapsia, jotka eivät ihan satavarmasti pääse enää eskaripäivän jälkeen kotona ulos. Kyllä minua mietityttää tuo asia myös sosiaalisista syistä hoidossa olevien kannalta, joiden ulkoilut todellakin jäävät tuohon - heidän puolestaan harmittelen vieläpä omaani enemmän. Ketä tarkoitit "maailman muillakin"? Vaikea kuvitella, että lapsille ulkoilumäärän lisääminen olisi mitenkään kurja juttu, pihalla olevien lumiukkojen ja -linnojen ja mekastuksen määrästä päätellen se on heistä jopa aikas kivaa. Sen sijaan sisällä lapset tuijottelevat usein flegmaattisina seinää nojatuolissa löhöten. 

Vierailija
54/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on nyt kamalaa! Ihan kamalaa! Koulutaitoihin kuuluu ne sosiaaliset taidot. Niitä harjoitellaan vapaalla leikillä. 

Se että liian aikaisin herätetty univelkainen lapsi riehuu ulkona ei kasvata sosiaalisia taitoja.

Ja minua huolestuttaa myös se, että vanhemmille on joku pilipali ura noin paljon jopaomia lapsia tärkeämpää.

Vierailija
55/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 16:45"]

No on nyt kamalaa! Ihan kamalaa! Koulutaitoihin kuuluu ne sosiaaliset taidot. Niitä harjoitellaan vapaalla leikillä. 

Se että liian aikaisin herätetty univelkainen lapsi riehuu ulkona ei kasvata sosiaalisia taitoja.

Ja minua huolestuttaa myös se, että vanhemmille on joku pilipali ura noin paljon jopaomia lapsia tärkeämpää.

[/quote]

Miksei ulkoilu kehittäisi vapaata leikkiä? Onko jotenkin pedagogisesti parempi rakentaa palikoista autorataa sisällä kuin lumesta linnaa ulkona? Sitä paitsi ulkoilu kehittää motoriikkaa ja kohottaa lapsen kuntoa.

Ulkona voi leikkiä muutenkin kuin riehuen. Pulkkamäki, lumirakennelmien tekeminen, hiekkalaatikkoleikit, kiipeily ja laskeminen, pallopelit, hippa, ruutuhyppely sun muut eivät ole mitään riehumisleikkejä. Ja vaikka olisivatkin, niin eskari-ikäinen on kuitenkin vielä aika pieni lapsi, jonka täytyy saada purkaa energiaansa. Riehumisleikitkin kehittävät.

Se, että me käymme työssä on meidän koko perheen, lastenkin, etu. Ikävä kyllä lasten kannalta olemme katsoneet vähemmän haitalliseksi reilun 8 tunnin hoitopäivät kuin työttömyyden mukanaan tuomat taloudelliset ongelmat. 

Vierailija
56/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, voi, mutta kärttyinen väsynyt poika riehuu. Noita sosiaalisesti kädettömiä itsekkäiden kasvatustaidottomien uraihmisten riehujapoikia on sitten koulut piukassa.

Vierailija
57/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 16:55"]

Joo, voi, mutta kärttyinen väsynyt poika riehuu. Noita sosiaalisesti kädettömiä itsekkäiden kasvatustaidottomien uraihmisten riehujapoikia on sitten koulut piukassa.

[/quote]

Poika ei ole kärttyinen eikä väsynyt, jos hän pääsee välillä tuulettumaan. Sitä paitsi kouluissa ulkoillaan paitsi suhteessa, myös määrällisesti paljon enemmän - kummipojan koulussa (piti oikein tämän asian tiimoilta soittaa ja kysellä kokemuksia) kaksi välituntia kestää 30 min. ja yksi 15 min. - tämä kaikki siis ekaluokkalaiselle keskiverron neljän tunnin päivän aikana. 

Mitään muuta selitystä tuolle eskarin ulkoilumattomuudelle en siis enää keksi, kuin henkilökunnan laiskuus. Jos koulussa, jossa nyt on paljon esikoulua tiukemmat tavoitteet ja ns. "aktiivista" aikaa koko kouluaika (toisin kuin eskarin iltapäivät) on varaa ulkoilla enemmän kuin eskarissa, on jotain vialla.

Vierailija
58/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se nyt herranjumala ole vanhempien syytä, tai heidän työaikojen. meidän eskarilaisilla(olenlhpkssa) ulkoilua on ainakin 2h, 12-14 ja sitten iltapäivä n 15.30-kotiin lähtö. Pk järjestää asian ei vanhemmat. Ap voisi keskustella asiasta henkilökunnan kanssa jos huolettaa

Vierailija
59/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se. Työpäivää voi lyhentää molemmat.

Vierailija
60/69 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun poikasi tullee arvatenkin olemaan sekä ap- että ip-kerhossa. Koska te keskitytte niihin uriinne, ettekä jousta. Sitä ulkoilua tulee silloin paljon vähemmän kuin tänä vuonna.

Ap-kerho ei ulkoile, välkät on lyhyitä ja ip-kerhossa ulkoilu alkaa kello 15.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme