Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?

Vierailija
24.10.2020 |

Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat

Kommentit (9006)

Vierailija
6181/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksalaisessa pikkukaupungissa naapuripöytään pölähti 8 jenkkityttöä noin 30 vuotiaita. Itseäni hämmensi se, että keskustelu oli paitsi tauotonta, niin samaan aikaan äänessä oli 4 neitosta. Käynnissä oli ilmeisesti 4 eri keskustelua ristiin rastiin tai sitten kukaan ei kuunnellut ketään.

En tiedä, mutta meteli ja puheenporina oli kyllä hämmästyttävää.

Kuvaus sopii hyvin myös espanjalaisiin :P

Vierailija
6182/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin parin päivän viestit putkeen, nämä asiat jäi mieleen.

Meillä on molemmissa taloissa, joissa on asuttu, ollut kaasutakka (koti myös lämpiää maakaasulla). Ne varsinkin on täysin koriste-esineitä, joista on 20 cm pakoputki seinän läpi ulos.

Kadut ja pihatiet tosiaan ovat kaupungeissa siistejä ja päällystettyjä. Ei täällä tule ollenkaan samalla lailla kuraa ja hiekkaa sisälle kuin Suomessa, edes talvella, kun sataa "koko ajan". Valtavan isossa osassa maata on myös pitkiä aikoja huomattavan kuivaa. En mä silti ymmärrä niitä, jotka kengillä kävelee sisällä. Yhdessäkään meidän kolmesta kodista ei ole ollut eteisessä minkäänlaista säilytystilaa kengille tai ulkovaatteille. Tässä viimeisessä on takkikaappi olkkarin nurkassa, mikä kai teknisesti ottaen on vielä eteistä, mutta sinne päästäkseen täytyy kulkea monta metriä kokolattiamatolla. Meillä on aina ollut kenkätelinetorni mahdollisimman lähellä ulko-ovea, mikä sitten taas tukkii sitä eteistä. Yhdessä kodissa oli "den" ulko-oven vieressä, kokolattiamatolla totta kai vaikka muuten alakerrassa olikin vinyylilattia. Se oli sit meidän vaatesäilö...

Joku sanoi, että jääkaapit ja pakastimet on valtavia, mutta meidän (edelleen, kaikissa kolmessa kodissa) jääkaapit ja erityisesti pakastimet on olleet surkean pieniä ja epäkäytännöllisiä. Jääkaappi nyt vielä menettelee, mutta pakastimet on näissä taloissa olleet kapeita, ja kun siellä on se jääpalakone, niin tilaa on entistä vähemmän. Asunnossa asuessa meillä oli jenkkikaappi, eli pakastin oli sellainen pieni jääkaapin päällä. Se melkein on ollut tilavin meidän pakastimista. Tosi monella olenkin nähnyt autotallissa toisen jääkaapin/pakastimen, enkä kyllä yhtään ihmettele. Monet pakkaukset on ihan järkyttävän suuria. Se on kyllä ihan totta, että "tavallinen amerikkalainen" ei kauheasti kokkaile. Tai siis se kokkailu on sitä, että crock potiin kipataan proteiini, valmista kastiketta/keittoa, valmiiksi raastettua juustoa, valmis mausteseos jne. tms. ja sit odotetaan. Tai laitetaan uuniin jotain kaupasta valmiina ostettua. Tosi tavallista tuntuu olevan sekin, että haetaan takeoutia (meidän ruokakaupan kanssa samassa pihassa on KFC ja sen aitokaistalle on aina ihan järjetön jono päivällisaikaan). Kaupoissa on isot valikoimat kaikkea valmista ja tosiaan tuntuu, että on sellainen ultraterveellisesti syövien tai muuten hifistelevien (esim. homesteaders) joukko, ja muut syö pitkälle prosessoitua, "valmista" ruokaa. Leipominenkin on sitä, että kipataan laatikosta tai pussista valmis aines kulhoon ja lisätään nestettä, munia ja/tai rasvaa.

Sitä mä en ymmärrä, että kaupasta ei saa ostettua yhtä jäätelöä. Joko on otettava pönttö tai monipakkaus puikkoja tai tuutteja. Jos haluaa yksittäiset tuutit/ puikot, Plaid Pantry, 7/11 tai joku huoltsikkamyymälä palvelee.

