Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?
Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat
Kommentit (9006)
Monet kommentoijista ei tajua, että USA on valtava maa. Siellä on ihmisiä liki 330 miljoonaa. Se on maana jo oikeastaan kuin oma maanosa. Tottakai semmoiseen määrään ihmisiä mahtuu porukkaa laidasta laitaan. Tyhmimpiä ja fiksuimpia, rumimpia ja kauneimpia, lihavimpia ja timmeimpiä ja tätä listaa voidaan jatkaa asiasta kuin asiasta. Miehenä, joka käyttää päivittäisessä elämässään jenkkikeksintöjä en ymmärrä täysin suomalaisten tai eurooppalaisten jenkkivastaisuutta. En minäkään mikään hirveä USA fani ole, mutta en silti koskaan sanoisi, että amerikkalaiset ovat helvetin tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Monet kommentoijista ei tajua, että USA on valtava maa. Siellä on ihmisiä liki 330 miljoonaa. Se on maana jo oikeastaan kuin oma maanosa. Tottakai semmoiseen määrään ihmisiä mahtuu porukkaa laidasta laitaan. Tyhmimpiä ja fiksuimpia, rumimpia ja kauneimpia, lihavimpia ja timmeimpiä ja tätä listaa voidaan jatkaa asiasta kuin asiasta. Miehenä, joka käyttää päivittäisessä elämässään jenkkikeksintöjä en ymmärrä täysin suomalaisten tai eurooppalaisten jenkkivastaisuutta. En minäkään mikään hirveä USA fani ole, mutta en silti koskaan sanoisi, että amerikkalaiset ovat helvetin tyhmiä.
Tämä. Jos mietitään vaikka amerikkalaiseksi miellettyjä ilmiöitä kuten salaliittohulluutta tai hörhökristillisyyttä, niin suuri väkiluku tuo pieniä prosenttiosuuksiakin edustavat näkyviksi. Jos Suomessa on litteään maahan uskovia 0,5%, se tarkoittaa 27 500 ihmistä, Yhdysvalloissa 0,5% on jo 1,6 miljoonaa, mikä tarkoittaa jo paljon näkyvämpää väkijoukkoa esim internetissä.
Jaa, sitten minä olen vain niin epäilyttävän oloinen. Briteissä oli erittäin tyly tyyppi, siinä alkoi jo itsekin hermostumaan (silloin ysärin alkupuolella ennen kuin Suomi oli EU:ssa) , vaikka ei missään tapauksessa kannata. Aika usein olen joutunut johonkin satunnaispoimintaan ja erityistarkastukseen esim. USA:ssa, Kanadassa, Thaikuissa ja Australiassa. Minulla ei ole rikosrekisteriä ja olen mielestäni ihan tavallisen näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se on jonkinlaista tietämättömyyttä. Ei olla edes käyty maassa, mutta amerikkalaisten televisio-ohjelmien (joita suomalaiset katsovat paljon) perusteella tehdään omia päätelmiä ja yleistyksiä. Suomessa tiedotusvälineet myös harrastavat tietynlaisen kuvan antamista Yhdysvalloista. Kuvat ja raflaavat otsikot uutisissa ja tiedotusvälineissä ovat aina niistä ihmisistä ja paikoista, jotka näyttävät sen surkeimman puolen, eikä normaalielämää. Näiden perusteella kuva muokkautuu. Nämä tietämättömät ihmiset ovat myös niitä äänekkäimpiä arvostelijoita ja mukatietäjiä, joilla ei todellisuudessa ole hajuakaan miten amerikkalainen yhteiskunta toimii ja miten suurin osa tavallisista amerikkalaisista elää.
Vaihtarina ollessani otin osaa kotitaloustunteihin. Oli mennä pöperöt väärään kurkkuun, kun aloimme syödä ja kaikki muut keskeyttivät ruokailunsa ja tuijottivat minua. No, opettaja onneksi selvensi tilanteen mulle, että voi, miten hienosti syöt noin eurooppalaisittain haarukalla ja veitsellä. Me ei olla totuttu tällaiseen. You have such wonderful table manners! :)
Tämä tapa on valitettavasti levinnyt jo muuallekin, mutta kun amerikkalaiselta kysyy osaako hän laulaa, päästää hän ilmoille ilmatorjuntasireenimäisen ulinan ja päälle vähän Mariah Carey -hönkimistä. Ja tämä on ilmeisesti heidän mielestään sitä hyvää laulutaitoa.
Kädestä pitäminen ja yhdessä rukoilu ruokapöydässä.
Vierailija kirjoitti:
On se niin kamalaa pitää perheenjäseniä kädestä ja olla kiitollinen siitä mitä on.
Kodeissa ei ole eteistä, tullaan suoraan olohuoneeseen. Keittiökoneiden pitää olla rosterista, kaasuliesi oltava. Korkea katto, kun tuo lisää tilantuntua. Marmoria paljon sisustuksessa kylppärissä ja keittiössä, valtava jääkaappi. Lapset syövät omassa pienessä pöydässä. Aamiaispöytä keittiössä. Syödään kuitenkin sohvalla istuen. Kengät jalassa koko ajan, myös sängyssä maatessa. Koti, uskonto ja isänmaa, ollaan kuitenkin kaksinaismoralisteja. Outo pressa.
Kuvittelin joskus haluavani mennä Pohjois-Amerikkaan, mutta kun amerikkalainen ystäväni kertoi asioita, mitä siellä voi tapahtua ja miten siellä toimitaan, päätin matkustaa ihan jonnekin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syödään vain haarukalla.
Ai kamala! Tuossa aikaisemmin joku oli ihan paastaan pyoralla kun syodaan sormilla, ei ole tainnut Intiassa kaynyt. Syodaanko ranskalaiset Suomessa veitsella ja haarukalla?
Amerikkalaisia taas ihmetyttaa kun eurooppalaiset pitavat haarukan kuperaa puolta ylospain ja siihen sitten taiteillaan syotavaa.
Tuo veitsellä ja haarukalla toklaaminen näyttää jotenkin niin huvittavalta.
Etkö ole oppinut sitä jo lapsena? Pikkulapsille on ok ensin leikata ruoka pikku paloiksi, laittaa veitsi pois ja siirtää haarukka oikeaan käteen ja syödä pelkällä haarukalla. Isommat lapset ja etenkin aikuiset osaavat käyttää haarukkaa ja veistä yhtä aikaa, ja silloin haarukkaa pidetään vasemmassa ja veistä oikeassa kädessä.
Peruspöytätapoja.Aina olen osannut hyvin syödä kotimaassa ja ulkomailla, eikä meillä kotonakaan mitään villieläimiä oltu. Ihan sivistyneesti söimme lautasilta pöydän ääressä. Yhä noudatetaan kotona opittua tapaa, että pöydän ääressä syödään; ei olohuoneessa, ei makuuhuoneen sängyssä, ei vessassa, ei saunassa, ei kylpyammessa. Minulle itselleni luontevinta on syödä pelkästään haarukalla, ja sitä tapaa tulen noudattamaan siihen saakka kun itse pystyn syömään. Jos/kun en itse pysty enää haarukkaa käyttämään, niin minut saa lopettaa.
Joopa joo. Entä jos pääsisit vaikka presidentin kutsumalle juhlaillalliselle, söisitkö kuin moukka vai opettelisitko syömään sivistyneesti?
En käyttäytyisi sielläkään huonosti, vaan söisin haarukalla. Veitsellä paloittelisin mahdollisen ruoan, sen jälkeen asettaisin veitsen oikeaan asentoon lautsen reunalle, ja jatkaisin syömistä haarukalla. Kukaan sivistynyt ihminen ei kiinnittäisi tähän huomiota,
Veikkaan että aika moni kiinnittäisi. Ainakin Suomessa yhtään paremmissa pirskeissä, eikä tarttisi olla edes presidentin järjestämä tilaisuus, tuohon kyllä kiinnitettäisiin huomiota. Toki harva tuskin kohteliaisuussyistä sanoisi mitään, mutta aivan taatusti kiinnittäisi huomiota, jos aikuisella on niin alkeelliset pöytätavat, ettei haarukalla ja veitsellä syöminen onnistu. Jotenkin veikkaan ettei Suomi ole ainoa paikka maailmassa, jossa tuohon kiinnitettäisiin huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Presidentinvaalien voittajan määräytyminen siten, että kussakin osavaltiossa enemmän ääniä saanut saa ko. osavaltion kaikki valitsijamiehet, jotka sitten äänestävät pressasta ja kaikenkaikkiaan vähemmän kansalaisten ääniä saanut voi voittaa.
Näin se on että miellä mielletään USA demokratian mallimaaksi, vaikka todellisuudessa ei sitä täysin edes ole.
Miksi Suomessa kansanedustajiksi EI valita kaikkein eniten ääniä saneita? Juuri samasta syystä kuin Amerikassa, koska halutaan, että koko amerikan kansa tulee edustettua. Luuletko, että pienet osavaltiot suostuisivat olemaan osa Yhdysvaltoja, ellei niillä olisi mitään vaikutusvaltaa presidentin valintaan. Jos Suomessa valittaisiin kansanedustajat äänimäärän perusteella ei Lapista olisi yhtään edustajaa. Kyse on siis todellakin demokratiasta eikä enemmistön mielivallasta.
Samalla lailla siellä äänestetään kongressiin eri vaalipiireistä kun täällä. Ei mitään eroa periaatteessa. Presidentinvaaleissa aivan järjetöntä että eniten ääniä,saanutta ei valita. Ihan pelleä valitsijamiesjärjestelmä. Älkää sekoittako eri vaaleja toisiinsa.
Täytyy huomata sellainen ero että Yhdysvalloissa presidentti toimii hallituksen johtajana eli vertautuu Suomen järjestelmässä lähinnä pääministeriin jollaista siellä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syödään vain haarukalla.
Ai kamala! Tuossa aikaisemmin joku oli ihan paastaan pyoralla kun syodaan sormilla, ei ole tainnut Intiassa kaynyt. Syodaanko ranskalaiset Suomessa veitsella ja haarukalla?
Amerikkalaisia taas ihmetyttaa kun eurooppalaiset pitavat haarukan kuperaa puolta ylospain ja siihen sitten taiteillaan syotavaa.
Se miten ranskalaiset Suomessa syödään riippuu tilanteesta. Mäkkärissä syödään sormin ja pihviravintolassa haarukalla ja veitsellä.
En pidä siitä, että tästä on tullut osittain haukkumisketju. Aloituksessahan lukee, mitä tapaa olet hämmästellyt. Olen hämmästellyt monia amerikkalaisia (yhdysvaltalaisia) tapoja mutta enemmän olen hämmästellyt brittiläisiä tapoja. Jokaisessa kulttuurissa on ne omat outoutensa.
Minua ei haittaisi lisäneliöt makuuhuoneissa ja kylpyhuoneissa. Olen aina katsonut ihaillen tv-sarjoja, joissa makuuhuoneisiin mahtuu sängyn lisäksi muutakin, ainakin se erittäin tilava vaatehuone ja kylpyhuone. Sopisi minulle oikein hyvin. Pidän myös erittäin paljon laajoista keittiö-olohuone-yhdistelmistä. Niitä tosin ei ole kaikissa tv-sarjoissa, lähinnä uusimmissa tai sisustussarjoissa.
Mitä tapaa hämmästelen on tuo kengät jalassa sisällä liikkuminen. Jollain tasolla sen ymmärtää kuivissa ja lämpimissä maissa (ei näkyvää likaa), mutta Yhdysvalloissakin on sentään puolet maasta ihan normaalia loskakelialuetta, niin ei tosiaan tunnu kovin järkevältä. Tältä palstalta olen oppinut, että mukana on usein sisäkengät eli ei sitten kuitenkaan samoilla kengillä ulkona ja sisällä.
Toinen outous on ikkunat ja tämä outous on myös briteissä. Ne giljotiini-ikkunat tuntuvat erittäin epäkäytännöllisiltä ja ovat tosi heppoisia kylmässä ja kosteassa säässä. Niistä en pidä. Uusimmissa taloissa niitä ei taida ollakaan.
Tuntuu myös näin suomalaiselta tosi epämiellyttävältä, kun aivan tuntemattomat toistelevat etunimeäsi ikään kuin tuntisivat sinut esim. passin tarkastuksessa. Siinä on jotain hirveän henkilökohtaista, jossa kohtaa tuntuu, että muurit nousevat esiin. Tiedostan kulttuurieron mutta tunnen vahvaa epämukavuutta.
Puolisoni on yhdysvaltalainen ja vieraillessani hänen luonaan ensimmäistä kertaa olin kyllä tosi hämmentynyt monestakin asiasta. Ihan ensimmäiseksi ihmettelin sitä, miten kaikki ajavat autoa kuin heikkopäiset, hirveitä nopeuksia ihan millä tahansa tiellä. Sitten tietysti ne kokolattiamatot, oudot ovennupit, vessoissa valot sytyttäessä käyntiin hurahtava ilmastointi. Automatkalla Baltimoreen ajoimme myös läpi pikkukaupungista (Damascus, MD) missä on oma laki siitä, että ko. kaupungissa ei nautita tai myydä lainkaan alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
-se, miksi naisen rinnat ja kirosanat sensuroidaan tv:ssä, mutta väkivaltaa ei
-se, miten kaikkea yliseksualisoidaan, esim. (mies)opettaja ei voi halata oppilasta, vaan heti tulee syytteet tai mieshoitaja ei voi vaihtaa vaippaa vauvalle
Mutta lähes aina oli sarja, tv-sarja tai mikä tahansa reality niin synnytyksessä on miesgynekologi. Muutenkin outoja jenkkien synnytykset kun koko suku pitää raahata paikalle ja joku rätti paikkojen edessä. Ja aina selälleen synnytetään. Pullistella vaikka tahalleen joskus sukulaisille jakkaralla. Omituista kun ei synnyttäjä voi synnyttää monipuolisesti ja aina lääkäri hoitamassa synnytyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se niin kamalaa pitää perheenjäseniä kädestä ja olla kiitollinen siitä mitä on.
