Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko mielestäsi 9 vuotiaan jättää 6 tunniksi yksin?

Vierailija
01.02.2014 |

Ja jos voi niin mistä syystä? Jos ei voi niin miksei?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riipuu lapsesta. Meillä esikoinen ei halunnut 9-vuotiaana olla yksin kotona pitkään, keskimmäisellä ei ollut mitään ongelmaa. Tosin meillä mummi asuu lähellä ja voi tarvittaessa käydä katsomassa, että lapsella on kaikki ok tai lapsi voi mennä mummille, jos ei halua olla kotona. 

Vierailija
22/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta. Eivät kaikki pelkää olla yksin kotona! Itse rakastin jo lapsena yksin olemista yli kaiken, ja kuusi tuntia omaa rauhaa olisi ollut silkkaa luksusta minulle 9-vuotiaana, kun jouduin aina jakamaan huoneen sisarusten kanssa eikä koskaan ollut omaa rauhaa. Olisin varmasti käyttänyt ajan lukemiseen, piirtämiseen, muuhun puuhailuun, syönyt välipalan... Itse tunnet lapsesi parhaiten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas uusavuttomien lasten vanhemmat et taitaa olla teidän perheessä kaikki vähän avuttomia. Ei siis muuta voi odottaa lapsiltakaan. Nimittäin jos 9v. ei ole kotona yksin niin se kertoo siitä että äiti elää yhteiskunnan tuella, ainakin suurin osa. Vain harvalla on mummo kotona tai alle 3v. sisar. Normaalisti ihmiset käy töissä.

Vierailija
24/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voisi? Kesälomalla (lapsen) ei ole muuta mahdollisuutta enkä oikeasti ymmärrä, miten ihmeessä te saatte aina järjestymään niin, että lapsen ei tarvitse olla yhtään itsekseen.

Meillä' lapset on hoidettu kotona, he tietävät, miten täällä ollaan, mitä pitää varoa ja mitä pitää tehdä. Pärjäävät ihan hyvin kotona päivällä 6 tuntia ilman, että tarvitaan hoitajaa.

Vierailija
25/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 17:41"]

Kertokaas uusavuttomien lasten vanhemmat et taitaa olla teidän perheessä kaikki vähän avuttomia. Ei siis muuta voi odottaa lapsiltakaan. Nimittäin jos 9v. ei ole kotona yksin niin se kertoo siitä että äiti elää yhteiskunnan tuella, ainakin suurin osa. Vain harvalla on mummo kotona tai alle 3v. sisar. Normaalisti ihmiset käy töissä.

[/quote]

Ei ole kysymys uusavuttomuudesta, vaan lapsen turvallisuudesta. Ajattele asioita lapsen kautta, älä itsesi kautta. Hoitoapua saa, jos vaan itse on aktiivinen.

Esim. Mannerheimin Lastensuojeluliitosta. On niitä muitakin paikkoja.

-8

Vierailija
26/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
27/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vielä jatkaa...  Sitten, kun 10-vuotias sairastaa ja siihen ottaa lomapäiviä, niin milläs olet lomalla, kun koulusta on syys-, joulu- ja hiihtoloma? Vuosilomat yksinkertaisesti eivät riitä, vaikka ei jokaista lomaa pidettäisikään puolison kanssa samaan aikaan. Ensi lukuvuoden joululoma kestää pikaisen laskusuorituksen jälkeen täällä meidän kunnassa 18 päivää. En vielä laskenut montako niistä on yleisiä pyhäpäiviä (joulu ja viikonloput). Itse teen töitä virka-aikana ja lyhennetyllä työpäivällä, mutta mikäli lasta ei ikinä voisi jättää yksin kotiin, niin ei olisi muuta vaihtoehtoa kuin irtisanoutua töistä. Sinänsä en ymmärrä nykypäivää, koska 70-luvulla pärjäsimme vallan mainiosti yksin kotona koulun jälkeen, sairaina ollessa (flunssa yms. lievemmät taudit) ja jopa loma-aikoina. Eikä edes ollut kännyköitäkään, joten äitiä ei saanut välttämättä kokoajan ja heti kiinni. Toki itsekään en haluaisi jättää 9-vuotiasta yksin kotiin edes iltapäivisin, mutta ilmeisesti olen liian itsekäs ja rahan ahne, kun en uskalla irtisanoutua töistäkään. Sitten täällä vielä kehdataan arvostella, jos työpäivän jälkeen säntää kotiin lapsen luo eikä kuitenkaan viitsi edes itse kuoria ja pilkkoa perunoita ja sipuleita janssoninkiusaukseen (lukekaapa se ketju!)!!

