Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?

Vierailija
24.10.2020 |

Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat

Kommentit (9006)

Vierailija
1241/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri kirjoittaja kuin tuo alkuperäinen, mutta kommentoin silti. Vaikkapa San Diegossa. Kävin siellä convenience storessa, joka ei ollut kovinkaan convenient. Pieni kauppa, vähäinen valikoima, tuoretuotteita ei ollut lainkaan vaikka oltiin siis Kaliforniassa. Jos todella olette asuneet Jenkeissä 30-50 vuotta, niin kerronpa, että kyllä Suomessa isoja kauppoja löytyy, hypermarketteja, joten on turha isotella. Olen käynyt USAssa toistakymmentä kertaa, useissa eri osavaltioissa, idästä länteen ja mm. Havaijilla. Tiedän kyllä minkälaisia kauppoja siellä on, kuten todella sekavia drugstoreja, ei siistejä eurooppalaistyylisiä apteekkeja ollenkaan. Metkaa muuten, miten niin monet tälle palstalle kirjoittavat väittävät asuvansa USAssa, matkustavansa ko. maan passilla ja olevansa ilman mitään siteitä Suomeen, mutta silti löytävät tälle suomalaiselle nettisivulle. Metkaa.

Ja ehkä joku voisi kertoa minulle, miksi amerikkalaiset eivät yleensä käytä pussilakanoita? Crate & Barrelissa niitä näytti olevan muttei tavarataloissa osunut silmään. Hotelleissa, kuten Hilton tai Four Seasons, peite oli pedattu kahden tavallisen, ”yksinkertaisen” lakanan väliin. Ei kauhean kätsyä. Ja vielä: monet amerikkalaiset tuotepakkaukset ovat kuin suoraan 50-luvulta, vanhanaikaisia eurooppalaisiin verrattuna.

Asun USAssa, matkustan USAn passilla eika ole ihmeemmin siteita Suomeen mutta on aika helppoa loytaa vaikka mita Suomesta kun muistaa .fi-paatteen. :D

Pussilakanat ovat perkeleen keksinto, aina on peitto mykkyrassa pussin pohjalla. Sitten viela nama suomalaiset"arvolahja"pussilakanat joihin ei yksikaan amerikkalainen peitto mahdu.

Ei kai mahdu kun ameriikanmaalla on peitotkin kokoa xxxxxL jotta amerikaano mahtuu sen alle.

Eivät ne pussilakanat täällä ole Suomen peittojen kokojen mukaisia, vaan amerikkalaisen standardin mukaan tehtyjä; twin, full, queen, king, california king.

Vierailija
1242/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Food stamps. Ei hajuakaan miten toimivat mutta ymmärtääkseni vähävaraiset amerikkalaiset voivat ostaa niillä ruokaa kaupasta.

Minulla taas ei ole hajuakaan mita lounassetelit tai viihdesetelit ovat. Onko koko kansa niin vahissa varoissa ettei jaksa maksaa omaa lounastaan?

t. usalainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1243/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

siistikoti kirjoitti:

Kenkillä kotona ei muuta. ai niin,,hihirveetä määrää ruokaa mitä ne mättää. Itse syön puolikkaan pitsssan ja oon jo täysi

Suomen Pisa tulokset ovat kusetusta.

Vierailija
1244/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurpitsajuhla eli Halloween samaan aikaan kuin Suomessa vietetään pyhäinpäivää. Myös kiitospäivä tuntuu oudolta. Kuinkahan moni amerikkalainen edes tietää mistä kiitetään . Itse muistan vain, että kyse on jostain vanhasta asiasta.

Suomalaisten tietamyys Amerikasta on pohjatonta.

Vierailija
1245/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Food stamps. Ei hajuakaan miten toimivat mutta ymmärtääkseni vähävaraiset amerikkalaiset voivat ostaa niillä ruokaa kaupasta.

Minulla taas ei ole hajuakaan mita lounassetelit tai viihdesetelit ovat. Onko koko kansa niin vahissa varoissa ettei jaksa maksaa omaa lounastaan?

t. usalainen

Ne ovat työnantajan tarjoama lisäetu, verotuksellisesti edullinen palkan lisä.