Kaupassa kaydaan kerran viikossa, yhden jaatelon saa Dairy Queenista.

Mä en nyt taas ihan ymmärrä tän viestin funktiota. Mä en käsittääkseni millään tavalla ottanut kantaa kaupassakäyntifrekvenssiin? Ja sen yhden jäätelön saa monestakin paikasta muualtakin, myös esim. Baskin Robbinsilta jne., tai Mäkkäristä tai tai tai... tai jostain kyläkaupan tyyppisestä. Mun ajatuksena oli se, että jos yksi tykkää suklaajätskistä ja toinen vaniljasta, niin tavallisesta ruokakaupasta et saa ostettua jäätelöä yksittäisissä annoksissa, vaan on joku ostettava se noin 6+ tuuttia tai puikkoa samaa lajia, tai sitten iso pönttö sinne surkean pieneen pakastimeen. Toisin kuin Suomessa, jossa on pienemmässäkin kaupassa yksittäisten jäätelöiden valikoimaa metritolkulla, isoista puhumattakaan. Ja ei, en ole tutkinut kaikkien amerikkalaisten ruokakauppojen valikoimaa, jostain saattaa saada, mut ei tässä vuosien varrella ole silmään osunut isommissa kaupoissa sellaista jäätelöallasta, jossa irtonaisia jäätelöitä olisi tarjolla ainakaan merkittävissä määrin. Mun mielestä se on omituista, kun niitä monipakkauksia sit kuitenkin on metritolkulla.

Suomessa ja USAssa on erilaiset kayttaytymiskaavat kaupassakaynnille. Taalla yritetaan kayda mahdollisimman harvoin ja silloin ostaa niin paljon etta riittaa seuraavaan kauppakertaan asti. 

Suomessa kaydaan kaupassa melkein joka paiva ja ostetaan litra maitoa,  huomenna taas takaisin kauppaan ostamaan litran maitoa. Amerikkalainen ostaa kaksi gallonan kanisteria kerralla.

Jaateloa saa ainakin Dove Minis pakkauksessa suklaata ja vaniljaa mukavissa sormenpituisissa puikoissa. Laatikossa on 14 suupalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6183/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksalaisessa pikkukaupungissa naapuripöytään pölähti 8 jenkkityttöä noin 30 vuotiaita. Itseäni hämmensi se, että keskustelu oli paitsi tauotonta, niin samaan aikaan äänessä oli 4 neitosta. Käynnissä oli ilmeisesti 4 eri keskustelua ristiin rastiin tai sitten kukaan ei kuunnellut ketään.

En tiedä, mutta meteli ja puheenporina oli kyllä hämmästyttävää.

Kuvaus sopii hyvin myös espanjalaisiin :P

Harvassa maassa ollaan niin hiljaisia kuin Suomessa.

Vierailija
6184/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on molemmissa taloissa, joissa on asuttu, ollut kaasutakka (koti myös lämpiää maakaasulla). Ne varsinkin on täysin koriste-esineitä, joista on 20 cm pakoputki seinän läpi ulos.

Kadut ja pihatiet tosiaan ovat kaupungeissa siistejä ja päällystettyjä. Ei täällä tule ollenkaan samalla lailla kuraa ja hiekkaa sisälle kuin Suomessa, edes talvella, kun sataa "koko ajan". Valtavan isossa osassa maata on myös pitkiä aikoja huomattavan kuivaa. En mä silti ymmärrä niitä, jotka kengillä kävelee sisällä. Yhdessäkään meidän kolmesta kodista ei ole ollut eteisessä minkäänlaista säilytystilaa kengille tai ulkovaatteille. Tässä viimeisessä on takkikaappi olkkarin nurkassa, mikä kai teknisesti ottaen on vielä eteistä, mutta sinne päästäkseen täytyy kulkea monta metriä kokolattiamatolla. Meillä on aina ollut kenkätelinetorni mahdollisimman lähellä ulko-ovea, mikä sitten taas tukkii sitä eteistä. Yhdessä kodissa oli "den" ulko-oven vieressä, kokolattiamatolla totta kai vaikka muuten alakerrassa olikin vinyylilattia. Se oli sit meidän vaatesäilö...

