Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla palstalaisilla kuinka tuttua? Saati tietoa mikä voi olla pielessä?

Vierailija
31.07.2023 |

Viimeisen vuoden aikana olen ollut ainakin 3 kertaa lyhyempiä jaksoja joko ahdistunut tai masentunut. Masennus/ahdistusjaksot kestävät yleensä maksimissaan kolmisen viikkoa ja ovat aika vahvoja. Nämä jaksot usein alkavat voimakkaalla ahdistuksella joka lamaannuttaa ja lievittyvät alakuloisuuteen. Ja kun mieli taas kirkastuu niin on aikalailla täysin toimintakykyinen "normaali" aikuinen.

Yleisesti voisi sanoa, että elämässä on peruspilarit kunnossa, joka varmaan osasyy siihen, ettei olotilat pitkity. Mutta silloin kun on ahdistus/masennus päällä niin se tosiaan on niin - olen täysin toimintakyvyltään.

Puolisoni tossa mietti, että voiko ihminen oikeasti masentua pariksi viikoksi jonka jälkeen on taas normaali. Tietenkin mietin itsekin asiaa. Näitä kohtauksia olen saanut ainakin viimeiset 4 vuotta. Ja ensimmäisen paniikkikohtauksen linjurissa joku 6 vuotta sitten. Koko elämän oon kärsinyt unihäiriöistä, pääosin tarvitsen paljon unta.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut samanlaista. Tai siis on.

Vierailija
2/16 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voiko ahdistushäiriössä ahdistus olla kausittaista..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää sinulla on? Ihan vain kartoitan, että olisiko hormonaalista. 

Vierailija
4/16 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni tossa mietti, että voiko ihminen oikeasti masentua pariksi viikoksi jonka jälkeen on taas normaali. Tietenkin mietin itsekin asiaa. Näitä kohtauksia olen saanut ainakin viimeiset 4 vuotta. Ja ensimmäisen paniikkikohtauksen linjurissa joku 6 vuotta sitten. Koko elämän oon kärsinyt unihäiriöistä, pääosin tarvitsen paljon unta.

Naiset voi jos kyse on jostain hormonikierron pitenemisestä, että pms pitkittyy, niin hyvin voi. Toinen mitä veikkaan on kivuton migreeni, se voi aiheuttaa kaikkea ylivilkkaudesta masennuksen oireisiin ja agressiivisuuteen, vaikka mitä. Yhdestä migreenipäivästä toipuminen vie kolme päivää, joten kaikkineen jos on useampi migreenipäivä niin voi viedä viikkojakin koska oireet alkaa jo hyvissä ajoin ennen varsinaista migreeniä, voi hyvinkin jo viikkoa ennen migreeniä alkaa mielialamuutokset.

Vierailija
5/16 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko hormonit vaikuttaa noin paljon? Kuinka se oikein toimii? Jos on esimerkiksi epäsäännöllinen kierto, voiko oireita olla koska vain? Vaikuttaako stressi hormonaalisiin oireisiin?

T: ensimmäinen kommentoija

Vierailija
6/16 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla hyvin, että olet pitänyt jotain aikaisempia tapahtumia sisälläsi ja vaan jatkanut elämääsi käsittelemättä niitä ja tunnistamatta niitä.

Ehkä olet sellainen "kaiken läpi puskeva" - luonne ja saat koottua itsesi aina nopeasti tuosta suosta.

Jotain varmasti on taustalla jos sinulla on uniongelmiakin. Joku syy on aina sille jos voi huonosti vaikka elämässä olisikin kaikki juuri nyt hyvin.

Vierailija
7/16 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki.

Vierailija
8/16 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko hormonit vaikuttaa noin paljon? Kuinka se oikein toimii? Jos on esimerkiksi epäsäännöllinen kierto, voiko oireita olla koska vain? Vaikuttaako stressi hormonaalisiin oireisiin?

Hormonit vaikuttavat lähes kaikkeen.

Vierailija
9/16 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne voi toimia ihan miten vain, katsos kun naisen keho on aina menossa ja tulossa. On joko kuukautiset alkamassa tai loppumassa, on ovulaatio alkamassa tai loppumassa. Jos on epäsäännöllinen kierto niin sehän on sitten jo arkea, että mitään järjestystä ja ennustettavuutta ei ole. Hormonit vaikuttaa aivan järkyttävän paljon naisen elämässä ja kuukautisuran loppua kohden tuntuu vain pahenevan. Meillä on paljon naisia jotka luulevat olevansa bipolaareja  tai epävakaita vaikka oikeasti heillä on vain hormonikierron kanssa ongelmia. Onneksi tähänkin ollaan pikkuhiljaa heräämässä ja puuttumassa.

Vierailija
10/16 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko hormonaalista? Monivitamiini, kalaöljylapselit, kevyttä liikuntaa, hyvää ruokaa ja mielekästä tekemistä sekä stressin käsittelyä... Helposti voi kolme viikkoa mennä ärtyneenä: ovis, pms ja kuukautiset. Ei toki aina, mutta aina välillä. Arvelisin, että sulla saattaa olla elämässä jokin iso stressin lähde, joka sitten pahentaa oireilua. Itsellä tällainen oli alkoholistipuoliso. N42

Vierailija
11/16 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne voi toimia ihan miten vain, katsos kun naisen keho on aina menossa ja tulossa. On joko kuukautiset alkamassa tai loppumassa, on ovulaatio alkamassa tai loppumassa. Jos on epäsäännöllinen kierto niin sehän on sitten jo arkea, että mitään järjestystä ja ennustettavuutta ei ole. Hormonit vaikuttaa aivan järkyttävän paljon naisen elämässä ja kuukautisuran loppua kohden tuntuu vain pahenevan. Meillä on paljon naisia jotka luulevat olevansa bipolaareja  tai epävakaita vaikka oikeasti heillä on vain hormonikierron kanssa ongelmia. Onneksi tähänkin ollaan pikkuhiljaa heräämässä ja puuttumassa.

😱

Vierailija
12/16 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama

Vierailija
13/16 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. PMS on pirullinen ja itsellä ainakin oireet olivat pahimpia vähän yli 40- vuotiaana. Äidilläni oli sama eli perintönä sain. Oma kokemus on, että oireet alkoivat noin 2 viikkoa ennen kuukautisia. Välillä saattoi olla parempia päiviä.

Vierailija
14/16 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Saatko purettua tunteitasi? Saatko lohtua, saatko empatiaa? Miehesi kuulostaa aika ymmärtämättömältä putkiaivolta.

Vierailija
15/16 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain jokainen itse tietää miten prosessoi elämäänsä. Olet siinä oikeassa, että elämä on välillä ankeaa. Olen myös kokenut tuota nuorempana. Rukous auttoi. Yksi lause lohduttaa minua aina. Hän on täynnä armoa ja totuutta.

Vierailija
16/16 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyihmisen elämä on liian helppoa, kun voi jatkuvasti analysoida olotilaansa.