Heittääkö joku oikeasti ruoan loput roskiin?
Kertokaa nyt rehellisesti: heitättekö ylijäämäruoan pois vai syöttekö seuraavana päivänä?
Kelpaako eilisen leipä vai haetteko tuoretta tilalle?
Hautautuuko pakastetut ruoanloput pakkaseen vai kaivatteko ne ajoissa esiin?
Kommentit (54)
Ei kukaa heitä ateriasta ylijäänyttä ruokaa roskiin vaan ne syödään seuraavana päivänä. Tämä poisheitettävä ruoka on joidenkin vihreiden toimittajien päähänpinttymä kun se nostetaan aina uudelleen esiin medioissa. Hävikkiä on teolisuudessa ja kaupassa aina mikäli tavaraa on hyllyissä.
Olen sitä mieltä että noissa huuhaa tutkimuksissa lasketaan aivan tarkoituksella ruoka hävikkiin myös jätteet kuten perunan kuoret ja homehtuneet leivät. Noiden "tutkimukset" ovat politiikkaa jonka tarkoitus on syyllistää suomalaisia normaalista elämästä. Taka-ajatuksena on halu yksipuolistaa ruuan tarjontaa ja saada ruuan hinta nousemaan jotta tavallisen kansan elintaso laskisi sillä vihreiden ideologiassa mikään ei ole niin arvokasta että sitä ei voitaisi uhrata luonnonsuojelun alttarille.
pakastan kaiken minkä voi.
yyleensä biojätteessä on vaan kahvinpurut ja vihannesten&hedelmien kuorta.
lapsillekin laitetaan aina vähän ruokaa lautaselle ja lisää pitää ottaa jos mahtuu, eikä kukkuralautasta josta puolet jää syömättä..
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 18:26"]
Ei kukaa heitä ateriasta ylijäänyttä ruokaa roskiin vaan ne syödään seuraavana päivänä. Tämä poisheitettävä ruoka on joidenkin vihreiden toimittajien päähänpinttymä kun se nostetaan aina uudelleen esiin medioissa. Hävikkiä on teolisuudessa ja kaupassa aina mikäli tavaraa on hyllyissä.
Olen sitä mieltä että noissa huuhaa tutkimuksissa lasketaan aivan tarkoituksella ruoka hävikkiin myös jätteet kuten perunan kuoret ja homehtuneet leivät. Noiden "tutkimukset" ovat politiikkaa jonka tarkoitus on syyllistää suomalaisia normaalista elämästä. Taka-ajatuksena on halu yksipuolistaa ruuan tarjontaa ja saada ruuan hinta nousemaan jotta tavallisen kansan elintaso laskisi sillä vihreiden ideologiassa mikään ei ole niin arvokasta että sitä ei voitaisi uhrata luonnonsuojelun alttarille.
[/quote]
Meillä voidaan heittää, kenelle maistuu aina sama ruoka kahtena päivinä. Toisinaan menee biojätteisiin.
Kattilaan jäävät laitan säilöön jos on edes pari desiä, ja yritän käyttää johonkin, ja useimmiten onnistunkin.
Tai sitten itse vetelen iltapalaksi jos arvelen ettei sitä kukaan halua syödä.
Tänäänkin olisi spagettia ja kastiketta tähteinä, jospa sen joku söisi, kaikille siitä ei riitä joten tämänpäiväisestä ruoasta jää sitten taas huomiselle luultavasti, mutta se onkin ihan ok jos jää vaikkapa lapsille lounas, aikuiset kun eivät useinkaan meillä syö kuin päivällisen.
En olisi huolissani yksittäisten ihmisten ruuan tuhlauksesta. Hoitokodeissa sun muissa suurissa komplekseissahan ei ylimääräistä ruokaa saa jalostaa eteenpäin. Kaikki pitää heittää pois. Se ruuan määrä on jotain järkyttävää!
Siis puhutteko te nyt edellispäivänä leivotun leivän poisheittämisestä, vai päiväyksen ylittäneen?
Leipää tuppaa kyllä joskus menemään roskiin, vaikka meillä pyritäänkin pakastamaan pikku nyssäköinä, mutta se pakasteesta otettukin jää joskus syömättä.
Ja leipää syödään yli päiväyksen reilusti, ihan niin kauan kuin hyvälle haisee, ja joskus ei niin hyvälle tuoksuvakin saattaa parantua lämmittäessä, esim. paahtis.
Sitä saman päivän leipää ei taida kaupastakaan löytyä silloin kun käydään.
Heitämme roskikseen. Enkä pidä sitä edes mitenkään omituisena vaan ihan normaalina toimintana.
Tuttuni heittelee. Ensin se laittaa lapselleen liian paljon. Näen heti ettei se syö niin paljoa.
Sitten se kippaa pois.
Olen kyllä syönyt lasten jättämää..
Pidän tuttuani vähän tyhmänä kun olen nähnyt niitä
toimintatapoja mitä sillä on.