Joku sanoi, että jääkaapit ja pakastimet on valtavia, mutta meidän (edelleen, kaikissa kolmessa kodissa) jääkaapit ja erityisesti pakastimet on olleet surkean pieniä ja epäkäytännöllisiä. Jääkaappi nyt vielä menettelee, mutta pakastimet on näissä taloissa olleet kapeita, ja kun siellä on se jääpalakone, niin tilaa on entistä vähemmän. Asunnossa asuessa meillä oli jenkkikaappi, eli pakastin oli sellainen pieni jääkaapin päällä. Se melkein on ollut tilavin meidän pakastimista. Tosi monella olenkin nähnyt autotallissa toisen jääkaapin/pakastimen, enkä kyllä yhtään ihmettele. Monet pakkaukset on ihan järkyttävän suuria. Se on kyllä ihan totta, että "tavallinen amerikkalainen" ei kauheasti kokkaile. Tai siis se kokkailu on sitä, että crock potiin kipataan proteiini, valmista kastiketta/keittoa, valmiiksi raastettua juustoa, valmis mausteseos jne. tms. ja sit odotetaan. Tai laitetaan uuniin jotain kaupasta valmiina ostettua. Tosi tavallista tuntuu olevan sekin, että haetaan takeoutia (meidän ruokakaupan kanssa samassa pihassa on KFC ja sen aitokaistalle on aina ihan järjetön jono päivällisaikaan). Kaupoissa on isot valikoimat kaikkea valmista ja tosiaan tuntuu, että on sellainen ultraterveellisesti syövien tai muuten hifistelevien (esim. homesteaders) joukko, ja muut syö pitkälle prosessoitua, "valmista" ruokaa. Leipominenkin on sitä, että kipataan laatikosta tai pussista valmis aines kulhoon ja lisätään nestettä, munia ja/tai rasvaa.

Sitä mä en ymmärrä, että kaupasta ei saa ostettua yhtä jäätelöä. Joko on otettava pönttö tai monipakkaus puikkoja tai tuutteja. Jos haluaa yksittäiset tuutit/ puikot, Plaid Pantry, 7/11 tai joku huoltsikkamyymälä palvelee.

Mä en nyt taas ihan ymmärrä tän viestin funktiota. Mä en käsittääkseni millään tavalla ottanut kantaa kaupassakäyntifrekvenssiin? Ja sen yhden jäätelön saa monestakin paikasta muualtakin, myös esim. Baskin Robbinsilta jne., tai Mäkkäristä tai tai tai... tai jostain kyläkaupan tyyppisestä. Mun ajatuksena oli se, että jos yksi tykkää suklaajätskistä ja toinen vaniljasta, niin tavallisesta ruokakaupasta et saa ostettua jäätelöä yksittäisissä annoksissa, vaan on joku ostettava se noin 6+ tuuttia tai puikkoa samaa lajia, tai sitten iso pönttö sinne surkean pieneen pakastimeen. Toisin kuin Suomessa, jossa on pienemmässäkin kaupassa yksittäisten jäätelöiden valikoimaa metritolkulla, isoista puhumattakaan. Ja ei, en ole tutkinut kaikkien amerikkalaisten ruokakauppojen valikoimaa, jostain saattaa saada, mut ei tässä vuosien varrella ole silmään osunut isommissa kaupoissa sellaista jäätelöallasta, jossa irtonaisia jäätelöitä olisi tarjolla ainakaan merkittävissä määrin. Mun mielestä se on omituista, kun niitä monipakkauksia sit kuitenkin on metritolkulla.

Suomessa ja USAssa on erilaiset kayttaytymiskaavat kaupassakaynnille. Taalla yritetaan kayda mahdollisimman harvoin ja silloin ostaa niin paljon etta riittaa seuraavaan kauppakertaan asti. 

Suomessa kaydaan kaupassa melkein joka paiva ja ostetaan litra maitoa,  huomenna taas takaisin kauppaan ostamaan litran maitoa. Amerikkalainen ostaa kaksi gallonan kanisteria kerralla.

Jaateloa saa ainakin Dove Minis pakkauksessa suklaata ja vaniljaa mukavissa sormenpituisissa puikoissa. Laatikossa on 14 suupalaa.