Vierailija
28/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 17:52"]

[/quote]

Ei ole kysymys uusavuttomuudesta, vaan lapsen turvallisuudesta. Ajattele asioita lapsen kautta, älä itsesi kautta. Hoitoapua saa, jos vaan itse on aktiivinen.

-8

[/quote]

Siis ajatteletko oikeasti, että kolmas-neljäsluokkalaisten vanhempien tulisi palkata hoitaja kotiin useita kertoja viikossa? MLL hoitajat on yleensä itsekin koululaisia, eikä edes käytettävissä tuollaiseen aikaan... Miten musta tuntuu, että olet vähän arjesta vieraantunut?

Vierailija
29/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin 90-luvulla 9-vuotias, oli ihan normaalia, että tuon ikäiset lapset olivat esim. koulujen lomilla yksin kotona vanhempien ollessa töissä. Maailmasta ei vajaa 20 vuodessa ole tullut yhtään vaarallisempaa paikkaa, joten en keksi yhtään hyvää syytä, miksi normaali 9-vuotias ei pärjäisi 6 tuntia yksinään kotona. Itse viihdyin tuon ikäisenä oikein hyvin yksin kotona ja osasin tehdä välipalaleivät yms. Usein saatoin kutsua jonkun kaverin kylään tai vastaavasti lähteä ulos leikkimään tai ehkö mennä jonkun lähellä asuvan kaverin luokse leikkimään.

Te vanhemmat, jotka ette anna kouluikäisten lastenne olla yksin kotona, kuljetteko  oikeasti koko ajan lastenne perässä? Ainakin minua välillä ärsytti tuon ikäisenä aikuisten läsnäolo ja mielestäni parhaimmat leikit syntyivät silloin, kun aikuisia ei ollut paikalla. Aikuisten puuttuminen antoi mahdollisuuden päästä jotenkin syvemmälle leikin maailmaan, kun joku vanhempi ei ollut vieressä hymähtelemässä, että "onpa teillä kiva leikki".

Vierailija
30/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnaisesti voi jättää. Säännöllisesti tilanne olisi aika ikävä lapselle.

Ei tuossa ole ongelmaa, jos lapsi on puhelimen päässä ja hänen kanssaan soitellaan muutaman kerran päivän aikana. Tekemistä kannattaa myös miettiä yhdessä etukäteen, ja ruoat tietenkin katsoa valmiiksi.

Vierailija
31/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut mennä yksin rannallekin tuon ikäisenä ja viihtynyt siellä suurinpiirtein koko päivän. Olen tosin aina tykännyt olla (myös) yksin.

Vanhemmat normaaleja, töissä käyviä ihmisiä ja meistä lapsista on kyllä hyvin huolehdittu, eivät vaan ole jaksaneet turhaan perään kotkottaa. Nyt ikää 24 ja välit vanhempiin hyvät.

Vierailija
32/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma esikoiseni on kerran ollut yksin 7h, kun piti lähteä sijaisuutta tekemään. Oli kuukauden päästä täyttämässä yhdeksen. Naapurille sanoin, että lapsi on tämän päivän yksin kotona ja kyselin onko heillä menoa, jos hätä tulee. Mummulle ja vaarillekin ilmoitin ja käskin heidänkin tehdä muutamia tarkistuspuheluita. Hyvin oli lapsella päivä mennyt. Lähinnä oli lueskellut (mitä usein tekee muutenkin) ja soitellut mummulle jne. Oli päivän jälkeen hyvin ylpeä itsestään :) 

Vierailija
33/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä se tulikin: Eli onpas TEILLÄ kiva leikki...tarkoittaa eri asiaa kuin onpa SINULLA kiva leikki...".

Tässä ketjussa puhuttiin 9 vuotiaan jättämisestä kotiin YKSIN. Nykyään ei ole enää joka paikassa niitä kilttejä "naapurin tätejä", joiden luokse lapsi voi mennä, kun on vahingossa leikannut veitsellä sormeen...

"... , että "onpa teillä kiva leikki".

[/quote]

Vierailija
34/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 18:00"]

[/quote]

-8

[/quote]

Siis ajatteletko oikeasti, että kolmas-neljäsluokkalaisten vanhempien tulisi palkata hoitaja kotiin useita kertoja viikossa? MLL hoitajat on yleensä itsekin koululaisia, eikä edes käytettävissä tuollaiseen aikaan... Miten musta tuntuu, että olet vähän arjesta vieraantunut?

[/quote]

Perustele, miten olen vieraantunut arjesta? Annan lasten olla lapsia. En vyörytä vastuuta ja ahdistusta lapselle, ennekuin lapsi on siihen kypsä.

Mielestäni 9 vuotias ei ole vielä henkisiltä ja fyysisiltä voimavaroiltaan valmis kohtaamaan aikuisten maailmaa. En koskaan soisi lapselle turvattomuuden tunnetta, sellainen kostautuu vanhempana.

