Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko mielestäsi 9 vuotiaan jättää 6 tunniksi yksin?

Vierailija
01.02.2014 |

Ja jos voi niin mistä syystä? Jos ei voi niin miksei?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas niin jonkun sossupummi " kotiäidin" aloitus. Tietty tuonikäisen pitäisi jo osata olla kotona normaalisti kun ihmiset käyvät töissä,mitä tämä elätti ei nähtävästi tee. 10 v on yksin jo pärjättävä sairaanakin kotona kun ei ole oikeutta olla enää pois töistä 10 v täyttäneen sairauden vuoksi. Kypsyykö lapsi mystisesti yhdessä yössä 9 ja 10 ikävuoden välissä vai... enemmän huolettaa näiden loistaen lapset jotka tottuneet siihen että aina joku kotona palvelee. Mitäs tapahtuu kun koittaa päivä ettei äiti olekaan voitelemassa välipalaleipää? Voi näitä resukoita, ei taideta elämässä kovin ruusuisesti menestyä.. Turha passata sentään lapsiaan hengiltä, miten nuo ressukat oppivat ikinä itse mistään selviytymään!

Vierailija
62/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne äitylit täällä, ketkä ovat sitä mieltä, että 9-vuotias ei voi olla yksin kotona iltapäivisin koulun jälkeen ja paikalla tulisi olla ainakin MLL:n hoitaja, niin voisiko edes joku teistä ilmoittaa, oletteko työelämässä vai elättääkseen esim. miehenne teidät ja mahdollistaa kotonaolonne koulujen loma-aikoina ja iltapäivisin ja lähinnä aina? Edelleenkin olen siinä ymmärryksessä, että yhteiskuntamme perusrakennelma on se, että vanhemmat ovat töissä ja lapset kouluissa. Jostain syystä koulupäivät ovat huomattavasti lyhyempiä kuin työpäivät, koulujen lomat ovat huomattavasti pitempiä kuin palkansaajan vuosilomat, palkkataso on tässä maassa sen mukainen, että molempien vanhempien on ansaittava, ja näin ollen päästään aika lailla ratkaisemattomaan tilanteeseen Lasten yksinolon suhteen.

ihan naurettavia juttuja, että koululaisille palkattaisiin iltapäivähoitajia! Kysymys: millä rahalla? Toisaalta jos jokainen perhe palkkaisi iltapäivähoitajan, niin ei varmaan kovin monta työtöntä enää jäisi kortistoihin. Puuttumatta nyt sitten siihen että uskaltaisinko ottaa jonkun tyypin hoitamaan iltapäiväksi lastani vai olisiko kuitenkin turvallisempaa että lapsi on yksin tai kavereittensa kanssa. 

Mutta mielenkiinnolla kuulisin miten te kotona olijat mahdollistatte sen kotonaolemisenne. 

Ai niin, ihan siltä varalta että joku opettaja tai rehtori sattuisi lukemaan tämän tekstini, niin voisitteko lopettaa sen, että koulussa tehdään lauantaisin sisään yksittäisiä arkipäiviä, jotta saadaan vapusta tai helatorstai-yhdistelmästä pidennetty viikonloppu. Meillä TyEL-työsuhteisilla kun ei lomapäivät riitä edes koulujen lomiin, niin ne lapset sitten joutuvat olemaan yksin kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmasluokkalaisen pitää jo pystyä olemaan työpäivän verran yksin kotona ja hätätilanssa yökin. Jos ei onnistu, niin olisin jo siitä huolissani!

Vierailija
64/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sentään 9 v yksin yöksi kotiin. Lapsissakin on monenlaista koheltajaa.

Vierailija
65/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän normaaleilla älynlahjoilla siunattu 9 v pysty tuon ajan yksin olemaan, jollei niin olisin kovasti huolissani. Onko äiti ehkä liian takertuvainen suhteessa lapseensa ja pitää lasta avuttomampana kuin on? Äidillä selvästi jokin häiriö kiintymyssuhteissaan. Haluaa pitää lapsen riippuvaisena itsestään. Nyt sossutädit paikalle, pitäisi isolle lapselle jo uskoa vähän luottoa ja itsenäisyyttä!