Vierailija
1246/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siistikoti kirjoitti:

Kenkillä kotona ei muuta. ai niin,,hihirveetä määrää ruokaa mitä ne mättää. Itse syön puolikkaan pitsssan ja oon jo täysi

Suomen Pisa tulokset ovat kusetusta.

Epäilys herää, sillä olisi luullut, että tulokset myötäilisivät yleistä menestystä kansainvälisessä mittakaavassa, mutta näin ei ole.

Vierailija
1247/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin suomalaisena köyhänä olen tätä miettinyt.

Onkohan tämä sosiaalitoimelta saatava lappu, johon kaupassa laitetaan laimoja itetyn summan ylittyessä tms. 

Joskus kyllä jossain ohjelmassa oli joku ladattava juttu, eli olisiko tämäkin muuttunut jonkinlaiseksi maksukortin näköiseksi nykyään, ja sosiaalitoimi lataa kortille tietyn määrän rahaa kuukausittain. Näin se ehkä nykyään on, kun siitä ei ole kauaa kun katsoin jotain ohjelmaa ja siinä joku puhui että sille ja sille oli ladattu kortille sinä päivänä rahaa.

Jos katsotte ohjelmaa "Hengenvaarallisesti lihava" niin olette varmaan ihmetelleet miten noin vähävaraisilla on varaa syödä itsensä tuohon kuntoon. Yleensä ruoka on vielä noutoruokaa kotiin kuljetettuna tai vähintäänkin mikrossa lämmitettävää einestä. Food stamps on ilmeisesti vastaus tähän kysymykseen.

Ääliömäistä että noita pystyy käyttämään muuhunkin kuin itse valmistettavaan ruokaan.

On

t

Taas Suomeen ostettu joku halpistuotanto joka ei edes USAssa pyori.

Vierailija
1248/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. usalainen

Veronmaksajat maksaa.

Vierailija
1249/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainajan balsamointi ja ruumiinvalvojaiset.

Amerikassa asuvan sisareni anoppi kuoli syyskuussa. Hänet balsamoitiin, meikattiin, kammattiin ja puettiin itsensä valitsemaan asuun. Lapset valvoivat vuoron perään vuorokauden avonaisen arkun vieressä.

Ruumis laitettiin metalliarkkuun, ettei madot syö.

Poikkesi aika tavalla suomalaisesta käytännöstä.

Minä olen ihmetellyt aina (töllön kautta) juuri noita metallisia ruumisarkkuja.

Tuntuu jotenkin metallin haaskaukselta ja maaperän raiscaykselta tommoset arkut jotka ei hajoa.

En tiedä onko niistä haittaa, mutta ei niistä hyötyäkään ole.

Arkut muistuttaa enemmän pikkuautoja kuin arkkuja. Hautausmaat on siellä sitten täynnä metalliromua. Ei se voi olla hyvä asia.

Itse ajattelen, että liittyisikö tuo palsamointi ja metalliarkku jotenkin siihen jos uskoo ylösnousemukseen. Helpompihan se on sieltä nousta, kun on jonkinnäköinen ruoto olemassa.

😂

Oot varmaan oikeessa. Ei voi ainakaan järjellä selittää.

Tuntuu kolkolta semmonen arkku. Puinen paljon maanläheisempi, sananmukaisesti. Osa luontoa.

Vierailija
1250/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä amerikoissa käynyt, mutta ainakin noissa tosi tv-ohjelmissa ihmiset asuu kummallisen näköisissä pienissä taloissa, jotka näyttää vaunuilta tai parakeilta ja niissä mennään ulko-ovesta suoraan olohuoneeseen.  Siellä on yksi huone, jossa kaikenlaisia pahvilaatikoita ja romuja ja muutama huonekalu ja ikkunaverhojen kanssa aina sama juttu, ne on kuin joku riepu siinä sivussa epämääräisen näköisenä riekaleena.  Takka, joka näyttäisi olevan vaan koristeena.  Pakollinen kumminkin, eilen just katoin yhtä ohjelmaa ja siinä takassa ei näyttänyt olevan edes hormia.

Pihamaat on pelkkä paljas alue, ei mitään kasva missään, ei edes kunnon nurmikkoa.  