No kyllä mun nyt täytyy sanoa, että mitä ympärilleni kaupassa katselen, niin ihan yhtä lailla sekä Suomessa että Yhdysvalloissa on isojen ja pienten ostosten tekijöitä.

Enkä mä nyt ymmärrä noita jäätelönostovinkkejä. Kai niitä yksittäisiäkin jäätelöitä voisi ostaa kerralla kahden viikon tarpeiksi. Paljon helpompi olisi ostaa 12x1 kuin 1/12. 🤦🏼 Mut mä oon ihan vuosia saanut jäätelöt ostettua ja syötyä riippumatta siitä, mistä sitä ostaa tai on ostamatta ja missä muodossa. Kunhan tuntuu suomalaisesta näkökulmasta omituiselta, että yksittäistä jäätelöä ei saa. Sama koskee tavallaan myös limuja, kaikki on kaupassa monipakkauksissa tai jättipulloissa, mut yleensä sentään jotain on kassalla kylmäkaapissa tarjolla yksittäin, ja kauppojen eteisissä on automaatteja. Tosin en osaa sanoa, missä muodossa limut Suomessa nykyään myydään. Ja siideri/olut! Joisin niin mielelläni joskus yhden siiderin, mut ei, pitäisi ostaa siksari aina. Ei sitä oo pakko kerralla tietenkään juoda, mut jos juo tyyliin siiderin kuukaudessa, ei siksareita ostamalla saa kuin kahta eri siideriä ostettua vuoden aikana. Eikä varsinaisesti näihin pieniin säilytystiloihin mitä meillä on huvita kerryttää turhaa varastoa.

No, esim. New Seasons myy siideriä yksittäisissä tölkissä, mut ihan periaatteesta ärsyttää hakea siideri eri kaupasta kuin muut ostokset. Varsinkin, kun muutenkin jo pitää käydä eri kaupoissa, että saa sellaiset perusostokset tehtyä. Ei nyt ihan viikoittain, mutta kuukausitasolla hyvinkin. Ymmärtäisin, jos kyse olisi tyyliin lihakaupasta, leipomosta ja kasviksista torilla, mutta ei kun ihan tavallisista kaupoista, joiden valikoimasta puuttuu randomisti tuotteita (esim. yhdeltä meijeriltä on kaikki muut maitolaadut, mutta ei sitä rasvatonta, mitä me käytettäisiin puuron ohessa, ja muiden meijerin maidot maistuu liettyneeltä ojalta pari päivää avaamisen jälkeen).

Vierailija
6185/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin on sitä lapsenuskoa siihen, ettei pilvenpiirtäjien maassa voida rakentaa huonosti. Puutun keskusteluun vain siksi, että Suomea ei kutsuta sääntö-Suomeksi turhaan. On tosi tarkat säännöt rakentamiselle' ja niitä vahditaan tarkkaan. Silti tuloksena saattaa olla sutta. Jos verrataan sääntöjä ja niiden noudattamista, niin onhan Suomen rakentaminen ihan eri tasolla kuin USAssa. Aivan varmasti jos etsitään sitä maailman vahvinta tai parasta tai hienointa tai kestävintä taloa,, niin se löytyy kyllä Usasta mutta jos puhutaan keskiverrosta ja kaikkien rakennusten kestävyyden keskiarvosta, niin kyllä tämä sääntö-Suomi lyö itsensä läpi kirkkain värein.

Juu, varsinkin Kalasataman tornitaloissa. Jossa ei ole muuta kuin vikoja. Kerrassaan loistavaa rakentamista. 

Hohhoh. Ostin Suomesta uuden kerrostaloasunnon vuonna 2021 Turun seudulta. Väliseinät kipsikartonkia eli Gyprocia. Ehkä perusrakenteet hyvin tehty, mutta monta vikaa kyllä korjattiin: sisäovet vaihdettiin (oli kai varastoitu kosteassa paikassa), naarmutettu keittökaapin ovi vaihdettiin, parvekkeen seinät maalattiin kokonaan uudelleen, sisämaalausta korjattiin, tilattu lisäpistorasia siirrettiin sovittuun paikkaan. Melkoista vääntämistä rakennuttajan kanssa sekä omasta asunnosta että talosta yhtenään, koska olin hallituksen jäsen kahdella kaudella.