-8

Vierailija
35/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kirjoittaja on sitä mieltä, että 9-vuotias on liian nuori olemaan 6 tuntia yksin. Montako tuntia olisi sitten hyvä aika?

Äärilaita ehkä on se, ettei 9-vuotias ole ollut yhtään yksin. Kerran tein etäpäivää kun ovikello soi. Ovella oli naapurin 9v (lapseni luokkakaveri) äitinsä kanssa. Äiti kysyi voiko lapsi tulla meille aamuksi kun toiselle luokkakaverille ei sinä aamuna voinut mennä sairastumisen takia. Äiti on vasta aloittanut työt, ollut kotiäitinä tähän asti. Tämä tapahtui ehkä puoli 9 aikaan, lapsilla alkoi koulu klo 10 eli lapselle olisi tullut vain alle 1,5 tunnin yksinolo (kouluun parin minuutin matka).

Silloin hieman kummastutti, mutta kun mietin, niin ei tämä lapsi varmaan tosiaan ole aiemmin ihan yksin joutunut olemaan. On sisarusparvessaan keskimmäinen (2 vanhempaa, 2 nuorempaa lasta) ja äiti tosiaan ollut kotona, eli aina on ollut seuraa.

Omani taasen joulun ja uudenvuoden välipäivinä yritti patistaa minua lähtemään konttorille että saisi olla yksin. Sinnikkäästi tein silti etäpäiviä, mutta ehkäpä kesällä sitten lapsi on taas yksikseen joitain työpäiviä.

-4

Vierailija
36/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perustele miten olen vieraantunut arjesta?"

Onko sulla kolmas-neljäsluokkalainen lapsi? Maksatko todella yksityiselle hoitajalle noin 200 euroa kuussa siitä, että hän käy kerran viikossa hoitamassa lastasi koulun jälkeen? Vaikka lapsi voisi käydä syömässä välipalan ja lähteä kaverin kanssa ulos? Sun mielestä tämä on täysin realistista?

Vierailija
37/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 18:37"]

"Perustele miten olen vieraantunut arjesta?"

Onko sulla kolmas-neljäsluokkalainen lapsi? Maksatko todella yksityiselle hoitajalle noin 200 euroa kuussa siitä, että hän käy kerran viikossa hoitamassa lastasi koulun jälkeen? Vaikka lapsi voisi käydä syömässä välipalan ja lähteä kaverin kanssa ulos? Sun mielestä tämä on täysin realistista?

[/quote]

Et antanut toivomaani perustelua, vastasit kysymykseen kysymyksellä.

Tuttu taktiikka. Kun kritiikkiä ei pysty kumoamaan, alkaa vähättey. Tämä oli ennalta arvattavissa.

Olen aina aikatauluttanut ja valinnut menoni niin, ettei lasten tarvitse jäädä yksin. Yllätystilanteessa olen myös käyttänyt MLL:n palvelua (vain kerran).

Odotan edelleen perusteluasi väitteeseesi, millä tavoin mielestäsi olen etääntynyt arjesta?

-8

Vierailija
38/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai. sairasta kysyä edes tuollaista. Jos ei osaa 9-vuotiaana laittaa itselleen ruokaa ja viihdyttä itseään ja tehdä kotitöitä ja siivota taloa, ei osaa 20-vuotiaanakaan.

Vierailija
39/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 18:00"]

[/quote]

-8

[/quote]

[/quote]

Perustele, miten olen vieraantunut arjesta? Annan lasten olla lapsia. En vyörytä vastuuta ja ahdistusta lapselle, ennekuin lapsi on siihen kypsä.

Mielestäni 9 vuotias ei ole vielä henkisiltä ja fyysisiltä voimavaroiltaan valmis kohtaamaan aikuisten maailmaa. En koskaan soisi lapselle turvattomuuden tunnetta, sellainen kostautuu vanhempana.

-8

[/quote]

ei se lapsi pelkää olemista ja elämistä, jos kukaan ei ole pelotellut että maailma on vaaralinen paikka, täynnä pedofiileja, karhuja ja susia.5v on jo iso ja silloin meillä on haluttu olla . Nykyajan vanhemmat eivät vaadi mitään, ei kuria eikä toisten kunnioittamista.

Vierailija
40/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yhden tutun yh:n lapsi on ollut vanhemman vuorotyön takia ilta kahdeksaa, jopa yhdeksään yksin kotona. Ainakin tokasta luokasta lähtien, eli 8-vuotiaana. Riippuu lapsesta, tämä ei edes halunnut esim. iltikseen tai käydä isovanhemmilla jotka lähellä asuivat. Ekasta luokasta en tiiä, kun asuivat muualla