Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko mielestäsi 9 vuotiaan jättää 6 tunniksi yksin?

Vierailija
01.02.2014 |

Ja jos voi niin mistä syystä? Jos ei voi niin miksei?

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei ole tarvinnut jättää mutta tiedän että lapseni luokkakaverit joutuvat joskus olemaan yksin kotona tuon ajan. Yhtenä päivänä viikossa koulu loppuu klo 11 ja jotkut vanhemmat ehtivät kotiin vasta klo17 jälkeen.

Vierailija
2/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jättää. Paitsi ilta-aikaan en ehkä jättäisi jos lasta pelottaa. Mutta päiväksi hyvinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsi ollut pari syyslomapäivää yksin kun mies oli töissä ja minä työreissulla (muuten olisin tehnyt etäpäiviä). Olihan tuo pärjännyt mutta eipä sitä mielellään jättäisi.

Vierailija
4/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin voinut jättää keskimmäisen lapseni vuosi sitten tämän ollessa yhdeksän vuotias päivällä kotiin yksin, mutta vanhinta ja nuorinta lastani en olisi jättänyt/jätä. Jos keskimmäinen tyttäreni olisi vaikka viittä vaille terve, mutta en saisi häntä hoitoon mummolaan, niin kyllä hän pärjäisi mainiosti täällä. Tottakai soittelisin muutaman kerran, mutta en olisi kovin huolissani.

Vanhempi ja nuorempi sisarus ovat taas sen verran sählääviä tyyppejä, että pari tuntia yksin koulun jälkeen on riittävä aika.

Vierailija
5/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 16:36"]

Voi jättää. Paitsi ilta-aikaan en ehkä jättäisi jos lasta pelottaa. Mutta päiväksi hyvinkin.

[/quote]

Päiväajasta kyse. ap

Vierailija
6/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi, en ainakaan, jos ei lähellä ole ketään turvallista tuttua aikuista, jolta voi hakea apua, jos tulee ongelmia. Kyllä 9-vuotias on vielä aika pieni. Monessa maassa noin pitkäksi ajaksi yksin jättäminen tulkittaisiin heitteillepanoksi ja siitä voisi saada viranomaiset niskaansa.

Vierailija
7/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, 6 tuntia on liian pitkä aika. Pitäisi olla joku aikuinen jonka puoleen lapsi voisi kääntyä, jos häntä alkaa pelottamaan ja/ tai ahdistamaan. Vaikka lapsi olisikin varhaiskypsä, te ette voi tietää hänen tunnemaailmaansa. Ettekä voi tietää mitä tapahtuu noiden 6 tunnin aikana hänen mielessään ja siinä tilanteessa. Turvattomuuden tunteet voivat purkautua vasta murrosiässä agressiivisuutena ja jopa väkivaltaisuutena.

Miettikää aikuiset, miten lapsi näkee ja kokee maailman. Heillä ei ole teidän tietotaitoa, eikä elämänkokemusta selviytyä eri tilanteista.

Vierailija
8/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa edes kuvitella tilannetta, että jättäisin 9 vuotiaani 6 tunniksi yksin...Tai ehkä, jos olisin esim. yötöissä ja työt alkaisivat niin myöhään illalla, että lapsi ehtisin laittaa lapsen ensin nukkumaan.

Pisin aika, mitä meidän 9 vuotias on ollut aivan yksin kotona, on ehkä tunnin verran. Muuten on aina ollut vähintään joku vanhemmista sisaruksista läsnä.

Vierailija
9/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ajattele itsesi lapsen asemaan. Kuinka viettäisit 6 tuntia yksin kotona? Mitä kaikkea voisit tehdä saadaksesi ajan kulumaan? kenelle kaikille voisit soittaa? Saisitko ulkoilla sinä aikana yksin? Laittaistko itse välipalaa/ruokaa? Jaksaisitko vielä lukea yksin ollessasi kirjoja? Entä olisiko kivaa piirtää tai leikkiä aivan yksin?

Vierailija
10/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi jättää ja olen jättänytkin useita kertoja. Itse asiassa nuoremmankin. 

Vierailija
11/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan hyvin voi jättää. Esim. minun nelosluokkalainen (täytti joulukuussa 10) koko lukuvuoden ollut perjantait yksin kotona, kun koulu päättyy klo 11. Minä tulen töistä klo 17 ja mies klo 18. Ihmettelen kyllä, miten muut perheet hoitavat tällaiset tilanteet, jos lapsi ei voi olla yksin?

Vierailija
12/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jättää...itse olin 8v ensimmäisen kerran yksin yötä kotona. Ei pelottanut eijäännyt henkisiä traumoja..

Vierailija
13/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 16:55"]

Vaikeaa edes kuvitella tilannetta, että jättäisin 9 vuotiaani 6 tunniksi yksin...Tai ehkä, jos olisin esim. yötöissä ja työt alkaisivat niin myöhään illalla, että lapsi ehtisin laittaa lapsen ensin nukkumaan.

Pisin aika, mitä meidän 9 vuotias on ollut aivan yksin kotona, on ehkä tunnin verran. Muuten on aina ollut vähintään joku vanhemmista sisaruksista läsnä.