Hei, tässä vielä edellinen kirjoittaja, eli uuden asunnon ostaja. Pahoittelen sitä, että täällä palstalla on niin paljon väittelyä - ja jopa nimittelyä. Kiinnostuin aiheesta ja olen kirjoittanut muutamista omista kokemuksista.

Tämä minun asuntoasia on vain minun oma kokemukseni. Olen asunut Suomessa ja Saksassa, jonkun aikaa myös USA:ssa. Joka maassa on eri tapoja rakentaa ja asunnot varustettu eri tavalla. Itse olen huomioinut mielestäni aina sekä hyviä ja huonoja puolia.

Esimerkkejä:

Saksalaisessa talossa/asunnossa ei ole yleensä yhtään mitään keittiökalusteita. Kaikki täytyy ostaa itse. Pätee myös vuokra-asuntoihin. Joskus voi olla kalustettu keittiö. Vuokrattavissa, uusissa pikkuasunnoissa usein on. Ulkokaihtimet yleisiä. Auttaa talvella kylmyyttä, kesällä kuumuutta vastaan. Voit nukkua keskellä päivää pilkkkopimeässä, jos haluat.

USA: asuin 50-luvulla rakennetussa talossa. Hyviä puolia: ilmastointi. Suora käynti autotallista talon puolelle. Eli pääsee autosta joka säällä kuivana sisälle. Myös USA:ssa keittiö on kiinteä asunnon osa, sitä ei  ja ota mukanaan, kun muuttaa asunnosta. Vaatekaapit ovat kiinteitä, seinään upotettuja, walk-in-tyylisiä.

Suomi: Keittiö on kokonaan varusteltu. Vaatekaapit ja siivouskaapit ovat kiinteitä. Sälekaihtimet nykyään kai kaikissa uusissa asunnoissa. Suomessa kaipaan kunnon pimentäviä kaihtimia. Asunnot lämpenevät kesällä huomattavasti, kun aurinko paistaa tosi pitkään. (Riippuu tietysti ilmansuunnasta). Itse olen hankkinut pimentävät verhot.

Unohdin mainita, että saksalaisessa talossa/asunnossa ei yleensä ole vaatekaappeja. Joskus voi olla, jos on rakennusvaiheessa väsättyy kiinteästi asennetut kaapit.

Suomessa ei muuten saa myydä uutta asuntoa ilman toimivaa keittiötä. Näin kertoi meille rakennuttajan asuntomyyjä. Asunto ei saa muuten käyttöönottolupaa.

En tiedä millaisia nuo mainitsemasi ulkokaihtimet ovat, mutta voin silti vannoa että niillä ei saa asuntoa pilkkopimeäksi. Joko sinulla on väärä määritelmä pilkkopimeäksi tai nuo kaihtimet ovat hyvin erikoisia, eikä niitä pitäisi kutsua kaihtimiksi ollenkaan vaan joksikin myrskysuojalevyiksi ehkä.

Eivät ole myrskysuojalevyjä, vaan yleensä PVC:stä valmistettuja "rolloja". Ehkä sanalle on parempikin käännös kuin ulkokaihdin, mutta tätä sanaa tarjotaan käännökseksi. En tunne, enkä ensi hätään löytänyt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Roller_shutter

https://www.fensterversand.com/rollladen/kunststoff.php

Kun ne laskee aivan alas niin, että tuuletusreiät menevät umpeen, huone menee aivan pimeäksi.  Google: Aussenrollladen PVC. Näkee esimerkkejä yleisimmin käytetyistä.

Joo. Ehkä joskus voisi uskoa jotain väittämättä heti vastaan.

Vierailija
6186/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisustusohjelmissa pitää nuorella parillakin, joilla ei lapsia, olla iso keittiö, saareke ja vierashuone kun kestitään vieraita. Kellä käy niin usein vieraita että nämä on pakolliset.

Samat huomiot. Lapseton pariskunta ostaa talon. On oltava ainakin 200 neliömetriä ja vähintään kolme kylppäriä. No, nämä on niitä telkkarijuttuja... Mutta varmaan niissä on suuri osa totuuttakin. Mitähän amerikkalainen ajattelisi minun noin 50 neliön kaksiosta?

Tietysti kaikki ei ole niin kuin telkussa. Isoissa kaupungeissa ihmiset asuvat tosi pienissäkin asunnoissa, koska hinnat ovat taivaalliset.

Vierailija
6187/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tarvi asua edes niin kauhean isossa kaupungissa, niin vuokra on helposti 1500 - 2000 dollaria kuussa. Oon ehkä tässä ketjussa kertonut siitä, kuinka meidän naapurissa asui kahden makuuhuoneen asunnossa nuoripari, joka sai vauvan ja vanhempi poikamies kämppiksinä. Eivätkä olleet ainoa kämppisseurue siinä talossa saati koko kompleksissa. Mulle jäi olo, että mua ei joku silloin uskonut, eikä varmasti kaikkialla ole näin.

Vierailija
6188/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä ei ole ainakaan kaikilla eteistä ja vaatenaulakkoa, takit heitellään tuolien päälle.

On useampi osavaltio jossa takkia tarvitaan niin harvoin etta ei kannata sita varten rakentaa kaappia. Sen pari kertaa muutamassa vuodessa jaksaa katsoa tuolin paalle heitettya takkia. Ilmaston mukaan rakennetaan. Muista etta myos Hawaii on Amerikkaa.

... Ja on osavaltiota, joissa sataa tyyliin jatkuvasti puolet vuodesta, ja silti niissä ei ole minkäänlaista takkikaappia tai naulakkoa eteisessä.

Mun on pakko vielä jatkaa tästä takkiaiheesta. Sitä takkia ei nimittäin myöskään riisuta. Ravintolassa istutaan takki päällä, lapset istuu koulussa takit päällä jne. Ei nyt kaikki tokikaan, mutta tosi moni. Joskus tulee kotiinkin vieraita, jotka haluaa istua takit päällä mieluummin kuin antaa ne ripustettavaksi.

Vierailija
6189/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Minun mielestä tässä jäätelöjutussa oli kyse juuri siitä, että Suomessa voi marketista ostaa vain yhden jäätelöpuikon, tuutin jne. Ei siis ole pakkoa ostaa jotain 6 kpl:n pakkausta. En tiedä sitten, saako vaikkapa bensa-asemilta tai 711:ltä yksittäisiä jätskejä. Vaikka olen ollut USA:ssa melko usein, en ole tullut ostaneeni jäätelöä missään muodossa vuosikausiin.

Vierailija
6190/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei muuten saa myydä uutta asuntoa ilman toimivaa keittiötä. Näin kertoi meille rakennuttajan asuntomyyjä. Asunto ei saa muuten käyttöönottolupaa.[/quote]

Mitä helkuttia höriset? Suomessa saa kerrostaloasunnon tai pientalon keittiön purkaa vaikka kokonaan sen lopputarkastuksen jälkeen ennen myyntiä. Mikä tuossa nyt on niin vaikeaa ymmärtää?

Älkääkä nyt alkako kukaan painimaan pilkkujen kanssa, "miksi joku haluaisi purkaa hyvän uuden keittiön" tms., siitä ei tässä ole ollenkaan kyse. Nyt on kyse suomalaisesta rakennusalan lainsäädännöstä ja muista ko. viranomaismääräyksistä, lainaukseni kirjoittaja väitti, että huoneistoa/kiinteistöä ei muka saisi myydä ilman toimivaa keittiötä.

Vierailija
6191/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisit lahtaavat huvikseen mustia. Ilmeisesti purkavat paineita menemällä lakukaupunkiin kaatopaikan taakse ja alkavat ammuskella virka-aseellaan random timoja. Ajatelkaa millainen meteli nousisi, jos paskalakit järjestäisivät vaikkapa Suvelassa verilöylyn? Olisi Petteri Orbanin oikeistohallituksellakin töitä painaa asia villaisella.

Vierailija
6192/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raksaduunari kirjoitti:

Suomessa ei muuten saa myydä uutta asuntoa ilman toimivaa keittiötä. Näin kertoi meille rakennuttajan asuntomyyjä. Asunto ei saa muuten käyttöönottolupaa.

Mitä helkuttia höriset? Suomessa saa kerrostaloasunnon tai pientalon keittiön purkaa vaikka kokonaan sen lopputarkastuksen jälkeen ennen myyntiä. Mikä tuossa nyt on niin vaikeaa ymmärtää?

Älkääkä nyt alkako kukaan painimaan pilkkujen kanssa, "miksi joku haluaisi purkaa hyvän uuden keittiön" tms., siitä ei tässä ole ollenkaan kyse. Nyt on kyse suomalaisesta rakennusalan lainsäädännöstä ja muista ko. viranomaismääräyksistä, lainaukseni kirjoittaja väitti, että huoneistoa/kiinteistöä ei muka saisi myydä ilman toimivaa keittiötä.

Puhuin uustuotannosta. Tämä perustuu siihen, mitä rakennuttajan myyjä kertoi. Ehkä ei ollut oikeassa? MItään muuta en ole kirjoittanut enkä mistään väitellyt.

Ehkä asia ei olekaan aivan kuin minulle kerrottiin. Toisaalta, jos asunto on myyty keittiön kanssa ja se on kaikissa piirustuksissa ja kuuluu kauppaan, luulisin, että sitten sen köökin myös täytyy olla asennettuna ennen lopputarkastusta. Onhan keittiössä sekä vesi- että sähköliitännätkin, joiden täytyy toimia oikein.

Jos joku tietää enemmän, voisi laittaa linkin tarkempiin tietoihin...

Vierailija
6193/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.asuntotieto.com/uuden-asunnon-kayttoonottotarkastus/#

Täällä kyllä mainitaan, että on oltava riittävät ja toimivat keittiö- ja peseytymistilat.

Vierailija
6194/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raksaduunari kirjoitti:

Puhuin uustuotannosta. Tämä perustuu siihen, mitä rakennuttajan myyjä kertoi. Ehkä ei ollut oikeassa? MItään muuta en ole kirjoittanut enkä mistään väitellyt.

Ehkä asia ei olekaan aivan kuin minulle kerrottiin. Toisaalta, jos asunto on myyty keittiön kanssa ja se on kaikissa piirustuksissa ja kuuluu kauppaan, luulisin, että sitten sen köökin myös täytyy olla asennettuna ennen lopputarkastusta. Onhan keittiössä sekä vesi- että sähköliitännätkin, joiden täytyy toimia oikein.

Periaatteessa asunnossa, jossa ei ole käyttökelpoista keittiötä, ei saa asua. Myyjä ei siis voi myydä asuntoa asumiskelpoisena (Suomessa) jos siinä ei ole jonkinlaista keittiötä (vesi tulee ja menee vesihanan ja altaan ja viemärin kautta, ruuanlämmitysmahdollisuus, jääkaappi), keskeneräisen kämpän tottakai voi myydä, mutta sitä ei voi myydä suoraan asuttavana.

Kun rakennetaan uustuotantoa, niin taloon/asuntoon saa muuttoluvan vasta, kun siellä on käyttökelpoinen keittiö (ja wc).

Keski-Euroopassa taas on ihan normaalia se, että asunto vuokrataan/myydään ilman keittiötä, ei ole hanaa, ei allasta, viemäriaukko ja putket tietenkin on. Ei hellaa, ei jääkaappia, ei liesituuletinta. Eikä minkään valtakunnan kaappeja. Suomessa tämä ei tulisi kuuloonkaan kuin poikkeustapauksissa, ja näissä tapauksissa kämppä usein onkin sitten sellainen, että se vuokrataan pitkäksi aikaa, ja vuokraaja saa sisustaa ja remontoida sen kokonaan makunsa mukaan (esimerkiksi maaseudulla pitkään tyhjillään ollut talo).

Vierailija
6195/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä tarvi asua edes niin kauhean isossa kaupungissa, niin vuokra on helposti 1500 - 2000 dollaria kuussa. Oon ehkä tässä ketjussa kertonut siitä, kuinka meidän naapurissa asui kahden makuuhuoneen asunnossa nuoripari, joka sai vauvan ja vanhempi poikamies kämppiksinä. Eivätkä olleet ainoa kämppisseurue siinä talossa saati koko kompleksissa. Mulle jäi olo, että mua ei joku silloin uskonut, eikä varmasti kaikkialla ole näin.

Näinhän monille käy, on pakko jakaa kämppä korkean vuokran takia. Kalleitten kaupunkien kohdalla ei ollenkaan niin harvinaista. Oli sitten kyseessä Pariisi, New  York tai mikä tahansa kallis asuinpaikka. Kun ne tavallisten ihmisten palkat eivät seuraa vuokrien hintakehitystä....

Vierailija
6196/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnottomien järkyttävä määrä kaduilla ja metroissa näin mestoilla käyneenä eniten järkyttänyt asia.

Ja ihmiset jotka kerjää rahaa avannepussin kanssa sairaalakuluihin.

Oudoksutti, että röökiä myytiin apteekissa.

Vierailija
6197/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raksaduunari kirjoitti:

Periaatteessa asunnossa, jossa ei ole käyttökelpoista keittiötä, ei saa asua. Myyjä ei siis voi myydä asuntoa asumiskelpoisena (Suomessa) jos siinä ei ole jonkinlaista keittiötä (vesi tulee ja menee vesihanan ja altaan ja viemärin kautta, ruuanlämmitysmahdollisuus, jääkaappi), keskeneräisen kämpän tottakai voi myydä, mutta sitä ei voi myydä suoraan asuttavana.

Kun rakennetaan uustuotantoa, niin taloon/asuntoon saa muuttoluvan vasta, kun siellä on käyttökelpoinen keittiö (ja wc).

Keski-Euroopassa taas on ihan normaalia se, että asunto vuokrataan/myydään ilman keittiötä, ei ole hanaa, ei allasta, viemäriaukko ja putket tietenkin on. Ei hellaa, ei jääkaappia, ei liesituuletinta. Eikä minkään valtakunnan kaappeja. Suomessa tämä ei tulisi kuuloonkaan kuin poikkeustapauksissa, ja näissä tapauksissa kämppä usein onkin sitten sellainen, että se vuokrataan pitkäksi aikaa, ja vuokraaja saa sisustaa ja remontoida sen kokonaan makunsa mukaan (esimerkiksi maaseudulla pitkään tyhjillään ollut talo).

Kiitos kommentistasi! Samat tiedot minäkin löysin. Ja tunnen mm. saksalaisen käytännön - ei ole mitään keittiökalusteita. Joskus olen nähnyt noin 120 cm levyisen tiskipöydän alakaappeineen. Eli on siis joku vehje siellä keittiössä, että saa vettä ja voi vaikkapa tiskata, kunnes on keittiö on ostettu ja asennettu.

Nyt on varmaan aika palata takaisin palstan teemaan, eli Amerikkaan/Yhdysvaltoihin. :-)

Vierailija
6198/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän monille käy, on pakko jakaa kämppä korkean vuokran takia. Kalleitten kaupunkien kohdalla ei ollenkaan niin harvinaista. Oli sitten kyseessä Pariisi, New  York tai mikä tahansa kallis asuinpaikka. Kun ne tavallisten ihmisten palkat eivät seuraa vuokrien hintakehitystä....

Eikä ole yksilöstä huolehtivaa tukijärjestelmää niin kuin Suomessa, hyvässä ja pahassa.

Vierailija
6199/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä ei ole ainakaan kaikilla eteistä ja vaatenaulakkoa, takit heitellään tuolien päälle.

On useampi osavaltio jossa takkia tarvitaan niin harvoin etta ei kannata sita varten rakentaa kaappia. Sen pari kertaa muutamassa vuodessa jaksaa katsoa tuolin paalle heitettya takkia. Ilmaston mukaan rakennetaan. Muista etta myos Hawaii on Amerikkaa.

... Ja on osavaltiota, joissa sataa tyyliin jatkuvasti puolet vuodesta, ja silti niissä ei ole minkäänlaista takkikaappia tai naulakkoa eteisessä.

Meillä pääovesta tullaan suoraan olohuoneen yhteyteen ja oven luona on takkinaulakko, mutta hyvin harvoin sille on käyttöä. Pääovesta kuljetaan harvoin. Arjessa kuljetaan aina autotallin ja laundry roomin kautta sisäeteiseen, jossa on vaatekaappi. Sisäeteistilasta kuljetaan seitsemään talon eri huoneeseen.

Vierailija
6200/9006 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autolla ajaminen baarista kotiin

Miten sieltä pitäisi tulla? Konttaamalla?