Naapuri psykoosissa, voinko tehdä mitään?
El naapurin mt-ongelmainen valvonut nyt jokusen vuorokauden ja puhuu yksin kovaan ääneen seinille. En tiedä hänestä muuta kuin sukunimen, kaksi vuotta asunut seinänaapurina eikä yhtään vierasta sinä aikana (olen kotiäiti ja aina kotona). Jutteli minulle pihalla että häntä vastaan on salaliitto ja häntä vainotaan, Projekti on lähes valmis?!?! Ookkei, eli toveri olisi ihan kypsä laitokseen. Voiko hänet jotenkin ilmiantaa nimettömänä jonnekin sossutäteille?
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 20:10"]
Ei psykooseja avohoitona hoideta. Soita vaan hälytyskeskukseen ja kerro tilanne.
[/quote]
No kuule, meinaatko että kaikki skitsofreenikot ovat osastolla?? Tässäpä uutinen: eivät tod ole :D! Tervetuloa 2000-luvulle. Todellakin psykoottisia hoidetaan avohoidossa niin kauan kun siellä pärjäävät. Jos psykoosit alkaavat haitata elämää, esim. kapeuttamaan elämää vainoharhojen vuoksi, ei ole lainkaan aikaan ja paikkaan orientoitunut tai harhat aiheuttavat välillisesti vaaraa esim. muille ihmisille tai potilaalle itselleen, tulee tehdä osastoarvio.
Terv. psykiatrinen sh, joka tehnyt 15 vuotta töitä psykoosipotilaiden kanssa
Toivon, että hänelle löytyy apua. Pakkohoitoon tässä maassa ei kuitenkaan aikuista ihmistä hevillä oteta... Avohoito rulaa... laitospaikkoja ei ole... Ja tilanne koko sos.terv. kentällä menee vain huonompaan suuntaan tulevaisuudessa.
T. pessimisti terveydenhuollon alalta
Skitsofreenikko joka ei syö lääkkeitään ehkä.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 20:26"]
Eihän tuo muuten meitä haittaisi mut seinät on kuin paperia vanhassa talossa ja yöllä olisi kiva nukkua eikä kuunnella kun joku mölisee yksin asunnossa. Välillä se oikein repäisee ja käy juoksemassa raput ylös-alas mistä kuuluu järkyttävä ryminä (portaat on jotain outoa, kolisevaa matskua). Tekisi mieli tiputtaa jo paketti rahoittavia ja unilääkkeitä sen postiluukusta :/ ap
[/quote]
Kannattaa ihan totta soittaa sinne hätakeskukseen. Niinkuin joku jo mainitsi, häke:ssä osataan arvioida tilanne ja tod.näk laittavat ensihoitajat tsekkaamaan naapurin kondiksen. Naapuri saa apua ajoissa, tilanne voi pahentua ja naapurille voi käydä pahimmassa tapauksessa tosi huonosti,
Soita 112
Eihän tuo muuten meitä haittaisi mut seinät on kuin paperia vanhassa talossa ja yöllä olisi kiva nukkua eikä kuunnella kun joku mölisee yksin asunnossa. Välillä se oikein repäisee ja käy juoksemassa raput ylös-alas mistä kuuluu järkyttävä ryminä (portaat on jotain outoa, kolisevaa matskua). Tekisi mieli tiputtaa jo paketti rahoittavia ja unilääkkeitä sen postiluukusta :/ ap
[/quote]
AP: tämä on pieni ongelma suuressa mittakaavassa. Jos sinua äänet häiritsevät, voit aina muuttaa pois ja problem solved. Naapurisi taas ei voi tehdä mitään sairautensa kanssa. Hänen elämänsä voi olla hetkittäin helvettiä 24/7.
Myötätuntoa pyydän.
Ihmekyylä, hanki itsellesi hoitoa jos ei muuta elämää kuin kyylätä naapuria.
Sama kirjoittaja kuin vahingon riski koira-aloituksella. Tyylin tunnistaa, "eihän muuten mitään..." Mitä tehdä...
