Haluaisin kääntää unirytmini..
Hei, oon 25-vuotias nainen. Oon ollu koko ikäni iltatyössä klo 12-20 ja saanut siksi nukkua aina pitkään. Lopetin työni vuoden vaihteessa ja unirytmi on aivan päin pehvaa, näin suoraan sanottuna ... :( Haluaisin kääntää unirytmini mutta jotenkin se tuntuu tosi työläältä kun on viimeiset 7 vuotta saanut nukkua 11-12 asti.
Haluaisin mennä nukkumaan kymmeneltä ja herätä 7-8 aikaan. Kysyisin nyt apua teiltä, miten saisin rytmin käännettyä? Olen yrittänyt sitä että laitan kellon soimaan kahdeksaksi, mutta suljen sen unissani koska kroppani luulee että on yö. Jos herään, herään huonovointisena, mahaa kiertää ja närästää, koska unet jää liian lyhyiksi. Kroppa reagoi ihan fyysisesti siihen että pitkään kestänyttä perusrytmiä yritetään muuttaa niin äkisti viidellä tunnilla.
Haluaisin oikeasti jotain toimivia niksejä, koska haluaisin nyt seuraavan työn toimistoaikojen puitteissa. Toistaiseksi nukkuisin töissä pystyyn jos ottaisin tuollaisen työn vastaan koska rytmi on mitä on. Lisäksi mies elää normaalissa 8-16 arkirytmissä.. Minäkin haluaisin... :(
Kommentit (4)
Oletko kokeillut melatoniinia? Sen avulla voisi yrittää aikaistaa nukkumaanmenoa.
Älä liian paljon kerralla. Seuraavaksi kello soimaan 10.45, tätä 3 päivää tai se viikko. Sitten taas 10.30 ylös jne. Vartti kerrallaan. Yritä huomioida tämä nukkumaan mennessä, siis jos sinulla ei ole nukahtamis tms vaikeuksia.
Hieman asian vierestä, mutta (erittäin ärsyttävä-ääninen) herätyskello pitää sijoittaa niin kauas sängystä, että on pakko nousta ylös sammuttamaan se.
Tämä ei tietenkään estä ketään palaamasta sänkyyn, mutta ainakin välttää sen, että vaan huitaisee herätyksen pois ja jatkaa unia.
Herättäjiä voi olla parikin eri puolilla asuntoa.
Minäkin haluaisin kääntää unirytmiä! Eli eipä taida minusta olla apua. Tietysti jos olet sinkku eikä työt estä, voisit yrittää vähitellen siirtää rytmiä oikeaan aikaan. Vaikka vartin kerrallaan. Jos viikon kerrallaan totuttelet siihen varttiin, kuukaudessa saat rytmiä siirrettyä tunnilla. Sekin on jo jotain.
Mulla ei ole työt vaan pikemminkin työttömyys pahentaneet rytmin sekoittumista. Vaikka miten päätän mennä ajoissa nukkumaan, uni ei tule. Tai tulee harvoin. Joka tapauksessa aamulla nukuttaisi pitkään. En vain pysty, kun olen yhden lapsen äiti. On noustava. Usein yritän päikkäreillä osittain paikata kesken jääneitä unia. Ei vain ole kovin tehokas keino. Pahinta on juuri unien katkonaisuus.
Helpompaa rytmin korjaaminen olisi kesällä. Silloin on aamustakin valoisampaa. Unilamppu saattaa auttaa heräämään, mutta jos ulkona on hämärää, ei väsymys katoa.