Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietämättömänä väärin käytetyt väärät sanat

24.10.2020 |

Tuli mieleen tuttu sairaanhoitaja, joka sanoi itsestään "olen herkkuperse".
Nikottelin aina, kun syvästi uskovainen kaveri käytti ilmaisua, kunnes lopulta tajusin. Hänellä oli melkoinen ahteri. Ahterin leveys oli Fazerin sinisen ja parin muun herkun syömisellä hankittu.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riemastuttavaa. Kieli elää ja muuttuu, se on sen rikkaus. On aivan turha tuomita vääriä käsityksiä. Kun niistä tulee tarpeeksi yleisiä, ne muuttuvat oikeiksi.

Ei kyllä! Kyllä ei!

Planeetat eivät koskaan kohtaa, mene vastakkain, vaan ohittelevat toisensa ajan myötä. Ihminen ei ymmärrä vieläkään ajan kulkua, vaikka sen s a a t o s s a seilaa niiden kaikkien mukana:-D

Kauan sitten näin vanhan tekstin, missä puhuttiin hain evistä, vaikka kyseessä oli tuo:-D

Hain evä on toki erityinen muoto, mutta yhdyssanana meni kyllä arvaamisen puolelle:-D

Aamun luonto.-ohjelmassa oli 20-metriseksi kasvava valashai. Sitähän ei varmaan monikaan ole nähnyt täälläpäin - vai olisko Valasrannassa luulleet näkevänsä sellaisia E V I Ä jääkauden jälkeen?

Vierailija
62/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanakasti on sellainen sana, jota kuulee ihan vastakkaisissa merkityksissä, enkä enää oikein ole itsekään varma mitä se tarkoittaa. Tarkoittaako hanakasti enemmänkin mielellään vaiko vastahakoisesti? Jotenkin olen itse ajatellut, että se olisi mielellään, kerkeästi, mutta monesti sitä käytetään ajatuksella, että "hannataan vastaan".

Vastahankaan on kyllä sana! Hannaaminen on väärin, kun se taipuu tuosta hankaamisesta.

Muistan, että jossain vastaavassa ketjussa tuosta hannaamisesta väännettiin pitkä tovi tulematta oikein mihinkään lopputulokseen. Ilmeisesti joillain murrealueilla se tarkoittaa vastaan panemista ja joillain jänistämistä.

Mutta siis mitä sinun mielestäsi tarkoittaa hanakka/hanakasti? Vastahankaista vai ihan päinvastaista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanakasti on sellainen sana, jota kuulee ihan vastakkaisissa merkityksissä, enkä enää oikein ole itsekään varma mitä se tarkoittaa. Tarkoittaako hanakasti enemmänkin mielellään vaiko vastahakoisesti? Jotenkin olen itse ajatellut, että se olisi mielellään, kerkeästi, mutta monesti sitä käytetään ajatuksella, että "hannataan vastaan".

Vastahankaan on kyllä sana! Hannaaminen on väärin, kun se taipuu tuosta hankaamisesta.

Muistan, että jossain vastaavassa ketjussa tuosta hannaamisesta väännettiin pitkä tovi tulematta oikein mihinkään lopputulokseen. Ilmeisesti joillain murrealueilla se tarkoittaa vastaan panemista ja joillain jänistämistä.

Mutta siis mitä sinun mielestäsi tarkoittaa hanakka/hanakasti? Vastahankaista vai ihan päinvastaista?

Mun mielestä jos joku tekee jotain hanakasti, se tekee sen mielellään.

-eri