Ei ole ollenkaan kamalaa, vastasin vain aloituksen kysymykseen, mitä tapoja olen ihmetellyt.
Suomalaisen silmään se on outo/vieras tapa, siksi nimesin sen. Itse kommentti ei sisältänyt arvostelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syödään vain haarukalla.
Tuo veitsellä ja haarukalla toklaaminen näyttää jotenkin niin huvittavalta.
Etkö ole oppinut sitä jo lapsena? Pikkulapsille on ok ensin leikata ruoka pikku paloiksi, laittaa veitsi pois ja siirtää haarukka oikeaan käteen ja syödä pelkällä haarukalla. Isommat lapset ja etenkin aikuiset osaavat käyttää haarukkaa ja veistä yhtä aikaa, ja silloin haarukkaa pidetään vasemmassa ja veistä oikeassa kädessä.
Peruspöytätapoja.Aina olen osannut hyvin syödä kotimaassa ja ulkomailla, eikä meillä kotonakaan mitään villieläimiä oltu. Ihan sivistyneesti söimme lautasilta pöydän ääressä. Yhä noudatetaan kotona opittua tapaa, että pöydän ääressä syödään; ei olohuoneessa, ei makuuhuoneen sängyssä, ei vessassa, ei saunassa, ei kylpyammessa. Minulle itselleni luontevinta on syödä pelkästään haarukalla, ja sitä tapaa tulen noudattamaan siihen saakka kun itse pystyn syömään. Jos/kun en itse pysty enää haarukkaa käyttämään, niin minut saa lopettaa.
Joopa joo. Entä jos pääsisit vaikka presidentin kutsumalle juhlaillalliselle, söisitkö kuin moukka vai opettelisitko syömään sivistyneesti?
En käyttäytyisi sielläkään huonosti, vaan söisin haarukalla. Veitsellä paloittelisin mahdollisen ruoan, sen jälkeen asettaisin veitsen oikeaan asentoon lautsen reunalle, ja jatkaisin syömistä haarukalla. Kukaan sivistynyt ihminen ei kiinnittäisi tähän huomiota,
Veikkaan että aika moni kiinnittäisi. Ainakin Suomessa yhtään paremmissa pirskeissä, eikä tarttisi olla edes presidentin järjestämä tilaisuus, tuohon kyllä kiinnitettäisiin huomiota. Toki harva tuskin kohteliaisuussyistä sanoisi mitään, mutta aivan taatusti kiinnittäisi huomiota, jos aikuisella on niin alkeelliset pöytätavat, ettei haarukalla ja veitsellä syöminen onnistu. Jotenkin veikkaan ettei Suomi ole ainoa paikka maailmassa, jossa tuohon kiinnitettäisiin huomiota.
Amerikassa se on täysin ok eikä kerro sivistymättömyydestä. Eurooppalainen ja amerikkalainen ruokailuetiketti eroavat toisistaan.
Täällä on varmaan mainittu jo suurin osa niistä asioista, joita minäkin olen ihmetellyt. Mutta vielä pari.
Vuodenaikoihin varautumisen alkeellisuus. Vaikka asutaan seudulla jossa tukee säännöllisesti lunta, autoilla ei ole talvirengaspakkoa, eikä KUKAAN tunnu osaavan ajaa liukkaalla. Jos tulee enemmän kuin 2 cm lunta, koulut perutaan ja risteykset ovat täynnä peräänajoja ja kolareita. Miksi ei voisi vain aurata, käyttää sopivia renkaita ja opettaa kuskit ajamaan talvella?
Charity-harrastuksen pakollisuus. Työpaikoilla ja naapurustoissa on kerhoja, joiden jäsenet tekevät yhdessä hyväntekeväisyyttä kerran-kaksi kuussa. Siis täyden työviikon (mikä jenkeissä pidempi kuin Suomessa, vaikka työaika onkin löysempää) lisäksi esimerkiksi lauantaina herätään kello 4 paikalliseen asunnottomien ruokalaan valmistamaan ilmainen ateria tai lenkitetään paikallisen hylättyjen eläinten kennelin koirat. Sosiaalinen pakko osallistua on ihan huikea. Jos haluaisit mieluummin levätä ja nukkua, olet itsekäs ja tyly. Ehdotin joskus varovasti, että mitäs jos yhdessä tuumin palkattaisiin muutama koditon pysyvästi sinne keittiöön ja lenkittämään niitä koiria (tämän porukan säästyneillä työtunneilla voisi kyllä maksaa ihan reilun korvauksen), mutta vastassa on ollut sanaton hämmennys. Ilmeisesti siellä se sosiaalinen jako on niin raju, että iso osa koko charity-elettä on suostua kohtaamaan ne heikommassa asemassa olevat. Suomalaiselle taas tuntuu kiusalliselta sellainen alentuva ote.
Roskaruoka on halpaa.