[/quote]

No jos ihan järkevästi ajatellaan, tämä olisi tosi paljon kamalampi tilanne, että lapsi nukahtaa turvallisesti vanhemman kanssa ja herää keskellä yötä eikä kotona ole ketään. Ajattelisin, että on tuhat kertaa pelottavampaa herätäyöllä yksin kotona ja olla siellä yksin edes tunti kuin että olisi kotona esim. klo12-18 yksin koulun jälkeen. 

En ikinä, ikinä jättäisi edes 13-vuotiasta yksin yöksi, sen sijaan mielestäni jo ekaluokkalainen pärjää hyvin muutamia tunteja yksin koulun jälkeen, kunhan on puhelin ja vanhemmat  töissä (tai joku muu aikuinen) niin lähellä, että hädän tullessa on lapsen luona nopeasti. 

Vierailija
14/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi. En ymmärrä, mitä perusteluja tähän tarvitaan. 9-vuotias on täysin lapsi.

Vierailija
15/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta.

Vierailija
16/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 17:16"]En jättäisi. En ymmärrä, mitä perusteluja tähän tarvitaan. 9-vuotias on täysin lapsi.

[/quote]joo, kolmas luokkalainen joka ei pärjää yksin kotona taitaa olla aika uusavuton tenava joka ei osaa edes käyttää mikroa kun on kaikki kannettu nenän eteen? Hah hah

Vierailija
17/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jättää satunnaisesti ja se 9v. osaa ainakin meillä soitella vanhemmille ja varuiksi mummille, jos meille tapahtuisi jotain ja ruokaa pitää olla lämmitettäväksi mikrossa. Tekee ihan hyvääkin lapsille. Itse olen kotiäiti eli aina kotona niin noi yksinolo harjoittelut tekee tosi hyvää ton ikäiselle. No ei ihan kuutta tuntia olla oltu poissa, mutta 4 tuntia kuitenkin, kun käytiin lemmikkiä  katsomassa.Lapseni täyttää kohta 10v . ja sosiaalityöntekijät puoltaa yksin oloa, näin mulle sanottiin.  Ei siis joka päivä vaan joskus. No meidän lapsella on ainakin aivot.

Vierailija
18/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi jättää, jos lapsi itse on asian kanssa ok ja sellainen, joka pärjää. Päivällä on valoisaa, joten vaikka sähköt menisivät, niin ei ole ongelma. Olet kuitenkin puhelimitse tavoitettavissa? Meinaatteko te, joiden mielestä ei voi jättää, että lapsenne ei koulunkaan jälkeen ole yksin kotona? Kaikki tässä maassa eivät kuitenkaan ole työttömiä tai jollain muulla syyllä kotona olevia ja ymmärtääkseni tämä yhteiskunta on rakentunut siten, että aikuisten on ajateltu olevan keskimäärin 8 tuntia töissä ja lapset (ainakin eka-kolmasluokkalaiset) noin 4 tuntia päivässä koulussa. Kun edelleenkään meillä kaikilla ei ole terveitä isovanhempia, kotonaolevia sisaruksia tai kummeja jne. sukulaisia tai jotain muita hoitajia lähellä. Ja normaali palkkatyöläinen ei ole niin rahoissaan, että voisi hankkia kouluikäisille hoitajan iltapäiviksi. 10-vuotiaan kanssahan ei enää työehtosopimusten mukaisesti saa edes jäädä kotiin, jos lapsi on sairaana. Vielä en ole ratkaissut sitä yhtälöä, että miten siitä sitten selvitään. Lomapäivillä ilmeisestikin...

Vierailija
19/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 16:58"]

Ap, ajattele itsesi lapsen asemaan. Kuinka viettäisit 6 tuntia yksin kotona? Mitä kaikkea voisit tehdä saadaksesi ajan kulumaan? kenelle kaikille voisit soittaa? Saisitko ulkoilla sinä aikana yksin? Laittaistko itse välipalaa/ruokaa? Jaksaisitko vielä lukea yksin ollessasi kirjoja? Entä olisiko kivaa piirtää tai leikkiä aivan yksin?

[/quote]

En ole ap, mutta jos kuvittelen itseni 9-vuotiaaksi, niin en näe tuossa suurta ongelmaa. Minulla ei ollut juurikaan kavereita tuon ikäisenä. Jos koulu olisi loppunut klo 12 ja vanhemmat tulleet töistä klo 18, niin hyvin olisin saanut ajan kulutettua juurikin mainitsemillasi tavoin: piirrellen, lukien, ulkona leikkien jne. Varmasti olisin löytänyt kaapista välipalaakin.

Paljon on niitä lapsia, joilla ei ole kavereita, joten he joutuvat useinkin keksimään itsenäistä tekemistä, vaikkeivat ehkä aina kuutta tuntia päivässä.

Vierailija
20/83 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiaa kysynyt sosiaalityöntekijöiltä ja heidän mielestä 9v. on hyvä olla yksin ja harjoitella omatoimisuutta. Meillä selkeesti lapsi osaava, mutta passauttaa paljon, kun olen aina kotona. Eikä tässä kukaan puhunut mistään yö poissaoloista, kun ei meillä ainakaan ole yöllä yhtään mitään menoja. 18