Kokemuksia Yaz pillereistä teinillä
runsaisiin kuukautisiin, kramppeihin ja acneen?
Onko tullut pahoja sivuvaikutuksia?
Mitä muita pillereitä olette kokeilleet ja onko joku parempi kuin toinen?
Kommentit (62)
Täällä yksi 17-vuotias joka on jo 4 kuukautta kyseisiä pillereitä käyttänyt, selässä oleva lievä akne kadonnut kokonaan niiden käytön aloittamisen jälkeen, ja iho muutenkin parantunut. Kuukautiskivut eivät kyllä vielä ainakaan ole kadonneet mihinkään, ehkä vähän lieventyneet ja kestävät vähemmän aikaa ja vuodon määrä vähentynyt. Kun rupesin käyttämään, oli kyllä aluksi aika hirveitä mielialanvaihteluita muttei muuten mitään negatiivista.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 17:01"]
Suomessakin tutut ehkäisypillerit yhdistetty kuolemiin Kanadassa
Suomalaisnaisillekin hyvin tutut ehkäisypillerit Yasmin ja Yaz on yhdistetty kuolemantapauksiin Kanadassa. Asiasta on nostettu ryhmäkanne. Kanadan terveysviranomaisten mukaan näiden kahden maailman eniten käytetyn ehkäisypillerin epäillään johtaneen yhteensä 23 naisen kuolemaan, joista suurin osa johtuu veritulpasta.
Yli puolessa raportoiduista kuolemantapauksista naiset olivat alle 26-vuotiaita, nuorin vain 14-vuotias.
CBC Newsin haastatteleman juristin mukaan e-pillereihin liittyviä kuolemantapauksia voi olla enemmänkin, sillä lääkärit eivät aina näe linkkiä kuolemien ja pillerien välillä.
Nyt Kanadassa on nostettu ryhmäkanne pillereitä valmistavaa lääkeyhtiö Bayeria vastaan.
Bayer on ollut samojen pillereiden takia aiemminkin tuomioistuimen edessä Yhdysvalloissa. Se on määrätty maksamaan haittavaikutuksista jättikorvauksia, yhteensä miljardin dollarin edestä.
Lääkeyhtiö kertoo CBC Newsille seisovansa edelleen ehkäisypillereidensä takana.
Yasmin ja Yaz ovat uuden sukupolven e-pillereitä, jotka sisältävät synteettistä drospirenoni-hormonia, jonka käyttöön Bayerilla on yksinoikeus.
Vuonan 2011 tehty tutkimus väittää, että uuden sukupolven pillereitä käyttävillä veritulpan riski on jopa kolme kertaa suurempi kuin muita e-pillereitä syövillä.
Suomessakin tuhannet naiset käyttävät näitä kohuttuja pillereitä.
Lähde: CBC NEWS
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288573284929.html
älä käytä ehkäisypillereitä, ne sekoittaa hormonitasapainon, en luule että mikään hormonaallinen ehkäisy ole sopiva, itse valitsen kumppanini näin että raskauden tapahtuessa voin saada lapsen, ja hoidan ehkäisyn kondomilla, tai varmaan on muita keinoja.
[/quote]
Kuinka tarkkaan noissa tutkimuksissa on seurattu sitä käyttäjän muuta elämää?
Tupakka, roskaruoka ja liikkumattomuus ja pillerit ei ehkä ole paras yhdistelmä, mutta jos on terveelliset elämäntavat asia on kai ok?
Ei tuo ole uutta, pillerit on kautta aikojen aiheuttaneet esim. noita tukoksia, ei vain nyt nuo uudet.
ap
[/quote]
Moikka! Olen 20-vuotias nuori nainen ja olen syönyt Yazeja noin 3-4 vuotta. Aloitin pillerit aikanaan lähinnä epäsäännöllisten kuukautisten vuoksi. Olen keskustellut useamman lääkärin ja terveydenhoitajan kanssa riskeistä, ja he ovat sanoneet, että jos ei ole muita riskitekijöitä (esim. ylipaino, tupakointi jne...) niin ei ole syytä huoleen.
Pitää muistaa että yaz ja yasmin epillerit on KAIKISTA suosituimpia. Joten tottakai sitten haittavaikutuksiakin tiedossa enemmän.
Alotin 16-vuotiaana ja auttoi kyllä menkkakipuihin ja ihokin parani jonkin verran. Sivuoireina tuli pahoinvointi, mutta sekin loppui muutaman kuukauden päästä.
