Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttavani näpäyttää lastaan sormille

Vierailija
02.02.2014 |

Järkytyin todella pahasti kun tämän huomasin lapsen mennessä vääntelemään hellan levyjä. Melkein itku pääsi sen puoltoistavuotiaan puolesta. Ei kai teistä ketään kannata tällaista toimintaa?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 03:21"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 03:14"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 03:09"]

Puolitoistavuotias ei ymmärrä syy ja seuraussuhdetta eikä niinollen opi näpäytyksestä muuta kuin pelkoa.

[/quote] nimenomaan...siita hellasta, ja sehan tassa olikin sitten tarkoitus. Eipa koske hellalle enaa, eika aidin tarvitse vieda lasta ensiapuhuoneelle palovammojen kanssa.

[/quote]

Alkaa pelätä näpäyttävää äitiä eikä hellaa joka ei satuttanut häntä.

[/quote] satuttanut? siis kyse oli napaytyksesta...ei lyomisesta. Miten kovaa te sitten oikein napaytatte???????

Vierailija
22/37 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvattanut kolme lasta hienoiksi tasapainoisiksi ihmisiksi ilman mitään näpäyttelyjä tai muuta vastaavaa. Meidän perhe ei varmasti ole mikään harvinainen poikkeus. Miksi joillakin ihmisillä on tarve satuttaa omia lapsiaan, vaikka kasvatus onnistuu hyvin muutenkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 00:40"]

Järkytyin todella pahasti kun tämän huomasin lapsen mennessä vääntelemään hellan levyjä. Melkein itku pääsi sen puoltoistavuotiaan puolesta. Ei kai teistä ketään kannata tällaista toimintaa?

[/quote]

Tee heti ilmoitus sosiaaliviranomaisille, pikainen huostaanotto voi olla aiheellinen jos lasta hakataan noinkin julmasti.

Vierailija
24/37 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 00:46"]

kopauttaisin lapsen pään niihin hellan nappeihin!

[/quote]

Kopauttaisin näpäyttelijän pään siihen hellaan.

Vierailija
25/37 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan itkisi ap:n lapsen puolesta. Mistä sen tietää kuinka mones sadas kerta se hellan nappuloihin koskeminen oli. Eli lopulta läpäytys näpeille ei ole paha asia.

Oma lapseni nyt 3v, on ollut aina kova nipistelija ja puristelija, aivan pienestä pitäen. Erityisesti isoveli ollut kohteena. Aina on kielletty toistettu ym. Isoveli ollut kiltti eikä ole kostanut, tullut itkien kertomaan vain. On tehnyt mieli sanoa, että tee takaisin, jotta pikku sisko oppii miltä tuntuu nipistely. Sitten tytsi alkoi nipistelemään minua ihan ilman syytä, tuli vain viereen ja nips, niin lujaa teki että mustelma aina. Lopulta nipistin pikkuisen takaisin, sen verran kuitenkin, että itkuhan se pärähti tytöllä, ja selitin jälleen että ei saa nipistellä kun se sattuu tosi paljon ja tulee paha mieli. Tämän jälkeen ei ole tyttö nipistellyt ketään. Aikaa nyt mennyt noin 1kk. Eli ei se puhe aina perille mene... En silti kannata ajatusta että silmä silmästä, mutta toisinaan joku sormille näpäytys ei maailmaa kaada, kunhan se ei ole se ainoa kurinpitokeino.

Vierailija
26/37 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan itkisi ap:n lapsen puolesta. Mistä sen tietää kuinka mones sadas kerta se hellan nappuloihin koskeminen oli. Eli lopulta läpäytys näpeille ei ole paha asia.

Oma lapseni nyt 3v, on ollut aina kova nipistelija ja puristelija, aivan pienestä pitäen. Erityisesti isoveli ollut kohteena. Aina on kielletty toistettu ym. Isoveli ollut kiltti eikä ole kostanut, tullut itkien kertomaan vain. On tehnyt mieli sanoa, että tee takaisin, jotta pikku sisko oppii miltä tuntuu nipistely. Sitten tytsi alkoi nipistelemään minua ihan ilman syytä, tuli vain viereen ja nips, niin lujaa teki että mustelma aina. Lopulta nipistin pikkuisen takaisin, sen verran kuitenkin, että itkuhan se pärähti tytöllä, ja selitin jälleen että ei saa nipistellä kun se sattuu tosi paljon ja tulee paha mieli. Tämän jälkeen ei ole tyttö nipistellyt ketään. Aikaa nyt mennyt noin 1kk. Eli ei se puhe aina perille mene... En silti kannata ajatusta että silmä silmästä, mutta toisinaan joku sormille näpäytys ei maailmaa kaada, kunhan se ei ole se ainoa kurinpitokeino.

