Santorinilla (ja muualla Kreikassa) lomailleet:
Onko se niin ihana ja kaunis kuin kaikki hehkuttaa? Kuvista päätellen kaupunki sijaitsee rinteellä, joka on nätti, mutta onko uimarantoja missään? Ja pitääkö tuo helkkarin vuorenrinne kiivetä joka kerta, jos haluaa uimaan? Mitä muuta Santorinilla voi tehdä? ...Ja ylipäätään Kreikan saarista: mikä on suosikkinne?
Kommentit (5)
Santorinillä on monta kylää, joista Kamari ei ole muistaakseni rinteessä. Rannat siellä ei ole kummoiset, saaren viehätys perustuu puhtaasti maisemiin. Rodos ha Kreeta monipuolisempia.
Kannattaa muistaa että Kreikassa viemärijärjestelmä on aivan p*rseestä, ei ole mukavaa lomaa kun vessapaperia ei saa laittaa pönttöön.
Mun mielestä Kreikka on ihana! Ite olen menossa kesällä ekaa kertaa Santorinille, varmasti upea kokemus. Mä olen tykännyt Kreikan saarista/kaupungeista erityisesti Korfusta, Lefkaksesta ja Haniasta.
Santorinilla yksi perinteinen hiekkaranta, Monolothos (ihana, sopii myös lapsille), muut pikkukiveä tai kalliota. Red Beach on kämäinen, ahdas ja epäsiisti. Koloumboksella vaarallisia virtauksia. Kamarin ja Perissan rannat syvenevät nopsaan ja ovat yhdistelmä pikkukiveä ja kalliota.
Jos menette pikkulasten kanssa, satsatkaa hotelliin, jossa kunnollisen kokoiset uima-altaat. Katsokaa hotellin arvostelut etukäteen TripAdvisorista.
Santorinin hyvä puoli verrattuna Korfuun ym. on se, että siellä on melko vähän wt-brittiördääjiä.
Kalderalta on upeat näköalat alas kraatteriin. Oia on romanttinen. Sopii tosiaan paremmin maisemien ihailuun ja fiilistelyyn kuin rantalomailuun. Sopii myös patikointiin (saaren pituus jotain 30 km). Patikointireitit mm. Kamarista Perissaan ja Imeroviglistä/Firasta Oiaan.
Tiet ovat paikoin pelottavan kapeita, ja liikennekulttuuri kreikkalainen. Veneretkiä on tarjolla runsaasti (ja monenhintaisia), saarta on hauska katsella mereltä käsin. Jos menette tulivuoren päälle (Nea ja Palea Kameni, varaa kunnolliset patikointikengät). Saarella on kävelyä jonkin verran eikä tulivuorta ole (ylläri) asfaltoitu.
En suosittele Santorinia, täynnä turisteja ja rannat eivät mitään kummoisia, tummaa karkeaa hiekkaa. Maisemat toki ovat upeat. Menisin ennemmin Kreetalle, sieltä voi tehdä päiväretken laivalla tai miksei sitten vaikka olla yhden yön. Aika pitkä laivamatka kyllä, taisi kestää nelisen tuntia.
Kreeta on minusta upean monipuolinen saari. Sielläkään en majoittuisi turistialueelle kuten Plataniakseen vaan Hanian kaupunkiin tai Retimnoniin, jossa turistien lisäksi on useampi kymmenen tuhatta paikallista asukasta ja ihana vanha kaupunki.