Täällä toinen kahden aikuisen perhe. Joskus menee pari päivää, että syödään samaa ruokaa. Kokkaan itse,usein liikaa. Eineksiä hyvin harvoin. Ei maistu sama ruoka useampana päivänä. Niin tiukkaa meillä ei ole,että täytyy syödä jotain,mikä ei maistu.Heitetään biojätteeisiin.
Jos päivällistä jää yli niin mieheni pakkaa siitä osan rasiaan, jonka ottaa töihin mukaan ja syö sen siellä. Välillä ruokaa jää jääkaappiin, josta se lentää suoraan roskikseen.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 13:56"]Kertokaa nyt rehellisesti: heitättekö ylijäämäruoan pois vai syöttekö seuraavana päivänä?
Kelpaako eilisen leipä vai haetteko tuoretta tilalle?
Hautautuuko pakastetut ruoanloput pakkaseen vai kaivatteko ne ajoissa esiin?
[/quote] rehellisesti: totta kai joskus heitän bioroskiin kuivunutta leivänkämpyrää tai pienen määrän ylimääräistä ruokaa jota ei kukaan enää syö eikä järkeä pakastaa. joskus jokin hedelmä pääsee vanhaksi. pitäiskö bioroskiin heittoa jotenkin hävetä!?
Melkein aina tulee heitettyä pois sellainen vajaa annos, toisinaan myös joku vanhaksi mennyt rahka tai homeinen kasvis. En stressaa asiasta.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 14:54"]Ei ruisleipää tarvi seuraavana päivänä pois heittää. Mutta kyllä ruuanloput tahtoo roskiin päätyä lähes joka päivä, eipä niitä jääkaapista kukaan syö. Meillä syödään kerran päivässä "kunnon" ruoka, ja kun siitä jää sellainen yhden ihmisen määrä, niin kuka sen sitten söisi, kun pitäisi kuitenkin se koko satsi tehdä uuttakin. Meillä on mies niin suuriruokainen että pitää lihaa olla usein kaksi pakkausta jos on jotain 300-400g paketteja joissa on vaikka kolme pihviä, mies syö kaksi, niin ei yhdestä paketista tule minulle ja lapsille tarpeeksi. Kahdessa paketissa on kuitenkin sitten yleensä liikaa.
[/quote]
Miehesi syö siis kerralla koko viikon suositusannoksen lihaa. Huhhuh, tuollaisten otsaan pitäisi laittaa ympäristömyrkyllinen-tarra. Opetelkaa tekemään ravitsevaa ja kunnollista ruokaa niin kaikkea energiaa ei tarvitse ottaa lihasta, koska se on todella epäterveellistä ja epäekologista.
No joskus joo. Olen kyllä aika tarkka ja yleensä lämmitetään edellisen päivän ruost mutta joskus joku ruoja vaan unohtuu jääkaappiin. Sikäli se on kai totta että pitäis aina mennä tutkimaan jääkappi ennen kuin käy ruoanlaittoon tai lähtee kauppaan.
Heitän vanhentuneet. Leipä toisinaan homentuu ja jämät jääkin syömättä.
No meillä ei mene roskiin vaan kompostiin. Tosin se on nyt jäässä, kiitos pakkasten ja lumenpuutteen.
Joo-o toisinaan. Jos esim. mies ei syökään mun tekemää mättöä, vaikka kysyessä sanoi syövänsä. Sit kun on odottanut jo 3-4pv (syöden itse sitä ruokaa koko ajan) että katoaako se sieltä kattilasta, niin ei sitä viitsi enää pakastaakaan, jos toinen joka pv sanoo sen syövänsä. Joten silloin voi olla että menee pari annosta roskiin. Ja joo, vituttaa moinen. Mutta koitan tehdä sen verran mitä pojan kanssa syödään parin pv aikana, jos tulee liikaa laitan pakkaseen. Vanhat leivät kuivatan ja menee hevosille. Tosin leivänpaahdinkin on kovassa käytössä ja helposti menee leivät joissa ei vielä hometipluja ;)
Silloin pääsi itku, kun roudasin n. 5-6 kassillista safkaa roskikseen, ku tuli sellaisia "mukavia" ruokatuholaisia, jotka pesiytyi kaikkeen mahdolliseen kuivaruokaan. Tai ei mausteisiin, teehen ja kahviin, mut muuhun. Kiva sit huomata, että kas tossakin ilmatiiviissä muovipakkauksessa on pieni reikä, eikun roskiin vain. Tai tuossakin kannellisessa lasipurkissa niitä on. Siinä rumbassa halusin saada vain kaapit nopeasti tyhjäksi ja pakkastakin oli, niin en kompostia käyttänyt. Ja pakkasen survoin täyteen niitä pusseja, jotka ei näyttäneet saastuneilta. Eli doomsday prepperseille suosittelen ilmatiiviitä astioita :D Ja ketutti kyllä, ku oli loppukesästä kuivattanut paljon sapuskaa talven varalle. Edelleen odotellaan, että uskaltais sen riisipussin jämän säilyttää muualla ku jääkaapissa. Tuon jälkeen ei sitten ole tuntunut niin pahalta heittää lapselta jäänyt pieni leipäpalanen tai puoliksi syöty kurkunpala roskiin.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 14:54"]Mutta kyllä ruuanloput tahtoo roskiin päätyä lähes joka päivä, eipä niitä jääkaapista kukaan syö. Meillä syödään kerran päivässä "kunnon" ruoka, ja kun siitä jää sellainen yhden ihmisen määrä, niin kuka sen sitten söisi, kun pitäisi kuitenkin se koko satsi tehdä uuttakin. Meillä on mies niin suuriruokainen että pitää lihaa olla usein kaksi pakkausta jos on jotain 300-400g paketteja joissa on vaikka kolme pihviä, mies syö kaksi, niin ei yhdestä paketista tule minulle ja lapsille tarpeeksi. Kahdessa paketissa on kuitenkin sitten yleensä liikaa.