Vierailija
27/37 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meinasin vastata provoon oikein kunnon provolla, mutta en taida jaksaa :)

Vierailija
28/37 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko meidän vanhemmat saaneet henkisiä vaurioita kun heitä on kuritettu?

Eiks 50-60 luvulla opettajat lyöneet karttakepillä näpeille jos pullikoi ja kotona monelle tuli nahkaremmiä paljaalle perseelle.

En minä fyysistä kurittamista kannata, mutta ihmetyttää jos nykyajan lapsi "vaurioituu" henkisesti/fyysisesti tukkapöllystä kun kaksi sukupolvea sitten vedeltiin ihan kunnolla nahkaremmillä.

Vierailija
29/37 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon mäkin nappaissut lasta sormille kun veti tukasta niin kovaa,eikä puhe tehonnut. Nappaisu avasi lapsen sormet. Sen jälkeen on riittänyt että kysyy haluaako että nappaistaan.

Vierailija
30/37 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 07:12"]

Oon mäkin nappaissut lasta sormille kun veti tukasta niin kovaa,eikä puhe tehonnut. Nappaisu avasi lapsen sormet. Sen jälkeen on riittänyt että kysyy haluaako että nappaistaan.

[/quote]

Ihan oikein olet tehnyt. Niinkuin tuolla yllä todettiin muutama vuosikymmen sitten tuli remmiä no se jäi pois, mutta annettiin tukkapöllyä (olen saanut) no nyt kyseenalaistetaan jo näpäyttäminen. Tällä menolla kohta lapsen kieltäminen tai toruminen on henkistä väkivaltaa ja lastesuojeviranomaiset paikalle. Ihan pelleilyksi menee jos penskat alkaa määräämään miten kotona toimitaan ja hyppivät vanhempien silmille, siihenhän se menee jos pullamössöllä kasvatetaan.

Vanha lause " joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee " on edelleen voimissaan joskaan ei tarkoita fyysistä kurittamista, vaikka ennen se ehkä nimenomaan tarkoitti sitä.

Vierailija
31/37 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 06:34"]Onko meidän vanhemmat saaneet henkisiä vaurioita kun heitä on kuritettu?

Eiks 50-60 luvulla opettajat lyöneet karttakepillä näpeille jos pullikoi ja kotona monelle tuli nahkaremmiä paljaalle perseelle.

En minä fyysistä kurittamista kannata, mutta ihmetyttää jos nykyajan lapsi "vaurioituu" henkisesti/fyysisesti tukkapöllystä kun kaksi sukupolvea sitten vedeltiin ihan kunnolla nahkaremmillä.

[/quote]

Kyllä ainakin oma äitini on kertonut, että siitä koulussa pieksämisestä jäi traumat. Molemmat vanhempani ovat saaneet myös kotona selkään kuten silloin tapana oli, ja eivät he yhtä avoimesti näytä tunteitaan kuin vaikkapa minä tai lapseni. Todellakin uskon, että sillä fyysisellä väkivallalla on ollut vaikutuksensa. Tästä lienee tutkimuksiakin iso liuta.

Tunnemmekohan ap:n kanssa saman ihmisen... kaverini näpäyttelee lastaan ihan jatkuvasti ja kertoo sen auttavan hyvin. No miksi sitten joutuu koko ajan kulkemaan perässä ja napsauttelemaan sormille... säälittää pieni kun itkee vain eikä ymmärrä miksi äiti sillä tavoin satuttaa. Jos ei ole pinnaa sen vertaa että tuhat kertaa sanoo ei ja opettaa lapsen itse huomaamaan asioita, kannattaako niitä lapsia edes hankkia? Kuri pitää olla, mutta fyysinen kuritus on heikon aineksen keino pitää kontrolli.