Minulla oli sama tilanne viime vuonna. naapurin yksinelävä 68-vuotias nainen ns. sekosi. Alkoi epäilemään, että MINÄ muutan hänen asuntoonsa ja olen huijannut hänen kesämökkinsä. Eräänä sunnuntaina hän itki rapussa 5 tuntia. Soitin hänen veljelleen ja tulivat sadan kilometrin päästä viemään hänet hoitoon. Olivat syvästi kiitollisia.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 19:58"]
El naapurin mt-ongelmainen valvonut nyt jokusen vuorokauden ja puhuu yksin kovaan ääneen seinille. En tiedä hänestä muuta kuin sukunimen, kaksi vuotta asunut seinänaapurina eikä yhtään vierasta sinä aikana (olen kotiäiti ja aina kotona). Jutteli minulle pihalla että häntä vastaan on salaliitto ja häntä vainotaan, Projekti on lähes valmis?!?! Ookkei, eli toveri olisi ihan kypsä laitokseen. Voiko hänet jotenkin ilmiantaa nimettömänä jonnekin sossutäteille?
[/quote]niin ei tullut ihan mieleen 112 soittaa?!? Vahna ketju tosin, mutta vähän ihmettelen.
[/quote]Ai itseäsikö vain ajattelit? Ei ole naapurista hätä, surullista :(
Ei psykooseja avohoitona hoideta. Soita vaan hälytyskeskukseen ja kerro tilanne.
[/quote]
kyllä veljeäni hoidettiin?
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 20:32"]
[/quote]
No kuule, meinaatko että kaikki skitsofreenikot ovat osastolla?? Tässäpä uutinen: eivät tod ole :D! Tervetuloa 2000-luvulle. Todellakin psykoottisia hoidetaan avohoidossa niin kauan kun siellä pärjäävät. Jos psykoosit alkaavat haitata elämää, esim. kapeuttamaan elämää vainoharhojen vuoksi, ei ole lainkaan aikaan ja paikkaan orientoitunut tai harhat aiheuttavat välillisesti vaaraa esim. muille ihmisille tai potilaalle itselleen, tulee tehdä osastoarvio.
Terv. psykiatrinen sh, joka tehnyt 15 vuotta töitä psykoosipotilaiden kanssa
[/quote]
Voi mitä paskapuhetta :D aika ammattitaidoton sh olet. Psyykosivaiheet hoidetaan AINA laitoksessa. Henkilö voi sairastaa skitsofreniaa ja asua kotona, mutta jos psykoosivaihe päällä hän on AINA laitoksessa. AINA. Psykoosit alkavat haitata elämää? Mitä helvettiä? :D
Yksin höpäjiä löytyy pilvin pimein.
Avohoitopaikkoja on vähennetty todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Lapset pelkää tuota naapuria, on linnakundin oloinen. Olen huolissani siitä että syökö mitään, kämppäkin haisee p*skalle rappukäytävään asti. Surullinen tapaus. Ap
Meillä on tollanen naapuri,mutta nainen. Juurikin salaliitto/vakoojajuttuja. Pelottava. Monta vuotta saanut asua tässä,välillä osastolla jaksoja...
Anna puhua seinille. Ne kuuntelevat.
Itsekseni täällä höpöttelen, luurit päässä puhun työpuheluita :D
Maalis-huhtikuu on varsin hankalaa aikaa alkaa järjestellä psykoottisen naapurin laitospaikka-asioita. Tilastoistani käy varsin selvästi ilmi, että laitospaikat ovat 118% käyttöasteella, eli ruuhkaa on, oletettavasti paikkoja vapautuu juhannukseksi. Sosiaalitoimen aluetta tämä ei varsinaisesti ole, joten yritä kannatella naapuriasi yhdesä isännöitsijän kanssa tuonne juhannukseen. Sopikaa vuoroviikot. Toisaalta, kun juhannuksena pääsee luontoon ja mökille, voi psykoosikin laueta ikäänkuin itsestään. Psykoosi on vain yksi tulokulma elämään ja tapa kokea maailma. Sen kanssa voi elellä rennosti niin halutessaan.
Ehdottomasti soitat 112:een, tietävät sieltä miten toimitaan... Välitä lähimmäisestäsi! Hän tarvitsee apuasi vaikke ei sitä itse ymmärräkään... Missä päin Suomea tämä tapahtuu?