Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?
Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat
Kommentit (9006)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Food stamps. Ei hajuakaan miten toimivat mutta ymmärtääkseni vähävaraiset amerikkalaiset voivat ostaa niillä ruokaa kaupasta.
Minäkin suomalaisena köyhänä olen tätä miettinyt.
Onkohan tämä sosiaalitoimelta saatava lappu, johon kaupassa laitetaan laimoja itetyn summan ylittyessä tms.
Joskus kyllä jossain ohjelmassa oli joku ladattava juttu, eli olisiko tämäkin muuttunut jonkinlaiseksi maksukortin näköiseksi nykyään, ja sosiaalitoimi lataa kortille tietyn määrän rahaa kuukausittain. Näin se ehkä nykyään on, kun siitä ei ole kauaa kun katsoin jotain ohjelmaa ja siinä joku puhui että sille ja sille oli ladattu kortille sinä päivänä rahaa.
Jos katsotte ohjelmaa "Hengenvaarallisesti lihava" niin olette varmaan ihmetelleet miten noin vähävaraisilla on varaa syödä itsensä tuohon kuntoon. Yleensä ruoka on vielä noutoruokaa kotiin kuljetettuna tai vähintäänkin mikrossa lämmitettävää einestä. Food stamps on ilmeisesti vastaus tähän kysymykseen.
Ääliömäistä että noita pystyy käyttämään muuhunkin kuin itse valmistettavaan ruokaan.
On
t
Taas Suomeen ostettu joku halpistuotanto joka ei edes USAssa pyori.
Älähän höpsi.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/My_600-lb_Life
Ei ole ihme etten ole katsonut kun parempaakin ohjelmaa on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Food stamps. Ei hajuakaan miten toimivat mutta ymmärtääkseni vähävaraiset amerikkalaiset voivat ostaa niillä ruokaa kaupasta.
Onkohan tämä sosiaalitoimelta saatava lappu, johon kaupassa laitetaan laimoja itetyn summan ylittyessä tms.
Joskus kyllä jossain ohjelmassa oli joku ladattava juttu, eli olisiko tämäkin muuttunut jonkinlaiseksi maksukortin näköiseksi nykyään, ja sosiaalitoimi lataa kortille tietyn määrän rahaa kuukausittain. Näin se ehkä nykyään on, kun siitä ei ole kauaa kun katsoin jotain ohjelmaa ja siinä joku puhui että sille ja sille oli ladattu kortille sinä päivänä rahaa.
Jos katsotte ohjelmaa "Hengenvaarallisesti lihava" niin olette varmaan ihmetelleet miten noin vähävaraisilla on varaa syödä itsensä tuohon kuntoon. Yleensä ruoka on vielä noutoruokaa kotiin kuljetettuna tai vähintäänkin mikrossa lämmitettävää einestä. Food stamps on ilmeisesti vastaus tähän kysymykseen.
Ääliömäistä että noita pystyy käyttämään muuhunkin kuin itse valmistettavaan ruokaan.
On
t
Älähän höpsi.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/My_600-lb_LifeEi ole ihme etten ole katsonut kun parempaakin ohjelmaa on tarjolla.
Enpä minäkään moista roskaa Katso. Kunhan osoitin että olit väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, olen sitten saanut oikein vastauksen kyselyyni Losista... Eli siis siellä ei ole mitään ongelmia olemassa, kun vaan hankkii kalleimman hotellin, tai liikkuu ainoastaan Beverly Hillsissä, niinkö?😂 Vai, että pilveä ei polteta oikeasti missään turistimestoissa ja pääkadun päästä ei ala ne asunnottomien teltat, niinkö? Kyllä he ovat muissakin suurkaupungeissa käyneet, LA oli vain karsein, juuri kertomieni asioiden takia. Niin ja Venice Beachillä oli huhtikuussa aika hiljaista ja rauhallista, poislähtö oli vain tehtävä taksilla, eikä julkisilla, kun eivät enää uskaltaneet...
Huhtikuussa LAssa on viela talvi ja merivesi kylmaa, ei silloin rannoilla hengailla.
Alueilla, jossa on ihan täysi talvi, taloissa ei ole varaavaa takkaa eikä autoissa nastarenkaita.
Joka paikkaan mennään autolla. Kävelijä on joku kummajainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On
t
Älähän höpsi.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/My_600-lb_LifeEi ole ihme etten ole katsonut kun parempaakin ohjelmaa on tarjolla.
Enpä minäkään moista roskaa Katso. Kunhan osoitin että olit väärässä.
Tuliko hyva mieli?