[/quote]
No voithan tehdä ruokaa seuraavana päivänä sen yhden annoksen vähemmän niin tulee se yksi annos käyttöön. Ei se kotioloissa ole vaarallista jos pääruoka loppuukin kesken vähän, ottaa sitten vaikka leipää. Kyllä mä usein lasken keitettävät perunat että niitä on juuri sopivasti. Pihvejä riittää yksi per syöjä, proteiinia lisäksi raejuustosta ja maidosta, jos tarvis.
[/quote]
Joo, joskus teenkin kyllä niin että jätän itse sitten syömättä, niin yksi pakkaus lihaa riitää. Meillä mies haluaa mahansa täyteen kerran päivässä, ja jos ei ole tarpeeksi, niin kyllä mies on pahalla päällä. Nuorimmaiset on pieniruokaisia yleensä, mutta joskus onkin joku ruoka hyvää ja syövät enemmän, omillaan asuva opiskeleva esikoinen käy monta kertaa viikossa syömässä, aina pitää säätää sitä määrää, ja usein sitä ruokaa jää. Ei se ole niin helppoa tehdä yhtä annosta vähemmänkään, ja kukaan ei huoli sitä mikä on jääkaapissa ollut, miehelle joskus "pakotan". Perunoita jää aina vaihtelevasti, nuorimmat lapset yleensä jättää ne syömättä lautaselle.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 14:54"]Ei ruisleipää tarvi seuraavana päivänä pois heittää. Mutta kyllä ruuanloput tahtoo roskiin päätyä lähes joka päivä, eipä niitä jääkaapista kukaan syö. Meillä syödään kerran päivässä "kunnon" ruoka, ja kun siitä jää sellainen yhden ihmisen määrä, niin kuka sen sitten söisi, kun pitäisi kuitenkin se koko satsi tehdä uuttakin. Meillä on mies niin suuriruokainen että pitää lihaa olla usein kaksi pakkausta jos on jotain 300-400g paketteja joissa on vaikka kolme pihviä, mies syö kaksi, niin ei yhdestä paketista tule minulle ja lapsille tarpeeksi. Kahdessa paketissa on kuitenkin sitten yleensä liikaa.
[/quote]
Miehesi syö siis kerralla koko viikon suositusannoksen lihaa. Huhhuh, tuollaisten otsaan pitäisi laittaa ympäristömyrkyllinen-tarra. Opetelkaa tekemään ravitsevaa ja kunnollista ruokaa niin kaikkea energiaa ei tarvitse ottaa lihasta, koska se on todella epäterveellistä ja epäekologista.
[/quote]
Kyllä siinä pitää sitä perunaakin olla aikamoinen kuupano lautasella. Olen yrittänyt sanoa siitä jo toistakymmentä vuotta, mutta eipä sitä voi pakottaakaan. Kerran telkkarissa sanottiin jotain siitä paljonko lihaa saisi syödä, ja sanoi jotain että ei hän kyllä varmaan noin paljon syö :) oli aika ihmeissään kun sanoin minkälaisia määriä hän oikeasti syö, oli sitten hiljaista poikaa, mutta ei ole ruokamääriään vähentänyt. Mies on niitä ihmisiä jotka ovat pahalla päällä jos on nälkä, se ruoka pitää olla tiettyyn aikaan mennessä kupuun mättämiskunnossa nokan edessä, tai ukko keittää mikrossa kaurapuuroa kun meinaa kuolla nälkään:) Jotain salaattia yritän laittaa tarjolle, en aina jaksa, hedelmiä mies ei syö koskaan, ei kuulemma tykkää mistään hedelmistä. Aamu- ja iltapalat on aina samat, joka ikinen päivä..
Mä en ymmärrä näitä jotka pilaa hyvän leivän ja pakastaa sen, sitten sulattavat ja nauttivat "tuoretta" leipää.. Hyi hitto. Sen leivän maku ja koostumus on pilalla. Meillä kukaan ei myöskään tykkää syödä mitään lämmitettyjä jämiä, joten pyrin tekemään ruokaa vain sen verran kuin on tarpeen, joskus jää yli, niin sitten se annetaan kissalle/viedään kompostiin.