Tietysti isossa maassa on vaikka mitä.

Siinä läskiohjelmassa ainakin ihmiset asuvat aivan kammottavissa läävissä. Mutta autot niillä on tilavia, kun ne läskitkin yleensä saadaan ahdettua kyytiin.

Yksi outo asia on naisten tapa kiljua korkealla falsettiäänellä, kun ovat innostuneita jostakin. Jos useampi nainen innostuu yhtäaikaa kiljumaan, niin onhan se aika korviaraastavaa kuunneltavaa.

Tämä kulttuuri on (valitettavasti) tulossa Suomeenkin. Katsopa All together Suomi-sarjaa. 

Vierailija
1251/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menee "kuullun puolelle", mutta löytyiskö täältä Losissa aikaansa viettäneitä kertomaan oman mielipiteensä? Eli paras ystäväni oli aviomiehensä ja toisen pariskunnan kanssa vähän aikaa L.A:ssa turistina v. 2019. Eivät tykänneet, eivätkä aio mennä sinne enää koskaan. Tälläisiä huomiota heiltä:

- joka puolella poltetaan ruohoa, järkky dunkkis sisätiloissa siis  (baarit tms). Vastaantulevista ihmisistä suuri osa vaikutti olevan aineissa, vähintään pilvessä.

- oikeasti hyvää, tavallista ravintolaruokaa ei meinannut löytyä mistään, joka paikka täynnä kyllä "roska/mättöruokaa ja -ravintolaa.

- matkustivat ympäriinsä julkisilla ja olivat käytännössä ainoat valkoihoiset niissä. Matkat ihan kirkkaaseen päivänvaloaaikaan, eikä mitään pahaa ei tapahtunut. Matkustivat Venice Beachille metro+bussi- kompolla, mutta tulivat takas taksilla, kun oli hirvittänyt niin paljon...

- asunnottomien teltat levittäytyivät ihan siinä heti pääkadun jälkeen, ja näitä paljon, ei kuulema pystynyt olemaan huomaamatta (kun eivät sokeita olleet).

Tässä tiivistetysti.

Itse en ole ollut menossa ennenkään Jenkkilään, tämä vain vahvisti käsitykseni.

-

Vierailija
1252/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt menee "kuullun puolelle", mutta löytyiskö täältä Losissa aikaansa viettäneitä kertomaan oman mielipiteensä? Eli paras ystäväni oli aviomiehensä ja toisen pariskunnan kanssa vähän aikaa L.A:ssa turistina v. 2019. Eivät tykänneet, eivätkä aio mennä sinne enää koskaan. Tälläisiä huomiota heiltä:

- joka puolella poltetaan ruohoa, järkky dunkkis sisätiloissa siis  (baarit tms). Vastaantulevista ihmisistä suuri osa vaikutti olevan aineissa, vähintään pilvessä.

- oikeasti hyvää, tavallista ravintolaruokaa ei meinannut löytyä mistään, joka paikka täynnä kyllä "roska/mättöruokaa ja -ravintolaa.

- matkustivat ympäriinsä julkisilla ja olivat käytännössä ainoat valkoihoiset niissä. Matkat ihan kirkkaaseen päivänvaloaaikaan, eikä mitään pahaa ei tapahtunut. Matkustivat Venice Beachille metro+bussi- kompolla, mutta tulivat takas taksilla, kun oli hirvittänyt niin paljon...

- asunnottomien teltat levittäytyivät ihan siinä heti pääkadun jälkeen, ja näitä paljon, ei kuulema pystynyt olemaan huomaamatta (kun eivät sokeita olleet).

Tässä tiivistetysti.

-

Tämä taas vahvistaa käsitykseni siitä, miten tietämättömiä suomalaiset ovat. Näkivät ja kokivat mitä eivät ennen ole nähneet ja kokeneet, mutta eivät ymmärtäneet näkemäänsä ja kokemaansa. Eivät ehkä tienneet tai ymmärtäneet edes sitä missä olivat. Päättelivät, että tässä se nyt oli, koko Kalifornia ja USA. Nähty on, ei kannata kenenkään mennä.

