Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olipa hankalaa saada työtodistusta =D

Vierailija
01.02.2014 |

Lähetin entiselle työpaikalle pyynnön että josko voisivat lähettää minulle työtodistuksen. Ekan sähköpostin laitoin 6/1. Mitään ei kuulunut, joten lähetin ylemmälle esimiehelle saman pyynnön. Hän lupasi hoitaa asiaa, ja viikon jälkeen työtodistus tulikin postissa. Muuten hyvä, mutta siihen ei ollut kirjoitettu minä vuonna olin siellä aloittanut =D
LAitoin viestiä taas, kiitin työtodistuksen ja pahoittelin että nyt on pakko valittaa sellaisesta pienestä virheestä että aloitusvuosi puuttu. 
Nou hätä, hän lähettää uuden. 
Meni viikko, uusi tuli, ja... yllätys ylätys, edelleen puuttui se vuosi milloin olin siellä aloittanut =D
JAakun sehän nimenomaan oli se tärkeä tieto, että saan uudelle palkanlaskijalle tiedot työkokemuksesta niin että voisin saada 5v:n kokemuslisää palkkaan =)

Katsotaan ensi viikolla millainen lappu sieltä tulee =D

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei niitä kiinnosta. Sama juttu rahikaisella.

Vierailija
2/25 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oliko valtio tuo työllistäjä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollu valtio, yksityinen firma.

Vierailija
4/25 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikalla yks lähtenyt työntekijä odotti todistustaan vuoden.

Vierailija
5/25 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies joutui hakemaan työtodistuksensa työsuojelun kautta. Että sinne yhteys jos ei ala homma luonnistumaan.

Vierailija
6/25 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne työtodistukset kannata ottaa jo kun töistä lähtee???

Eikä sit anella niitä jälkikäteen.

Vierailija
7/25 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 09:34"]

[/quote] Kannattaisi varmaan, mutta en silloin ollut niin fiksu. Työsopimus loppui sopivasti siihen kun äitiysloma alkoi, ja jotenkin kaikki ajatukset olivat vain siinä elämätilannemuutoksessa kiinni =D Ja sitten se syntyi ja menin muualle töhin vanhempainvapaan jälkeen ja sitten tuli toinen lapsi ja jotenkin nyt vasta havahduin että ainiin, työtodistuksiakin voisi tarvita johonkin =)

Vierailija
8/25 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin marraskuussa. Todistusta odottelen...

Vierailija
9/25 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ihmettele jos ei firmassa ole kiinnostusta kaiken maailman tyhjäpäille todistuksia kirjoitella. Ne keskittyy töihin kun nää tyhjäpäät puskee kakaroita maailmaan. 

Vierailija
10/25 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 10:55"]

Enpä ihmettele jos ei firmassa ole kiinnostusta kaiken maailman tyhjäpäille todistuksia kirjoitella. Ne keskittyy töihin kun nää tyhjäpäät puskee kakaroita maailmaan. 

[/quote] Voi pikkuinen, mene takaisin peiton alle hetkeksi, saattaisit olla paremmalla tuulella kun heräät =) jaxuhali!
(Ja mitä väliä heille on milloin he ottavat sen 5min mitä menee yhden pienen lapun kirjoittamiseksi? =D )

Vierailija
11/25 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin, kun kysyin työtodistusta työkkäriä varten. Tämä henkilö suuttui. Miten vaikeaa on kirjoittaa lappu jossa on alkamis ja päättymispäivämäärä?

Vierailija
12/25 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 11:08"]

Minäkin, kun kysyin työtodistusta työkkäriä varten. Tämä henkilö suuttui. Miten vaikeaa on kirjoittaa lappu jossa on alkamis ja päättymispäivämäärä?

[/quote] Onhan se hankalaa, koska ensin täytyy löytää tämän kyseisen ihmisen työsopimus jostain, sitten pitää löytää sopimuksesta oikean kohdan missä lukee että milloin työsuhde on alkanut, ja sitten pitää vielä jostain löytää sen kohdan että milloin työsuhde on päättynyt. Tämän jälkeen pitää varmaan tietokoneelta avata Word-dokumentti, katsoa joku malli miten työtodistuksia kirjoitetaan, sitten vilkaista uudetsaan sitä sopimusta että mistä ne päivämäärät löytyikään ja mitkä ne olivatkaan, ja sitten pitää kirjoittaa niitä koneella sinne wordiin, ja sitten tuleekin se haastava osuus kun paperia pitää tulostaa. 

Vierailija
13/25 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miten ne otetaan, jollei silloin anneta vaikka pyytää??? Aseella uhaten pakotetaan kirjoittamaan se ja kieltäydytään poistumasta ennen kuin paperi on saatu?

Vierailija
14/25 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 11:14"]

[/quote]

Miten ne otetaan, jollei silloin anneta vaikka pyytää??? Aseella uhaten pakotetaan kirjoittamaan se ja kieltäydytään poistumasta ennen kuin paperi on saatu?

[/quote] Ehkä tuo kirjoittaja kuvittelee että työsuhteen loputtua työpaikalle ilmestyy työtodistus, ja se on sitten oma vika jos sitä ei haeta sieltä, ja saa vain syyttää itseään jos työnantaja ei jaksa uutta kirjoittaa kun ensimmäistä ei otettu mukaan aikoinaan?