Jos ei LA:sta löydä terveellistä ruokaa, niin mistä sitten? Siellähän kaikki terveellinen on keksitty :D.
Vierailija kirjoitti:
Alueilla, jossa on ihan täysi talvi, taloissa ei ole varaavaa takkaa eikä autoissa nastarenkaita.
Joka paikkaan mennään autolla. Kävelijä on joku kummajainen.
Kadut aurataan ja suolataan, nastarenkaat ovat kiellettyja koska vahingoittaisivat kadun pintaa.
Mihin sita varaavaa takkaa tarvitsee kun on toimiva keskuslammitys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On
t
Älähän höpsi.
Tämä juuri! On niin paljon parempaa katsottavaa, ja tarjontaa niin paljon niistä, eikä ole edes aikaa katsoa tällaista roskaa. Itse en ole koskaan ollut kiinnostunut näistä sosiaalip...no tirkistely ja ihmettely ohjelmista. Näitä myydään tietoisesti halvalla niihin maihin, jossa tiedetää olevan vähemmän laatuohjelmia katsottavana.
Heillä äänestäminen kuulostaa todella monimutkaiselta
Suklaapatukoiden tunkeminen kanan tai kalkkunan täytteeksi. Muutenkin järjetön sokerin kulutus.
Vierailija kirjoitti:
Heillä äänestäminen kuulostaa todella monimutkaiselta
Ei se ole monimutkaista. Nytkin on ollut viikkoja aikaa äänestää ennakkoon.
Vielä vihoviimeinen kommentti "kaverit LA:ssa". He ovat kyllä matkustaneet Lontoossakin.metrolla, mutta ehkä he eivät tosiaan ymmärtäneet, mihin menivät, kun heille suomalainen tuttava kehunut kaupunkia (LA). Olisivatpa kysyneet minulta, olisin voinut sanoa, että ei kannata mennä🤣 He muuten kävivät muuallakin, eri osavaltioissakin, tällä pitkällä reissullaan, ja lähtevät ehkä uudestaan Usaan, mutta eivät enää Losiin. Mutta itseäni tietty askarruttaa tässä se, että olivatko nämä epäkohdat siis vain LA:n ongelma, missään muualla osavaltiossa/maassa tälläisiä ei edes ole olemassakaan, niinkö?
Äänestämisen esteistä ja äänestämisen monimutkaisuudesta
https://yle.fi/uutiset/3-11617696
Vierailija kirjoitti:
Jaa, olen sitten saanut oikein vastauksen kyselyyni Losista... Eli siis siellä ei ole mitään ongelmia olemassa, kun vaan hankkii kalleimman hotellin, tai liikkuu ainoastaan Beverly Hillsissä, niinkö?😂 Vai, että pilveä ei polteta oikeasti missään turistimestoissa ja pääkadun päästä ei ala ne asunnottomien teltat, niinkö? Kyllä he ovat muissakin suurkaupungeissa käyneet, LA oli vain karsein, juuri kertomieni asioiden takia. Niin ja Venice Beachillä oli huhtikuussa aika hiljaista ja rauhallista, poislähtö oli vain tehtävä taksilla, eikä julkisilla, kun eivät enää uskaltaneet...
Itse en ole LA:ssa käynyt, mutta on tullut kuitenkin tutuksi kun maassa asun. Kun käyn, niin haluan itse nähdä niin paljon kuin mahdollista, myös sen ongelman, ja varmasti näenkin. Olen varma siitä, että maassa asuvana voi kaiken ymmärtää, ja nähdä asiat eri tavalla, kuin metsästä tullut turisti.
Vierailija kirjoitti:
Äänestämisen esteistä ja äänestämisen monimutkaisuudesta
https://yle.fi/uutiset/3-11617696
Jos sivuuttaa tämän poliittisen kärhämän mikä käydään äänestämisen ympärillä, niin ei se siitä huolimatta tee äänestämisestä vaikeaa. Rekistöitymisestä tulee ainakin meillä ilmoitus kotiin ihan kirjallisena, ja sen voi tehdä hyvissä ajoin ennen äänestämistä. Jos hakee esim. ajokorttia tai henkilötodistusta, niin samalla voi rekisteröityä äänestäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Jatkoa edelliseen, eli kaverin kokemukset LA: sta... Ei kyse ollut nähtävyyksien vähäisestä näkemisestä, vaan "enkelten kaupungin" huonommasta puolesta, jota ei kyllä juuri mainosteta täällä, tuli heille yllätyksenä.
Siita voivat syyttaa sitten vain itseaan. Joka tuutistahan tulee Kalifornian kodittomista (ilmasto). San Franciscossa sama pulma niinkuin vaikka myos Chicagossa jossa paukkupakkasilla kaupungin bussit kayvat keraamassa kodittomia lampimiin tiloihin, moni vaan ei halua lahtea.
Hieman on kyllä ihmetyttänyt, että jotkut ihan kunnolliset, työssäkäyvät amerikkalaiset asuvat autoissaan. Ja joillain useampi matalapalkkainen työ oltava elääkseen... Pelkästään raha siis ratkaisee, ihmisellä ei minkäänlaista arvoa muuten, aivan sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt menee "kuullun puolelle", mutta löytyiskö täältä Losissa aikaansa viettäneitä kertomaan oman mielipiteensä? Eli paras ystäväni oli aviomiehensä ja toisen pariskunnan kanssa vähän aikaa L.A:ssa turistina v. 2019. Eivät tykänneet, eivätkä aio mennä sinne enää koskaan. Tälläisiä huomiota heiltä:
- joka puolella poltetaan ruohoa, järkky dunkkis sisätiloissa siis (baarit tms). Vastaantulevista ihmisistä suuri osa vaikutti olevan aineissa, vähintään pilvessä.
- oikeasti hyvää, tavallista ravintolaruokaa ei meinannut löytyä mistään, joka paikka täynnä kyllä "roska/mättöruokaa ja -ravintolaa.
- matkustivat ympäriinsä julkisilla ja olivat käytännössä ainoat valkoihoiset niissä. Matkat ihan kirkkaaseen päivänvaloaaikaan, eikä mitään pahaa ei tapahtunut. Matkustivat Venice Beachille metro+bussi- kompolla, mutta tulivat takas taksilla, kun oli hirvittänyt niin paljon...
- asunnottomien teltat levittäytyivät ihan siinä heti pääkadun jälkeen, ja näitä paljon, ei kuulema pystynyt olemaan huomaamatta (kun eivät sokeita olleet).
Tässä tiivistetysti.
Itse en ole ollut menossa ennenkään Jenkkilään, tämä vain vahvisti käsitykseni.
-
Juuri näin käy, kun ottaa kaikkein halvimmat vaihtoehdot kalliissa (oikeassa) metropolissa, olisi se maa mikä tahansa. Lontoosta ja Pariisista saa myös varsin veikeän kuvan kun valitsee ne halvimmat majoitukset, alueet on myös siellä aika karuja ja vaaleapintaiset on vähemmistössä....
Tosin Venicellä en itse huomannut mitään pelottavaa, tosin en siellä yöllä ollut heilumassa.
Olin konffamatkalla Losissa, majoitus neljän tähden konferenssikeskushotellissa joka oli arkkitehtien havainnekuvaa alusta loppuun. Kierreltiin myös autolla mm. Hollywood hillsit ja Venicet. Äskeisen pointti olikin ne julkiset Veniceen. Tultiin rinkka selässä lentokentälle ja mietittiin että jaa tästähän on vain 1,5km lähimmältä juna-asemalta meidän hotellille, kävellään. Virhe. Autot tööttäili ja ihmiset katsoi, olimme ainoat kävelijät. Suojatiekin vain loppuu monissa kohdissa kesken kaiken ja sitten käveltiin soralla ajoradan vieressä. Kodittomien telttakylät, 1km hotellilta. Julkisissa vain muita kuin valkoisia, check. Käytettiin bussia kun mentiin Sunset stripille toteamaan että täysin turhaan: ruma sieluton paikka, elvisklooneja ja supermiehiä ja muutama orpo turisti. Sitten katseltiin kun punainenmatto rullattiin jonkun helv ruman talon eteen ja jotain puolijulkkiksia alkoi lappaa limusiineista sisään, sitä oli porukkaa/paparazzeja sitten katselemassa. Siinä sitä glamouria.
Pelon ilmapiiri ihmetyttää, pitää olla ase, että pystyy puolustautumaan uhkilta. Vaaroja koetaan olevan joka puolella. Myös oman maan varaukseton ihailu ja jopa aivopesua vastaava opetus USA: sta maailman parhaana demokratiana, ylivoimaisena vapaan maailman johtajana ihmetyttää.
Jatkoa edelliseen, eli kaverin kokemukset LA: sta... Ei kyse ollut nähtävyyksien vähäisestä näkemisestä, vaan "enkelten kaupungin" huonommasta puolesta, jota ei kyllä juuri mainosteta täällä, tuli heille yllätyksenä.