Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos annan tyttäreni nimeksi Elina, niin...

Vierailija
31.01.2014 |

onko hän automaattisesti aina tuttujen kesken Ellu? Elina on mielestäni aivan ihana nimi ja ei tällä hetkellä edes ihan pinnalla. Mutta Ellua en kertakaikkiaan kestä. Mieluummin mietimme sitten jonkun toisen nimen jos Elina vääntyy väkisin jossain vaiheessa Elluksi.

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinpä meillä ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä. Jos meinaan saan vielä joskus tytön, hänestä tulee Elsa ja hellittely- tai lempinimeksi Ellu. Se on pirteän ja hyvällä tavalla hassun tytön lempinimi :) 

Eikä aina vanhemmat voi vaikuttaa siihen millä nimellä kaverit koulussa kutsuu. Lapsi puolestaan voi huomauttaa, jos ei tykkää saamastaan lempinimestä. Eräästäkin Aurorasta tuli koulussa Arska. Tyttöä ei haitannut, mutta äitinsä ei tykännyt. Kotona tyttö oli Aurora ja kavereiden kesken Arska, problem solved :) 

Vierailija
2/100 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa yksi kolmikymppinen Elina. Työkaverit ym kutsuvat minua Elinaksi, mutta perhe ja hyvät ystävät Elluksi. Olen aina halunnutkin niin, tai varmasti minua on pienestä pitäen äiti ja isä Elluksi kutsuneet, koska olen niin tottunut siihen. Tunnen kyllä pari muuta Elinaa, joita ei Elluksi sanota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on aina kutsuttu kotona ja tuttujen kesken Elluksi. Virallinen nimeni ei kylläkään ole Elina vaan Elisa. Mitä vikaa Ellu-nimessä on? Mieluummin olen Ellu kuin vaikkapa Riikka, Hanna-Kaisa tai Terhi (tylsiä ja rumia nimiä, yök!).

Vierailija
4/100 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elena voisi tietysti olla yksi vaihtoehto, se ei ehkä niin herättäisi Ellu-refleksiä...

Vierailija
5/100 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elina todellakin on kovin kaunis nimi. Itsekin olisin voinut jollekin tyttäristä nimeksi antaa.

Mutta tuo "maailman rumin lempinimi" - pelko. Se on ymmärrettävä.

Meillä on Jeremias-niminen poika , jonka nimeä rakastan (ja joka oli isänsä ehdoton lemppari, kun nimeä alettiin miettiä), mutta jostain syystä "Jere"-lyhenne on mielestäni ikävän kuuloinen ...

(Anteeksi kaikille Jereille ja Jere-poikien vanhemmille.Nimessä tuskin oikeasti on mitään vikaa vaan se vain jossain alitajunnassani assosioituu johonkin oman henkilökohtaisen elämäni ikävään tilanteeseen, jota en enää muista ja joka varmastikaan ei ole millään tavoin yleistettävä.)

Jeremiaksesta kuitenkin tuli sitten Jeremias. 

Jeremias on yhä, 17-vuotiaana, Jeremias.

Jotkut kamuistaaan sanovat "Miksu" tai "Mias". Opettajat,sukulaiset, minun kaverini puhuvat Jeremiaksesta.

Vain erityisen pahantahtoiset , nimimakuni tuntevat, ovat muutamaan kertaan käyttäneet "Jereä" eikä se ole mitenkään yleistynyt toiveestaan (?) huolimatta.

Ei se lempinimen määräytyminen siis automaattista ole.

Vierailija
6/100 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen Elinoita kolme ja kaikki tunnetaan jollain lempparilla.

Vierailija
7/100 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 14:38"]

onko hän automaattisesti aina tuttujen kesken Ellu? Elina on mielestäni aivan ihana nimi ja ei tällä hetkellä edes ihan pinnalla. Mutta Ellua en kertakaikkiaan kestä. Mieluummin mietimme sitten jonkun toisen nimen jos Elina vääntyy väkisin jossain vaiheessa Elluksi.

[/quote]

Riippuu ihmisistä, mutta kokemuksieni mukaan seon kyllä valitettavan yleistä. Minua ylipäätänsä ärsyttää ihmisten tarve väännellä toisen nimeä joksikin ihmeen lempinimeksi. Nimeni ei ole Ellu, Emppu, Lellu tai mikään Lälly vaan Elina. Ei se niin pitkä nimi ole, että pitäisi edes lyhentää....Yllättävän moni kutsuu lempinimellä vastentahtoisesti, esim. työssä. Sitten jos yrität asiallisesti sanoa, ettet pidä kyseisestä lempinimestä niin hän ottaa nokkaansa.

t. Elina

Vierailija
8/100 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 15:36"]

Anna nimeksi Helena, yhtä kaunis kuin Elina mutta ei väänny lempinimeksi Hellu.

[/quote]

Kyllä valitettavasti vääntyy.

Vierailija
9/100 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 00:02"]

Näinpä meillä ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä. Jos meinaan saan vielä joskus tytön, hänestä tulee Elsa ja hellittely- tai lempinimeksi Ellu. Se on pirteän ja hyvällä tavalla hassun tytön lempinimi :) 

Eikä aina vanhemmat voi vaikuttaa siihen millä nimellä kaverit koulussa kutsuu. Lapsi puolestaan voi huomauttaa, jos ei tykkää saamastaan lempinimestä. Eräästäkin Aurorasta tuli koulussa Arska. Tyttöä ei haitannut, mutta äitinsä ei tykännyt. Kotona tyttö oli Aurora ja kavereiden kesken Arska, problem solved :) 

[/quote]

Miksi ihmeessä häntä pitää kutsua kyseisellä kamalalla lempinimellä, jos kerran annatte hänelle noin kauniin nimen? Nimeäisitte sitten suoraan Elluksi. Ellussa ei ole mielestäni mitään pirteää, vaan nimi kuulostaa todella lässyttävältä, tekopirteältä ja huonolla tavalla lapsekkaalta.

Pakko vielä sanoa, että tuo Arska on yksi kamalimmista lempinimistä, mitä olen koskaan kuullut.

Vierailija
10/100 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elina ei kyllä mun mielestä oo kaunis nimi. Mielummin sit vaiks Alina.

Vierailija
11/100 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni on Elina ja on Elina. Setäni on Esko ja on Ellu. Selge?

Vierailija
12/100 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Elinan äiti, jonka tytärtä ei ole koskaan sanottu Elluksi. Yksi on yrittänyt. Ja ihme kyllä, Elinalla ei ole oikein lempinimeäkään.

Go for it!

Vierailija
13/100 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjää mietit tuollaista. Ainahan nimestä kuin nimestä joku lempinimen keksii. Minun kaverini oli Janina ja lempinimi koko ala-asteajan oli Jaska. Jiihaa arvatkaa tykkäsikö. Elinasta vääntää helpoiten kyllä Ellun, mutta jos vanhemmatkaan ei kutsu Elluksi niin tuskinpa muutkaan, ainakaan tavaksi asti :)

Vierailija
14/100 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikun se vääntyy pi''u-elluksi. 

Vierailija
15/100 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas ystävä(30+) joka inhoaa kun häntä kutsutaan Elinaksi, on aina Ellu. Oma äitini taas on Elina ja ihan muutama ihminen kutsuu Elluksi.

Kuitenkaan samasta syystä en halunnut esikoisesta Jaakkoa sillä sukunimemme alkaa Pa ja ajattelin heti että jossain kohtaa poika on Jaska -> paska. Jaakko olisi vaan ollut muuten hyvä nimi.

Vierailija
16/100 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on poika joka sai nimekseen Samuel. Tykkään Samuel-nimestä todella paljon, mutta jo ristiäisissä joku sanoi "sehän on sitten Samppa".

Ja Samuel on Samppa koulussa ja kaveripiirissä vaikka miten minua ärsyttää.. Jopa opettaja kertoi "Sampasta" vanhempainvartissa...

Vierailija
17/100 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä mietin kans lapsen nimen niin ettei vahingossakaan tuu ellu. Tulee mieleen aina päissään ku ellun kana tai jotai muuta :/

Vierailija
18/100 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Elina on Ellu niin mikä Piialle lempinimeksi?

Vierailija
19/100 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 14:43"]

. Emiliat ovat kyllä kaikki emppuja...

[/quote]

mun tuttu Emiliat on lempinimiltään Emma ja Milli

Vierailija
20/100 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 09:27"]

Jos Elina on Ellu niin mikä Piialle lempinimeksi?

[/quote]

Yhtä Piiaa kutsutaan Pikeksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme