Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko mielestäsi 9 vuotiaan jättää 6 tunniksi yksin?

Vierailija
01.02.2014 |

Ja jos voi niin mistä syystä? Jos ei voi niin miksei?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne lapset vaan jätetään heitteille. Oman onnensa nojaan useiksi tunneiksi.

Ja sitten ihmetellään, kun se meidän esimurkku Nico-Petteri oireilee niin kovasti. 

Hienoa vanhemmat, jatkakaa valitsemallanne linjalla.

Vierailija
42/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 19:23"]

Niin ne lapset vaan jätetään heitteille. Oman onnensa nojaan useiksi tunneiksi.

Ja sitten ihmetellään, kun se meidän esimurkku Nico-Petteri oireilee niin kovasti. 

Hienoa vanhemmat, jatkakaa valitsemallanne linjalla.

[/quote]

Miten heitteille?

Kun on selvät työt mitä kotona tehdään ja sen jälkeen voi lueskella, niin ei siinä mitään heitteillä olla.

Ulkona porukassa tyhmäillään, mutta työnteko on eri asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän pakko tulevaisuudessa jättää. Olen yh. Ei mulla ole vuosilomapäiviä tai edes mahdollisuutta pitää palkatonta niin paljoa kuin koulussa on tuon iikäisille lomia. Pätkätyöläisenä usein kesään mennessä lomia ei ole sen sopimuksen aikana ehtinyt kertyä kuin pari päivää. Sellaisia turvaverkkoja, jotka pystyisivät viikoiksi joka vuosi ottamaan lapsen hoitoon, ei ole - isovanhemmat, kummit, tädit ovat itsekin työelämässä ja asuvat kkaukana.

Hoitajan voisin palkata tai laittaa lapsen leirille toisensa jälkeen, jos jätettäisiin joko syömättä tai vuokra maksamatta. Mun palkka riittää juuri välttämättömänä meille. Jos jostain pitäisi taikoa satasia viikossa hoitoon, se on pois siitä välttämättömästä.

Vaihtoehtona joko löytää mystinen rahalähde jostain, josta saa mitään tekemättä ja kotoa pois olematta satasia joilla palkata hoitaja tai lopettaa työt ja elää sossun rahoill kunnes lapsi on niin iso, että pärjää yksin kotona.

Nyt onneksi asia ei ole vielä ajankohtainen, kun lapsi ei ole vielä koulussa.

Vierailija
44/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi tuon ikäisiä lapsia pitäisi kohdella kuin pikkuvauvoja. Jos 9-vuotiasta ei uskalla jättää 6 tunniksi kotiin, niin mikä maagisesti muuttuu muksun täyttäessä kymmenen? Tuon ikäisen lapsen kanssahan ei enää ole oikeutta jäädä töistä pois tämän sairastuessa. 9-vuotiaan lapsen on jo aika ottaa itsestään vastuuta, ja asiaa kannattaa alkaa harjoittelemaan jo aikaisemminkin. 

Vierailija
45/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä 9-vuotias on yksin kotona ja välillä aika paljonkin. Toisinaan menen kuudeksi töihin ja koululainen vasta yhdeksäksi että joutuu heti aamusta olemaan yksin. Myös toisinaan iltapäivisin pääsee klo: 12.00 koulusta ja itse töistä esim. 17.30. Mies on reissutöissä. Olen sanonut lapselle että aina saa soittaa mulle, isälle, mummolle ja papalle jos hätä tulee. Tai mennä naapuriin tai lähellä olevaan tuttuun päiväkotiin jos jostain syystä tapahtuu jotain. Hyvin on pärjännyt. Katsoo lastenohjelmia, tekee läksyjä, syö välipalaa ja leikkii kavereiden kanssa.

Vierailija
46/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ainakin koko päivän yksin kotona, kun äiti oli töissä koulun lomien aikaan. Kaveri asui ihan viereisessä talossa ja usein oltiin ulkona leikkimässä. Jos en ollut kaverin kanssa niin pelasin tietokonepelejä, tein puuhakirjoja tai katoin videoita. Ei pelottanut eikä tullut traumoja. Äiti oli opettaniut miten mikroa käytetään ja miten saa tehtyä helppoa välipalaa, ei syttynyt talo tuleen eikä mitään vastaavaa. Ei 9v ole mikään 3v joka ei pärjäisi yksin.

Vierailija
47/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muissakin maissa tuon ikäiset ovat kotona yksin vaikka liikenteessä ja ulkona ei saisikaan olla. Ja vaaditaan ja vastuutetaan paljon enemmän kuin suoemssa.

Vierailija
48/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kysymykset on samanlaisia kun -->painan 60kg onko liikaa eli ei ilmoiteta pituutta. Tällä haen nyt sitä, että mistä me voidaan tietää onko lapsesi henkiseltä kehitykseltään mitä tasoa. Toiset 9 v imee tissiä ja tuttia kun taas toiset 9v poltaa tupakkaa ja juo kaljaa. Jokainen ymmärsi pointin joten edelliseen lauseeseen turha puuttua eli ei ole yksiselitteistä vastausta pelkän iän perusteella.

Tosin 9v jo niin vanha, että jos sitä ei voi jättää yksin ollaan henkisessäkehityksessä pahasti jäljessä.

Vierailija
49/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Niin vanha lapsi osaa hoitaa omat asiansa ja tietää mitä tehdä hätätilanteissa. Muuten käyttäytyy hyvin ja osaavasti, miksi se yksin ollessaan tietyn tuntirajan ylittyessä heti kutsuisi narkkareita sisään, murtaisi jalkansa ja sytyttäisi tulipalon?

On kyllä erikoistapauksia, mutta heille on varmaan muutenkin järjestetty jonkinlaista päivähoitoa vanhempien ollessa töissä.

Vierailija
50/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että nyt puhutaan ihan normaaleista 9-vuotiaista. Tottakai, jos on joku paha kehityishäiriö tai sairaus niin silloin ei saisi yksin jättää, mutta sehän on sanomattakin selvää. Kyllä sen ikäisen pitäisi jo vähän tietää miten eletään, ilman että joku olisi koko ajan perässä.

Vierailija
51/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvin jättää. 9-vuotias ei ole mikään pikkulapsi enää. Muistelkaa vaikka sitä aikaa, kun olitte itse sen ikäisiä.

Vierailija
52/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 20:50"]

Luulen, että nyt puhutaan ihan normaaleista 9-vuotiaista. Tottakai, jos on joku paha kehityishäiriö tai sairaus niin silloin ei saisi yksin jättää, mutta sehän on sanomattakin selvää. Kyllä sen ikäisen pitäisi jo vähän tietää miten eletään, ilman että joku olisi koko ajan perässä.

[/quote]

Ihan normaaleissakin lapsissa on todella paljon eroa...niinkun tuolla aiemmin totesin olin 8v yksin yötä kotona, ei minua pelottanut eikä jäänyt henkisiä traumoja. Taas löytyy joitan 8v jotka vielä pelkää pimeää ja ihan normaaleista lapsista puhutaan.

Vierailija
53/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa jättää 9 v yksin kuudeksi tunniksi.

Vierailija
54/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 20:51"]

Voi hyvin jättää. 9-vuotias ei ole mikään pikkulapsi enää. Muistelkaa vaikka sitä aikaa, kun olitte itse sen ikäisiä.

[/quote]Ei tarvinnut tulla koskaan tyhjään kotiin.

Vierailija
55/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 20:59"]

Ei saa jättää 9 v yksin kuudeksi tunniksi.

[/quote]

Niin mistä syystä?

Vierailija
56/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-vuotiaan normaalin lapsen voi jättää yksin kuudeksi tunniksi. Tätä ennen on toki hyvä olla lyhyempiä yksinoloja ja vanhemman on hyvä olla tavoitettavissa milloin tahansa. Hyvä olisi jos lapsella olisi esim. naapurustossa joku, joka  voisi tarvittaessa auttaa.

Ajat muuttuvat. Vastikään eräs henkilö (tapasin työasioissa, ei ollut entuudestaan tuttu) kertoi itse olleensa 60-luvulla 8-vuotiaana 2-vuotiaan sisaruksensa lapsenvahtina kesän ajan, kun äiti oli töissä. Asuivat Helsingissä ja olivat käyneet mm. Marjaniemen uimarannalla. Kertoessaan tämä henkilä hiukan kauhisteli, että eipä olisi oman lapsensa kanssa uskaltanut ajatellakaan moista.

Mutta heitteillejättöä 9-vuotiaan lapsen kuuden tunnin yksinolo ei kyllä ole. Toivottavasti Suomessa ei koskaan mennäkään siihen, että alle 12-vuotiasta pitää hakea ja viedä kouluun jne., vaikka tuohon pakotetaankin joissakin maissa lainsäädännöllä.

Vierailija
57/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavia tuommoiset "Ei saa" "Saa" -vastaukset. Jos ei keksi muuta sanottavaa, niin täytyykö silti vaivautua kirjoittamaan? :)

Niin, jos se lapsi pelkää, niin totta kai silloin opetetaan ja näytetään ettei siellä sängyn alla ole mörköjä :D Neuvotaan mitä pitää tehdä jos jotain sattuu, kirjoitetaan vaikka lapulle tärkeitä asioita. Maalaisjärjellä!

Vierailija
58/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kun lapsen tunnit peruuntuvat jostain syystä, tai on pitkä loma? Jäättekö itsekin kotiin?

"Anteeksi nyt, mutta meidän Petteri voi vaikka saada haavan sormeen tai pelästyä. Tänään en millään pääse töihin."

Vierailija
59/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi.

Oma 9-vuotiaani on ekaluokkalaisenakin ollut säännöllisesti tuollaisen ajan yksin. Pääsi yhdeltätoista, minulla meni töissä kuuteen yhtenä päivänä viikossa.Samoin koulujen loma-ajat on pääsääntöisesti yksikseen kotona. Ei työssäkäyvän loma mitenkään riitä koulun kaikkia lomia kattamaan.

Luulisin, että vähemmistössä ovat ne, joiden kolmasluokkalainen ei ole monia tunteja yksin viettänyt. Johan koulupäivä on työpäivää lyhyempi.

Vierailija
60/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka näitä tänään tänne tehtailee...