Vierailija
32/37 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 08:32"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 06:34"]Onko meidän vanhemmat saaneet henkisiä vaurioita kun heitä on kuritettu?

[/quote]

Kyllä ainakin oma äitini on kertonut, että siitä koulussa pieksämisestä jäi traumat. Molemmat vanhempani ovat saaneet myös kotona selkään kuten silloin tapana oli, ja eivät he yhtä avoimesti näytä tunteitaan kuin vaikkapa minä tai lapseni. Todellakin uskon, että sillä fyysisellä väkivallalla on ollut vaikutuksensa. Tästä lienee tutkimuksiakin iso liuta.

[/quote]

No jotkut on herkkiä ja kokee sen traumaattisena. Olen kysynyt omilta vanhemmilta jotka myös ovat saaneet kotona koivuvitsaa pyllylle ja he ovat sanoneet, että se vain opetti.

Ja minä en kutsu vanhempien antamaa koivuvitsa napautusta/tukkapöllyä tai sormille napauttamista väkivallaksi. Väkivaltaa näkee kyllä kaduilla kun ihmisiä hakataan sairaala kuntoon.

Vierailija
33/37 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herran jumala sentään. Mitä on joku pieni sormille näpäytys?? Kyllähän sen näkee jo nyt, mihin tuo laki on johtanut. Ei ole nuorilla kuria. Poliisithan nauraisivat tuosta ilmoittajan pihalle. Eri asia on sitten oikeat pahoinpitelyt jne. Epäilen, että ap:llä ei itsellään ole lapsia.

Vierailija
34/37 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on väkivaltaa. Lapselle täytyy kertoa että mitä seuraa jos vääntää nappuloita. Lasta tulee vahtia myös kotona.

Vierailija
35/37 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle ei myöskään saa koskaan huutaa tai korottaa ääntään, eikä missään nimesssä laittaa suljetun oven taakse häpeämään. Mun on erittäin vaikea uskoa, ettei jokaikinen vanhempi ole joskus johonkin "rikokseen" syyllistynyt. Myös välinpitämättömyys on rikos. Keskityt vaikka siivoamiseen lastesi kanssa leikkimisen sijasta, et kuuntele mitä asiaa hänellä on jne. Kuule, kaikesta voi tuomita toisen. Joten eiköhän jätetä jostain pikku näpäytyksestä (jota ehkä ei tapahdu edes päivittäin) tekemättä kärpäsestä härkänen.

Vierailija
36/37 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 08:32"]

[/quote]

Tunnemmekohan ap:n kanssa saman ihmisen... kaverini näpäyttelee lastaan ihan jatkuvasti ja kertoo sen auttavan hyvin. No miksi sitten joutuu koko ajan kulkemaan perässä ja napsauttelemaan sormille... säälittää pieni kun itkee vain eikä ymmärrä miksi äiti sillä tavoin satuttaa. Jos ei ole pinnaa sen vertaa että tuhat kertaa sanoo ei ja opettaa lapsen itse huomaamaan asioita, kannattaako niitä lapsia edes hankkia? Kuri pitää olla, mutta fyysinen kuritus on heikon aineksen keino pitää kontrolli.

[/quote]

Olen samaa mieltä että tuollaisten ihmisten ei ehkä lissäntyä kannattaisi. Keskittyisivät vaan siihen omaan tärkeään elämäänsä, jossa ei ole aikaa puheella opettaa pientä lasta vaan päätyä tällaiseen nopeaan "helppoon" ratkaisuun. Pieni lapsi on tärkeä ihminen, jota tulee rakastaa ja asettaa rajat TURVALLISIN keinoin. Puhetta puhetta ja puhetta. Näin se lapsi oppii olevansa arvokas yksilö, jolle puhutaan kuten aikuiset puhuvat toisilleen. Arvostamalla saa arvostusta. Ei lapsi arvosta raakalaisia. JA EI aloitukseni  EI OLLUT PROVO. Seison sanojeni takana.  Voi olla muuten että sama ihminen tunnetaan, tai toisaalta näemmä täällä on näitä idiootteja enemmänkin :D. -ap

Vierailija
37/37 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pysty ottamaan tätä vakavasti, kun sua pientä oikein rupesi itkettämään, tää  oli mulle kyllä vähän liikaa.