Vierailija
66/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 22:36"]

Ei sentään 9 v yksin yöksi kotiin. Lapsissakin on monenlaista koheltajaa.

[/quote]

Aivan hyvin voi jättää, viinat vaan lukkojen taakse ettei niitä juo.

Vierailija
67/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin te oikein laitatte ne lapset ekaluokan jälkeen kesälomilla? 

Leirille saa ehkä yhdeksi viikoksi, kumpikaan vanhemmista ei saa koskaan lomaa kesäkuuksi ja vaikka saisikin, jää sitten elokuusta vähintään viikko aikaa kun molemmat on töissä... (Elokuussa ei enää oo ainakaan täälläpäin leirejä missään) 

Ne tenavat on silloin 7-8-vuotiaita!

Vierailija
68/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oli ekaluokan jälkeen kesälomalla päivisin yksin kotona kun me oltiin töissä. Mummo asui lähellä, jos olisi tullut avun tarve.

Vierailija
69/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän Ricu-Petteri 19 v joutuisi olemaan ensi kesäkuussa joka arkipäivä 3 H yksin kotona! Olisiko kukaan innokas ottamaan Ricu-Petteriä hoitoon kesäkuuksi?  On jo päiväkuiva ja syökin yleensä jo itse kunhan ruoka asetellaan eteen...

Vierailija
70/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan mun 10-v pärjäisi kotona yksin, jos olisi pakko jättää. Itse olen pystynyt järjestämään asiat niin, ettei ole tarvinnut koko päiväksi vielä jättää yksin. Meillä ratkaisuna on au pair, joustavat työajat ja etätyö sekä kesälomilla isovanhemmat. Olen hyvätuloinen, joten au pairin kustannus (n. 800 e/kk) ei kaada taloutta.

Vierailija
71/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

34:lle. Leikkaa lapsellesi leivät valmiiksi, ettei lapsen tarvitse yksinollessaan käyttää leipä/leikkuuveistä. Tavallisella ateriointiveitsellä ei pysty haavoja itselleen saamaan. Ruoka lämpimäksi mikrossa, niin hella ei jää vahingossa päälle. Jääkaappikylmää ruokaa voi jokainen syödä, jos nyt sattuisi sähköt olemaan pois päältä. Ja taskulamput saataville, niin ei hämärän aikaankaan tarvitse ruveta kynttilöitä sytyttelemään, jos ei ole sähköjä (meillä suhteellisen usein sähkökatkoksia, ihan pk-seudun läheisyydessä). Niin ne vähän tohelommatkin pojat selviytyvät yksinollessaan.

Vierailija
72/83 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranenaika. Onko teillä kaikilla muilla mahdollisuus pitää lomaa koko koulujen kesäloman ja muitten lomien ajan? Kaikilla katsokaas ei ole isovanhempia, jotka voisivat lapsia lomalla hoitaa. Meillä on ollut jo 7-vuotiaana työpäivän ajan yksin kotona. Olen soittanut vähintään lounasaikaan ja muistuttanut syömisestä.

Vierailija
73/83 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 17:52"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 17:41"]

Kertokaas uusavuttomien lasten vanhemmat et taitaa olla teidän perheessä kaikki vähän avuttomia. Ei siis muuta voi odottaa lapsiltakaan. Nimittäin jos 9v. ei ole kotona yksin niin se kertoo siitä että äiti elää yhteiskunnan tuella, ainakin suurin osa. Vain harvalla on mummo kotona tai alle 3v. sisar. Normaalisti ihmiset käy töissä.

[/quote]

Ei ole kysymys uusavuttomuudesta, vaan lapsen turvallisuudesta. Ajattele asioita lapsen kautta, älä itsesi kautta. Hoitoapua saa, jos vaan itse on aktiivinen.

Esim. Mannerheimin Lastensuojeluliitosta. On niitä muitakin paikkoja.