Mutta mulle ainakin sanottiin että ei suositella jos kärsii migreenistä, kuulemma helposti pahentaa oireita.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 16:47"]
Miulla oli pari kuukautta käytössä just nuo kyseiset pillerit ja en tykänny. Tuntu, että oon tosi herkillä ja lihoin (vaikka pillereiden ei pitäis aiheuttaa sellasta, kummasti hävis ku lopetin). Oli myös emättimen kuivuutta.
[/quote]
Pillereiden sivuvaikutuksissakin lukee painonnousu. Erikseen vielä nesteen keräytyminen. Johtuu mm. elimistön käymisestä hitaammin kuin normaalisti sekä erilaisten hormonien käsittelyn muuttumisesta.
Minullakin oli jonkin verran näppyjä naamassa 13-15-vuotiaana, mutta en sen takia yöuniani menettänyt. Kipuja harvakseltaan.
14-vuotias tyttäreni oli lähellä kuolla näihin pillereihin. Oli lähellä syntyä aivoveritulppa. :( Suvussa ollut sydän- ja verisuonisairauksia ja tyttärellä ennestään migreeniä.
Ite oon syöny yazeja nyt 6 vuotta. Aloitin ne 16-vuotiaana. Itsellä ne ainakin säännöllistivät menkkoja ja niukensivat vuotoja huomattavasti. Nyt tiedän aina päivälleen milloin menkat alkavat ja kestävätkin vain pari päivää.
Pari kaveria on lopettanut pillereiden käytön noiden kuolintapausuutisten takia ja lopettaminen on aiheuttanut mm hiusten lähtöä.
Iho parani myös parani huomattavasti. Pillerit aloittaessani esiintyi jonkin verran mielialan vaihteluja ja itkuherkkyyttä, mutta ne nyt kuuluvat tuohon ikään muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:34"]Pitää muistaa että yaz ja yasmin epillerit on KAIKISTA suosituimpia. Joten tottakai sitten haittavaikutuksiakin tiedossa enemmän.
[/quote]
Haittavaikutukset lasketaan kuinka monella sadasta tai tuhannesta oireita tulee. Ei siinä ole mitään merkitystä totaali käyttäjien määrällä.
Minä käytin Yasmineja ehkäisyn vuoksi ja sillä saralla ne toimivat, mutta kipujen helpottamisen sijaan ennen vain alaselässä tuntuneet menkkakivut kovenivat ja alkoivat tuntua myös vatsan puolella. Tämä jatkui myös pillerien lopettamisen jälkeen. Pillerien kuivattavasta vaikutuksesta seurasi myös (herkemmin) ihottumaa ja silmät ja suu kuivuivat, ja ovat yhä tuollaisia yli 2 vuotta lopettamisen jälkeen. Ihoni on nykyään kutisevan pintakuiva vaikka näppylät tulivatkin takaisin.
Huomioisin myös sen, että vaikka joidenkin mukaan kaikkien e-pillereiden pitäisi vähentää kuukautiskipuja ja parantaa ihon kuntoa, joissain lippulappusissa mitä silloin sain oli eritelty, mitkä merkit on erityisesti mihinkin tarkoitettu. Kannattaisi ehkä panostaa niihin merkkeihin? Jotkut vanhemmat merkit ovat myös halvempia kuin nuo, joita lääkärit ovat ensimmäisenä työntämässä käsiimme. Ainakin minun ikäiselleni nuo olivat kalliita, vaikka en yksin joutunutkaan niitä maksamaan.
E-pillereissä parasta on se, että kuukautisia ei ole pakko pitää joka kuukausi. Jotkut voivat pitää hyvinkin pitkiä taukoja (suosituksia määristä on olemassa mutta en muista niitä), minulla 3 liuskan putkeen "syöminen" aiheutti hirveät tuskat kun vuoto lopulta tuli. En tehnyt sitä enää. Mutta muitakin tapoja kannattaa tutkailla, voi löytyä e-pillereitä parempikin vaihtoehto.
Jos tyttärelläsi on aurallista migreeniä, ei mitään hormoniehkäisyä pidä käyttää, ihan sama, mitä se lääkäri yrittää selittää. Itse tyhmänä uskoin nuorempana, että voi syödä, ettei ne nykyään... kilinkukka... mieluummin olisin maannut sen yhden päivän menkkakivuissa/kk kuin 3-5pv/kk jumalattomassa migreenissä sängynpohjalla. Migreenit väheni "normaaliin" (1-3krt/vuosi) kun pillerilopetin 10 v. sitten. Kumilla pärjää oikein hyvin ja kivutkin kärsii mieluummin.
