Talviaika on kyllä niin ankea. Miten tämän kestää? Mitä järkeä, että illalla on näin pimeää?
Kommentit (77)
Hyvin kestää kun aamut on niin valoisia.
Aina jaksaa ihmetyttää tällaset valittajat, luulisi, että aikuiset jo ymmärtäisivät missä asuvat. Vai oletko 12 vee?
Ei kun ihana ja verenpaineen laskee, kun kroppa pääsee normaaliin rytmiin. Kumma, että se tuntikin aiheuttaa terveysongelmia. Suomessa pitäisi olla enemmän kuuluvia työaikoja, niin kesäajan kannattajat voisi mennä tunnin etuajassa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä sä silloin aamulla teet? Minulle aamu on kellon perässä juoksua, ei siinä ehdi huomaamaan valoa, iltapäivällä olisi kyllä aikaa.
Suomessa on talvella joka tapauksessa niin pimeää (eteläisimmässä Suomessa valoisaa on vain vajaa 6 tuntia), että on aivan sama eletäänkö joulukuussa kesä- vai talviaikaa. Pohjoisessa on lisäksi kaamos.
Tämä on oikea aika. Kaikki muut ajat ovat vääriä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä sä silloin aamulla teet? Minulle aamu on kellon perässä juoksua, ei siinä ehdi huomaamaan valoa, iltapäivällä olisi kyllä aikaa.
Herään, ja sitä helpompi on herätä mitä enemmän on valoa.
Minä kutsun tätä aikaa Fok-itin mukaan Dark Modeksi. Sopii loistavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herään, ja sitä helpompi on herätä mitä enemmän on valoa.
Minulla ei ole uniongelmia kummassakaan ajassa.
Se nyt menetetty valoisa tunti olisi joka tapauksessa mennyt muutamassa viikossa.
Mä kyllä nautin tästä 😊
En muutoinkaan tajua mitä se haittaa jos on pimeää.
Mä tykkään. Jotenkin tunnelmallista.
Mä yritin aiemmin taistella väsymystä vastaan. Käytin kirkasvalolamppua, join energiajuomia, söin kofeiinitabletteja. Noin 5 vuotta sitten luovutin. Kun kelloja syksyllä käännetään talviaikaan, menen "talviunille". Nyt lähden viemään koiran iltalenkille, sitten suihkuun ja nukkumaan. En edes yritä tehdä muuta kuin duunit ja koiran ulkoilutukset.
Kannattaa panostaa kodin valaistukseen kunnolla. Laittakaa kirkkaita led-valoja kotiinne paljon, niitä on nykyisin hyvin paljon saatavilla eri sävyisellä valolla. Valaistuksella pystyy todella paljon vaikuttamaan kodin tunnelmaan ja ainakaan itseäni ulkoilman pimeys ei häiritse niin paljon, jos kodin valaistus on kunnossa. Lisäksi voi toki hankkia ihan kunnollisen kirkasvalolaitteenkin esim. Beurerin tai Innoluxin jos haluaa.
Itse olen päivittänyt sekä oman että vanhempien asunnon valaistuksen perusteellisesti ja voin sanoa, että on kyllä melkoinen ero edelliseen verrattuna.
Syksyisin karhutkin vetäytyvät talviunille. Sama moodi itsellä - nukuttaa tosi paljon. Sitten keväällä alkaa taas aikaisin herääminen, joten kesäaikaan siirtymisestä ei ole ollut harmia - syksyllä taas talviaika voisi alkaa jo aiemmin.
Meillä on reilusti liukuva työaika, joten siinä mielessä on mahdollista olla liikkeellä ihan samaan aikaan kuin kesäaikanakin, jos se tunnin "menetetty" valoisa hetki olisi olennainen elämässäni.
Syökää vitamiineja ja antioksidantteja kunnolla. Joka päivä esim. piristävää Acaita, toki ne perus C- ja D- ja B-vitamiinit on itsestäänselviä.
Ajattele: Kreikassa ja Espanjassa on yhtä pimeää!
Kun nauttii keväästä ja kesästä, niin tämän paskan kestää paremmin. Ei tule koskaan yllätyksenä, että talvi on suolesta.
Joustava työaika auttaa kyllä paljon ja samoin nämä Koronan aiheuttamat etätyöt. Pakko taas alkaa sumplia päiviä niin että ehtisi ulos valoisallakin. Masentavaahan tämä on, varsinkin kun tietää että on vielä pitkä aika odotettavana ennenkuin valoistuu taas.
Maantieteellisesti ei ole kyllä lottovoitto syntyä Suomeen.
Iltojen pimeneminen kertaheitolla on kyllä ihan hanurista.