-8

[/quote]

Siis ajatteletko oikeasti, että kolmas-neljäsluokkalaisten vanhempien tulisi palkata hoitaja kotiin useita kertoja viikossa? MLL hoitajat on yleensä itsekin koululaisia, eikä edes käytettävissä tuollaiseen aikaan... Miten musta tuntuu, että olet vähän arjesta vieraantunut?

[/quote]

Perustele, miten olen vieraantunut arjesta? Annan lasten olla lapsia. En vyörytä vastuuta ja ahdistusta lapselle, ennekuin lapsi on siihen kypsä.

Mielestäni 9 vuotias ei ole vielä henkisiltä ja fyysisiltä voimavaroiltaan valmis kohtaamaan aikuisten maailmaa. En koskaan soisi lapselle turvattomuuden tunnetta, sellainen kostautuu vanhempana.

-8

[/quote]

Koita tajuta,että on myös kypsiä lapsia. Minun lapseni nimenomaan halusi olla ekaluokkalaisena yksin kotona, koska koki stressaavaksi hoidossa olemisen. Hän on aina nauttinut yksinolosta. Esim. nyt kun on 16, puhuttiin että lähdetään ensi jouluksi ulkomaille. Sanoo että ei todellakaan lähde mukaan vaan haluaa olla yksin kotona. Mikään ei ole kuulemma parempaa kuin päättää itse mitä syö, mitä katsooo telkkarista ja muutenkin olla omillaan.

Vierailija
74/83 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole mahdollisuutta. Ei taida olla kuin muutamalla. Meillä tosin mies saa aika hyvin järkkäiltyä töitänsä, mutta itse työsuhteisena minulla on työehtosopimuksen mukaiset vuosilomat ja työnantaja EI myönnä palkatonta vapaata. Olen jo muutaman viestin kirjoittanut tästä hullusta aiheesta, ettei koululaisia voisi jättää yksin kotiin. Jos valtiovalta olisi sillä linjalla, niin joko kouluissa olisi toimintaa vanhempien työpäivien ajan tai sitten yhteiskuntamme palautuisi tilanteeseen, että toinen vanhemmista (=äiti) jäisi kotiin. Kumpaakaan vaihtoehtoa ei tietääkseni olla harkittu lainsäätäjä taholta, joten kouluikäisten yksinolo kotona kuuluu meidän yhteiskuntaamme. Näkemykseni mukaan edes ns. ylemmällä keskiluokallakaan ei ole mahdollisuutta palkata lastenhoitajaa kotiin hoitamaan kouluikäisiä lapsia, menemättä nyt edes siihen ketä ne lastenhoitajat edes olisivat ja mistä niitä palkattaisiin. 

Vierailija
75/83 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 9 vuotias ja kyllä minä ainakin pärjään. Mutta kun muutimme niin pelottaa asteikosta 1-10 ehkä 1puol. Mun mielestä se on kivaa. Oon ollu 8 tuntia pisimmäkseen kotona YKSIN. Mun vastaus on......................
VOI HYVINKIN!!!!!!!!!!

Vierailija
76/83 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyslomalla oli 7-9-vuotiaat kaksi päivää keskenään kun en saanut lomaa ja läheiset olivat töissä. Hyvin meni vaikka hirvitti. En voinut vaan jäädä pois töistä kun en saanut palkatontakaa n. Työpaikkani liittyy ihmisten lomailuun niin ei voi kukaan silloin lomailla kun asiakkaita paljon.

Vierailija
77/83 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaisinkin voi olla kun olen itse ollut yli 10 tuntia yksin ja olen alle 10 vuotta

Vierailija
78/83 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 7 vuotiaana tulin bussilla koulusta kotiin eikä kukaan ollut kotona. Söin välipalan, tein läksyt ja kysyin lupaa että saisinko mennä kaverille.

Vierailija
79/83 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi, mietin itse että menen poikani mukaan kun menee armeijaan ensi kesänä.

Olen antanut hänen käydä yksin vessassa kun täytti 20v, mutta tarkistin kellosta ettei viivy liian kauaa.

Vierailija
80/83 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli jo 5-vuotias eskarilainen.