Vierailija
1253/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhtautumista aseisiin on vaikea ymmärtää. Ymmärrän itsepuolustuksen tarpeen/halun, mutta vaikea tajuta sitä asennetta, että oikeus aseeseen on jotenkin niin iso, ihmisoikeudellinen asia. Ehkä sitä ei vaan ymmärrä, jos ei ole itse amerikkalainen tai asunut siellä pitkään. En vaan ymmärrä, miksi pitää olla esim. asekaapit täynnä jotain puoliautomaatti- ja automaattiaseita.

Helpompi ymmärtää, kun muistaa, että Jenkkilän perustaminen alkoi kansanmurhalla.

Vierailija
1254/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä amerikoissa käynyt, mutta ainakin noissa tosi tv-ohjelmissa ihmiset asuu kummallisen näköisissä pienissä taloissa, jotka näyttää vaunuilta tai parakeilta ja niissä mennään ulko-ovesta suoraan olohuoneeseen.  Siellä on yksi huone, jossa kaikenlaisia pahvilaatikoita ja romuja ja muutama huonekalu ja ikkunaverhojen kanssa aina sama juttu, ne on kuin joku riepu siinä sivussa epämääräisen näköisenä riekaleena.  Takka, joka näyttäisi olevan vaan koristeena.  Pakollinen kumminkin, eilen just katoin yhtä ohjelmaa ja siinä takassa ei näyttänyt olevan edes hormia.

Pihamaat on pelkkä paljas alue, ei mitään kasva missään, ei edes kunnon nurmikkoa.  

Tarkoitat varmaan trailerpark-asumista. Amerikassa ns. "mobile homet" ovat yleisiä, eli talot jotka tuodaan valmiina konttina tontille. Näitä asumuksia on paljon maaseudulla ja myös kaupungeissa sellaisilla alueilla, josta vuokrataan pieniä tontteja niille, ns. trailer parkeja. Näillä alueilla on huono maine ja niihin liittyy paljon stereotypioita. Vastoin ennakkoluuloja, niin niitä on saatavilla myös todella mukavia malleja, jotka eivät eroa normaalista omakotitalosta mitenkään. Suomalaisittain ne ovat myös yleensä ihan reilun kokoisia, jopa +100 neliötä. 

Yleensä joku omistaa nämä, ja vuokraa haluaville. Usein alueella on uima-allaskin, ja asumiskustannukset huokeammat kuin omakotitalossa. Pihoilla uutuuttan kiiltävät autot jne., eli ei aina ole huono-osaisten asumismuoto. Suljettu alue, periaatteessa asiattomilla ei pääsyä. Onhan näitä varmasti vaatimattomiakin, ja asumiskustannukset sen mukaiset.

Näitä käytetään paljon myös kakkosasuntoina, pohjoisemmassa asuvat eläkeläiset ostavat mobile-homen esim. Floridasta ja asuvat siellä talvet.

Vierailija
1255/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tiivistetysti.

-

Juuri näin käy, kun ottaa kaikkein halvimmat vaihtoehdot kalliissa (oikeassa) metropolissa, olisi se maa mikä tahansa. Lontoosta ja Pariisista saa myös varsin veikeän kuvan kun valitsee ne halvimmat majoitukset, alueet on myös siellä aika karuja ja vaaleapintaiset on vähemmistössä....

Tosin Venicellä en itse huomannut mitään pelottavaa, tosin en siellä yöllä ollut heilumassa.

Vierailija
1256/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä läskiohjelmassa ainakin ihmiset asuvat aivan kammottavissa läävissä. Mutta autot niillä on tilavia, kun ne läskitkin yleensä saadaan ahdettua kyytiin.

Yksi outo asia on naisten tapa kiljua korkealla falsettiäänellä, kun ovat innostuneita jostakin. Jos useampi nainen innostuu yhtäaikaa kiljumaan, niin onhan se aika korviaraastavaa kuunneltavaa.

Yhta outoa on etta kun olen asunut taalla vuosikymmenet niin en koskaan ole tuollaista kiljumista kuullut. Saati sita kovalla aanella puhumista mista taallakin amerikkalaisia syytettiin.

Vierailija
1257/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin suomalaisena köyhänä olen tätä miettinyt.