Puolen vuoden käytön jälkeen keuhkoveritulppa 16-vuotiaana. Liikuntaa runsaasti harrastava, terveitä elämäntapoja noudattava, en tupakoi eikä minulla ole ylipainoa. Ei myöskään migreeniä. Pillerit olivat siis kaiken taustalla. Vuoden Marevan-hoito ja veritulppa uusiutui lääkkeitä käyttäessä. Nyt elinikäinen hormonivalmistekielto. En suosittele.
Itsellä tuli noista paha migreeni (alkoi vasta pillereitten aloittamisen jälkeen), kivut ja vuoto ei helpottanut yhtään, mielialanvaihteluita ja päänsärkyä. Suosittelen ehkäisylaastaria jos on migreeniä, minulla nyt käytössä eikä migreenikohtauksia ollenkaan :)
Mä oon kahteen otteeseen käyttänyt yazia.. aiemmin teininä ja nyt 22v. Molemmilla kerroilla suht rajuja mielialavaihteluja n. ekan vuoden ajan. Oon kuitenkin masennuksen sairastanut kerran eli varmaan vaan herkkä tollaselle. Muuten todella tyytyväinen oon.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:07"]
Jumalauta lopettakaa nyt se iänikuinen "kokemuksia tästä ja tästä pilleristä?" yms. NE VAIKUTTAA ERI TAVALLA KAIKILLE. Ei pillereitä voi suositella tai olla suosittelematta, koska ei voi tietää miten se toiselle vaikuttaa.
[/quote]
Uhohditko ottaa sen oman pillerisi?!
Niin no, jos pitää kahdesta pahasta valita pienempi: helvetilliset kuukautiskivut vai teini kuolee tai vammautuu loppuiäikseen veritulpan seurauksena...niin ei tuo valinta kovin vaikea ole. Itselläni on ollut tosi kivuliaat kuukautiset teininä, enkä ole koskaan niihin mitään hormoneja syönyt. Kivut lievenivät ihan itsestään vuoden parin kuluessa, kun keho kehittyi ja oma hormonitoiminta tasapainottui.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 16:48"]
Niin no, jos pitää kahdesta pahasta valita pienempi: helvetilliset kuukautiskivut vai teini kuolee tai vammautuu loppuiäikseen veritulpan seurauksena...niin ei tuo valinta kovin vaikea ole. Itselläni on ollut tosi kivuliaat kuukautiset teininä, enkä ole koskaan niihin mitään hormoneja syönyt. Kivut lievenivät ihan itsestään vuoden parin kuluessa, kun keho kehittyi ja oma hormonitoiminta tasapainottui.
[/quote]
Tuolla ap. teinillä ne menkat on olleet helvetilliset nyt n. 3 v ja aina vaan pahenee. Meitä on monenlaisia...
ap.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 17:30"]ne menkkakivut liittyy elämään, muutaman vuoden päästä kierto säännöllistyy, kivut lieventyvät, teinin kehittyvän kasvavan kehon sekoittaminen hormonilääkkeillä,
luuletko tosiaan tekeväsi oikein, teinin hormonitoiminta on juuri nyt asettumassa ja kehittymässä, ja syödä lääkkeitä ihan vapaaehtoisesti,
kuukautiskivut pitäisi ottaa ilomielin vastaan, ja iloita siitä että on terve nainen ja on kuukautiset, joillakin kuukautisia ei tule ja mennään lääkäriin ja itketään miksi kuukautiset eivät alkaneet ja useammat naiset erehtyvät pitämään kuukautisiaan jonakin tragediana, kipu liittyy urheiluun, tekemiseen, kuukautisiin, se on elämistä, säännöllinen lääkitys tuskin on ihan houkuttelevaa.
[/quote]
Menkkakivut ottaa ilolla vastaan? Jos sulla lievittyi niin kaikilla ei. Mulla alkoi ensimmäiset menkat 12-vuotiaana ja ne oli sen jälkeen mallia makaan sängyssä sikiöasennossa enkä voi liikkua. Aloitin pillerit 17-vuotiaana niihin kipuihin, nyt 4 vuotta pillerien aloituksen jälkeen ne on edelleen yhtä kovat, kärsin vain kerran puoleen vuoteen.
Ja eikös ne todella kovat kivut monesti viittaa nimenomaan siihen, että kaikki EI ole kunnossa (endometrioosi)
Jos on migreeniä, ei e-pillereitä saa syödä. Minipillerit käyttöön sitten, en vaan tiiä auttaako ne mihinkään kipuihin vai ehkäiseekö vaan raskautta.
Jumalauta lopettakaa nyt se iänikuinen "kokemuksia tästä ja tästä pilleristä?" yms. NE VAIKUTTAA ERI TAVALLA KAIKILLE. Ei pillereitä voi suositella tai olla suosittelematta, koska ei voi tietää miten se toiselle vaikuttaa.