Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?
Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat
Kommentit (9004)
On hassuja kyllä kirjoitti:
Woodoo ja talojen pahviseinät . Tuuli puhaltaa ne nurin .
Voisitte kylla jo lopettaa pahviseinista puhumisen. Pahvitaloja olen nahnyt vain kuvissa Japanin tsunamin jalkeen. Ei ole hurraamista suomalaisessa rakentamisessakaan, en kehuisi.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttaa nama suomalaisten ihmetyksen aiheet.
Suomessa minua ihmetyttaa ihmisten akainen ilme ja se etta ravintolassa tilataan maitoa ruokajuomaksi. Ja se etta kadulla melkein kaikilla naisilla roikkuu muovikassi tai kaksi kadessa.
Suomalaiset kulkee ilman autoja paikasta paikkaan. Ei ole ostoskassiautoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin New Yorkissa kerrostalossa, jossa oli ovimiehet jatkuvasti ala-aulassa katsomassa kuka tulee sisään ja ilmoittamassa saapuvista vieraista asukkaille. Hämmästyin sitä, että monet asukkaat oikeasti eivät ainakaan päiväsaikaan pitäneet asuntonsa ovea lukossa. Siis näin kun ihmiset kulkivat sisään asuntoihin avaamalla oven kahvasta ilman avainta. Itse kyllä pidin oven aina lukossa. Kamala ajatus että joku olisi vain kävellyt sisään.
Rillit huurussa-sarjassa Sheldon ja Leonard pitävät oveaan lukitsemattomana, kaverit vain tulevat sisään.
Se on TV-sarja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan "how are you", tai "my darling" tarkoittamatta mitään.
Pelkkää sanahöttöä ja tekohymyä.
Kiitos ei.NOBODY says "my darling". :D
Sanotaanhan Suomessa "paivaa", mita se tarkoittaa?
Olen asunut Usassa ja englannissa, ja vain englannissa kuulin tuota darling tai dear -puhuttelua. Usassa olin tuntemattomille ma’am.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin New Yorkissa kerrostalossa, jossa oli ovimiehet jatkuvasti ala-aulassa katsomassa kuka tulee sisään ja ilmoittamassa saapuvista vieraista asukkaille. Hämmästyin sitä, että monet asukkaat oikeasti eivät ainakaan päiväsaikaan pitäneet asuntonsa ovea lukossa. Siis näin kun ihmiset kulkivat sisään asuntoihin avaamalla oven kahvasta ilman avainta. Itse kyllä pidin oven aina lukossa. Kamala ajatus että joku olisi vain kävellyt sisään.
Rillit huurussa-sarjassa Sheldon ja Leonard pitävät oveaan lukitsemattomana, kaverit vain tulevat sisään.
Se on TV-sarja!
Ei meillä oikealla omakotitaloalueella suurkaupungissa ihmiset pitäneet talojaan ja autojaan lukossa. Naapurustossa oli siitä joskus keskustelua. Ei vaan ollut tapana. Poliisi yritti joskus neuvoa paikallisia lukitsemaan ovia edes kun ovat poissa.
Amerikkalainen roskakulttuuri joka on tarkoitettu vain amerikkalaisille ei eurooppalaisille leviää amerikkalaisten kanavien kautta. Typeriä juttuja; kummitusten metsästäjiä, jalkapaise, tohtori paise väliin joku tekee jenkkiruokaa food net...jotain. Sokeria ja rasvaa. Asunnoissa värit kuin värisokeilla jne.
-Se, että asunnoissa ei ole eteistä
- Kuljetaan kengät jalassa
- lavuaareja pitää olla kaksi, miksi?!?
- kaunis piha tarkoittaa täysin tasaista nurmitatamia
"Ei meillä oikealla omakotitaloalueella suurkaupungissa ihmiset pitäneet talojaan ja autojaan lukossa. Naapurustossa oli siitä joskus keskustelua. Ei vaan ollut tapana. Poliisi yritti joskus neuvoa paikallisia lukitsemaan ovia edes kun ovat poissa."
USA:ssa ? ÄLÄ VIITSI VALEHDELLA ROSKAA!
terv. kaksoiskansalainen FL kirjoitti:
"Ei meillä oikealla omakotitaloalueella suurkaupungissa ihmiset pitäneet talojaan ja autojaan lukossa. Naapurustossa oli siitä joskus keskustelua. Ei vaan ollut tapana. Poliisi yritti joskus neuvoa paikallisia lukitsemaan ovia edes kun ovat poissa."
Kyllä. Ja en valehtele. Eräässä suurkaupungissa erittäin rauhallisella ja myös hyvin kalliilla alueella. Varmasti saman kaupungin muilla alueilla taloja ja autoja lukittiin. Mutta ihmiset jostain syystä luottavat tämän alueen turvallisuuteen.
Mietin kyllä itsekin usein, mikä piti ne toisten kaupunginosien roistot loitolla. Kun ihan oikeasti sitä rikollisuutta ei juurikaan ole.
terv. kaksoiskansalainen FL kirjoitti:
Ja vielä, kyllä sinä tiedät, ettei Usassa mitään yhtenäiskulttuuria ole. Osavaltiot ovat hyvin erilaisia paikkoja. Itse olen käynyt 35 osavaltiossa. Ja ei ne kaikki samalta maalta tunnu.
Vierailija kirjoitti:
"Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat"Olisi aika paivittaa tietosi ja katsoa muutakin kuin ikivanhoja ohjelmia.
Ihan ajantasaista on yläpuolella olevan kommetoijan kirjoitus. Amerikassa on todellakin tapana pitää ulkokengät jalassa sisällä. Amerikkalaisissa taloissa ei ole yleensä pikkueteistä, eli "tuulikaappia", mihin jätetään kengät. Ja monissa taloissa ei ole minkäänlaista eteistä, vaan sisään tullaan olohuoneen puolelta. Sana kenkäteline, ei sano heille mitään. Kokolattiamatot ovat edelleenkin muotia. Sanat mattoteline ja mattopiiska eivät sano heille mitään. Amerikkalaiset kun eivät "tamppaa" irtomattoja pihalla.
Kertakäyttökulttuuri on omaa luokkaansa. Pidetään hienoja juhlia, joihin kokoontuu paljon vieraita. Niissä tarjoillaan ruoat ja juomat kertakäyttöastioissa. Suomessa kertakäyttöastiat mielletään grillauksen, tai vaikkapa lasten synttäreiden aikaan käytettäväksi. Amerikassa ne ovat ihan normaali juttu siis hienommissakin juhlissa. Käytetään paljon muovisia tuotteita esim. muoviset maitopullot, mehupullot jne.
"Kyllä. Ja en valehtele. Eräässä suurkaupungissa erittäin rauhallisella ja myös hyvin kalliilla alueella. Varmasti saman kaupungin muilla alueilla taloja ja autoja lukittiin. Mutta ihmiset jostain syystä luottavat tämän alueen turvallisuuteen.
Mietin kyllä itsekin usein, mikä piti ne toisten kaupunginosien roistot loitolla. Kun ihan oikeasti sitä rikollisuutta ei juurikaan ole."
Mikä on tämä "eräs kaupunki"...? kerrohan.
Täyttä hölynpölyä. Olette opetelleet amerikkalaisuutta sarjoja katselemalla. Missää nykyamerikassa ei ole kaupunkeja missä jätetään ovet auki autoissa ja taloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikos heillä se tapa, että samaa paitaa/housua saa pitää putkeen yhden päivän kerrallaan, muu on epäkohteliasta.
Sitä ihmettelen.Kyllä, vaihto-oppilaalta tiedusteltiin ongelmista kun oli peräkkäisinä päivinä samat vaatteet. Sama koulu kuitenkin suosittelee lapsille välipalaksi täyttä roskaruokaa.
Koulun tehtava ei ole huolia oppilaiden ravinnosta, sitä varten on koti. Koulussa on kafeteria mista voi ostaa syotavaa, mutta se ei ole kouluruokaa. Sellaista ei ole.
Muut huomaavat asiat talla palstalla on enemmän erilaisuuksia, ei kummallisuuksia.
Mina hammastyin kuinka huonosti suomalaiset kayttaytyvat kun tulin takaisin
Vaihto-oppilaan oletetaan olevan rikas, koska matka ei ole ilmainen. Kun vaihto-oppilaalla on samat vaatteet päällä, mitä edellisenä päivänä, ajatellaan, että se on köyhä. Kun vaihto-oppilaalla on samat vaatteet vielä kolmanetanakin päivänä, ajatellaan, että se on vähintäänkin joku narkkari, ja hirveä ongelmatapaus.
"Kertakäyttökulttuuri on omaa luokkaansa. Pidetään hienoja juhlia, joihin kokoontuu paljon vieraita. Niissä tarjoillaan ruoat ja juomat kertakäyttöastioissa. Suomessa kertakäyttöastiat mielletään grillauksen, tai vaikkapa lasten synttäreiden aikaan käytettäväksi. Amerikassa ne ovat ihan normaali juttu siis hienommissakin juhlissa. Käytetään paljon muovisia tuotteita esim. muoviset maitopullot, mehupullot jne"
Totta. kierrätys ei ole amerikkalaisten juttu. Kaupassakin ostoksesi pakataan kymmeneen pieneen repeilevään muovipussiin.
Käsillä syömistä inhoan myös vaikka olen asunut maassa monta vuotta. Sinut tunnistetaan eurooppalaseksi jos käytätä veistä ja haarukkaa.
FL kirjoitti:
"Kyllä. Ja en valehtele. Eräässä suurkaupungissa erittäin rauhallisella ja myös hyvin kalliilla alueella. Varmasti saman kaupungin muilla alueilla taloja ja autoja lukittiin. Mutta ihmiset jostain syystä luottavat tämän alueen turvallisuuteen.
Mietin kyllä itsekin usein, mikä piti ne toisten kaupunginosien roistot loitolla. Kun ihan oikeasti sitä rikollisuutta ei juurikaan ole."
Mikä on tämä "eräs kaupunki"...? kerrohan.
Täyttä hölynpölyä. Olette opetelleet amerikkalaisuutta sarjoja katselemalla. Missää nykyamerikassa ei ole kaupunkeja missä jätetään ovet auki autoissa ja taloissa.
On. Ja en kerro ettei minua tunnisteta. Ja käsittämättömän typerää luulla tietävänsä mitä kaikissa Usan kaupungeissa tapahtuu. Olen minäkin käynyt Floridassa lomilla, mutta en minä väitä tietäväni miten ihmiset Floridassa oikeasti elävät. Ja ehkä sinäkin olet käynyt minun kotikaupungissani, mutta et silti tunne lähiöiden kotielämää.
Yksi paikallinen nainen kertoi miehensä olevan New Yorkista, ja kauhistelleen paikallisten tapaa olla lukitsematta paikkoja. Mutta muut naapurit vaan naureskelivat asialle.
Tosin yhdessä NPR:n radio-ohjelmassa eräs lakimies New Yorkista nimenomaan sanoi, ettei lukitse enää autoaan. Auto oli varastettu pari kertaa ja löytynyt lukko rikottuna. Kun ei lukitse autoaan, pääsee halvemmalla.
Vietas987644 kirjoitti:
-Se, että asunnoissa ei ole eteistä
- Kuljetaan kengät jalassa
- lavuaareja pitää olla kaksi, miksi?!?
- kaunis piha tarkoittaa täysin tasaista nurmitatamia
Meilla on iso eteinen vaatekaappeineen, ei mitaan rumia naulakoita.
Vierailija kirjoitti:
Jätemylly lavuaarin pohjalla ja sinne menee aivan kaikki.
Se on ihan normaali varuste tornitaloissa, muuten olisi viemärit tukossa jatkuvasti, koska sinne viemäriin mätetään kaikkea mikä ei sinne kuulu, täälläkin.
Kun se jäte on jauhettu sillä myllyllä, niin sekoittuu veteen hyvin ja valuu alaspäin tekemättä tulppaa ensimmäiseen ahtaampaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Typerät suihkut ja hanat. Ihan jollain alkeellisella ja askeettisella tasolla kaikki peseytymiseen liittyvä häveliäisyydestä johtuen. Hampaita rassataan senkin edestä.
Käsisuihkun puuttuminen ja ne pesulaput, joilla yrittävät pestä....kyllä luulisi olevan vaikeaa esim. alapään pesu siinä suikussa joka vain ylhäältä kiinteästi asennettuna antaa vettä, ja lappusella hankailla.
On toki joillakin näitä eurooppalaistyylisiäkin, mutta enemmistö kärsii perinteisistä pesuoloistaan.
Ihmettelen rodun vetämistä kaikkeen.
Ihan sama onko kyse musiikista, ruoasta tai ihan mistä vaan muusta, niin aina jaksavat jauhaa ja muistuttaa asiasta. Ja jostain syystä puhutaan vain tummaihoisista, vaikka maanosa on aivan täynnä eri vähemmistöjä! Vaatimukset valkoihoisia kohtaan tuntuvat oudoilta; ei saisi esim. laittaa tukkaansa rastoille tai pikkuleteille, ei puhua slangitermein, pitää automaattisesti ajatella että tummaihoiset miehet olisivat cool ja mitähän vielä...