Onkohan tämä sosiaalitoimelta saatava lappu, johon kaupassa laitetaan laimoja itetyn summan ylittyessä tms. 

Joskus kyllä jossain ohjelmassa oli joku ladattava juttu, eli olisiko tämäkin muuttunut jonkinlaiseksi maksukortin näköiseksi nykyään, ja sosiaalitoimi lataa kortille tietyn määrän rahaa kuukausittain. Näin se ehkä nykyään on, kun siitä ei ole kauaa kun katsoin jotain ohjelmaa ja siinä joku puhui että sille ja sille oli ladattu kortille sinä päivänä rahaa.

Jos katsotte ohjelmaa "Hengenvaarallisesti lihava" niin olette varmaan ihmetelleet miten noin vähävaraisilla on varaa syödä itsensä tuohon kuntoon. Yleensä ruoka on vielä noutoruokaa kotiin kuljetettuna tai vähintäänkin mikrossa lämmitettävää einestä. Food stamps on ilmeisesti vastaus tähän kysymykseen.

Ääliömäistä että noita pystyy käyttämään muuhunkin kuin itse valmistettavaan ruokaan.

On

t

Taas Suomeen ostettu joku halpistuotanto joka ei edes USAssa pyori.

Älähän höpsi.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/My_600-lb_Life

Vierailija
1258/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. usalainen

Lounassetelit ovat työsuhde-etu.

Esim minä saan joka työpäivä lounassetelin, jonka voin käyttää lähes missä rahansa ravintolassa, Suomessa.

Maksan siitä verotusarvon ja muuten setelin arvo laitetaan bruttopalkkani päälle. Mm saan hieman parempaa eläkettä. Päivää tai kuukautta kohti erohan ei ole juuri mitään, mutta itse olen ottanut lounassetelit joka ikinen työpäivä, näin ero on merkittävä.

Arkisin etu on helppo tajuta. Lounassetelin arvo on 10,70 ja maksan tästä muistaakseen 3 euroa, verotusarvon.

Saan etua päivittäin 7.70 e. Jos käyn vkonloppuna syömässä, lasku on 50 euroa, maksan itse siitä n 15 euroa.

Työnantajan toive on söisin päivittäin työpaikkaravintolassa. Ennen söinkin 2-3 krt vkossa. Nyt olen kotona etätöissä ja lounassetelit menevät vkonloppuisin perheen hyväksi.

Vierailija
1259/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tiivistetysti.

-

Tämä taas vahvistaa käsitykseni siitä, miten tietämättömiä suomalaiset ovat. Näkivät ja kokivat mitä eivät ennen ole nähneet ja kokeneet, mutta eivät ymmärtäneet näkemäänsä ja kokemaansa. Eivät ehkä tienneet tai ymmärtäneet edes sitä missä olivat. Päättelivät, että tässä se nyt oli, koko Kalifornia ja USA. Nähty on, ei kannata kenenkään mennä.

Kuka ns. "paremmalla alueella" asuva edes kayttaisi julkista liikennetta kun on omat autot. Ei sinne bussit kulje.

Kavivatko edes katsomassa Getty on the Hill tai muita nahtavyyksia. Olisivat voineet vuokrata auton ja ajaa rantatieta pienempiin kaupunkeihin. LAn ulkopuolella on Hearst Castle joka kylla on nakemisen arvoinen tuli mista tahansa.

Nyt taitaa tama matkailukokemus olla ihan oma vika.

Vierailija
1260/9006 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, olen sitten saanut oikein vastauksen kyselyyni Losista... Eli siis siellä ei ole mitään ongelmia olemassa, kun vaan hankkii kalleimman hotellin, tai liikkuu ainoastaan Beverly Hillsissä, niinkö?😂 Vai, että pilveä ei polteta oikeasti missään turistimestoissa ja pääkadun päästä ei ala ne asunnottomien teltat, niinkö? Kyllä he ovat muissakin suurkaupungeissa käyneet, LA oli vain karsein, juuri kertomieni asioiden takia. Niin ja Venice Beachillä oli huhtikuussa aika hiljaista ja rauhallista, poislähtö oli vain tehtävä taksilla, eikä julkisilla, kun eivät enää uskaltaneet...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi