Imettämättömyys sairaalassa
Miten mahdetaan synnärillä suhtautua jos ei aio ollenkaan imettää? Saako ne maidonnousua estävät lääkkeet? Ja kannattaako ottaa omat pullot ja korvikkeet mukaan?
Kommentit (76)
En voi ymmärtää. Ikinä kuullutkaan lääkkeistä, joilla estetään maidonnousu, mitääääääää!!!
Koska en halua kokeilla sitä. En vain halua.
Eli siis parempi ottaa omat korvikkeet mukaan? Ja mites sitten kun sitä maitoa nousee niin lypsänkö sen itse ulos ja maidontuotanto varmaan tyrehtyy sitten itsekseen.
Kannattaa varmaan varmistaa sairaalasta käytäntö, koska nämä jutut voivat olla sairaalakohtaisia.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:27"]
[/quote]
Saanko kysyä minkä takia? Enkä nyt kysy tätä mitenkään syyttävästi, kiinnostaisi vain tietää.
Ei varmaan kannata lypsää ellet halua sitä maitoa tulevan lisää ja lisää. Taysin synnyttäneiden osastolla sai aika nuivan vastaanoton kun pyysin lisämaitoja. Kysyivät eka kiukkuisesti ooenko yrittänyt imettää molemmista rinnoista niin ja niin kauan. Kyllä olin, koska halusin imettää, mutta alkuun maitoa ei vain tullut tarpeeksi. En edes halua tietää kuinka suhtautuvat AP:n kaltaisiin.
Ne lääkkeet on niitä varten jotka saa myöhäisen keskenmenon tai vauva kuolee tmv.
Et vain halua imettää? Oletko varma? Se on nimittäin maailman luonnollisin asia ja voi sunkin mieli muuttua siinä kohdin. (Tosin en tiedä kuinka pitkällä olet jo)
Entä sitten sen maidon lypsääminen vauvalle? Vai eikö sekään käy? Miten olis tissien lobotomia...
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:31"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:27"]
[/quote]
Saanko kysyä minkä takia? Enkä nyt kysy tätä mitenkään syyttävästi, kiinnostaisi vain tietää.
[/quote]
Koitan selittää asian lyhyesti. Mieheni halusi lapsen, minä en niinkään. Tulin ehkäisystä huolimatta raskaaksi ja olisin halunnut abortin, mutta teimme miehen kanssa sopimuksen, että hän hoitaa lapsen (jää mm. vanhempainvapaalle) niin että itse pääsen takaisin töihin mahd. nooeasti. Minulla on myös todella aikaa vievä harrastus jota jatkan heti kun olen synnytyksen jälkeen tarpeeksi hyvässä kunnossa.
En siis halua imettää koska haluan nopeasti töihin ja harrastukseni pariin. Myös koko ajatus tuntuu kuvottavalta.
Saat kyllä lääkkeet, jotka otetaan heti synnytyksen jälkeen. Maito ei nouse tällöin ollenkaan. Kirjoita se esitietokaavakkeeseen, niin tietävät sitten jo valmiiksi.
Päätös on ihan sinun omasi, eikä kuulu muille. Monessa maassa tuo ihan arkipäivää, täällä Suomessa jaksetaan edelleen kauhistella (muiden äitien) imettämättömyyttä. Tuntuu ahdistavalta ajatus, että ulkopuolisia, jopa tuntemattomia kiinnostaa minun maitorauhasten toiminta ja käyttö niin kovasti, oikein yököttää. Itse en uhraa ajatustakaan moiseen, ei todella kiinnosta. Itse olen 2 kertaa yrittänyt imetystä, mutta ei vaan onnistunut enkä jaksanut kauempaa vatvoa asian kanssa, vaan aloitin korvikkeet melko pian (vauvat saivat jo sairaalassa korviketta sillä maitoa ei tullut tarpeeksi ja paino laski molemmilla liikaa). Täysin terveet ja älykkäät lapset mulla onkin, ja itse tulin onnelliseksi kun sain sen tuskaisen, kivuliaan ja ahdistavan imetyksen puolikuolleena väsymyksestä lopettaa. Kolmannella kerralla sitten otan suoraan ne maidonnousun estävät lääkkeet.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:33"]Ne lääkkeet on niitä varten jotka saa myöhäisen keskenmenon tai vauva kuolee tmv.
Et vain halua imettää? Oletko varma? Se on nimittäin maailman luonnollisin asia ja voi sunkin mieli muuttua siinä kohdin. (Tosin en tiedä kuinka pitkällä olet jo)
Entä sitten sen maidon lypsääminen vauvalle? Vai eikö sekään käy? Miten olis tissien lobotomia...
[/quote]
Laskettu aika on kuukauden kuluttua.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:39"]
Musta ajatus sinusta äitinä tuntuu kuvottavalta.
Miten miehesi on sinunlaiseen päätynyt?
[/quote]
Mistä paha olosi kumpuaa? Oletko käsitellyt sitä ammattilaisen kanssa?
Huh, tuoinpa surulliseksi tästä. Ei tuo imettämättömyys mutta että tehdä lapsi tänne ilman että sitä haluaa :'( mä toivon sydämeni pohjasta AP että sun sydämesi sulaa kun saat vauvan syliin ja muutat mielesi asioista. Ihmishenki on ainutlaatuinen ja korvaamaton asia ♥
Huh, tuoinpa surulliseksi tästä. Ei tuo imettämättömyys mutta että tehdä lapsi tänne ilman että sitä haluaa :'( mä toivon sydämeni pohjasta AP että sun sydämesi sulaa kun saat vauvan syliin ja muutat mielesi asioista. Ihmishenki on ainutlaatuinen ja korvaamaton asia ♥
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:31"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:27"]
[/quote]
[/quote]
Koitan selittää asian lyhyesti. Mieheni halusi lapsen, minä en niinkään. Tulin ehkäisystä huolimatta raskaaksi ja olisin halunnut abortin, mutta teimme miehen kanssa sopimuksen, että hän hoitaa lapsen (jää mm. vanhempainvapaalle) niin että itse pääsen takaisin töihin mahd. nooeasti. Minulla on myös todella aikaa vievä harrastus jota jatkan heti kun olen synnytyksen jälkeen tarpeeksi hyvässä kunnossa.
En siis halua imettää koska haluan nopeasti töihin ja harrastukseni pariin. Myös koko ajatus tuntuu kuvottavalta.
[/quote] Itse olet kuvottava. Jokaisen vauvan perusoikeus on oman äidin maito.
Toivon kaikkea hyvää lapsen isälle. Hänellä on edessään rankka, mutta ihana polku.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:27"]
Eli siis parempi ottaa omat korvikkeet mukaan? Ja mites sitten kun sitä maitoa nousee niin lypsänkö sen itse ulos ja maidontuotanto varmaan tyrehtyy sitten itsekseen.
[/quote] toivottavasti vauvasi olisi sen verran allerginen että imetys tuli halvemmaksi kuin erikoiskorvikkeet! olis ihan oikein sulle!
Eihän sinun olisi kannattanut edes jatkaa raskautta. En tiedä yhtäkään naista, jonka mielestä imettäminen on kuvottavaa. Eihän tuollaista voi olla, ei. En ole törmännyt,vaikka olen mummoikäinen.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:39"]Musta ajatus sinusta äitinä tuntuu kuvottavalta.
Miten miehesi on sinunlaiseen päätynyt?
[/quote]
yläpeukutin vahingossa
En näe mitään syytä tuomita ap:tä: Hänen miehensä ottaa äidin roolin ja hän itse sen, mikä yleensä kuuluu isälle. Eikä asia kuulu muille!
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 11:43"]
Maalaisjärki sanoo, että jos kauheissa kivuissa ja stressissä lastaan joutuu imettää, lapseen siirtyy äidin maidon mukana stressihormoneja ja lapsi muutenkin varmasti aistii äidin kivun. Tuollaisessa tilanteessa äiti-lapsi-suhteelle on parempi vaihtoehto korvikkeet.
[/quote]
Meinaatko että nykyaikana lehmät eivät kärsi stressistä?
En ole imetystukihenkilö enkä sitä vastaan mutta kannattaisko edes imetystä kokeilla? Lukemattomat asiat puoltaa sitä joten miksi ei? Saathan sitten päättää että jos et sitä haluakaan.
Tietääkseni ensisynnyttäjät ei saa heti sitä lääkettä mutta toisen kanssa sen saa jo synnytyssalissa.