Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietämättömänä väärin käytetyt väärät sanat

24.10.2020 |

Tuli mieleen tuttu sairaanhoitaja, joka sanoi itsestään "olen herkkuperse".
Nikottelin aina, kun syvästi uskovainen kaveri käytti ilmaisua, kunnes lopulta tajusin. Hänellä oli melkoinen ahteri. Ahterin leveys oli Fazerin sinisen ja parin muun herkun syömisellä hankittu.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkkuperseellä on kaksi merkitystä. Sitä voidaan käyttää kuvaamaan hyvännäköistä takamusta tai sitten henkilön mieltymystä makeaan.

1980-luvulla se tarkoitti yksinomaan silmää miellyttävää peppua.

Vierailija
22/63 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri sanoo aina hourulaiva ja houruveturi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herkkuperseellä on kaksi merkitystä. Sitä voidaan käyttää kuvaamaan hyvännäköistä takamusta tai sitten henkilön mieltymystä makeaan.

No ei aivan varmasti tarkottanut.

Muistan hyvin kun työapaikkalla silloinkin  sanottiin ihmisestä,  joka aina halusi pullaa siis kahvileipää kahvitunnille, herkkuperseeksi, vaikka hän oli hoikka ihminen.

Vierailija
24/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex luuli, että penkkiurheilija on sama kuin painonnostaja. :D

Vierailija
25/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin on tuttu herkkuperse molemmissa merkityksissä.

Vierailija
26/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin on tuttu herkkuperse molemmissa merkityksissä.

Mulle kans.

Vierailija
27/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini mielestä intiaanikesä tarkoittaa kuumaa kesää.

Vierailija
28/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Temperamenttinen sanaa käytetään tulisen luonteen omaavasta. Kaikilla on temperamentti.

Vierailija
29/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että verkkaisesti tarkoittaa, että nopeasti. Mokasin kerran, kun käytin sanaa. No toisaalta jostain luin, että kolmasosa ihmisistä on ymmärtänyt sen tarkoittavan kuten minä.

Mä luulin, että taajaan on harvaan. Sydän lyö taajaan. Mutta taajama onkin tiheästi asuttu alue ja taajaan usein tai tiheästi. Mitvit.

Vierailija
30/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Temperamenttinen sanaa käytetään tulisen luonteen omaavasta. Kaikilla on temperamentti.

Mjaaa... mutta eihän sana tempperamenttinen tarkoita temperatmentin omaamista kuitenkaan? Eli kaikilla on luonteenpiirteitä, eikä silti voida sanoa, että hän on luonteenpiirteinen, vaikka kaikilla niitä onkin. Joten sana tempperamenttinen on minusta suhteellisen sallitusti varattu tarkoittamaan tulista tai kiivasta.

Vierailija
31/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei aivan varmasti tarkottanut.

Muistan hyvin kun työapaikkalla silloinkin  sanottiin ihmisestä,  joka aina halusi pullaa siis kahvileipää kahvitunnille, herkkuperseeksi, vaikka hän oli hoikka ihminen.

Joku savolainen missikin sanoi haastattelussa olevansa herkkuperse ja joutui sitten korjaamaan toimittajan väärinymmärrystä toisessa lehdessä kun toimittaja oli luullut missin kehuneen omaa takamustaan.

Vierailija
32/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sanoi että hänellä on taas se sama hipiä kipeänä. Kysyin että mistä kohdalta, "no siitä oikean puolen hipiän kohdalta". Hän siis luuli että hipiä on lonkka.

Vierailija
33/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut luulevat "harjakaisten" tarkoittavan harjannostajaisia, vaikka sanonta tarkoittaa hevoskauppojen kunniaksi otettavaa viinahörppyä (hevosen harjan kunniaksi)

Vierailija
34/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut luulevat "harjakaisten" tarkoittavan harjannostajaisia, vaikka sanonta tarkoittaa hevoskauppojen kunniaksi otettavaa viinahörppyä (hevosen harjan kunniaksi)

Höpsis pöpsis.

Vierailija
35/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että verkkaisesti tarkoittaa, että nopeasti. Mokasin kerran, kun käytin sanaa. No toisaalta jostain luin, että kolmasosa ihmisistä on ymmärtänyt sen tarkoittavan kuten minä.

Kolmasosa ihmisistä onkin vajaaälyisiä.

Vierailija
36/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorikko ja nuorukainen. Nuorikko tarkoittaa vasta naimisiin mennyttä naista, nuorta vaimoa. Nuorukainen on aiemmin viitannut molempiin sukupuoliin, sittemmin tarkoittanut vain nuorta miestä ja nykyään sillä voidaan ehkä taas viitataan kumpaankin sukupuoleen. Korjatkaa jos olen väärässä.

Vierailija
37/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorikko ja nuorukainen. Nuorikko tarkoittaa vasta naimisiin mennyttä naista, nuorta vaimoa. Nuorukainen on aiemmin viitannut molempiin sukupuoliin, sittemmin tarkoittanut vain nuorta miestä ja nykyään sillä voidaan ehkä taas viitataan kumpaankin sukupuoleen. Korjatkaa jos olen väärässä.

Olen kuullut myös nuorikolla viitattavan hiehoon.

Vierailija
38/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset onkin näin tyhmiä? Eivät yksinkertaisia kielikuvia tajua? Vaikka esim. suomirock on täynnä kielikuvia.

Vierailija
39/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset onkin näin tyhmiä? Eivät yksinkertaisia kielikuvia tajua? Vaikka esim. suomirock on täynnä kielikuvia.

Rauhoitu. Käy hakemassa vaikka kuppi teetä tai kahvia, tai mikä sun juomavalinta nyt onkaan. Väkijuomat tosin kannattaa ehkä jättää kaappiin.

Vierailija
40/63 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää oli satua, mutta jos haluaa tutustua hevostelukulttuurin oudompiin puoliin, kannattaa katsoa Youtubesta ohjevideo, miten juodaan hevosen malja. Tosin videossa on virhe; pöydälle nostetaan tietenkin vasen, ei oikea jalka.