Meillä on ohraa omasta takaa ja riisiä tuodaan
Kommentit (18)
Onhan ohra aika voimakkaan makuista, tuskin riisin paikkaa vie, vaikka sitä samaan tapaan voi käyttääkin.
Jos asuisin pohjois-Koreassa ymmärtäisin että minun puolestani päätetään mitä syön. Nyt kun vielä leikitään että asumme diktatuurissa, kai vielä jokainen saa valita itse syömisensä?
Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Ja en ymmärrä myöskään bataattien rahtaamista tänne, kun meillä on täällä tosi hyvää perunaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Ja en ymmärrä myöskään bataattien rahtaamista tänne, kun meillä on täällä tosi hyvää perunaa.
Peruna on hyvää, mutta ei se maistu samalta kuin bataatti. Tuolla logiikalla ainoastaan Suomessa kasvatettuja kasvatettuja mausteita saa ainoastaan käyttää.
Ohraryynipuuro on hyvää.
Ohrajauhopuuro on hyvää.
Kokonaisia ohrasuurimoita voi käyttää riisin tapaan, mutta kannattaa huomioida ohran voimakkaampi maku, ei sovi suoraan riisin tilalle joka paikkaan.
Riisi tuotanto Italiassa kuluttaa vesivaroja, kotimaista ohraa ei tarvitse kastella, päinvastoin.
Muttamutta, tuskinpa minkään kotimaisen viljan käytön hienoinen lisäys on tatkaosu maatalouden kannattavuisongelmiin.
Suomen viljasato v. 2018 oli huono, vain 2,7 MILJARDIA kiloa.
Tällä hetkellä esim. ruis ei käy kaupaksi, koska varastoissa yhä on vuoden 2018 satoa.
Kaurabuumi ei näy viljelijän kukkarossa, kauraa on tarjolla ja hinta sen mukainen n. 14 senttiä/kilo.
Maailman riisin tuotannonsta yli 80% on gmo lajikkeita, esim. uncle ben on gmo. Kotimainen ohra ei ole gmo:ta.
Vierailija kirjoitti:
Ohrasta tulee kauheat vatsakivut, riisistä ei.
Sama vaiva mulla. Riisiäkin syön tosi harvoin, oon pastan ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei sovi kaikille.
Aina vatsaystävälliseksi mielletystä kaurastakin saavat monet vatsavaivoja.
Onhan riisillä iso hiilijalanjälki. Ohran käyttöä olen yrittänyt lisätä, mutta onhan sen maku aika voimakas. Osan riisistä olen joskus sillä korvannut, myydään kai valmista sekoitustakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö Suomessa kasvatettua pastaa vai Italiassa viljeltyä?
Jopa kaupassa myytävät karjalanpiirakat on täytetty riisillä vaikka ainut oikea täyte on ohraryynipuuro. Kumma kun riisi meni läpi sallittuna raaka-aineena kun karjalanpiirakka sai EU:n nimisuojan, kiistaa tuli siitäkin saako käyttää sihtiruisjauhoa tavallisen sijaan mutta vieras riisi meni täydestä.
Itse tykkään kovasti ohrasta ja käytän myös paljon leivonnassa, myös makeita leivon siitä.
Ohra on hyvää puurona ja karjalanpiirakan täytteenä. Sen sijaan riisin korvikkeena kastikkeiden kanssa en tykkää yhtään. Varsinkin "ohratto" on kauhean makuista. En ihan hetkeen ole riisistä (pitkäjyväinen, arborio, basmati, jasmiini eri tarkoituksiin) luopumassa.
Eikä kumpaakaan tarvita ihmisravinnoksi.