Vierailija
15/25 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Työtodistusta ei lain mukaan tarvitse anella. Taitaa tämäkin olla taas työnantaja, joka on vittuuntunut, kun hyvä työntekijä ei suostu orjatyöhöm. Et varmaan ole edes maksanut työntekijästäsi tyel-maksuja?

Vierailija
16/25 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kahdesta edellistä työpaikkaa:

Edellistä edellinen: pieni työpaikka, jossa minä omistajapariskunnan lisäksi ainoa työntekijä. Kyselin todistusta moneen kertaan. Ei kuulemma ole ehtinyt kirjoittaa. Sitten kirjoitin todistuksen itse ja lähetin sen palautuskuoren kera allekirjoitettavaksi (olin muuttanut toiselle paikkakunnalle). Allekirjoitettu todistus tuli muutaman päivän päästä :-)

Edellinen työpaikka: olin oikeasti ollut siellä töissä viimeksi yli 3v sitten ja sen jälkeen perhevapailla. Väki oli vaihtunut eikä esimiehet tienneet minust amitään - ylipäänsä, että olin siellä töissä. Työsopimukseni päätettiin yhteisymmärryksessä ja kirjoitin itse työtodistukseni, jonka lähetin sähköpostilla allekirjoitettavaksi. Allekirjoitettu todistus tuli parin päivän päästä postissa :-)

Vierailija
17/25 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 11:20"]

[/quote]

Kahdesta edellistä työpaikkaa:

Edellistä edellinen: pieni työpaikka, jossa minä omistajapariskunnan lisäksi ainoa työntekijä. Kyselin todistusta moneen kertaan. Ei kuulemma ole ehtinyt kirjoittaa. Sitten kirjoitin todistuksen itse ja lähetin sen palautuskuoren kera allekirjoitettavaksi (olin muuttanut toiselle paikkakunnalle). Allekirjoitettu todistus tuli muutaman päivän päästä :-)

Edellinen työpaikka: olin oikeasti ollut siellä töissä viimeksi yli 3v sitten ja sen jälkeen perhevapailla. Väki oli vaihtunut eikä esimiehet tienneet minust amitään - ylipäänsä, että olin siellä töissä. Työsopimukseni päätettiin yhteisymmärryksessä ja kirjoitin itse työtodistukseni, jonka lähetin sähköpostilla allekirjoitettavaksi. Allekirjoitettu todistus tuli parin päivän päästä postissa :-)

[/quote]

No kun yrittäjät eivät halua hoitaa velvollisuuksiaan.

Vierailija
18/25 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin odottelin lähes puoli vuotta todistusta edellisestä työpaikastani. Pyysin sitä luonnollisesti jo lähtiessäni, mutta "tulee sitten postissa". Muistaakseni kolme kertaa kyselin sen perään sähköpostilla. Lopulta sain todistuksen jossa ei ollut kaikkea tietoa, mm. ei ollut mainittu työsuhteen päättymisen syytä (lähdin itse). En jaksanut valittaa vaan annoin olla. Ensi kerralla kokeilen tuota, että kirjoitan todistuksen itse valmiiksi ja pyydän vain allekirjoituksen. 

Vierailija
19/25 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vastata vanhaan viestiin, mutta onpa teitä kusetettu! Anteeksi ruma sana. Työnantajallahan on lain mukaan velvollisuus lähettää työtodistus viikon sisään pyynnöstä ja työtodistusta voi pyytää 10 vuoden sisään työsuhteen päättymisestä, muuten voi tulla sakkoja.

Työnantajat ovat selvästi käyttäneet härskisti hyväkseen liiallista kiltteyttänne ja naiivisuuttanne. Laki ja faktat ovat niitä asioita, joilla on merkitystä silloin, kun vastassa on kusipäinen työnantaja. Heille mikään muu ei merkitse yhtään mitään.  Sellaiset työnantajat tietävät kyllä, mitä tehdä tai olla tekemättä, jos vastassa on työntekijä, jolla ei ole hajuakaan siitä, kuinka a) homma toimii (eli mitä laki sanoo) ja b) pitää puoliaan. 

Tässä on arvokas linkki, josta toivon mukaan on hyötyä jollekin, vaikka tämä ketju onkin neljän vuoden takainen. Pitäkää, naiset, vastaisuudessa kylmästi puolenne kusipäisiä työnantajia vastaan ja menestystä tuleviin työsuhteisiin!

http://tyotodistus.fi/kuinka-pyydat-tyotodistusta/

PS. Anteeksi ei sitten kannata pyydellä, jos vastapuoli tarkoituksella lähettelee vajavaisia työtodistuksia tai muulla tavoin hankaloittaa sen saamista. Muistakaa: te ette tee mitään väärää pyytäessänne työtodistusta, joten teidän ei myöskään tarvitse nöyristellä työnantajatahoa, piste. 

Vierailija
20/25 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on vaikeaa. Minulle on myös suututtu. Onko verot ja maksut maksamatta vai mikä on vikana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä