Syötkö salmiakkia/lakritsia odotusaikana?
Kommentit (17)
Salmiakki/lakritsi eivät ole mitään lääkkeitä. Matala verenpaine ei myöskään edellytä minkäänlaista lääkitsemistä.
Minä söin salmiakkia raskausaikana, en kylläkään mitään hirveitä määriä. Se lievitti pahaa oloa jota kesti lähes koko raskauden. Matalan verenpaineen aiheuttamaan huimaukseenkin se antoi vähän helpotusta. En siis tosiaan syönyt paljon, 2-3 askia viikossa (onko yhdessä askissa 50g?). Tuo määrä ei ainakaan minun lapseen vaikuttanut, on rauhallinen ja koulussa menee hyvin. Tai voihan se olla että ilman salmiakkia olisi vieläkin rauhallisempi ja pärjäisi vielä paremmin.
Söin, mutta vahdin neuroottisesti ettei mene yli 30g päivässä.... Tulipahan aivoille vähän matikan harjoituksia.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 21:55"]Matala verenpaine ei vaadi mitään hoitoa, saati "itsehoitoa".
[/quote]
Ei ole välttämättä totta. Esim. itselleni suositteli perinatologi kahvia verenpaineen nostoon, koska mulla oli alkuraskaudessa korkea verenpaine joka laski matalaksi raskauden edetessä, ja lääkärit olivat huolissaan ettei istukka toimisi kunnolla matalammilla paineilla. Toki harvinainen tilanne mutta siis ihan mahdollinen...
Söin, kaksin käsin. Helpotti sitä kammottavaa pahoinvointia.
Mielenkiintoinen juttu, kiitos paljon!
Olen nyt keskiraskaudessa syönyt jonkun verran salmiakkia. En tiennyt, että siitä olisi muuta haittaa kuin turvotus ja verenpaineen nousu. Minulla on verenpaine pysynyt tosi matalalla (vähän liiankin, huippaa helposti ylös noustessa) enkä ole vielä kärsinyt lainkaan turvotuksesta, joten ajattelin, että voisin ihan turvallisesti nauttia salmiakista.
Jatkossa yritän kyllä sietää salmiakinhimoani paremmin. Alkuraskaus oli helppo, kun pahoinvoinnin vuoksi ei tehnyt mieli mitään karkkiakaan, mutta nyt vaikeampaa kun normaali ruokahalu on palannut...Ennen raskautta söin tosi paljon salmiakkia, osittain juurikin "itsehoidoksi" luonnostaan kiusallisen matalaan verenpaineeseen mutta tykkään kyllä salmiakista tosi paljon muutenkin.
En syö, tiedän (puoliso on lääkäri) että se on vahingollista ja tiedän että niitä määriä ei tiedetä mitkä olisivat varmasti turvallisia.
Matala verenpaine ei vaadi mitään hoitoa, saati "itsehoitoa".
Naurattaa kyllä toi linkki. Lapset on kaikki menneet yli lasketun ajan, yksi käynnistettiinkin. Lapset ovat kielellisesti ja matemaattisesti lahjakkaita, rauhallisia paitsi yksi lapsista jota tosin opettaja sanoi iloiseksi ja nauravaksi, siksi "häiritsee muita", sen lisäksi että on aina nopeasti valmis. Opettaja sanoikin tuovansä häntä varten kohta monistepinot pöydälleen lisätehtäviä varten. Mitenkähän paljon enemmän sitä salmiakkia olis vielä voinut vedellä?
t: 3
verenpaineen itsehoito...joopa joo
av-mammojen lääketieteelliset oivallukset
kaikke sitä kuulee.
Te jotka alapeukutatte "itsehoidon" kritiikille, voitteko valistaa Asiassa?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 21:55"]
[/quote]
No niinhän sitä luulisi. Olin raskaana pahimpaan mahdolliseen aikaan talvella, kun kadut ja varsinkin jalankulkuväylät kaupungissa olivat peilijäällä tämän tästä. Matala verenpaine aiheutti melkoisesti huimausta ja kaaduin pahasti yhden huimauspuuskan aikana. Synnärille piti mennä tarkistuttamaan verenvuodon syy kaatumisen jälkeen, jolloin lääkäri käski myös syömään salmiakkia koko loppuraskauden ajan. Tottelin. Enkä enää kaatunut. :-) Käski muuten syödä myös muissa raskauksissa jos verenpaine yhtälailla matala. Söin. Eli itsehoitoon mullakin. :-D
Olen syönyt vähän, vaikka minullekin annettiin lupa syödä reilummin kun verenpaineet olivat alhaiset ja pyörrytti.
Tuo verenpaineen itsehoidosta kirjoittanut vastaa, matala verenpainehan ei aiheuta sinällään mitään terveydellistä haittaa, ellei epäonnisesti äkillisesti pyörtyessään romahda sellaiseen asentoon maahan, että luita murtuu (niinkuin itselleni on käynyt). Päinvastoin matala verenpaine on terveydelle hyväksi.
Todella epämukavaa se voi kyllä olla, kun silmissä mustenee ja täytyy ottaa seinistä tukea joka ikinen kerta kun nousee seisomaan, nousee tuolista, kumartuu vaikka nostamaan jotain tai solmimaan kengännauhat ja nousee ylös. Kun koko ajan on huono, hutera ja voimaton olo.
Siksi useampi terveydenhoitaja ja lääkäri on ihan varta vasten kehoittanut minua syömään salmiakkia tai lakritsaa, jotta verenpainetta saisi vähän nostettua. Sillä olisi ollut varaa nousta reippaastikin ja silti olisi vielä ollut ihan terveellisen puolella.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 21:55"]
[/quote]
No niinhän sitä luulisi. Olin raskaana pahimpaan mahdolliseen aikaan talvella, kun kadut ja varsinkin jalankulkuväylät kaupungissa olivat peilijäällä tämän tästä. Matala verenpaine aiheutti melkoisesti huimausta ja kaaduin pahasti yhden huimauspuuskan aikana. Synnärille piti mennä tarkistuttamaan verenvuodon syy kaatumisen jälkeen, jolloin lääkäri käski myös syömään salmiakkia koko loppuraskauden ajan. Tottelin. Enkä enää kaatunut. :-) Käski muuten syödä myös muissa raskauksissa jos verenpaine yhtälailla matala. Söin. Eli itsehoitoon mullakin. :-D
[/quote]
Paljonko paineet siis olivat?